Hälsodeklaration
- För vissa av våra försäkringar behöver du lämna uppgifter om din hälsa, en så kallad hälsodeklaration
- Det kan gälla både när du ansöker om en helt ny försäkring eller om du vill göra en ändring i en befintlig försäkring
- Alla uppgifter du lämnar i hälsodeklarationen är sekretessbelagda
Innan du börjar ...
Ha följande information redo innan du börjar:
- Vilka läkemedel du använder eller har använt
- Hos vem och när du har sökt (eller ska söka) vård
- Om och i så fall när du varit skadad eller sjukskriven
Så här gör du:
- Välj nedan vilken typ av hälsodeklaration du vill fylla i
- Fyll i dina hälsouppgifter
- Signera
Signera med eller utan BankID/Mobilt BankID
Om du har BankID eller Mobilt BankID väljer du att signera dina uppgifter digitalt när du är klar.
Om du inte har BankID eller Mobilt BankID kryssar du i "Saknar BankID" när du är klar. Vi skickar då hem hälsodeklarationen till dig så att du kan skriva under och skicka tillbaka den till oss (inom 30 dagar).
Skicka in ansökan med hälsodeklarationen
Glöm inte att skicka in en ansökan tillsammans med din hälsodeklaration – så att det framgår vilken försäkring du vill teckna.
Så tar vi hand om dina personuppgifter när du är kund hos oss.
*10 inkomstbasbelopp 2022 är 710 000 kr (10x71 000 kr)
Vanliga frågor om hälsodeklarationen
-
Hälsodeklarationen innehåller frågor om din hälsa som hjälper oss att göra en riktig bedömning så att vi kan ge dig:
- rätt försäkring till rätt pris
- rätt ersättning
Därför är det viktigt att du besvarar alla frågor, även om de kan verka onödiga.
Rätt pris
Priset för en försäkring beror på hur bra hälsa du har.
Om du har mindre bra hälsa är risken att du blir sjukskriven eller drabbas av skada* högre än normalt. Du kan därför få betala ett högre pris för ditt försäkringsskydd.
Ett alternativ är att du erbjuds en försäkring med undantagsklausul. Då betalar du normalt pris för din försäkring men får inte någon ersättning för de skador eller besvär som undantaget avser. I vissa fall har vi inte möjlighet att erbjuda någon försäkring alls.
Rätt ersättning
Du ska självfallet få rätt ersättning om du råkar ut för en skada*. Därför är det viktigt att din hälsodeklaration är rätt ifylld och att uppgifterna stämmer. Risken är annars att du får lägre eller ingen ersättning alls.
*Med skada menar vi egentligen försäkringsfall, dvs. sjukdom, olycksfall eller dödsfall.
-
Det är viktigt att du svarar på alla frågor i hälsodeklarationen. Bedömer du att någon uppgift inte har betydelse behöver du ändå uppge den. Uppge hellre för mycket än för lite. Det hjälper oss att göra en riktig bedömning.
-
Vi behöver dina uppgifter även om du inte minns precis hur det var. Beskriv så gott det går i hälsodeklarationen, informationen är viktig för att kunna bedöma din ansökan om försäkring.
-
Vi behöver dina uppgifter även om du inte minns exakt. Om du inte kommer ihåg exakt när du hade en viss skada/sjukdom/besvär, ange en ungefärlig tidpunkt så gott du kan i hälsodeklarationen. Informationen är viktig för att kunna bedöma din ansökan om försäkring.
-
Nej, svaren ska lämnas personligen av dig som ska försäkras.