Gå till innehåll

Hälsodeklaration

  • För vissa av våra försäkringar behöver du lämna uppgifter om din hälsa, en så kallad hälsodeklaration
  • Det kan gälla både när du ansöker om en helt ny försäkring eller om du vill göra en ändring i en befintlig försäkring
  • Alla uppgifter du lämnar i hälsodeklarationen är sekretessbelagda

Innan du börjar ...

Ha följande information till hands innan du börjar: 

  • Vilka läkemedel du använder eller har använt
  • Hos vem och när du har sökt (eller ska söka) vård
  • Om och i så fall när du varit skadad eller sjukskriven

Om du gör hälsodeklarationen för ett barn är det förstås barnets uppgifter du behöver.

Så här gör du:

  1. Välj nedan vilken typ av hälsodeklaration du vill fylla i
  2. Fyll i dina hälsouppgifter
  3. Signera digitalt eller skriv ut, signera och posta

Med eller utan BankID

Om du har BankID väljer du att signera dina uppgifter digitalt när du är klar.

Om du inte har BankID (eller endast har mobilt BankID) kan du skriva ut, signera och posta hälsodeklarationen till oss (inom 30 dagar).

Skicka in ansökan med hälsodeklarationen

Glöm inte att skicka in en ansökan tillsammans med din hälsodeklaration – så att det framgår vilken försäkring du vill teckna.

Barn med forstoringsglas

Välj hälsodeklaration – barn

Gäller barn och ungdomar under 16 år

5. Fullständig hälsodeklaration
6. Kompletterande – om du nyligen skickat in en hälsodeklaration

Vanliga frågor om hälsodeklarationen

Hälsodeklaration – varför måste jag svara på frågor om min hälsa?

Vi vet att hälsodeklarationen innehåller många och ibland krångliga frågor. Men det hjälper oss att göra en riktig bedömning så att vi kan

  • ge dig rätt försäkring till rätt pris
  • erbjuda rätt ersättning

Därför är det viktigt att du besvarar alla frågor, även om de kan verka onödiga. 

Rätt ersättning 

Du ska självfallet få rätt ersättning när du har drabbats. Därför är det viktigt att din hälsodeklaration är korrekt ifylld och att uppgifterna stämmer. Risken är annars att du får lägre eller ingen ersättning alls om en skada inträffar. 

Med skada menar vi egentligen försäkringsfall, dvs. sjukdom, olycksfall eller dödsfall.

Rätt pris 

Priset för en försäkring beror på hur god hälsa du har.

Om du har mindre god hälsa är risken att du blir sjukskriven eller drabbas av skada högre än normalt. Du kan därför få betala ett högre pris för ditt försäkringsskydd.

Ett alternativ är att du erbjuds en försäkring med undantagsklausul. Då betalar du normalt pris för din försäkring men får inte någon ersättning för de skador eller besvär som undantaget avser. I vissa fall kan vi tyvärr inte erbjuda någon försäkring alls.

Hälsodeklaration – vad händer när jag fyllt i hälsodeklarationen?

När du har besvarat frågorna i hälsodeklarationen skriver du under och skickar den till oss. Om du inte har möjlighet att skriva ut själv kan vi göra det åt dig. Sedan behandlar vi din ansökan och återkommer till dig så snart vi kan.

Ibland behöver du komplettera

Ibland måste vi ta in ytterligare upplysningar från t.ex. din läkare eller vårdcentral. I så fall hör vi av oss till dig och ber om din tillåtelse att hämta in dessa upplysningar.  

Om du drabbas av en skada

Om du blir drabbad av en skada behöver vi veta vad som har hänt innan vi kan betala ersättning. Med din tillåtelse kontaktar vi i vissa fall en läkare eller annan behandlingsansvarig, sjukhus eller Försäkringskassan. Deras upplysningar jämförs med de svar du gav i hälsodeklarationen när du ansökte om försäkringen.

Med skada menar vi egentligen försäkringsfall, dvs. sjukdom, olycksfall eller dödsfall.

Hälsodeklaration – hur snabbt måste jag skicka in hälsodeklarationen?

Vi behöver din hälsodeklaration inom 30 dagar från det datum som du har undertecknat den. Annars måste vi tyvärr be om en ny innan vi kan ta hand om din ansökan.

Hälsodeklaration – kan någon annan fylla i min hälsodeklaration?

Nej, svaren ska lämnas personligen av den som ska försäkras. Om det är ett barn som ska försäkras, ska svaren lämnas av vårdnadshavaren.

Hälsodeklaration – vad gör jag om jag behöver hjälp?

Är det något du undrar över är du alltid välkommen att kontakta din rådgivare eller vår kundservice på telefon 0771-55 55 00.

Hälsodeklaration – är uppgifterna sekretessbelagda?

Ja.

Alla uppgifter i din hälsodeklaration är sekretessbelagda. Formuläret du fyller i på vår webbplats är skyddat enligt sekretessregler och behandlas enligt Personuppgiftslagen (PuL).