
Hälsodeklaration
När du ansöker om vissa av våra försäkringar eller vill ändra på en befintlig försäkring behöver du lämna uppgifter om din hälsa, en så kallad hälsodeklaration.
Innan du börjar ...
Sitt gärna i lugn och ro och ha nedanstående information redo innan du sätter igång:
- Läkemedel som du använder eller som du har använt.
- Har du sökt vård eller ska du söka vård?
- Har du varit skadad eller sjukskriven och i så fall när?
Ett tips är att du loggar in på 1177.se, för att få tillgång till dina recept och journaler. Dina uppgifter är sekretessbelagda, läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.
Så här gör du
- Välj hälsodeklaration här nedanför
- Fyll i dina hälsouppgifter
- Signera
- Har du ett BankID eller Mobilt BankID väljer du att signera dina uppgifter digitalt när du är klar.
- Har du inte ett BankID eller Mobilt BankID kryssar du i "Saknar BankID" när du är klar. Vi skickar då hem hälsodeklarationen till dig så att du kan skriva under och skicka tillbaka den till oss (inom 30 dagar).
Vanliga frågor & svar
-
Hälsodeklarationen innehåller frågor om din hälsa som hjälper oss att göra en riktig bedömning så att du kan få rätt ersättning och rätt pris. Därför är det viktigt att du besvarar alla frågor, även om de kan verka onödiga.
Rätt ersättning
Du ska självklart få rätt ersättning om du drabbas av sjukdom, olycksfall eller dödsfall. Därför är det viktigt att du fyllt i din hälsodeklaration fullständigt och att uppgifterna stämmer. Du riskerar annars att få en lägre ersättning eller ingen alls.
Rätt pris
För att vi ska kunna bestämma vilket pris du ska betala gör vi en bedömning av risken för att du ska behöva sjukvård, bli sjukskriven eller avlida. Har du mindre bra hälsa är risken att du blir sjukskriven, skadad eller drabbas av ett dödsfall högre än normalt. Du kan därför få betala ett högre pris för ditt försäkringsskydd.
Om du har mindre bra hälsa finns också ett alternativ att du erbjuds en försäkring med undantag, så kallad klausul. Då betalar du normalt pris för din försäkring men får inte någon ersättning för de skador eller besvär som undantaget avser. I vissa fall har vi inte möjlighet att erbjuda någon försäkring alls.
-
Bedömer du att någon uppgift inte har någon betydelse behöver du ändå uppge den. Uppge hellre för mycket än för lite.
-
Vi behöver dina uppgifter även om du inte minns vad sjukdomen heter. Beskriv så gott det går i hälsodeklarationen.
-
Kommer du inte ihåg exakt när du hade en viss sjukdom, skada eller ett besvär, ange en ungefärlig tidpunkt så gott du kan i hälsodeklarationen. Vi behöver dina uppgifter även om du inte minns exakt.
Ett tips är att logga in på 1177.se för att få tillgång till dina recept och journaler.
-
Nej, svaren ska lämnas personligen av dig som ska försäkras.
Välj hälsodeklaration
Fullständig hälsodeklaration
För dig som t.ex. har:
- Fått ny Tjänstepension
T.ex. Premiebefrielse-, Sjuk- eller Livförsäkring - Ansökt om ny försäkring
T.ex. Vård-, Liv-, Sjuk- eller Premiebefrielseförsäkring - Höjt försäkringsbeloppet
För gruppförsäkring
För dig som har ansökt om en ny eller ändrat på din gruppförsäkring. T.ex. Liv-, Sjuk-, Diagnos-, Trygghetskapitalförsäkring eller Familjeskydd.
Förenklad hälsodeklaration ägare
För ägare av bolag och om din årslön är maximalt 10 inkomstbasbelopp (710 000 kr, 2022).
Kompletterande hälsodeklaration
För dig som fått veta att du behöver svara på nya frågor, för att komplettera din tidigare inskickade hälsodeklaration.