Gå till innehåll

Vanliga frågor & svar

  • Sparräntan betalas ut när bindningstiden på ditt Fasträntekonto löper ut. Ditt sparbelopp och intjänade ränta sätts då tillbaka till det konto som du valt. Då görs också avdraget på räntan för preliminär skatt (30 %). Räntan på sparbeloppet beräknas för alla dagar utom avtalad återbetalningsdag. 

  • Boverkets hemsida kan du söka på din fastighet och se din bostads energideklaration. Har du redan ditt bolån här kan du också se din energiklass när du loggar in under Mina bolån.

  • Du behöver ha en smartphone med en NFC-läsare (Near Field Communication) som kan överföra data över korta sträckor. De flesta smartphones har en inbyggd NFC-läsare som oftast sitter på mobilens baksida. 

    Om din mobil saknar NFC-stöd kan du kontakta oss på 0771-55 55 00.

  • Nej, du behöver inte kontakta oss för att starta din pensionsutbetalning.

    1-3 månader innan utbetalningen startar får du alltid ett brev från oss. I brevet hittar du information om vilka val du behöver göra inför utbetalning. Då kan du också skjuta upp din utbetalning. Genom att logga in kan du läsa mer om din försäkring och när den ska börja betalas ut.

    Har du fått brev från oss? Logga in och gör val inför utbetalning

  • Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobiltelefon.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • En engångskod (som du får via sms eller brev)
    • Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID. 

    Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app.

    Läs mer om systemkrav hos BankID

    Ladda ner Mobilt BankID

    Så här gör du:

    1. Legitimera dig med person­nummer, PIN-kod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID
    3. Du skickas nu vidare till BankIDs säkerhetsapp som du laddar ner via App Store eller Google Play. Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem?
    Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44

  • Skulle du behöva ta ut dina pengar tidigare går det bra. Uttag kan genomföras tidigast 7 dagar efter insättning och Fasträntekontot avslutas då i sin helhet. Vid uttag tillkommer en uttagsavgift som är 2 % av insatt belopp. Avgiften kan inte överstiga den upplupna räntan. Du avslutar ditt Fasträntekonto genom att logga in.

  • Nej, du kan inte sätta in mer pengar på ditt befintliga Fasträntekonto. Däremot kan du öppna fler Fasträntekonton.

  • I din energideklaration finns rekommendationer och åtgärder som en certifierad energiexpert anser att du kan göra för att förbättra din energideklaration. 

    Bor du i hus kan du analysera din bostad med Hemma för att få skräddarsydda förslag på energieffektiviserande renoveringar som passar just dig. 

  • Ja, det går bra att öppna flera Fasträntekonton. Om du redan öppnat ett Fasträntekonto behöver du inte vänta tills bindningstiden på det löper ut, utan du kan öppna ett till när som helst.  

  • Du kan bara skanna ett svenskt pass eller nationellt ID-kort när du hämtar ett Mobilt BankID, eftersom dessa är de enda ID-handlingarna som idag har ett NFC-chip. Du kan inte skanna ett körkort då det saknar NFC-chip.

    Pass eller nationellt ID-kort ansöker du om hos polisen

    Om du inte har ett svenskt pass eller nationellt ID-kort, eller om din mobil saknar NFC-stöd kan du kontakta oss på 0771-55 55 00.

  • Du behöver genomföra ID-kontrollen så att vi som bank kan verifiera din identitet för att kunna utfärda ett BankID. Bakgrunden till kontrollen är ett regelverkskrav från BankID, och gäller för samtliga utfärdare av BankID. Kontrollen är framtagen för att minska risken för bedrägerier, och för att nedladdningen ska vara säkrare för dig som kund.

  • Om något oförutsett skulle hända ger samhället ett grund­läggande försäkrings­skydd. Utöver det kan du som har gruppförsäkring via din arbetsgivare, förening eller ditt förbund skydda dig och din familj ekonomiskt – till en låg kostnad. 

    Du får svar på de flesta av dina frågor genom att logga in på Mina gruppförsäkringar. Du kan t.ex.

    • få en översikt över dina försäkringar
    • läsa om hur de funkar
    • ansöka om fler och medförsäkra make/maka eller sambo
    • se pris och månadskostnad
    • göra ändringar
    • ansöka om autogiro
    • se ersättningsbelopp
    • läsa villkor

    Logga in på Mina gruppförsäkringar

  • Du kan många gånger se vem som ska få pengarna vid dödsfall genom att logga in.

    Om du inte kan läsa detta under försäkringsinformation kan du för en del försäkringar läsa det i ditt årsbesked alternativt ditt försäkringsbrev som du fick när försäkringen tecknades. För vissa avtalspensioner ansvarar Valcentralerna över förmånstagarförordnandet och i dessa fall hänvisar vi dit.

    1. Logga in
    2. Gå till Övriga val
    3. Välj Mina dokument

    Logga in och se årsbesked och försäkringsbrev

  • Det är inte säkert att du kan göra ändringar efter att du börjat ta ut din pension, därför är det bäst att se över dina behov och göra ändringar innan det är dags för utbetalning. 

    Är du osäker, kontakta oss.

  • Ja, det går ofta bra att låta ditt pensionskapital ligga kvar med nuvarande förvaltning och förlänga försäkringsavtalet. När du har fått ditt brev inför utbetalning har du möjlighet att logga in och ändra din utbetalningsstart.

    Har du fått brev från oss? Logga in och ändra din utbetalningsstart

  • Du kan bara vara ensam kontohavare på ditt Fasträntekonto men du kan lämna en fullmakt till någon annan.

  • Hos oss kan du ha 3 BankID på fil och 2 Mobilt BankID. Du kan inte ladda ner ett nytt BankID på fil utan bara Mobilt BankID.

  • Du som har vår vårdförsäkring, hälsoförsäkring eller är arbetsgivare kan ringa Hälsoslussen för att få förebyggande hjälp eller vård. Via Hälsoslussen får du hjälp av sjuksköterskor på Sophiahemmet Rehab Center. De guidar dig till hjälp och vård. Ring oss på 0771-51 55 10.

    Vi har öppet på vardagar 8–16.30.

Alla frågor och svar

Hittar du inte svar?

Välj ett ämne och se fler frågor och svar

Vanliga ärenden


Se status på dina ärenden

Undrar du hur det går för din bolåneansökan eller väntar du på svar för en skadeanmälan? Här kan du se status på dina ärenden. 

Se status på din bolåneansökan

Se status på dina skadeärenden

Använd försäkring

Du kan anmäla olycka, sjukdom och besvär samt söka ersättning för utlägg. Har du en vård- eller hälso­försäkring kan du söka hjälp och vård via Hälsoslussen.

Använd försäkring

Sök hjälp & vård – Hälsoslussen

Se ditt engagemang hos oss

När du loggar in får du direkt en översikt av dina konton, ditt sparande, din pension samt vilka typer av försäkringar du har. Här finns också dina kundhandlingar att läsa digitalt.

Logga in och se din översikt

Logga in och se dina dokument

Hämta Mobilt BankID

Mobilt BankID är en e-legitimation som du använder för att styrka din identitet och utföra dagliga bankärenden.

Hämta Mobilt BankID

Händer bygger pyramid med klossar

Boka rådgivning

Låt oss hjälpa dig att se över hur du kan påverka din pension, få rätt försäkringsskydd och välja rätt placering. Boka tid för rådgivning så hjälper vi dig!

Man sitter vid skrivbord

Mitt onlinemöte

Har du bokat ett möte för rådgivning? Här får du koll på vad du behöver förbereda och hur du ansluter till mötet.

Kalkylator

Räkna på ditt pensionssparande

Med vår pensionskalkylator kan du räkna ut hur mycket du bör spara och vilken sparform som passar dina behov bäst. Kom igång idag!

Sparguiden plus

Kom igång med ditt sparande

Följ vår guide för ett sparande som passar dig. Se hur mycket pengarna kan växa och håll drömmarna vid liv.

Tre personer håller i en blombukett

Välkommen till oss – bli kund idag

Hos oss kan du ha ditt sparande, pension, vardagsekonomi och bolån. Vi ägs av våra kunder och allt överskott i bolaget går till de som sparar i traditionell försäkring. Välkommen till Skandia!

  • Genom vårt förebyggande hälsoarbete är vi med och bidrar till ett friskare Sverige
  • Rabatt på ditt bolån när du samlar din tjänstepension hos oss
  • Rådgivning med toppbetyg av kunderna

 

Flytta till oss Bli kund

Kontakta oss


Välj om du vill chatta, skicka meddelande eller ringa oss.

Chatta med oss

Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.

Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–16
Skador: vardagar 10–15

Skicka meddelande

För att skicka ett meddelande behöver du inte vara kund hos oss, men för att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du identifiera dig.

Ring till oss

Bank: vardagar 7–23, helgdagar 8–22
Försäkring: vardagar 8.15–16.45
Skador: vardagar 10–15

Välj rätt siffra i talsvaret

Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00 

Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50

Anmäl bedrägeri

Ring oss omgående om du misstänker att du har blivit utsatt för ett bedrägeri. Gör även en polisanmälan. 

Läs mer om bedrägeri

Inte nöjd?

Om du inte är nöjd och vill lämna in ett klagomål är du välkommen att höra av dig till oss - så att vi kan bli bättre. 

Klagomål Bank Klagomål pension & försäkring

Köp på distans

Vid ingående av ett nytt avtal på distans, såsom exempelvis via vår digitala plattform, är vi alltid skyldiga att informera om din möjlighet att ångra ditt köp, dvs. vad som kallas för ångerrätt under distansavtalslagen. Du kan läsa mer om bl.a. ångerrätt och de frister som gäller för olika typer av produkter i produktinformationen för varje produkt. 

Kontakta oss om du inte hittar rätt produktinformation