Gå till innehåll

Vanliga frågor om pension


Välj bland vanliga frågor om pension eller sök bland alla frågor och svar.

Ta ut din pension

  • Nej, du behöver inte kontakta oss för att starta din pensionsutbetalning.

    1-3 månader innan utbetalningen startar får du alltid ett brev från oss. I brevet hittar du information om vilka val du behöver göra inför utbetalning. Då kan du också skjuta upp din utbetalning. Genom att logga in kan du läsa mer om din försäkring och när den ska börja betalas ut.

    Har du fått brev från oss? Logga in och gör val inför utbetalning

  • Ja, det går ofta bra att låta ditt pensionskapital ligga kvar med nuvarande förvaltning och förlänga försäkringsavtalet. När du har fått ditt brev inför utbetalning har du möjlighet att logga in och ändra din utbetalningsstart.

    Har du fått brev från oss? Logga in och ändra din utbetalningsstart

  • Du anger eller ändrar skatt eller konto genom att logga in i internetbanken. Om du inte valt något startas utbetalningen med 30 % i skatteavdrag.

    Du ändrar skatt och konto genom att:

    1. Logga in i Internetbanken
    2. Gå till Pension
    3. Välj Ta ut pensionen
    4. Välj Mina utbetalningar

    Logga in och ändra skatt och konto

  • Ja, det går oftast bra. Om det gäller tjänstepension kan du behöva godkännande från din arbetsgivare.

    Om du vill starta pensionsutbetalningarna tidigare än avtalat kan det innebära en hälsoprövning som måste godkännas för att du ska kunna göra den ändring du vill. Kontakta Kundservice för mer information om du önskar starta pensionsutbetalningarna tidigare än avtalat.

    Kontakta kundservice och få hjälp med din pensionsutbetalning

  • Det är inte säkert att du kan göra ändringar efter att du börjat ta ut din pension, därför är det bäst att se över dina behov och göra ändringar innan det är dags för utbetalning. 

    Är du osäker, kontakta oss.

  • Allmän pension: Hur tidigt du får ta ut allmän pension beror på rådande regler. Från och med 2023 gäller nya pensionsåldrar som styr när allmän pension kan tas ut första gången. De nya pensionsåldrarna innebär att du kan ta ut pension från 63 års ålder om du är född 1961 eller 1962.

    Läs mer om uttag av allmän pension hos Pensionsmyndigheten

    Tjänstepension: Hur tidigt du får ta ut tjänstepension kan variera. Generellt sett brukar 55 år vara lägsta ålder för uttag. Läs vad som gäller i villkoren.

    Privat pension: Privat pension var variera ännu mer, beroende på vilken lösning du har valt. Läs vad som gäller i villkoren.

    Läs mer om pensionsålder

  • För de flesta försäkringar kan du se utbetalningsbelopp och datum för utbetalning genom att logga in i internetbanken.

    1. Logga in
    2. Gå till Pension
    3. Välj Ta ut pensionen
    4. Välj Mina utbetalningar

    Om utbetalningsbeloppet inte framgår där hittar du det i ditt försäkringsbesked eller i det brev du får från oss inför utbetalning.

    Logga in och se ditt utbetalningsbelopp

  • För de flesta försäkringarna framgår utbetalningstiden innanför inloggning. När du loggat in klickar du på rätt försäkring och väljer Visa Försäkring. Om utbetalningstiden inte framgår innanför inloggning hittar du detta i dina försäkringshandlingar.

    Logga in och se din utbetalningstid

    • Beroende på vilken försäkring du har får du din första utbetalning antingen den 18:e eller den 25:e varje månad. De flesta har den 25:e som utbetalningsdag.
    • För dig som har privat försäkring med fond- och/ depåförvaltning sker den första utbetalningen inom 14 dagar efter försäkringens utbetalningsstart, som oftast sker på din födelsedag. Därefter sker utbetalningen den 25:e varje månad. Det kan innebära att du får vänta lite längre än en månad mellan den första och den andra utbetalningen.

    Bor du utomlands?

    Överföring till utländskt bankkonto tar ofta några dagar extra. En banköverföring inom Europa med korrekt IBAN och SWIFT tar omkring 3-5 bankdagar. Banköverföringar utanför Europa kan ta ytterligare några dagar.

  • Om utbetalning sker via Skandikon

    Inför utbetalning får du alltid ett brev där det framgår hur du gör dina val. Fyll i och skicka de bifogade blanketterna till den adress som framgår av respektive blankett.

    Övrig tjänstepension

    För alternativ tjänstepensionslösning och/eller en avtalspension som betalas ut via Skandia anger du skatt och konto genom att logga in.

    Logga in och ändra skatt och konto

  • Nej, en kapitalförsäkring är fri från inkomstskatt under utbetalning.

  • Ja, du betalar inkomstskatt på de pengar som utbetalas från en pensionsförsäkring. Det beror på att du tidigare dragit av inbetalda premier vid deklaration.

    Om du inte gjort något val startas utbetalningen med 30 % i skatteavdrag.

    Logga in och ändra skatteavdrag

  • Traditionell förvaltning
    Du får ränta på dina pengar under hela försäkringstiden, inklusive utbetalningstiden.
    Om du har en traditionell försäkring räknas ditt utbetalningsbelopp om en gång per år och det är först vid denna årsomräkning som eventuell avkastning genererar i en höjning på ditt utbetalningsbelopp.

    Fondförvaltning
    När du har fondförvaltning under utbetalningstiden är det fondvärdet som ligger till grund för hur stort månadsbeloppet blir.
    Storleken på varje månadsbelopp kommer att variera beroende av fondandelarnas värde vid varje utbetalningstillfälle.

    Fondvärdets verkliga utveckling påverkar du själv genom dina placeringar.

  • Med en kapitalförsäkring har du flera utbetalningsalternativ. Du kan välja att ta ut pengarna i periodiska utbetalningar eller som ett engångsbelopp.

    För att ta ut pengar i din försäkring påbörjar du en periodisk utbetalning eller gör en begäran om återköp. Pengarna kan betalas ut månadsvis eller som ett engångsbelopp och du behöver inte betala någon inkomstskatt.

    Försäkringen kan betalas ut helt eller delvis. Vid delåterköp betalas en del av försäkringens värde ut. Försäkringen fortsätter att gälla och baseras på den återstående delen av värdet.

    Vid helt återköp upphör försäkringen att gälla. Det belopp som betalas ut är lika med värdet av tillgångarna i försäkringen minus sammanlagda obetalda skatter och riskkostnader. 

    Olika regelverk kan gälla för olika försäkringar. Kontakta oss för att ta reda på vad som gäller för din försäkring.

  • För att få dina utbetalningar måste du logga in och välja konto. Om du inte gör några val kommer utbetalningen att starta enligt tidigare gällande avtal, och pengarna sätts då in på ett konto tillhörande Skandia med låg eller ingen ränta. 

    Har du fått brev från oss? Logga in och gör val inför utbetalning

  • Ja, det går oftast bra i samband med att pensionen ska börja betalas ut.

    Om du vill starta pensionsutbetalningarna tidigare än avtalat kan det innebära en hälsoprövning som måste godkännas för att du ska kunna göra den ändring du vill.

    Har du fått brev från oss? Logga in och gör val inför utbetalning

  • Information inför utbetalning skickas i olika intervaller, dock senast ca 4 veckor innan utbetalningstidpunkten.

  • Denna ändring går oftast bra i samband med att pensionen ska börja betalas ut. 4-6 veckor innan utbetalning startar får du alltid ett brev från oss. I brevet hittar du information om hur du gör dina val inför utbetalning.

    För att lägga till eller ta bort efterlevandeskydd annan tidpunkt än inför utbetalning behöver du kontakta oss.

    Har du fått brev från oss? Logga in och gör val inför utbetalning

  • Du som är bosatt utanför Sverige och får en utbetalning från oss behöver varje år lämna ett levnadsintyg. Därför är det viktigt att du svarar oss när du får ett brev om levnadsintyg. I brevet framgår när vi senast behöver få ditt svar. Om du inte svarar stoppar vi din utbetalning tills vidare. Så snart vi får ditt levnadsintyg återupptar vi utbetalningen igen.

Alla frågor och svar

Tjänstepension

    • Om du valt oss för att ta hand om din tjänstepension kan du snabbt och enkelt logga in och få en överblick. 
    • Om du inte har din tjänstepension hos oss kan du få koll på var du har den genom att logga in hos minPension.

    Logga in och se din tjänstepension hos oss

    Logga in och se hela din pension hos minPension

  • Vilket avtal du tillhör och/eller haft sen tidigare avgör till vilka bolag du har möjlighet att flytta till. Inom de flesta kollektivavtal kan du flytta din tjänstepension till oss. I många fall kan också du som har tjänstepensionsavtal direkt med din arbetsgivare flytta till oss.

    Tjänstepension med kollektivavtal

    Vi är valbara för:

    Läs mer om att flytta tjänstepension.

    Tjänstepension utan kollektivavtal

    Du som har ett tjänstepensionsavtal direkt med din arbetsgivare kan i många fall flytta till oss. Börja med att prata med din arbetsgivare som behöver känna till att du vill flytta till oss.

  • Du kan ofta flytta din tjänstepension själv genom din valcentral. Om du vill kan vi hjälpa dig att få en överblick och samla din pension hos oss.

    Läs mer om hur du flyttar din tjänstepension själv.

  • Kolla om du har tjänstepension och vilket avtal du tillhör hos minPension. 

    1. Gå till minPension.se
    2. Logga in med BankID
    3. Välj Intjänad pension i menyn
    4. Välj Tjänstepension – Visa i detalj

    Logga in och se om du har tjänstepension hos minPension

    Logga in och se om du har tjänstepension hos oss

  • Det är oftast inga problem att flytta till oss, men börja med att prata med din arbetsgivare som behöver känna till att du vill flytta din tjänstepension.

    Du har dessutom rätt att beställa flyttblad innan du bestämmer dig. Med hjälp av det kan du jämföra din befintliga försäkring med Skandias alternativ för att se vilken som passar dig bäst.

    Hör av dig till oss på 0771-55 55 00 så hjälper vi dig.

  • Löneväxling är ett sätt att öka pensionen för dig som tjänar lite mer. Genom att ta en del av lönen före skatt blir sparandet högre än själva löneminskningen. Dessutom får din arbetsgivare chansen att erbjuda en bra förmån utan att det kostar något extra.

    Läs mer om löneväxling och hur du kommer igång

  • Om du har återbetalningsskydd får dina nära anhöriga det samlade värdet i din försäkring utbetalat som efterlevandepension om du skulle avlida under försäkringstiden.

    Återbetalningsskyddet kostar ingenting men din pension blir något lägre då du inte får ta del av arvsvinster från andra försäkringstagare utan återbetalningsskydd som avlider.

    Läs mer om återbetalningsskydd.

Alla frågor och svar

Om mitt pensionssparande

  • Årsbeskeden skickas vecka 4–13 eller löpande under året, beroende på om det gäller bank, privat försäkring, eller försäkring via jobbet. Kontrolluppgifterna skickas under vecka 2–4.

    Du hittar dina årsbesked och kontrolluppgifter genom att:

    1. Logga in
    2. Gå till Övriga val
    3. Välj Mina dokument

    Logga in och se årsbesked och kontrolluppgifter

  • Du får en tydlig översikt över dina person- och gruppförsäkringar samt dina försäkringar via jobbet genom att logga in.

    1. Logga in
    2. Gå till Försäkring
    3. Välj Försäkringsöversikt
    4. Välj Mina försäkringar

    Logga in och få koll på dina försäkringar

  • Om du önskar veta status för ditt ärende är du välkommen att kontakta oss.

  • Logga in för att se om du har efterlevandeskydd på din försäkring.

  • Du kan många gånger se vem som ska få pengarna vid dödsfall genom att logga in.

    Om du inte kan läsa detta under försäkringsinformation kan du för en del försäkringar läsa det i ditt årsbesked alternativt ditt försäkringsbrev som du fick när försäkringen tecknades. För vissa avtalspensioner ansvarar Valcentralerna över förmånstagarförordnandet och i dessa fall hänvisar vi dit.

    1. Logga in
    2. Gå till Övriga val
    3. Välj Mina dokument

    Logga in och se årsbesked och försäkringsbrev

  • Hos minPension kan du oftast se alla delar av din pension – både din allmänna pension, tjänstepension och ditt privata pensionssparande.

    Logga in och se hela din pension hos minPension

Alla frågor och svar

Göra ändringar i mitt pensionssparande

  • Denna ändring går oftast bra i samband med att pensionen ska börja betalas ut. 4-6 veckor innan utbetalning startar får du alltid ett brev från oss. I brevet hittar du information om hur du gör dina val inför utbetalning.

    För att lägga till eller ta bort efterlevandeskydd annan tidpunkt än inför utbetalning behöver du kontakta oss.

    Har du fått brev från oss? Logga in och gör val inför utbetalning

  • Ändring av förmånstagarförordnande sker skriftligt. Du kan för vissa försäkringar komma åt att skriva ut en blankett innanför inloggning. Logga in för att se om det gäller din försäkring. Du kan också kontakta oss så skickar vi en blankett till dig.

  • Om du vill ha en sammanställning över din pension, för att sedan ta ställning till en eventuell flytt kan vi naturligtvis hjälpa dig med det. Allt du behöver göra är att fylla i och signera den här informationsfullmakten, så återkommer vi med en sammanställning till dig.

    Om du vet vad du har och har bestämt dig för att flytta kan du förstås även flytta din pension på egen hand. Här fyller du i formuläret för att flytta din privata pension och här har du möjlighet att flytta din tjänstepension.


    Här kan du läsa mer om hur det funkar att flytta din pension till oss.

Alla frågor och svar

Vad vill du göra nu?


Ta ut din pension

Vi har samlat de vanligaste frågorna och svaren för dig som snart ska gå i pension. Har du redan fått ett brev från oss kan du istället göra dina val för utbetalning nu.

Planera din pensionsutbetalning

Gör dina val för utbetalning

Samla din pension

Har du ditt pensionssparande på flera olika ställen? Flytta din pension till oss och få bättre överblick över dina besparingar. 

Så funkar det att samla pensionen

Få en överblick

Logga in och få en överblick över din pension hos oss. Där finns också dina kundhandlingar att läsa digitalt. Om du har pension på flera ställen kan du alltid få en översikt hos minPension.

Logga in och se din pension hos oss

Se hela din pension hos minPension

Få hjälp av en pensionsrådgivare

Se över hur din pension är placerad så att dina pensionspengar växer. Vi räknar även ut hur mycket du behöver månadsspara för att uppnå önskad pension.

Pensionsoptimering – för dig som snart går i pension

Pensionsoptimering är en tjänst för dig som ska gå i pension inom de närmaste åren och handlar om hur du bäst ska ta ut din pension. Målet med pensionsoptimeringen är att du ska få en helhetsbild och hjälp att göra en plan för din framtida ekonomi.

Kontakta oss


Välj om du vill chatta, skicka meddelande eller ringa oss.

Chatta med oss

Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.

Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–16
Skador: vardagar 10–15

Chatten är stängd 24-26 december och 31 december-1 januari.

Skicka meddelande

För att skicka ett meddelande behöver du inte vara kund hos oss, men för att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du identifiera dig.

Ring till oss

Bank: vardagar 7–23, helgdagar 8–22
Försäkring: vardagar 8.15–16.45
Skador: vardagar 10–15

Julafton 8-20

Välj rätt siffra i talsvaret

Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00 

Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50