Hämta BankID
Här kan du skaffa ett nytt BankID eller förnya ett som har gått ut. När du hämtar BankID kan du behöva styrka din identitet genom att skanna ditt pass eller nationella ID-kort.
Hämta Mobilt BankID
Mobilt BankID passar dig som vill växla mellan olika enheter för att göra dina bankärenden.
Hämta Mobilt BankIDKontroll av ID-handling
När du skaffar ett nytt BankID kan du behöva bekräfta din identitet en extra gång med svenskt pass eller nationellt ID-kort. Nu kan du göra det direkt i BankID-appen.
Guide: Så laddar du ner ett Mobilt BankID
I filmen visar vi hur du gör för att ladda ner ett Mobilt BankID via din mobil. Tips! Titta på filmen på datorn och följ stegen i mobilen, så kan du enkelt pausa filmen när det behövs.
Vanliga frågor och svar om BankID
-
Du behöver genomföra ID-kontrollen så att vi som bank kan verifiera din identitet för att kunna utfärda ett BankID. Bakgrunden till kontrollen är ett regelverkskrav från DIGG, myndigheten för digital förvaltning, och gäller för samtliga utfärdare av BankID. Kontrollen är framtagen för att minska risken för bedrägerier, och för att nedladdningen ska vara säkrare för dig som kund.
-
Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobiltelefon.
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- En engångskod (som du får via sms eller brev)
- Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID.
Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app. Mer om det kan du läsa här.
Så här gör du:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID
- Du skickas nu vidare till BankIDs säkerhetsapp som du laddar ner via App Store eller Google Play. Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.
Installationsproblem?
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44 -
BankID kan du använda för inloggning på dator.
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- En engångskod (som du får via sms eller brev)
- Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Detta ska du skanna i nedladdningsflödet för BankID.
Du behöver också ha en dator som uppfyller systemkraven för BankIDs program. Mer om det kan du läsa här.
Ladda ner BankID härSå här gör du:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID
- Du skickas vidare till BankIDs webbsida där du laddar ner säkerhetsprogrammet för BankID i två steg (här kan du se hur nedladdningen går till). Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt BankID.
BankID sparas direkt i din dator, så om du har flera datorer behöver du ladda ner ett BankID för varje dator eller ladda ner Mobilt BankID som fungerar på vilken dator som helst.
Installationsproblem?
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44 -
Du har bara möjlighet att skanna ett svenskt pass eller nationellt ID-kort i nedladdningsflödet, eftersom dessa är de enda ID-handlingarna som idag har ett NFC-chip i sig. Du kan inte skanna ett körkort då det saknar NFC-chip.
Om du inte har ett svenskt pass eller nationellt ID-kort, eller om din mobil saknar NFC-stöd kan du kontakta oss på 0771-55 55 00.
-
Logga in på internetbanken och välj menyvalet Övriga val > BankID för att spärra ditt BankID. Du kan också spärra ditt BankID genom att kontakta BankID supporten som du når på 0771-41 42 44
Var rädd om ditt BankID
Ditt BankID är en ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar.
- Ge aldrig någon annan person tillgång till ditt BankID eller koder
- Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan
- Läs alltid i BankID-appen var legitimeringen/signeringen sker
- Om du misstänker att din kod har hamnat i oönskade händer kan du logga in och spärra ditt BankID eller ringa kundservice på 0771-55 55 00
Myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon eller liknande för att uppmana dig att logga in eller beställa ett nytt BankID.
Hämta certifikat
Om du inte har möjlighet att hämta ett Mobilt BankID kan du istället hämta ett certifikat som kan användas för inloggning på internetbanken. Ett certifikat är ett inloggningssätt som är kopplat till en specifik dator.
Hämta certifikatHämta BankID
Inom kort kommer vi sluta ge ut BankID på fil. Det innebär att du kommer behöva ha Mobilt BankID eller certifikat för att logga in. Vi rekommenderar dig som har möjlighet att redan nu hämta ett Mobilt BankID och börja använda det i stället.
Hämta BankIDAnmäl bedrägeri
Kontakta oss omgående om du har blivit av med ditt kort eller mobil, om någon har kommit över dina koder eller om du upptäckt något misstänkt i våra digitala tjänster.
Anmäl bedrägeriBankID support
Alla dagar 7–23
Du kan ringa BankID supporten om du behöver hjälp med att hämta BankID.