Gå till innehåll

Frågor & svar

Information som rör coronaviruset har vi samlat här – kolla gärna där först om du hittar det du söker.

De vanligaste frågorna

    • Ett investeringssparkonto (ISK) passar bäst för dig som placerar ganska aktivt, och som vill ha ett enkelt och smidigt sparande utan deklarationskrångel.
    • ISK har en årlig schablonskatt på kapitalet* och du slipper skatta på vinsten varje gång du säljer ett värdepapper.
    • Du betalar ingen skatt på räntor, utdelningar och annan avkastning på kontot.
    • Du behöver inte heller redovisa vinster och förluster i din deklaration.
    • Kontot kostar 0 kr att öppna och du kan ta ut pengarna när du vill.
    • Det du betalar är courtage för själva handeln och/eller fondförvaltningsavgift. Se hela prislistanISK passar dig som tror att din avkastning kommer att bli högre än 1,25 % (2020). Om du tror att avkastningen blir lägre så är värdepappersdepå ett bättre alternativ. 
    • Med en ISK tillfaller kapitalet dödsboet om du skulle dö i förtid.
    • Du kan inte göra avdrag i deklarationen för förluster i din ISK men du kan kvitta kontots schablonintäkt mot andra kapitalförluster, såsom exempelvis bolåneränta.

    Öppna ISK-konto. 

    Tänk på

    Eftersom du betalar skatt varje år oavsett om dina värdepapper går upp eller ner är det bra om du är en ganska aktiv placerare, så att inte din värdeökning äts upp av schablonskatten. Eftersom schablonskatten sätts utifrån statslåneräntan (nivån bestäms av statslåneräntan i november året före beskattningsåret, och skatten är 30 % på statslåneräntan) så bör din avkastning överstiga statslåneräntan för att kontot ska vara fördelaktigt för dig.

    Sparar du i värdepapper med väldigt låg risk, till exempel räntefonder som oftast har låg avkastning, är ISK troligen inte det bästa alternativet. Då kan det vara bättre att ha en vanlig värdepappersdepå, där du betalar skatt på vinsten vid försäljning och kan dra av eventuella förluster i deklarationen. (Har du en värdepappersdepå hos oss så hjälper vi dig med en årssammanställning och ett deklarationsunderlag för din K4.)

    *Du kan läsa mer om hur kapitalunderlaget för ISK beräknas i produktvillkoren.

  • Har du problem med BankID?

    Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.

    Har du rätt inställningar i din webbläsare? 
    • Uppdatera säkerhetsinställningar
    • Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
    • Aktivera skript

    Hur du gör kan variera mellan olika webbläsare: Inställningar i Internet ExplorerInställningar i FirefoxInställningar i Safari

    Om du behöver mer hjälp

    Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

    Teknisk support för certifikat: gå till kontaktsidan och välj ärende i rullisten under rubriken mejla oss.

  • Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.

    Tips! Använd både en dator och din mobil vid nedladdning av Mobilt BankID, så kan du enkelt följa instruktionerna för nedladdning på dataskärmen samtidigt som du installerar ditt Mobila BankID på din mobil. Självklart kan du installera Mobila BankID enbart med mobilen.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder

    Ladda ner Mobilt BankID här 

    Så här går det till:

    1. Legitimera dig med person­nummer, PIN-kod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
    4. Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

  • PIN-kod

    Den personliga PIN-koden består av 4 siffror och den skickas till dig i ett rekommenderat brev till din folkbokföringsadress när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv. Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny. 

    PIN-koden används när du:
    • Ringer telefonbanken och kundservice
    • Hämtar ett BankID, mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med certifikat

    Engångskoder

    Engångskoderna består av 6 tecken som du kan få på sms eller på ett kodkort. Väljer du att få koden via sms får du den snabbast. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 och be dem lägga in ditt mobilnummer. Sms-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.

    Väljer du att få din engångskod via brev skickar vi koden med ordinarie postgång till din folkbokföringsadress (koden är då giltig i 7 dagar från utskicksdatum).

    Engångskoder används när du:
    • Hämtar ett BankID, mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med BankID eller certifikat
    Engångskoder som extra säkerhet

    Engångskoder används som extra säkerhet vid inloggning och signering. Ge aldrig ut engångskoden till någon annan.

    Engångskoderna får du med SMS till det mobilnummer du registrerat hos oss. Om vi saknar ditt nummer får du ett felmeddelande. Kontakta kundservice på 0771-55 55 00 om du behöver hjälp att registrera ditt mobilnummer. Engångskoden är giltig i 15 minuter.

    Engångskoder för nedladdning

    När du ska hämta ett BankID, Mobilt BankID eller ett Certifikat ska du också ange en engångskod. Denna kod gäller endast för nedladdning av BankID, Mobilt BankID eller ett Certifikat och erhålls via SMS eller brev.

  • De räntefria dagarna kostar det ingenting att utnyttja krediten. Du kan få upp till 60 dagars räntefri kredit. När den räntefria perioden är slut skulle det kosta cirka 67 kr i månaden för 5 000 kr.

  • Räkna på din bolåneränta i vår bolånekalkyl och skaffa ett bolån utan förhandling och hårda helkundskrav. Här kan du se vilken ränta du kan få och ge dig själv rabatt utan förhandling.

  • Du hittar appen i App Store för iPhone, Google Play för Android och Windows Phone Store för Windows Phone. Kontrollera att det står Skandiabanken AB som "developer name" i Google Play. När du laddat hem appen kan du logga in med Mobilt BankID. 

  • Du kan se din bolåneränta och bolånerabatt i internetbanken. Logga in och välj fliken Lån > Låneöversikt sen väljer du ditt bolånenummer.

  • Köp- och uttagsgräns är en säkerhetsbegränsning du kan ange för hur mycket du max kan handla för på ditt kort eller ta ut i uttagsautomater under en rullande tidsperiod. Du sätter en total köpgräns där du sedan kan bestämma hur mycket av detta som får avse internetköp.

    Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars perioder medan uttagsgränsen gällande automat gäller under rullande 7-dagars perioder. Med rullande menas att vi sammanställer de köp/uttag som har skett under den angivna perioden, om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget. 

    Du kan se hur mycket du har kvar att förbruka samt ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.

    Ändra köp- och uttagsgränsen i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"
    Ändra köp- och uttagsgränsen via internetbanken:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
  • Innan du börjar behöver du ha Mobilt BankID installerat. 

    Hämta Mobilt BankID här

    Såhär går du tillväga:
    1. Hämta Swish-appen
    2. Logga in i internetbanken
    3. Klicka på ”Betala”
    4. Klicka på ”Swish”
    5. Gå till ”Anslut nytt mobilnummer”
    6. Ange ditt mobilnummer samt vilken daglig beloppsgräns du vill ha
    7. Läs de allmänna villkoren och bocka sedan i rutan ”Jag har läst och godkänner de allmänna villkoren för tjänsten”
    8. Klicka på ”Gå vidare”
    9. Ett SMS med en engångskod skickas till det mobilnummer du angivit, ange engångskoden i rutan i internetbanken och klicka på ”Godkänn”
    10. Godkänn anslutningen med Mobilt BankID, en bekräftelse visas med texten ”Du är ansluten till Swish”
  • Det styrs bland annat av hur mycket du tjänar och dina skulder. Genom att ansöka om ett lånelöfte kan du se ungefär hur mycket du får låna.

  • Gör så här:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj Kort
    3. Klicka på Säkra kortbetalningar
    4. Välj Köp- & uttagsgräns
    5. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
    6. För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
    7. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara

  • Alla priser och avgifter hittar du här

    Vid handel med fonder får Skandia ersättning från det fondbolag som förvaltar fonden. Ersättningen innebär dock inte någon ytterligare kostnad för dig. Vi är transparenta med samtliga ersättningar, och storleken på ersättningen framgår alltid när du köper en fond. Du kan läsa mer om ersättningar till och från tredje parter vid handel med finansiella instrument och hur Skandia förebygger intressekonflikter både i produktinformationen och under ”Om oss/Att handla på skandia.se"

    • Bolån mellan 50–70 % av bostadens värde behöver amorteras minst 1 % per år
    • Bolån över 70 % av bostadens värde behöver amorteras minst 2 % per år
    • Utöver detta behöver du som lånar mer än 4,5 gånger din årliga bruttoinkomst amortera ytterligare 1 %

    Du kan läsa mer om amorteringskraven här.

  • Du kan logga in med mobilt bank-id eller bank-id på din dator för att se ditt engagemang