Hur kan vi hjälpa dig med din pension?
Välj bland vanliga ärenden och få hjälp.
Vanliga frågor om pension
Välj bland vanliga frågor om pension eller sök bland alla frågor och svar.
Ta ut din pension
-
Nej, du behöver inte kontakta oss för att starta din pensionsutbetalning.
1-3 månader innan utbetalningen startar får du alltid ett brev från oss. I brevet hittar du information om vilka val du behöver göra inför utbetalning. Då kan du också skjuta upp din utbetalning. Genom att logga in kan du läsa mer om din försäkring och när den ska börja betalas ut.
Har du fått brev från oss? Logga in och gör val inför utbetalning
-
Ja, det går ofta bra att låta ditt pensionskapital ligga kvar med nuvarande förvaltning och förlänga försäkringsavtalet. När du har fått ditt brev inför utbetalning har du möjlighet att logga in och ändra din utbetalningsstart.
Har du fått brev från oss? Logga in och ändra din utbetalningsstart
-
Du anger eller ändrar skatt eller konto genom att logga in i internetbanken. Om du inte valt något startas utbetalningen med 30 % i skatteavdrag.
Du ändrar skatt och konto genom att:
- Logga in i Internetbanken
- Gå till Pension
- Välj Ta ut pensionen
- Välj Mina utbetalningar
-
Ja, det går oftast bra. Om det gäller tjänstepension kan du behöva godkännande från din arbetsgivare.
Om du vill starta pensionsutbetalningarna tidigare än avtalat kan det innebära en hälsoprövning som måste godkännas för att du ska kunna göra den ändring du vill. Kontakta Kundservice för mer information om du önskar starta pensionsutbetalningarna tidigare än avtalat.Kontakta kundservice och få hjälp med din pensionsutbetalning
-
Det är inte säkert att du kan göra ändringar efter att du börjat ta ut din pension, därför är det bäst att se över dina behov och göra ändringar innan det är dags för utbetalning.
Är du osäker, kontakta oss.
Tjänstepension
-
- Om du valt oss för att ta hand om din tjänstepension kan du snabbt och enkelt logga in och få en överblick.
- Om du inte har din tjänstepension hos oss kan du få koll på var du har den genom att logga in hos minPension.
-
Vilket avtal du tillhör och/eller haft sen tidigare avgör till vilka bolag du har möjlighet att flytta till. Inom de flesta kollektivavtal kan du flytta din tjänstepension till oss. I många fall kan också du som har tjänstepensionsavtal direkt med din arbetsgivare flytta till oss.
Tjänstepension med kollektivavtal
Vi är valbara för:
Läs mer om att flytta tjänstepension.
Tjänstepension utan kollektivavtal
Du som har ett tjänstepensionsavtal direkt med din arbetsgivare kan i många fall flytta till oss. Börja med att prata med din arbetsgivare som behöver känna till att du vill flytta till oss.
-
Du kan ofta flytta din tjänstepension själv genom din valcentral. Om du vill kan vi hjälpa dig att få en överblick och samla din pension hos oss.
-
Kolla om du har tjänstepension och vilket avtal du tillhör hos minPension.
- Gå till minPension.se
- Logga in med BankID
- Välj Intjänad pension i menyn
- Välj Tjänstepension – Visa i detalj
-
Det är oftast inga problem att flytta till oss, men börja med att prata med din arbetsgivare som behöver känna till att du vill flytta din tjänstepension.
Du har dessutom rätt att beställa flyttblad innan du bestämmer dig. Med hjälp av det kan du jämföra din befintliga försäkring med Skandias alternativ för att se vilken som passar dig bäst.
Hör av dig till oss på 0771-55 55 00 så hjälper vi dig.
Om mitt pensionssparande
-
Årsbeskeden skickas vecka 4–13 eller löpande under året, beroende på om det gäller bank, privat försäkring, eller försäkring via jobbet. Kontrolluppgifterna skickas under vecka 2–4.
Du hittar dina årsbesked och kontrolluppgifter genom att:
- Logga in
- Gå till Övriga val
- Välj Mina dokument
-
Du får en tydlig översikt över dina person- och gruppförsäkringar samt dina försäkringar via jobbet genom att logga in.
- Logga in
- Gå till Försäkring
- Välj Försäkringsöversikt
- Välj Mina försäkringar
-
Om du önskar veta status för ditt ärende är du välkommen att kontakta oss.
-
Logga in för att se om du har efterlevandeskydd på din försäkring.
-
Du kan många gånger se vem som ska få pengarna vid dödsfall genom att logga in.
Om du inte kan läsa detta under försäkringsinformation kan du för en del försäkringar läsa det i ditt årsbesked alternativt ditt försäkringsbrev som du fick när försäkringen tecknades. För vissa avtalspensioner ansvarar Valcentralerna över förmånstagarförordnandet och i dessa fall hänvisar vi dit.
- Logga in
- Gå till Övriga val
- Välj Mina dokument
Göra ändringar i mitt pensionssparande
-
Denna ändring går oftast bra i samband med att pensionen ska börja betalas ut. 4-6 veckor innan utbetalning startar får du alltid ett brev från oss. I brevet hittar du information om hur du gör dina val inför utbetalning.
För att lägga till eller ta bort efterlevandeskydd annan tidpunkt än inför utbetalning behöver du kontakta oss.
Har du fått brev från oss? Logga in och gör val inför utbetalning
-
Ändring av förmånstagarförordnande sker skriftligt. Du kan för vissa försäkringar komma åt att skriva ut en blankett innanför inloggning. Logga in för att se om det gäller din försäkring. Du kan också kontakta oss så skickar vi en blankett till dig.
-
Om du vill ha en sammanställning över din pension, för att sedan ta ställning till en eventuell flytt kan vi naturligtvis hjälpa dig med det. Allt du behöver göra är att fylla i och signera den här informationsfullmakten, så återkommer vi med en sammanställning till dig.
Om du vet vad du har och har bestämt dig för att flytta kan du förstås även flytta din pension på egen hand. Här fyller du i formuläret för att flytta din privata pension och här har du möjlighet att flytta din tjänstepension.
Här kan du läsa mer om hur det funkar att flytta din pension till oss.
Vad vill du göra nu?
Ta ut din pension
Vi har samlat de vanligaste frågorna och svaren för dig som snart ska gå i pension. Har du redan fått ett brev från oss kan du istället göra dina val för utbetalning nu.
Samla din pension
Har du ditt pensionssparande på flera olika ställen? Flytta din pension till oss och få bättre överblick över dina besparingar.
Få en överblick
Logga in och få en överblick över din pension hos oss. Där finns också dina kundhandlingar att läsa digitalt. Om du har pension på flera ställen kan du alltid få en översikt hos minPension.
Få hjälp av en pensionsrådgivare
Se över hur din pension är placerad så att dina pensionspengar växer. Vi räknar även ut hur mycket du behöver månadsspara för att uppnå önskad pension.
Pensionsoptimering – för dig som snart går i pension
Pensionsoptimering är en tjänst för dig som ska gå i pension inom de närmaste åren och handlar om hur du bäst ska ta ut din pension. Målet med pensionsoptimeringen är att du ska få en helhetsbild och hjälp att göra en plan för din framtida ekonomi.
Kontakta oss
Välj om du vill chatta, skicka meddelande eller ringa oss.
Chatta med oss
Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.
Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–15
Skador: vardagar 10–15
Skicka meddelande
För att skicka ett meddelande behöver du inte vara kund hos oss, men för att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du identifiera dig.
Ring till oss
Bank: vardagar 7–23, helgdagar 8–22
Försäkring: vardagar 8.15–16
Skador: vardagar 10–15
Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00
Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50