Gå till innehåll

BankID & Inloggning

Få svar på vanliga frågor om BankID, inloggning och din personliga PIN-kod.

Så använder och ändrar du din personliga PIN-kod


Få en PIN-kod

Din personlig PIN-kod som består av 4 siffror skickas till ditt närmsta utlämningsställe i ett rekommenderat brev när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv.

Använda PIN-kod

Då använder du din PIN-kod:

  • När du ringer telefonbanken och kundservice
  • När du hämtar BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
  • När du loggar in med certifikat

Byta PIN-kod

Du byter enkelt PIN-kod via vårt talsvar på 0771-55 55 00.

Välj först 1 för "Bank", sedan 6 för "Koder, säkerhet och inloggning" och därefter 1 för "Byta personlig kod". Följ sedan röstens instruktioner.

Glömt PIN-kod

Om du har glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny.

Så loggar du in


När du loggar in första gången

Du loggar in via knappen "Logga in" högst uppe i högra hörnet. 

    1. Ladda ner BankID. Om du redan har ett BankID i din dator via någon annan bank funkar det hos oss också. 
    2. För att kunna logga in första gången måste du ange en engångskod som du får via sms. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer kontakta kundservice på 0771-55 55 00.
    3. Välj inloggning med BankID
    4. Säkerhetsprogrammet för BankID startas
    5. Välj ditt BankID i rullistan
    6. Ange lösenordet (minst 6 tecken)
    7. Ange engångskod
    1. Ladda ner Mobilt BankID. Om du redan har ett Mobilt BankID via någon annan bank funkar den hos oss också. 
    2. Välj inloggning med Mobilt BankID
    3. Fyll i ditt personnummer 
    4. Klicka på Logga in med Mobilt BankID
    5. En QR-kod visas på skärmen
    6. Starta appen BankID på din mobil och klicka på QR-ikonen
    7. Skanna QR-koden
    8. Ange din säkerhetskod för mobilt BankID på mobilen (6–8 tecken som du valde du när du hämtade ditt mobila BankID)
  • Med certifikat kan du logga in i internetbanken om du av någon anledning inte kan använda BankID, till exempel om du är på ett internetcafé eller använder någon annans dator.

    För att logga in med certifikat måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer kontakta kundservice på 0771-55 55 00.

    1. Ladda ner ett certifikat om du inte redan har ett installerat på din dator 

    2. Välj inloggning med certifikat

    3. Bocka i ditt certifikat i rutan som kommer upp på skärmen och klicka på OK

    4. Ange ditt personnummer, din PIN-kod och engångskod

Om du har problem med att logga in

Följ stegen nedan om du har problem med att logga in. 

  • Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.

    • Uppdatera säkerhetsinställningar
    • Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
    • Aktivera skript

Hämta certifikat

Om du inte har möjlighet att använda BankID kan du använda ett certifikat i din webbläsare.

Hämta certifikat

Hämta och få hjälp med BankID

Här kan du få hjälp med BankID, skaffa ett nytt BankID eller förnya ett som har gått ut. 

Hämta och få hjälp med BankID

Så skyddar du dig mot bedrägerier


Utropstecken

Var rädd om ditt BankID

Ditt BankID är en ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. 

  • Ge aldrig någon annan person tillgång till ditt BankID eller koder
  • Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan
  • Läs alltid i BankID-appen var legitimeringen/signeringen sker
  • Myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon eller liknande för att uppmana dig att logga in eller beställa ett nytt BankID.

Spärra BankID

Om du misstänker att din kod har hamnat i oönskade händer kan du logga in och spärra ditt BankID eller ringa kundservice på 0771-55 55 00

Tips – minska risken för bedrägeri

Bedrägerier via samtal, sms och på nätet är väldigt vanligt. Ta del av våra tips för att skydda dig. Och tipsa gärna andra!

Så minskar du risken

Anmäl bedrägeri

Kontakta oss omgående om du har blivit av med ditt kort eller mobil, om någon har kommit över dina koder eller om du upptäckt något misstänkt i våra digitala tjänster.

Anmäl bedrägeri

Hittar du inte svar?

Välj ett ämne och se fler frågor och svar

Kontakta oss


Välj om du vill chatta, skicka meddelande eller ringa oss.

Chatta med oss

Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.

Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–16

Skicka meddelande

För att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du logga in först. I nästa steg väljer du ärende.

Ring till oss

Bank: vardagar 7–23, helgdagar 8–22
Försäkring: vardagar 8.15–16.45

Välj rätt siffra i talsvaret

Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00 

Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50