Gå till innehåll

Hämta BankID

Här kan du skaffa ett nytt BankID eller förnya ett som har gått ut. När du hämtar BankID kan du behöva styrka din identitet genom att skanna ditt pass eller nationella ID-kort.

Digital rådgivning

Hämta Mobilt BankID

Mobilt BankID passar dig som vill växla mellan olika enheter för att göra dina bankärenden.

Hämta Mobilt BankID

Kontroll av ID-handling

När du skaffar ett nytt BankID kan du behöva bekräfta din identitet en extra gång med svenskt pass eller nationellt ID-kort. Nu kan du göra det direkt i BankID-appen.

Guide: Så laddar du ner ett Mobilt BankID

I filmen visar vi hur du gör för att ladda ner ett Mobilt BankID via din mobil. Tips! Titta på filmen på datorn och följ stegen i mobilen, så kan du enkelt pausa filmen när det behövs.

Vanliga frågor och svar om BankID

  • Du behöver genomföra ID-kontrollen så att vi som bank kan verifiera din identitet för att kunna utfärda ett BankID. Bakgrunden till kontrollen är ett regelverkskrav från DIGG, myndigheten för digital förvaltning, och gäller för samtliga utfärdare av BankID. Kontrollen är framtagen för att minska risken för bedrägerier, och för att nedladdningen ska vara säkrare för dig som kund. 

  • Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobiltelefon.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • En engångskod (som du får via sms eller brev)
    • Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID. 

    Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app. Mer om det kan du läsa här.

    Ladda ner Mobilt BankID här

    Så här gör du:

    1. Legitimera dig med person­nummer, PIN-kod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID
    3. Du skickas nu vidare till BankIDs säkerhetsapp som du laddar ner via App Store eller Google Play. Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem?
    Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44

  • BankID kan du använda för inloggning på dator.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • En engångskod (som du får via sms eller brev)
    • Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Detta ska du skanna i nedladdningsflödet för BankID.

    Du behöver också ha en dator som uppfyller systemkraven för BankIDs program. Mer om det kan du läsa här.

    Ladda ner BankID här

    Så här gör du:

    1. Legitimera dig med person­nummer, PIN-kod och engångskod 
    2. Godkänn villkoren för BankID
    3. Du skickas vidare till BankIDs webbsida där du laddar ner säkerhetsprogrammet för BankID i två steg (här kan du se hur nedladdningen går till). Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt BankID.

    BankID sparas direkt i din dator, så om du har flera datorer behöver du ladda ner ett BankID för varje dator eller ladda ner Mobilt BankID som fungerar på vilken dator som helst.

    Installationsproblem?
    Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44

  • Du har bara möjlighet att skanna ett svenskt pass eller nationellt ID-kort i nedladdningsflödet, eftersom dessa är de enda ID-handlingarna som idag har ett NFC-chip i sig. Du kan inte skanna ett körkort då det saknar NFC-chip.

    Om du inte har ett svenskt pass eller nationellt ID-kort, eller om din mobil saknar NFC-stöd kan du kontakta oss på 0771-55 55 00.

  • Logga in på internetbanken och välj menyvalet Övriga val > BankID för att spärra ditt BankID. Du kan också spärra ditt BankID genom att kontakta BankID supporten som du når på 0771-41 42 44

  • Om du inte har möjlighet att hämta ett BankID eller Mobilt BankID kan du hämta ett certifikat som kan användas för inloggning på internetbanken. Ett certifikat säkrar kommunikationen mellan dig och Skandia och är ett inloggningssätt som är kopplat till en specifik dator. Har du flera datorer som du vill använda för att logga in på internetbanken behöver du ladda ner ett certifikat till varje dator.

    Ladda ner certifikat här
  • För att ditt barn ska kunna ladda ner Mobilt BankID måste du först ansöka om Skandia Ung till ditt barn. I ansökan väljer du om barnet ska ha tillgång till Mobilt BankID genom att bocka i valet "Digitala kanaler och säkerhetslösning", vilket innebär att du som förälder godkänner att ditt barn kan hämta Mobilt BankID. 

    I ansökan kan du även ange ditt medgivande till att ditt barn får tillgång till Swish, där Mobilt BankID behövs. När du skaffar Skandia Ung till ditt barn får ditt barn sin personliga PIN-kod via ett rekommenderat brev som skickas till ert närmsta utlämningsställe. För att hämta ut PIN-koden behöver ditt barn en giltig ID-handling.

    När ditt barn är anslutet till Skandia Ung kan ni hämta Mobilt BankID. Enligt reglerna måste ditt barn själv ladda ner Mobilt BankID, men du kan självklart hjälpa till. 

  • Både BankID och Mobilt BankID som du hämtat hos oss är giltigt i 3 år.

  • Hos oss kan du ha 3 BankID på fil och 2 Mobilt BankID.

  • Din personliga PIN-kod består av 4 siffror och skickas till ditt närmsta utlämningsställe i ett rekommenderat brev när du blir kund hos oss. När du använder PIN-koden för första gången uppmanas du att byta till en valfri sifferkombination på 4 siffror. 

    Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 och beställa en ny. 

    PIN-koden används när du:

    • Ringer telefonbanken och kundservice
    • Hämtar ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med certifikat
Alla frågor och svar

Var rädd om ditt BankID

Ditt BankID är en ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. 

  • Ge aldrig någon annan person tillgång till ditt BankID eller koder
  • Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan
  • Läs alltid i BankID-appen var legitimeringen/signeringen sker
  • Om du misstänker att din kod har hamnat i oönskade händer kan du logga in och spärra ditt BankID eller ringa kundservice på 0771-55 55 00

Myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon eller liknande för att uppmana dig att logga in eller beställa ett nytt BankID.

Hämta certifikat

Om du inte har möjlighet att hämta ett Mobilt BankID kan du istället hämta ett certifikat som kan användas för inloggning på internetbanken. Ett certifikat är ett inloggningssätt som är kopplat till en specifik dator. 

Hämta certifikat

Hämta BankID

Inom kort kommer vi sluta ge ut BankID på fil. Det innebär att du kommer behöva ha Mobilt BankID eller certifikat för att logga in. Vi rekommenderar dig som har möjlighet att redan nu hämta ett Mobilt BankID och börja använda det i stället.

Hämta BankID

Anmäl bedrägeri

Kontakta oss omgående om du har blivit av med ditt kort eller mobil, om någon har kommit över dina koder eller om du upptäckt något misstänkt i våra digitala tjänster.

Anmäl bedrägeri

BankID support

0771-41 42 44

Alla dagar 7–23 

Du kan ringa BankID supporten om du behöver hjälp med att hämta BankID.