Gå till innehåll

Kundservice

Här kan du lösa flera av dina ärenden och få svar på dina frågor. Vill du prata med en rådgivare? Boka rådgivning eller gå till ditt onlinemöte.

Vanliga frågor & svar

  • Inloggning på internetbanken når du via knappen "Logga in" högst uppe i högra hörnet. Det finns tre sätt att logga in:

    • BankID (för datorn)
    • Mobilt BankID (för mobilen, surfplattan och datorn)
    • Certifikat (för datorn)

    Logga in med BankID

    Börja med att ladda ner BankID. Om du redan har ett BankID i din dator via någon annan bank fungerar det också hos oss.

    För att kunna logga in måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.

    1. Välj inloggning med BankID
    2. Säkerhetsprogrammet för BankID startas
    3. Välj ditt BankID i rullistan
    4. Ange lösenordet (minst 6 tecken)
    5. Ange engångskod 

    Logga in med Mobilt BankID

    Börja med att ladda ner Mobilt BankID. Om du redan har ett Mobilt BankID via någon annan bank fungerar den också hos oss.

    1. Välj inloggning med Mobilt BankID
    2. Fyll i ditt personnummer 
    3. Klicka på Logga in med Mobilt BankID
    4. En QR-kod visas på skärmen
    5. Starta appen BankID på din mobil och klicka på QR-ikonen
    6. Skanna QR-koden
    7. Ange din säkerhetskod för mobilt BankID på mobilen (6–8 tecken som du valde du när du hämtade ditt mobila BankID)

    Logga in med certifikat

    Med certifikat kan du logga in i internetbanken om du av någon anledning inte kan använda BankID, t.ex. om du är på ett internetcafé eller använder någon annans dator.

    För att logga in med Certifikat måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.

    1. Välj inloggning med certifikat
    2. Bocka i ditt certifikat i rutan som kommer upp på skärmen och klicka på OK
    3. Ange ditt personnummer, din PIN-kod och engångskod
  • PIN-kod
    Den personliga PIN-koden består av 4 siffror och den skickas till dig i ett rekommenderat brev till din folkbokföringsadress när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv. 
    Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny. 

    PIN-koden används när du:

    • Ringer telefonbanken och kundservice
    • Hämtar ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med certifikat 

    Engångskoder
    Engångskoderna består av 6 tecken som du kan få på SMS eller på ett kodkort. Väljer du att få koden via SMS får du den snabbast. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 för att registrera ditt mobilnummer.
    SMS-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.

    Väljer du att få din engångskod via brev skickar vi koden med ordinarie postgång till din folkbokföringsadress (koden är då giltig i 7 dagar från utskicksdatum).

    Engångskoden används när du:

    • Hämtar ett BankID, mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med BankID eller certifikat

    Engångskoder för extra säkerhet
    Engångskoder används som extra säkerhet vid inloggning och signering. Ge aldrig ut engångskoden till någon annan.
    Engångskoderna får du med SMS till det mobilnummer du registrerat hos oss. Om vi saknar ditt nummer får du ett felmeddelande. Kontakta kundservice på 0771-55 55 00 om du behöver hjälp att registrera ditt mobilnummer. Engångskoden är giltig i 15 minuter.

    Engångskoder för nedladdning
    När du ska hämta ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat ska du också ange en engångskod. Denna kod gäller endast för nedladdning av BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat och erhålls via SMS eller brev.

  • Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)

    Ladda ner Mobilt BankID här

    Så här går det till:

    1. Legitimera dig med person­nummer, pinkod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
    4. Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem?
    Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44

  • En vanlig orsak är att du kan behöva ändra din köp- och uttagsgräns. Du kan kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.

    Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i vår app:

    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
    5. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"

    Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns via internetbanken:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj Kort
    3. Klicka på Säkra kortbetalningar
    4. Välj Köp- & uttagsgräns
    5. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
    6. För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
    7. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara

    Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.

  • Du får en tydlig översikt över dina försäkringar genom att logga in. Där kan du kan läsa om hur de funkar, ansöka om fler och se pris.

  • Du behöver inte vara expert och kunna hur din försäkring gäller. Men det kan vi och vi hjälper dig gärna när du råkat ut för en skada. Anmäl din skada, sjukdom eller utlägg till oss även om du inte vet om försäkringen gäller. Vi hör av oss till dig när vi fått din anmälan och ger dig ett besked om hur din försäkring gäller. 

  • Årsbeskeden kommer vecka 4–13 eller löpande under året, beroende på område (bank, privat försäkring, försäkring via jobbet). Alla årsbesked skickas digitalt och hittas under menyvalet Övriga val, se Mina dokument.

  • Att flytta sitt bolån till oss är enkelt och smidigt, här kan du läsa om hur du gör.

  • Ja, du kan ansöka om att utöka ditt lån så länge belåningsgraden inte överskrider 85 %. En kreditprövning kommer även att genomföras för att se om du har förutsättningarna för att utöka ditt lån. Minsta belopp att öka lånet med är 25 000 kr. Om du vill utöka ditt lån genomgår du samma kreditprövning som när du tar lån för första gången.

    Gör bara en ansökan om bolån och välj ”Utöka mitt bolån i Skandia”.

  • Om du är osäker på din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt eller genom att ringa oss på 0771-55 55 00 för att beställa en kodkopia.  

Alla frågor och svar

Övriga frågor & svar

Det här kan du enkelt göra själv!

Se status på dina ärenden

Undrar du hur det går för din bolåneansökan eller väntar du på svar för en skadeanmälan? Här kan du se status på dina ärenden. 

Se status på din bolåneansökan

Se status på dina skadeärenden

Anmäl skada & sök vård

Här kan du anmäla olycka, sjukdom och besvär samt ansöka om ersättning för utlägg i ett redan anmält ärende. 

Anmäl skada & sök ersättning

Boka vård

Se ditt engagemang hos oss

När du loggar in får du direkt en översikt av dina konton, ditt sparande, din pension samt vilka typer av försäkringar du har. Här finns också dina kundhandlingar att läsa digitalt.

Till min översikt

Till mina kundhandlingar

Hämta BankID

BankID är en e-legitimation som du använder för att styrka din identitet och utföra dagliga bankärenden.

Hämta BankID

Hämta Mobilt BankID

Händer bygger pyramid med klossar

Boka rådgivning

Låt oss hjälpa dig att se över hur du kan påverka din pension, få rätt försäkringsskydd och välja rätt placering. Boka tid för rådgivning så hjälper vi dig!

Läs mer & boka rådgivning
Man sitter vid skrivbord

Mitt onlinemöte

Har du bokat ett möte för rådgivning? Här får du koll på vad du behöver förbereda och hur du ansluter till mötet.

Gå till mitt onlinemöte
Digital rådgivning

Räkna på ditt pensionssparande

Med vår pensionskalkylator kan du räkna ut hur mycket du bör spara och vilken sparform som passar dina behov bäst. Kom igång idag!

Räkna på din pension
Tre personer håller i en blombukett

Välkommen till oss – bli kund idag

Hos oss kan du ha ditt sparande, pension, vardagsekonomi och bolån. Vi ägs av våra kunder och allt överskott i bolaget går till de som sparar i traditionell försäkring. Välkommen till Skandia!

  • Genom vårt förebyggande hälsoarbete är vi med och bidrar till ett friskare Sverige
  • Rabatt på ditt bolån när du samlar din tjänstepension hos oss
  • Rådgivning med toppbetyg av kunderna

 

Flytta till oss Bli kund

Hittade du inte svar på din fråga?

Chatta med oss

Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.

Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–15

Börja chatta

Skicka meddelande

För att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du logga in först. I nästa steg väljer du ärende.

Skicka meddelande

Ring till oss

Bank: alla dagar 6–24
Försäkring: vardagar 8.15–16

Välj rätt siffra i talsvaret

Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00 

Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50

Coronaviruset

Har du frågor angånde Coronaviruset?  All information har vi samlat här

Frågor om banken

Har du allmänna frågor om banken eller våra produkter? Skicka ett meddelande till oss här

Inte nöjd?

Om du har synpunkter får du gärna höra av dig till oss – så att vi kan bli bättre! Hör av dig till oss

Teknisk support

Behöver du hjälp med tekniken? Skicka ett meddelande till oss här

Läsplatta på skrivbord

Hjälp oss att bli bättre!

Just nu förbättrar och utvecklar vi den här sidan - och vi behöver din hjälp! Dina tankar och åsikter är värdefulla. Formuläret tar ca 4 minuter att genomföra.

Tack för din hjälp!

Till undersökningen