Gå till innehåll
Man sitter i soffa med läsplatta

Autogiro – betala automatiskt

Autogiro är ett enkelt sätt att betala räkningar och passar bra för återkommande räkningar. Med autogiro dras betalningen automatiskt på rätt dag.

Logga in och teckna nytt autogiro Logga in och hantera dina autogiron

Betala automatiskt på rätt dag

Autogiro innebär att betalningen sker automatiskt från ditt konto till mottagarens konto på förfallodagen. Du slipper alltså hålla reda på räkningarna och när de ska betalas. Dessutom riskerar du inte att få förseningsavgifter.

Tjänsten är helt kostnadsfri.

Så här fungerar autogiro

  • Logga in och anmäl dig direkt eller kontakta betalningsmottagaren.
  • Du ansluts och får en skriftlig bekräftelse från betalningsmottagaren.
  • Du får en avisering från betalningsmottagaren senast åtta dagar före förfallodagen.
  • Se till att det finns tillräckligt med pengar på ditt konto senast dagen före
    betalningen ska genomföras.

Flytta in dina autogiron

Du kan flytta in autogiron som är kopplade till ett konto i en annan bank. En bra idé är att flytta dina autogiron precis efter att betalningarna genomförts, t.ex. i början av en månad. Några dagar efter utförd flytt kommer du att aviseras per post att flytten genomförts.

Logga in och flytta autogiro

Hämta pengar från annan bank

Du kan registrera ett autogiro från ett konto i en annan bank till ditt Allt i Ett-konto eller Sparkonto. Det belopp du anger kommer sedan föras över till ditt konto i Skandia det datum du valt eller varje månad om du väljer återkommande överföring.

Logga in och hämta pengar från annan bank

Vanliga frågor om autogiro

  • Du flyttar dina autogiron genom att logga in på din internetbank.

    Så här gör du:

    1. Logga in på din internetbank
    2. Välj menyvalet Betala, Autogiro och Flytta in autogiro
    3. Fyll i clearing- och kontonummer i den andra banken som du vill flytta dina autogiron ifrån. Välj därefter vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill flytta autogirona till och klicka på "Godkänn".


    Om du inte vill flytta samtliga av dina autogiron eller vill flytta autogiro för ett lån i Skandia, vänligen kontakta oss på 0771-55 55 00 eller via chatten inloggad i din internetbank.

    Det kan ta upp till tre bankdagar att flytta autogiron från din tidigare bank. Anmäl därför inte en flytt precis innan en kommande dragning.

  • Du byter dragningskonto för autogiro via din internetbank.

    Så här gör du:

    1. Logga in på din internetbank
    2. Välj menyvalet Betala, Autogiro och Mina autogiromedgivanden
    3. Leta upp autogiromedgivandet som du vill byta dragningskonto för i listan och tryck på pennan under "Ändra". Välj därefter vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill flytta autogirot till och klicka på "OK".

    Byte av kontonummer på vardagar före kl 22.00 påverkar dina autogirobetalningar nästkommande vardag.

    Om du vill byta konto för ett lån i Skandia, vänligen kontakta oss på 0771-55 55 00 eller via chatten inloggad i internetbanken.

  • Du anmäler betalningsmottagare inloggad i din internetbank.

    Så här gör du:

    1. Logga in i din internetbank
    2. Välj menyvalet Betala, Autogiro och Teckna nytt Autogiro
    3. Sök fram betalningsmottagaren genom att fylla i en eller flera sökfält. Välj om du endast vill visa företag som erbjuder anslutning via internetbanken eller om du vill visa alla företag som erbjuder autogiro. Klicka därefter på "Sök"
    4. Om det går att ansluta företaget till autogiro via internetbanken så kan du bocka för "elektroniskt medgivande" och därefter klicka på "Anslut". Om det i stället står ”Kontakta företaget” så behöver du kontakta företaget direkt
    5. När du klickat på "Anslut" så får du välja vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill koppla autogirot till samt ange kundnummer eller speciell information. Vad som ska fyllas i under kundnummer eller speciell information varierar från företag till företag. Om du behöver hjälp med vad du ska ange så kan du klicka på frågetecknet. I annat fall behöver du kontakta företaget direkt
    6. Läs och godkänn de allmänna villkoren och tryck därefter på "Godkänn"
  • Du loggar in på din internetbank och väljer menyvalet Betala, Autogiro och Mina autogiromedgivanden. Där klickar du på soptunnan för att ta bort autogirot. 

    • Autogiron kan du enkelt flytta från din gamla bank till oss. Tänk på att flytta autogiron efter ett månadsskifte då dragningarna är genomförda.
    • Betalar du dina räkningar via e-faktura måste du avsluta ditt e-fakturaavtal i din gamla bank och öppna ett nytt avtal hos oss. Koppla sedan på de betalningsmottagare du har i din gamla bank.
    • Ett tips är att du skriver ut eller sparar ner dina fakturor innan du avslutar ditt e-fakturaavtal i din gamla bank.
  • Autogirot dras sedan alltid näst sista bankdagen varje månad. Om det skulle saknas täckning på kontot eller om autogirodragningen misslyckas av någon annan anledning, då får du en premieavi istället.

    Om du redan betalar via autogiro och vill byta kontonummer då behöver du kontakta oss, så hjälper vi dig.

  • Tecknande av autogiro behöver ske skriftligt via blankett. Kontakta oss om du önskar att vi skickar blanketten till dig.

Alla frågor och svar