BankID & Inloggning
Få svar på vanliga frågor om BankID, inloggning och din personliga PIN-kod.
Så använder och ändrar du din personliga PIN-kod
Få en PIN-kod
Din personlig PIN-kod som består av 4 siffror skickas till ditt närmsta utlämningsställe i ett rekommenderat brev när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv.
Använda PIN-kod
Då använder du din PIN-kod:
- När du ringer telefonbanken och kundservice
- När du hämtar BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
- När du loggar in med certifikat
Byta PIN-kod
Du byter enkelt PIN-kod via vårt talsvar på 0771-55 55 00.
Välj först 1 för "Bank", sedan 6 för "Koder, säkerhet och inloggning" och därefter 1 för "Byta personlig kod". Följ sedan röstens instruktioner.
Glömt PIN-kod
Om du har glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny.
Så loggar du in
Hämta certifikat
Om du inte har möjlighet att använda BankID kan du använda ett certifikat i din webbläsare.
Hämta certifikatHämta och få hjälp med BankID
Här kan du få hjälp med BankID, skaffa ett nytt BankID eller förnya ett som har gått ut.
Hämta och få hjälp med BankIDSå skyddar du dig mot bedrägerier
Var rädd om ditt BankID
Ditt BankID är en ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar.
- Ge aldrig någon annan person tillgång till ditt BankID eller koder
- Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan
- Läs alltid i BankID-appen var legitimeringen/signeringen sker
- Myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon eller liknande för att uppmana dig att logga in eller beställa ett nytt BankID.
Spärra BankID
Om du misstänker att din kod har hamnat i oönskade händer kan du logga in och spärra ditt BankID eller ringa kundservice på 0771-55 55 00
Tips – minska risken för bedrägeri
Bedrägerier via samtal, sms och på nätet är väldigt vanligt. Ta del av våra tips för att skydda dig. Och tipsa gärna andra!
Så minskar du riskenAnmäl bedrägeri
Kontakta oss omgående om du har blivit av med ditt kort eller mobil, om någon har kommit över dina koder eller om du upptäckt något misstänkt i våra digitala tjänster.
Anmäl bedrägeriHittar du inte svar?
Välj ett ämne och se fler frågor och svar
Kontakta oss
Välj om du vill chatta, skicka meddelande eller ringa oss.
Chatta med oss
Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.
Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–15
Skicka meddelande
För att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du logga in först. I nästa steg väljer du ärende.
Ring till oss
Bank: vardagar 7–23, helgdagar 8–22
Försäkring: vardagar 8.15–16
Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00
Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50