Gå till innehåll

Kundservice

Här kan du lösa flera av dina ärenden och få svar på dina frågor.

Vanliga frågor & svar

  • Trots det mycket osäkra läget är vår generella hållning att de flesta sparare gör rätt i att sitta still i båten även den här gången. Investeringar i aktier och fonder ska alltid ses på lång sikt. Ju längre tid du planerar att ha dina pengar placerade, desto större svängningar tål portföljen. Samtidigt är det aldrig för sent att se över risknivån i portföljen. Om nedgångarna känns mycket besvärliga och har skapat en oro för den personliga ekonomin behöver det inte vara fel att minska på andelen aktiefonder.

    Johan Lundqvist, makroekonom på Skandia, berättar mer här.

  • Vi får just nu frågor kopplat till kriget i Ukraina. Här listar vi vad som gäller för din försäkring; hälsoförsäkring, vårdförsäkring, sjukförsäkring, premiebefrielseförsäkring, gruppförsäkring och efterlevandeförsäkring.

    1. Känner du ökad oro kopplat till krisen eller kanske har nära och kära eller kollegor i Ukraina? Alla som har en hälso- eller vårdförsäkring i Skandia kan kontakta vår hälsosluss för att få stöd.
    2. Om du varit i Ukraina och tog dig ut innan kriget började gäller försäkringen som vanligt.
    3. Om du var kvar i Ukraina när kriget började har du försäkringsskydd i en månad. Du bör alltså ta dig ut från Ukraina inom en månad och inte delta i striderna. Under dessa förutsättningar gäller hälso- och vårdförsäkringen som vanligt.

      För sjukförsäkring, premiebefrielseförsäkring, efterlevandeskydd och gruppförsäkring gäller istället försäkringsskydd i tre månader. Du behöver ta dig ut från Ukraina inom tre månader och inte delta i striderna för att försäkringen ska gälla.
    1. Om du åker till Ukraina under pågående krig gäller inte hälso-, vård- eller gruppförsäkring alls. För sjukförsäkring, premiebefrielseförsäkring och efterlevandeskydd gäller inte försäkringen alls om du haft försäkringen i mindre än tre år. Har du dock haft försäkringen mer än tre år så gäller försäkringen men du får inte delta i striderna, FN-uppdrag räknas inte som deltagande i strid.

    Notera att det här är en översiktlig information. I villkoret kan du mer i detalj läsa om vad som gäller för din försäkring.

  • Du anger eller ändrar skatt eller konto enklast genom att logga in. Om vi inte får svar på vilken skatt du önskar startar vi utbetalningen med 30% i skatteavdrag.

  • Ja, det går oftast bra. Om det gäller tjänstepension kan du behöva godkännande från din arbetsgivare.

    Om du vill starta pensionsutbetalningarna tidigare än avtalat kan det innebära en hälsoprövning som måste godkännas för att du ska kunna göra den ändring du vill. Kontakta Kundservice för mer information om du önskar starta pensionsutbetalningarna tidigare än avtalat.

  • Ja, det går ofta bra att låta ditt pensionskapital ligga kvar med nuvarande förvaltning och förlänga försäkringsavtalet. När du har fått ditt brev inför utbetalning har du möjlighet att logga in och ändra din utbetalningsstart.

  • Du kan se utbetalningsbeloppet i ditt utbetalningsbesked. Du hittar utbetalningsbeskedet under menyvalet Övriga val > Mina dokument.

  • Under 2022 inför Skandia ett nytt utbetalningssystem, vilket innebär att de flesta kunder får utbetalningsdag den 25:e (ett fåtal försäkringar behåller utbetalningsdag den 18:e).

    • För dig som får ändrad utbetalningsdag kan det innebära att du får vänta lite längre än en månad mellan den första och den andra utbetalningen.
    • För dig som har ett försäkringsnummer med L som begynnelsebokstav kommer denna förändring att ske vid ett senare tillfälle (information ges i samband med det).

    Det nya utbetalningssystemet är en del i vårt arbete att förenkla våra tjänster – i dag har många kunde flera olika utbetalningsdagar. Denna förändring innebär på sikt att du som kund får färre utbetalningsdagar, vilket gör att du får dina utbetalningar mer samlat i månaden.

    Tänk på! Om du har stående överföringar eller autogiro så kan du behöva se över dem. 

    • Om du får din första utbetalning med start under 2022 så får du pengarna antingen den 18:e eller den 25:e varje månad, beroende på vilken försäkring du har. Majoriteten har den 25:e som utbetalningsdag.

    • För dig som har privat försäkring med fond- och/ depåförvaltning sker den första utbetalningen inom 14 dagar efter försäkringens utbetalningsstart, som oftast sker på din födelsedag. Därefter sker utbetalningen den 25:e varje månad. Det kan innebära att du får vänta lite längre än en månad mellan den första och den andra utbetalningen.
  • Inloggning på din nternetbank når du via knappen "Logga in" högst uppe i högra hörnet. Det finns tre sätt att logga in:

    • BankID (för datorn)
    • Mobilt BankID (för mobilen, surfplattan och datorn)
    • Certifikat (för datorn)

    Logga in med BankID

    Börja med att ladda ner BankID. Om du redan har ett BankID i din dator via någon annan bank fungerar det också hos oss.

    För att kunna logga in måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.

    1. Välj inloggning med BankID
    2. Säkerhetsprogrammet för BankID startas
    3. Välj ditt BankID i rullistan
    4. Ange lösenordet (minst 6 tecken)
    5. Ange engångskod 

    Logga in med Mobilt BankID

    Börja med att ladda ner Mobilt BankID. Om du redan har ett Mobilt BankID via någon annan bank fungerar den också hos oss.

    1. Välj inloggning med Mobilt BankID
    2. Fyll i ditt personnummer 
    3. Klicka på Logga in med Mobilt BankID
    4. En QR-kod visas på skärmen
    5. Starta appen BankID på din mobil och klicka på QR-ikonen
    6. Skanna QR-koden
    7. Ange din säkerhetskod för mobilt BankID på mobilen (6–8 tecken som du valde du när du hämtade ditt mobila BankID)

    Logga in med certifikat

    Med certifikat kan du logga in i internetbanken om du av någon anledning inte kan använda BankID, t.ex. om du är på ett internetcafé eller använder någon annans dator.

    För att logga in med Certifikat måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.

    1. Välj inloggning med certifikat
    2. Bocka i ditt certifikat i rutan som kommer upp på skärmen och klicka på OK
    3. Ange ditt personnummer, din PIN-kod och engångskod
  • PIN-kod
    Den personliga PIN-koden består av 4 siffror och den skickas till ditt närmsta utlämningsställe i ett rekommenderat brev när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv. 
    Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny. 

    PIN-koden används när du:

    • Ringer telefonbanken och kundservice
    • Hämtar ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med certifikat 

    Engångskoder
    Engångskoderna består av 6 tecken som du kan få på SMS eller på ett kodkort. Väljer du att få koden via SMS får du den snabbast. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 för att registrera ditt mobilnummer.
    SMS-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.

    Väljer du att få din engångskod via brev skickar vi koden med ordinarie postgång till din folkbokföringsadress (koden är då giltig i 7 dagar från utskicksdatum).

    Engångskoden används när du:

    • Hämtar ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med BankID eller certifikat

    Engångskoder för extra säkerhet
    Engångskoder används som extra säkerhet vid inloggning och signering. Ge aldrig ut engångskoden till någon annan.
    Engångskoderna får du med SMS till det mobilnummer du registrerat hos oss. Om vi saknar ditt nummer får du ett felmeddelande. Kontakta kundservice på 0771-55 55 00 om du behöver hjälp att registrera ditt mobilnummer. Engångskoden är giltig i 15 minuter.

    Engångskoder för nedladdning
    När du ska hämta ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat ska du också ange en engångskod. Denna kod gäller endast för nedladdning av BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat och erhålls via SMS eller brev.

  • Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)

    Ladda ner Mobilt BankID här

    Så här gör du:

    1. Legitimera dig med person­nummer, PIN-kod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s säkerhetsapp där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
    4. Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem?
    Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44

  • En vanlig orsak är att du kan behöva ändra din köp- och uttagsgräns. Du kan kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.

    Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i mobilappen:

    1. Logga in i appen
    2. Välj "Konton & Kort"
    3. Välj önskat kort och tryck på "Köpgräns"
    4. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
    5. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"

    Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns via din internetbank:

    1. Logga in i din internetbank
    2. Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
    3. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns
    4. För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
    5. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara

    Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.

  • Du får en tydlig översikt över dina person- och gruppförsäkringar samt dina försäkringar via jobbet genom att logga in > fliken Försäkring > Försäkringsöversikt > Mina försäkringar. Där kan du kan läsa om hur de funkar och se pris.

  • Du behöver inte vara expert och kunna hur din försäkring gäller. Men det kan vi och vi hjälper dig gärna när du råkat ut för en skada. Anmäl din skada, sjukdom eller utlägg till oss även om du inte vet om försäkringen gäller. Vi hör av oss till dig när vi fått din anmälan och ger dig ett besked om hur din försäkring gäller. 

  • Ja, du kan ansöka om att utöka ditt lån så länge belåningsgraden inte överskrider 85 %. Minsta belopp att öka lånet med är 25 000 kr. Om du vill utöka ditt lån genomgår du samma kreditprövning som när du tar lån för första gången.

    För att ansöka om en utökning gör du en ansökan om bolån och väljer ”utöka mitt bolån”.

  • Om du är osäker på din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt, skicka ett meddelande eller genom att ringa oss på 0771-55 55 00 för att beställa en kodkopia.  

Alla frågor och svar

Övriga frågor & svar

Vanliga ärenden


Se status på dina ärenden

Undrar du hur det går för din bolåneansökan eller väntar du på svar för en skadeanmälan? Här kan du se status på dina ärenden. 

Se status på din bolåneansökan

Se status på dina skadeärenden

Anmäl skada & sök vård

Du kan anmäla olycka, sjukdom och besvär samt söka ersättning för utlägg. Har du en vård- eller hälso­försäkring kan du söka hjälp och vård via Hälsoslussen.

Anmäl skada & sök ersättning

Sök hjälp & vård – Hälsoslussen

Se ditt engagemang hos oss

När du loggar in får du direkt en översikt av dina konton, ditt sparande, din pension samt vilka typer av försäkringar du har. Här finns också dina kundhandlingar att läsa digitalt.

Till min översikt

Till mina kundhandlingar

Hämta BankID

BankID är en e-legitimation som du använder för att styrka din identitet och utföra dagliga bankärenden.

Hämta BankID

Hämta Mobilt BankID

Händer bygger pyramid med klossar

Boka rådgivning

Låt oss hjälpa dig att se över hur du kan påverka din pension, få rätt försäkringsskydd och välja rätt placering. Boka tid för rådgivning så hjälper vi dig!

Man sitter vid skrivbord

Mitt onlinemöte

Har du bokat ett möte för rådgivning? Här får du koll på vad du behöver förbereda och hur du ansluter till mötet.

Kalkylator

Räkna på ditt pensionssparande

Med vår pensionskalkylator kan du räkna ut hur mycket du bör spara och vilken sparform som passar dina behov bäst. Kom igång idag!

Sparguiden plus

Kom igång med ditt sparande

Följ vår guide för ett sparande som passar dig. Se hur mycket pengarna kan växa och håll drömmarna vid liv.

Tre personer håller i en blombukett

Välkommen till oss – bli kund idag

Hos oss kan du ha ditt sparande, pension, vardagsekonomi och bolån. Vi ägs av våra kunder och allt överskott i bolaget går till de som sparar i traditionell försäkring. Välkommen till Skandia!

  • Genom vårt förebyggande hälsoarbete är vi med och bidrar till ett friskare Sverige
  • Rabatt på ditt bolån när du samlar din tjänstepension hos oss
  • Rådgivning med toppbetyg av kunderna

 

Flytta till oss Bli kund

Kontakta oss


Chatta med oss

Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.

Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–16

Skicka meddelande

För att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du logga in först. I nästa steg väljer du ärende.

Ring till oss

Bank: vardagar 7–23, helgdagar 8–22
Försäkring: vardagar 8.15–16.45

Välj rätt siffra i talsvaret

Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00 

Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50

Inte nöjd?

Om du har synpunkter får du gärna höra av dig till oss – så att vi kan bli bättre! 
Hör av dig till oss