Kundservice
Välj område – få svar på vanliga frågor och hjälp att lösa ditt ärende.
Vanliga frågor & svar
-
Årsbeskeden skickas vecka 4–13 eller löpande under året, beroende på om det gäller bank, privat försäkring, eller försäkring via jobbet. Kontrolluppgifterna skickas under vecka 2–4.
Du hittar dina årsbesked och kontrolluppgifter genom att:
- Logga in i Internetbanken
- Gå till Övriga val
- Välj Mina dokument
-
Vi får just nu frågor kopplat till kriget i Ukraina. Här listar vi vad som gäller för din försäkring; hälsoförsäkring, vårdförsäkring, sjukförsäkring, premiebefrielseförsäkring, gruppförsäkring och efterlevandeförsäkring.
- Känner du ökad oro kopplat till krisen eller kanske har nära och kära eller kollegor i Ukraina? Alla som har en hälso- eller vårdförsäkring i Skandia kan kontakta vår hälsosluss för att få stöd.
- Om du varit i Ukraina och tog dig ut innan kriget började gäller försäkringen som vanligt.
- Om du var kvar i Ukraina när kriget började har du försäkringsskydd i en månad. Du bör alltså ta dig ut från Ukraina inom en månad och inte delta i striderna. Under dessa förutsättningar gäller hälso- och vårdförsäkringen som vanligt.
För sjukförsäkring, premiebefrielseförsäkring, efterlevandeskydd och gruppförsäkring gäller istället försäkringsskydd i tre månader. Du behöver ta dig ut från Ukraina inom tre månader och inte delta i striderna för att försäkringen ska gälla.
- Om du åker till Ukraina under pågående krig gäller inte hälso-, vård- eller gruppförsäkring alls. För sjukförsäkring, premiebefrielseförsäkring och efterlevandeskydd gäller inte försäkringen alls om du haft försäkringen i mindre än tre år. Har du dock haft försäkringen mer än tre år så gäller försäkringen men du får inte delta i striderna, FN-uppdrag räknas inte som deltagande i strid.
Notera att det här är en översiktlig information. I villkoret kan du mer i detalj läsa om vad som gäller för din försäkring.
-
Du anger eller ändrar skatt eller konto genom att logga in i internetbanken. Om du inte valt något startas utbetalningen med 30 % i skatteavdrag.
Du ändrar skatt och konto genom att:
- Logga in i Internetbanken
- Gå till Pension
- Välj Ta ut pensionen
- Välj Mina utbetalningar
-
Ja, det går oftast bra. Om det gäller tjänstepension kan du behöva godkännande från din arbetsgivare.
Om du vill starta pensionsutbetalningarna tidigare än avtalat kan det innebära en hälsoprövning som måste godkännas för att du ska kunna göra den ändring du vill. Kontakta Kundservice för mer information om du önskar starta pensionsutbetalningarna tidigare än avtalat.Kontakta kundservice och få hjälp med din pensionsutbetalning
-
Ja, det går ofta bra att låta ditt pensionskapital ligga kvar med nuvarande förvaltning och förlänga försäkringsavtalet. När du har fått ditt brev inför utbetalning har du möjlighet att logga in och ändra din utbetalningsstart.
Har du fått brev från oss? Logga in och ändra din utbetalningsstart
Hittar du inte svar?
Välj ett ämne och se fler frågor och svar
Vanliga ärenden
Se status på dina ärenden
Undrar du hur det går för din bolåneansökan eller väntar du på svar för en skadeanmälan? Här kan du se status på dina ärenden.
Anmäl skada & sök vård
Du kan anmäla olycka, sjukdom och besvär samt söka ersättning för utlägg. Har du en vård- eller hälsoförsäkring kan du söka hjälp och vård via Hälsoslussen.
Se ditt engagemang hos oss
När du loggar in får du direkt en översikt av dina konton, ditt sparande, din pension samt vilka typer av försäkringar du har. Här finns också dina kundhandlingar att läsa digitalt.
Hämta BankID
BankID är en e-legitimation som du använder för att styrka din identitet och utföra dagliga bankärenden.

Boka rådgivning
Låt oss hjälpa dig att se över hur du kan påverka din pension, få rätt försäkringsskydd och välja rätt placering. Boka tid för rådgivning så hjälper vi dig!

Mitt onlinemöte
Har du bokat ett möte för rådgivning? Här får du koll på vad du behöver förbereda och hur du ansluter till mötet.

Räkna på ditt pensionssparande
Med vår pensionskalkylator kan du räkna ut hur mycket du bör spara och vilken sparform som passar dina behov bäst. Kom igång idag!

Kom igång med ditt sparande
Följ vår guide för ett sparande som passar dig. Se hur mycket pengarna kan växa och håll drömmarna vid liv.
Välkommen till oss – bli kund idag
Hos oss kan du ha ditt sparande, pension, vardagsekonomi och bolån. Vi ägs av våra kunder och allt överskott i bolaget går till de som sparar i traditionell försäkring. Välkommen till Skandia!
- Genom vårt förebyggande hälsoarbete är vi med och bidrar till ett friskare Sverige
- Rabatt på ditt bolån när du samlar din tjänstepension hos oss
- Rådgivning med toppbetyg av kunderna
Flytta till oss Bli kund
Kontakta oss
Välj om du vill chatta, skicka meddelande eller ringa oss.
Chatta med oss
Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.
Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–15
Skicka meddelande
För att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du logga in först. I nästa steg väljer du ärende.
Ring till oss
Bank: vardagar 7–23, helgdagar 8–22
Försäkring: vardagar 8.15–16
Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00
Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50
Inte nöjd?
Om du inte är nöjd och vill lämna in ett klagomål är du välkommen att höra av dig till oss - så att vi kan bli bättre.
Klagomål bank
Klagomål pension & försäkring