Gå till innehåll

Mobilt BankID – skaffa, förnya eller spärra

Med Mobilt BankID kan du enkelt bekräfta din identitet på webben. Det används för att godkänna köp,
legitimera dig hos företag och myndigheter samt för att logga in på internetbanken eller appen.

Skaffa eller förnya Mobilt BankID via vår app

Du laddar enkelt och snabbt hem Mobilt BankID via vår app, där du behöver identifiera dig med ett ett befintligt Mobilt BankID eller den PIN-kod du fått från oss. 

Gör så här:

  1. Ta fram mobilen
  2. Öppna Skandias app
  3. Klicka på Kundservice uppe till höger
  4. Välj Skaffa eller förnya BankID
  5. Fortsätt sedan enligt instruktionerna

Du kan behöva bekräfta din identitet när du skaffar ett Mobilt BankID. Det gör du med ett svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort, utfärdat av polisen.

Bli inte lurad, undvik bedrägeri!

Identifiera dig inte på uppmaning av banken eller någon annan.

  • Lämna aldrig ut några koder till banken eller annan
  • Använd aldrig ditt BankID när någon ringer såvida du inte tagit första kontakten själv
  • Läs i BankID-appen var legitimeringen/signeringen sker och vad den avser
  • Hämta aldrig nytt BankID på uppmaning av banken eller någon annan
  • Installera inte programvara för fjärrstyrning på uppmaning av banken eller någon annan

Välj att avbryta och lägg på luren om någon ringer och ber dig göra något av ovanstående. Är du minsta osäker, ring oss på 0771-55 55 00

Kontroll av ID-handling

Du kan behöva bekräfta din identitet med ett svenskt pass eller nationellt ID-kort när du hämtar ett Mobilt BankID.

Saknar du pass eller nationellt ID-kort?

Har du inget svenskt pass eller nationellt ID-kort ansöker du om ett hos Polisen.

Du kan inte skanna ditt körkort då det saknar NFC-möjligheter, vilket behövs för att kontrollen ska vara tillräckligt säker. 

Den digitala ID-kontrollen är en följd av skärpta regelverkskrav vid nedladdning av BankID på distans, det vill säga när du hämtar ett BankID utan att besöka ett bankkontor. Syftet med ID-kontrollen är att minska risken för bedrägerier, och gäller för samtliga utgivare av BankID på distans.

Ansök om pass hos Polisen

Hämta BankID till ny enhet

Det enklaste sättet att installera ett Mobilt BankID till en ny mobil eller surfplatta är att göra det via den gamla mobilen eller surfplattan. 

    1. Öppna Skandias app på din gamla enhet.
    2. Välj Kundservice.
    3. Välj Skaffa eller förnya BankID.
    4. Välj En annan mobil eller surfplatta.
    5. Fortsätt enligt instruktionerna i appen för att identifiera dig och godkänna villkoren för BankID. En QR-kod visas på skärmen.
    6. På din nya enhet, öppna BankID och välj Skanna QR-kod.
    7. Skanna QR-koden som visas på din gamla enhet med din nya enhet.
    8. Fortsätt enligt instruktionerna i appen.

Mobilt BankID för barn och ungdomar

Du kan hjälpa ditt barn att ladda ner ett Mobilt BankID genom vårt barn- och ungdomspaket, Skandia Ung.
Helt kostnadsfria banktjänster för ditt barn. 

Skaffa Skandia Ung och Mobilt BankID

Så här spärrar du ditt BankID

Behöver du spärra ditt BankID kan du logga in och välja menyvalet Övriga val, BankID för att spärra ditt BankID. Du kan också spärra ditt BankID genom att kontakta oss på 0771-55 55 00.

Skandia utfärdar inte längre BankID på fil

Vi vill informera dig som använder BankID på fil att Skandia ej längre utfärdar BankID på fil. 

Anledningen till att BankID på fil håller på att avvecklas hos oss på Skandia är att denna typ av BankID ej stödjer nya säkerhetsfunktioner som tex digital kontroll av ID-handling som kommer bli allt vanligare framöver.

För att fortsatt komma åt din produkter och tjänster i Skandia så hänvisar vi dig istället till att antingen hämta ett Mobilt BankID, eller ett certifikat.

Du som redan har ett BankID på fil kan fortfarande använda det hos Skandia. 

Hämta certifikat

Om du inte har möjlighet att använda BankID kan du använda ett certifikat i din webbläsare.

Hämta certifikat

Är det något du undrar över?

Du hittar svar på dina frågor på vår FAQ-sida