Gå till innehåll

Frågor & svar

De vanligaste frågorna

  • Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.

    Tips! Använd både en dator och din mobil vid nedladdning av Mobilt BankID, så kan du enkelt följa instruktionerna för nedladdning på dataskärmen samtidigt som du installerar ditt Mobila BankID på din mobil. Självklart kan du installera Mobila BankID enbart med mobilen.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)

    Ladda ner Mobilt BankID här 

    Så här går det till:

    1. Legitimera dig med person­nummer, pinkod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
    4. Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

  • Årsbeskeden kommer vid olika tidpunkter under året. Du får ditt årsbesked digitalt och kommer åt det när du loggar in. Här ser du när de olika årsbeskeden kommer.

  • Har du problem med BankID?

    Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.

    Har du rätt inställningar i din webbläsare? 
    • Uppdatera säkerhetsinställningar
    • Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
    • Aktivera skript

    Hur du gör kan variera mellan olika webbläsare: Inställningar i Internet ExplorerInställningar i FirefoxInställningar i Safari

    Om du behöver mer hjälp

    Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

    Teknisk support för certifikat: gå till kontaktsidan och välj ärende i rullisten under rubriken mejla oss.

  • Pinkod 

    Den personliga pin-koden består av 4 siffror och den skickas till dig i ett rekommenderat brev till din folkbokföringsadress när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv. Har du glömt din personliga pinkod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny. 

    Pinkoden används när du:
    • Ringer telefonbanken och kundservice
    • Hämtar ett BankID, mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med certifikat
    Engångskoder

    Engångskoderna består av 6 tecken som du kan få på sms eller på ett kodkort. Väljer du att få koden via sms får du den snabbast. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 och be dem lägga in ditt mobilnummer. Sms-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.

    Väljer du att få din engångskod via brev skickar vi koden med ordinarie postgång till din folkbokföringsadress (koden är då giltig i 7 dagar från utskicksdatum).

    Engångskoder används när du:
    • Hämtar ett BankID, mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med BankID eller certifikat
  • Gör så här:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj Kort
    3. Klicka på Säkra kortbetalningar
    4. Välj Köp- & uttagsgräns
    5. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
    6. För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
    7. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara

  •  
    Du som har utbetalningsdag den 18:e får följande utbetalningsdagar:

    18 jan, 17 feb, 17 mar, 18 apr, 18 maj, 16 jun, 18 jul, 18 aug, 18 sep, 18 okt, 17 nov och den 18 dec.

    Du som har utbetalningsdag den 25:e får följande utbetalningsdagar:

    25 jan, 24 feb, 24 mar, 25 apr, 25 maj, 23 jun, 25 jul, 25 aug, 25 sep, 25 okt, 24 nov och den 22 dec.

    Du som har utbetalningsdag den 27:e får följande utbetalningsdagar:

    27 jan, 27 feb, 27 mar, 27 apr, 26 maj, 27 jun, 27 jul, 25 aug, 27 sep, 27 okt, 27 nov och den 27 dec.

  • Vi vill att det ska vara lika enkelt att göra bankärenden oavsett om du loggar in på vår bank på en mobil, surfplatta, eller dator. Vi har därför påbörjat ett arbete där vi gör om designen på internetbankens inloggade sidor, så att de anpassar sig efter den enhet som du använder. Översiktssidan är den första sidan som vi börjat bygga om.

    Våra gränssnitt ska även i så stor utsträckning som möjligt möta krav på tillgänglighet och läsbarhet. Designprinciperna för det nya utseendet förespråkar därför en luftig design med fokus på relevant innehåll, framför mycket information på liten yta.

    Under en tid framöver kommer vi att fortsätta bygga om resterande inloggade sidor på internetbanken.Vi har en kundcentrerad designprocess där vi för en kontinuerlig dialog med våra användare. Vi har som ambition att utvärdera och agera på feedback, både innan och efter lansering av nya sidor och funktioner.

  • Du hittar appen i App Store för iPhone, Google Play för Android och Windows Phone Store för Windows Phone. Kontrollera att det står Skandiabanken AB som "developer name" i Google Play. När du laddat hem appen kan du logga in med Mobilt BankID. 

  • Vi är öppna med räntor och rabatter och du kan räkna ut räntan på ditt bostadslån här på webben. Hos oss behöver du alltså inte förhandla om räntan utan kan lita på att du får samma ränta som din granne om era förutsättningar är desamma.

    Du kan själv påverka din ränta genom att välja vilka tjänster och produkter du vill ha hos oss. Du får bättre ränta om du samlar din vardagsekonomi och ditt sparande hos oss. Lånebelopp och belåningsgrad påverkar också vilken ränta du får.

    De faktorer som påverkar din ränta är:

    • Vardagspaket
    • Sparkapital
    • Månadssparande
    • Lånebelopp
    • Belåningsgrad (lånebelopp i förhållande till marknadsvärde på bostaden)
    • Återbetalningsförmåga

    I vårt räkneverktyg får du rätt ränta på ditt bolån direkt (förutsatt att uppgifterna du angett är desamma som vid utbetalningstillfället). Testa!

  • Köpgräns är en säkerhetsbegränsning du kan ange för hur mycket du max kan handla för på ditt kort eller ta ut i uttagsautomater under en rullande tidsperiod. Du sätter en total köpgräns där du sedan kan bestämma hur mycket av detta som får avse internetköp.

    Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars perioder medan uttagsgränsen gällande automat gäller under rullande 7-dagars perioder. Med rullande menas att vi sammanställer de köp/uttag som har skett under den angivna perioden, om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget. 

    Du kan se och ändra din köp- och uttagsgräns i internetbanken.

    Så här går du tillväga:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
    Du kan även se och ändra köpgränsen i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Kort”
    3. Välj ”Köpgräns”, uttagsgränsen finns för närvarande endast i internetbanken
    4. Gör önskade ändringar
  • Du aktiverar kortet i internetbanken.

    Såhär går du tillväga:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Om du ska aktivera ditt barns kort, välj ”Byt engagemang” uppe i högra hörnet av översikten
    3. Klicka på knappen ”Aktivera” vid önskat kort
    4. Följ anvisningarna
    Myndig persons kort kan även aktiveras via Talsvar:
    1. Ring 0771-55 55 00 eller +46 771 55 55 00 från utlandet
    2. Tryck 1 – Bank 
    3. Tryck 3 – Kort 
    4. Tryck 2 – Aktivera kort
    5. Ange ditt personnummer och din pinkod till talsvaret
    6. Du får svaret ”Ditt kort är nu aktiverat”
  • Via internetbanken. Logga in och välj fliken Lån och sedan väljer du ditt bolånenummer. Där ser du din aktuella ränta och rabatt. Logga in

  • Din ränta ändras vid lånets villkorsändring som sker vid bindningstidens slut. Har du ett bolån bundet på 3 månader sker villkorsändringen var tredje månad. Logga in på internetbanken och klicka på fliken Lån så ser du vilket datum ditt lån har villkorsändring nästa gång.

    • Ett investeringssparkonto (ISK) passar bäst för dig som placerar ganska aktivt, och som vill ha ett enkelt och smidigt sparande utan deklarationskrångel.
    • ISK har en årlig schablonskatt på kapitalet* och du slipper skatta på vinsten varje gång du säljer ett värdepapper.
    • Du betalar ingen skatt på räntor, utdelningar och annan avkastning på kontot.
    • Du behöver inte heller redovisa vinster och förluster i din deklaration.
    • Kontot kostar 0 kr att öppna och du kan ta ut pengarna när du vill.
    • ISK passar dig som tror att  din avkastning kommer att bli högre än 1,25 % under 2017. Om du tror att avkastningen blir lägre så är värdepappersdepå ett bättre alternativ. 

    Öppna ISK-konto. 

    Tänk på

    Eftersom du betalar skatt varje år oavsett om dina värdepapper går upp eller ner är det bra om du är en ganska aktiv placerare, så att inte din värdeökning äts upp av schablonskatten. Eftersom schablonskatten sätts utifrån statslåneräntan (nivån bestäms av statslåneräntan i november året före beskattningsåret, och skatten är 30 % på statslåneräntan) så bör din avkastning överstiga statslåneräntan för att kontot ska vara fördelaktigt för dig.

    Sparar du i värdepapper med väldigt låg risk, till exempel räntefonder som oftast har låg avkastning, är ISK troligen inte det bästa alternativet. Då kan det vara bättre att ha en vanlig värdepappersdepå, där du betalar skatt på vinsten vid försäljning och kan dra av eventuella förluster i deklarationen. (Har du en värdepappersdepå hos oss så hjälper vi dig med en årssammanställning och en färdigifylld K4 som finns att ladda ner i internetbanken.)

    *Du kan läsa mer om hur kapitalunderlaget för ISK beräknas i produktvillkoren.

  • De räntefria dagarna kostar det ingenting att utnyttja krediten. Du kan få upp till 60 dagars räntefri kredit. När den räntefria perioden är slut skulle det kosta cirka 47 kr i månaden för 5 000 kr.

  • Du kan se din beloppsgräns i internetbanken under Betala – Swish. För att ändra beloppsgränsen, klicka på pennan och gör önskade ändringar.

  • Innan du börjar behöver du ha Mobilt BankID installerat. 

    Hämta Mobilt BankID här

    Såhär går du tillväga:
    1. Hämta Swish-appen
    2. Logga in i internetbanken
    3. Klicka på ”Betala”
    4. Klicka på ”Swish”
    5. Gå till ”Anslut nytt mobilnummer”
    6. Ange ditt mobilnummer samt vilken daglig beloppsgräns du vill ha
    7. Läs de allmänna villkoren och bocka sedan i rutan ”Jag har läst och godkänner de allmänna villkoren för tjänsten”
    8. Klicka på ”Gå vidare”
    9. Ett SMS med en engångskod skickas till det mobilnummer du angivit, ange engångskoden i rutan i internetbanken och klicka på ”Godkänn”
    10. Godkänn anslutningen med Mobilt BankID, en bekräftelse visas med texten ”Du är ansluten till Swish”