Hämta BankID
Hämta BankID eller förnya ett som har gått ut. Från och med kommande månad kan du oftare behöva styrka din identitet genom att skanna ditt svenska pass eller nationella ID-kort från Polisen när du hämtar Mobilt BankID.
Kontroll av ID-handling
Från och med kommande månad kan du behöva bekräfta din identitet med ett svenskt pass eller nationellt ID-kort när du hämtar ett Mobilt BankID.
Saknar du pass eller nationellt ID-kort?
Har du inget svenskt pass eller nationellt ID-kort ansöker du om ett hos Polisen.
Du kan inte skanna ditt körkort då det saknar NFC-möjligheter, vilket behövs för att kontrollen ska vara tillräckligt säker.
Den digitala ID-kontrollen är en följd av skärpta regelverkskrav vid nedladdning av BankID på distans, det vill säga när du hämtar ett BankID utan att besöka ett bankkontor. Syftet med ID-kontrollen är att minska risken för bedrägerier, och gäller för samtliga utgivare av BankID på distans.
Vanliga frågor om Mobilt BankID
-
Du behöver genomföra ID-kontrollen så att vi som bank kan verifiera din identitet för att kunna utfärda ett BankID. Bakgrunden till kontrollen är ett regelverkskrav från BankID, och gäller för samtliga utfärdare av BankID. Kontrollen är framtagen för att minska risken för bedrägerier, och för att nedladdningen ska vara säkrare för dig som kund.
-
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- En engångskod (som du får via sms eller brev)
- Du behöver styrka din identitet när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID.
- En mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app. Mer om det kan du läsa här.
Så här gör du:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID
- Du skickas nu vidare till BankIDs säkerhetsapp som du laddar ner via App Store eller Google Play. Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.
Installationsproblem?
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44 -
Du kan bara skanna ett svenskt pass eller nationellt ID-kort när du hämtar ett Mobilt BankID, eftersom dessa är de enda ID-handlingarna som idag har ett NFC-chip. Du kan inte skanna ditt körkort då det saknar NFC-chip.
Pass eller nationellt ID-kort ansöker du om hos Polisen.
Om du inte har ett svenskt pass eller nationellt ID-kort, eller om din mobil saknar NFC-stöd kan du kontakta oss på 0771-55 55 00.
-
Logga in på internetbanken och välj menyvalet Övriga val > BankID för att spärra ditt BankID. Du kan också spärra ditt BankID genom att kontakta oss på 0771-55 55 00.
-
Du behöver ha en smartphone med en NFC-läsare (Near Field Communication) som kan överföra data över korta sträckor. De flesta smartphones har en inbyggd NFC-läsare som oftast sitter på mobilens baksida.
Om din mobil saknar NFC-stöd kan du kontakta oss på 0771-55 55 00.
Bli inte lurad, undvik bedrägeri!
Identifiera dig inte på uppmaning av Banken eller någon annan.
- Lämna aldrig ut några koder till Banken eller annan
- Använd aldrig ditt BankID när någon ringer såvida du inte tagit första kontakten själv
- Läs i BankID-appen var legitimeringen/signeringen sker och vad den avser
- Hämta aldrig nytt BankID på uppmaning av Banken eller någon annan
- Installera inte programvara för fjärrstyrning på uppmaning av Banken eller någon annan
Välj avbryt och lägg på luren om någon ringer och ber dig göra något av ovanstående. Är du minsta osäker, ring oss på 0771-55 55 00
Hämta certifikat
Om du inte har möjlighet att hämta ett Mobilt BankID kan du i stället hämta ett certifikat som kan användas för inloggning på internetbanken. Ett certifikat är ett inloggningssätt som är kopplat till en specifik dator.
Hämta certifikatHämta BankID
Under kommande månad slutar vi ge ut BankID på fil. Det innebär att du kommer behöva ha Mobilt BankID eller certifikat för att logga in. Vi rekommenderar dig som har möjlighet att redan nu hämta ett Mobilt BankID och börja använda det i stället.
Hämta BankIDAnmäl bedrägeri
Kontakta oss omgående om du har blivit av med ditt kort eller mobil, om någon har kommit över dina koder eller om du upptäckt något misstänkt i våra digitala tjänster.
Anmäl bedrägeriBankID support
Kontakta BankID support om du behöver teknisk support vid hämtning av BankID.
För att BankID support ska kunna hjälpa dig behöver du ha:
- Din personliga PIN-kod
- Ett säkert mobilnummer registrerat
- Svenskt pass eller nationellt ID-kort
Öppet alla dagar 7–23
Kundservice
Kontakta Kundservice om du behöver hjälp med personliga ärenden och service.
Kontakta Kundservice vid tekniska problem eller om du:
- Saknar en personlig PIN-kod
- Inte har ett säkert mobilnummer registrerat
- Saknar svenskt pass eller nationellt ID-kort
Öppet vardagar 7–23, helgdagar 8–22