Gå till innehåll

Statlig insättningsgaranti

Information om insättningsgaranti enligt lagen (1995:1571) om insättningsgaranti
Den statliga insättningsgarantin omfattar inlåning (likvida medel) på konto. I Skandiabanken omfattar garantin Allt i Ett-konto, Sparkonto, Likviditetskonto, Fasträntekonto, Skandiakonto, Eurokonto, Kreditkortskonto och likvida medel på Värdepappersdepå (även Rådgivningsdepåkonto) och Investeringssparkonto enligt beslut av Riksgälden. Den statliga insättningsgarantin gäller däremot inte för medel på vissa konton med speciella villkor, till exempel konton för individuellt pensionssparande (IPS). Pensionsförsäkring, kapitalförsäkring och kapitalpensionsförsäkring omfattas inte heller av den statliga insättningsgarantin. För vidare information om dessa produkter se respektive produkts förköpsinformation eller villkor.

Den statliga insättningsgarantin innebär att om en bank försätts i konkurs garanteras varje kund ersättning för sin sammanlagda kontobehållning i banken på konton som omfattas av garantin. Ersättningen uppgår till högst 950 000 kronor.

Riksgälden ska göra ersättningen tillgänglig för kunden för utbetalning inom sju arbetsdagar från den dag banken försattes i konkurs eller Finansinspektionen beslutade att garantin ska träda in.

Utöver detta belopp kan kunden få ersättning för insättningar kopplade till vissa särskilt angivna händelser, t.ex. försäljning av privatbostad, erhållet avgångs­vederlag och erhållen försäkringsersättning med högst 5 miljoner kronor.

Följande insättare, eller utländska motsvarigheter, kan inte få ersättning från garantin: banker, kreditmarknadsföretag, värdepappersbolag, försäkringsföretag, återförsäkringsföretag, understödsföreningar, finansiella institut enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse, värdepappersfonder, alternativa investeringsfonder, pensionsfonder, landsting, kommuner och statliga myndigheter.

För ytterligare information hänvisas till www.insattningsgarantin.se