Gå till innehåll
Person sitter vi datorn

E-faktura – det enkla sättet att betala

Med e-faktura får du dina räkningar direkt till din internetbank istället för hem i brevlådan.

  • Enkel betalning – alla uppgifter är redan ifyllda
  • Spara på både tid och miljö
  • Slipp pappersfakturor och onödiga aviavgifter
Skaffa e-faktura

Betala automatiskt på förfallodagen

Det finns många företag som erbjuder dig att betala via e-faktura. Om du anmäler att du vill ha e-faktura från ett företag kommer du inte längre få några pappersfakturor i brevlådan. E-faktura är bra för miljön och smidigare eftersom du får fakturorna digitalt. Tjänsten är helt kostnadsfri.

Så här kommer du igång med e-faktura

Börja med att logga in och teckna ett e-fakturaavtal. Välj om e-fakturorna ska betalas automatiskt eller om du ska godkänna fakturorna innan betalning.

Sedan ansluter du de betalningsmottagare som du är kund hos.

Logga in och teckna e-fakturaavtal

När du får nya e-fakturor

När du får en ny e-faktura får du veta det genom att du får ett meddelande via "Mina meddelanden" inloggad på din internetbank. Det visas en lila siffra längst uppe i menyn bredvid ditt namn.

Du kan ändra beloppet, ta bort betalningen eller spara e-fakturan som PDF.
Alla dina e-fakturor arkiveras automatiskt och finns tillgängliga för dig i 18 månader.

Vanliga frågor om e-faktura

  • Du anmäler nya betalningsmottagare i din internetbank.

    Så här gör du:

    1. Logga in i in internetbank
    2. Välj menyvalet Betala, E-faktura och Mina e-fakturamottagare
    3. Sök upp betalningsmottagaren efter vilket namn som står som betalningsmottagare på fakturan, du behöver inte ange en bransch för att kunna söka
    4. Klicka på "Sök företag"
    5. När du hittat önskat företag, klicka på "Anmäl till e-faktura"
    6. I vissa fall önskar företaget kompletterande uppgifter, fyll i så fall i dessa och skicka beställningen
    7. Företaget visas under "Mina anslutna företag" när du får din första avi via e-faktura
  • Nej, alla dina e-fakturor dras från samma konto.

  • Nej, du behöver avsluta dina anslutna betalningsmottagare för e-faktura i den andra banken och anmäla dem på nytt hos oss.

  • Logga in på din bank för att anmäla e-faktura för din/dina försäkringar. För närvarande erbjuder Skandia e-faktura endast för vissa försäkringar, men detta kan komma att utvidgas framöver.

Alla frågor och svar