Gå till innehåll
Paraply

Läget just nu

Här uppdaterar vi löpande med aktuell information kopplat till coronaviruset. 

Vanliga frågor just nu

Vanliga frågor om hälsa och vårdförsäkringar

  • Nej, våra vårdförsäkringar täcker inte utredning och behandling av sjukdomar som omfattas av smittskyddslagen. Det gör covid-19 och därför gäller inte vårdförsäkringen. Men det går utmärkt att söka stöd för eventuella restsymtom och besvär som kan följa av covid-19.

  • För att minska risken för spridning av coronaviruset rekommenderar vi att du söker vård via Vård online.

    Utredning och behandling av covid-19 täcks inte av vårdförsäkringen eftersom den omfattas av smittskyddslagen. Men har du eventuella restsymtom och besvär som kan följa av covid-19 går det utmärkt att söka stöd. Gäller det luftvägssymptom som inte har samband med covid-19 går det också bra att få hjälp genom vårdförsäkringen.

  • Du som har en vårdförsäkring hos oss och har en planerad operation i Stockholm kan få den uppskjuten. I vissa fall kommer vård inte kunna ges inom den tid vi utlovat i vårdgarantin. Om det gäller just dig kommer vårdgivaren att kontakta dig.

    Orsaken är det kritiska läget i sjukvården. Personal från privata vårdgivare behövs för att ta hand om svårt sjuka patienter med covid-19. Alla måste nu bidra till att sjukvården fungerar och vi ber om förståelse för att det påverkar dig som kund. Om vi inte kan hålla vårdgarantin kommer vi att betala ersättning till de kunder som berörs, i enlighet med villkoren.

  • Nej, vårdförsäkringen gäller inte för ett sådant test.

  • Nej, gruppförsäkringen omfattar inte premiebefrielse utan du måste betala för försäkringen för att den ska gälla. Försäkringen gäller i övrigt som vanligt, covid-19 är inte undantaget i försäkringsvillkoren.

  • Ja, försäkringen gäller som vanligt, covid-19 är inte undantaget i försäkringsvillkoren.

  • Försäkringen gäller vid beviljad smittbärarpenning på grund av covid-19. Smittbärarpenning jämställs med nedsatt arbetsförmåga enligt villkoren. Läs mer om vad som gäller här.

  • Som permitterad är du fortfarande anställd, vilket innebär att du behåller din frivilliga gruppförsäkring.

  • Ja, du kan få stöd genom hälsoförsäkringen vid besvär som kan leda till nedsatt arbetsförmåga till exempel nedstämdhet, värk, stress eller oro. Det gäller oavsett om orsaken beror på arbetssituation, privatlivet eller är kopplat till coronaviruset.

    Du kan få stöd bland annat via telefon eller videosamtal. Det gäller alla tjänster inom hälsoförsäkringen: hälso- och rehabvägledning, psykologsamtal, råd/regim av fysioterapeut/arbetsterapeut/ergonom, yrkeslivsplanering och specialistläkarbedömning.

  • Nedanstående sidor uppdaterar sin information kontinuerligt och ger många svar på frågor om coronaviruset.

Alla frågor och svar

Vanliga frågor om sparande, lån och banktjänster

  • Finansinspektionen har beslutat att återinföra amorteringskravet på bolån från och med 31 augusti 2021. Under coronapandemin har du kunnat ansöka om amorteringsfrihet på bolånet, men denna möjlighet upphör i samband med att amorteringskravet återinförs. 

  • I och med att UD avråder från resor till vissa länder är det många som vill om- eller avboka sina resor. Situationen ändras ständigt, vi rekommenderar därför att du besöker länkarna nedan för mer information om vilka länder som har en reseavrådan just nu.

    Här hittar du UD:s senaste information om läget för resor > 

    Du hittar UD:s fullständiga lista över länder med reseavrådan här >

    Om du har en bokad resa rekommenderar vi dig att i första hand kontakta din resebyrå eller researrangör för att få hjälp och råd om vad som gäller för just din resa.

    Avbeställningsskyddet i kortförsäkringen gäller enbart avbokning på grund av sjukdom, olycksfall eller dödsfall som drabbat den försäkrade eller nära anhörig. Annat hinder från att resa, t.ex. en avrådan från att resa till resmål som drabbats av covid-19, rädsla eller risk för att smittas eller att du inte kan resa med anledning av att du sitter i karantän omfattas inte av försäkringen. För att av- eller omboka din resa behöver du kontakta researrangören för att undersöka vilka möjligheter som finns.

    Europeiska ERV publicerar även information här. Information om hur avbeställningsskyddet i ditt kort gäller i samband med coronaviruset hittar du längst ner på sidan under rubriken ”Försäkringar kopplade till kredit- eller betalkort”.

  • Du kan ta ut maximalt 10 000kr per dygn eller 25 000kr per rullande 7 dagars-period. Detta gäller för uttagsautomater och t.ex. vid valutaköp på valutaväxlingskontor. Du kan även sätta lägre gränser samt stänga kortet för uttag i appen eller internetbanken.

    Ändra uttagsgränsen i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"

    Ändra uttagsgränsen via internetbanken:
    1. Logga in
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”

    • Börja med att ta kontakt med säljföretaget och komma överens om kompensation. Många företag har skapat rutiner för vilken kompensation de kan erbjuda: återbetalning av pengarna eller tillgodokvitto att använda senare eller andra alternativ. Försök hitta en lösning som passar både dig och företaget.
    • Dokumentera era kontakter: spara mejl, notera tidpunkt för telefonsamtal och vad som bestämdes (När du ska erhålla återbetalningen eller tillgodokvittot. Vilken omfattning och hur länge tillgodokvittot gäller etc). Om du inte kan nå säljföretaget så spara skickade mejl och notera tidpunkt för dina kontaktförsök.
    • Ta reda på köpevillkoren vid köptillfället.

     

    Om säljföretaget inte tar sitt ansvar; kontakta oss 

    Kontakta oss så snabbt som möjligt och reklamera ditt kortköp om du inte kommer överens med säljföretaget, så utreder vi. Vår utredning tar minst 10 veckor, men under tiden krediterar vi ditt köp.

    Tänk på att:

    • Bifoga samtliga underlag för dina kontakter (kontaktförsök) med säljföretaget
    • I den situation som råder just nu kan det ta längre tid än vanligt med reklamationsärenden om utebliven kompensation. Försök därför gärna kontakta säljföretaget igen.


    Använd denna reklamationsblankett

     

Alla frågor och svar

Mer om hur coronaviruset påverkar

Frans Lindelöw

Du ska känna dig trygg som kund hos oss

Skandias koncernchef, Frans Lindelöw, ger sin syn på situationen just nu. 

Läs Frans ord
Helena Hagberg

Så bidrar ditt sparande i kampen mot  covid-19

Skandia har hittills investerat nära 2 miljarder i kampen mot covid-19. Men hur fungerar egentligen investeringar av det här slaget?  Vår hållbarhetschef Helena Hagberg svarar på några vanliga frågor om hållbart värdeskapande.

Läs hela artikeln

Vi halverar premien för över 20 000 företag

Vi halverar nu premien för samtliga företagskunder. Vi hoppas detta bidrar till att hjälpa våra kunder genom krisen. Över 20 000 svenska företag berörs av reduktionen.

Läs hela artikeln

Skandia Live

I Skandia Live svarar våra experter och talespersoner på frågor om tjänstepension, sparande och bolån.

Se våra senaste avsnitt
Paraply

Allt om coronavirusets påverkan på ditt företag

Har du frågor om försäkringar, regeringens åtgärder eller Skandias hälsosluss? Här hittar du svar på våra vanligaste frågor just nu. 

Det här gäller för ditt företag

Bra att veta

Hus

Har du pausat amorteringen p.g.a. coronapandemin?

Från och med 31 augusti 2021 behöver du börja amortera på bolånet igen.

 

Läs mer här
Plustecken

Dina för­säk­ringar och coronaviruset

Ta reda på vad som gäller kring coronaviruset om du eller ditt företag har för­säk­ringar hos oss.

Försäkringar – det här gäller
Hjärta

Skandias Hälsosluss

Vi finns här för dig som vill prata. Har du vår hälsoförsäkring via jobbet kan du ringa Skandias Hälsosluss, 0771-51 55 10. Här möter du psykologer, ergonomer, hälso- och rehabvägledare och fysioterapeuter online eller per telefon.
 
Har du vår hälsoförsäkring? Logga in på skandia.se och se under "Min översikt". 

Varning för bedragare

Det finns bedragare som bland annat utger sig för att erbjuda hjälp att t.ex. handla mat till riskgrupper. Var vaksam om du blir uppsökt och det inte är du själv som initierat första kontakten.

  • Lämna aldrig ut ditt kort eller några koder
  • Använd aldrig ditt BankID när någon ringer såvida du inte initierat första kontakten själv
  • Läs alltid i BankID-appen var legitimeringen/signeringen sker
  • Hämta aldrig nytt BankID på uppmaning av någon annan

Lägg på luren om någon ringer och ber dig göra något av ovanstående. Är du minsta osäker, ring oss på 0771-55 55 00.

Få nyheter och spar- och placeringstips direkt i din inkorg!

Nyhetsbrevet 

Börja prenumerera på vårt nyhetsbrev i dag. Du får viktig information och tips om hur du kan ta kontroll över din ekonomi och ditt sparande. 

Börja prenumerera 

Marknadsbrev & Placeringsutsikter 

Börja prenumerera på våra Marknadsbrev och Placeringsutsikter idag och var först med att få våra ekonomers analys av marknaden och spar- och placeringstips.

Börja prenumerera