Gå till innehåll

Hälsa & Försäkring

Här kan du lösa flera av dina ärenden och hitta svar på de vanligaste frågorna om våra försäkringar. 

Kundservice › Hälsa & Försäkring

Anmäl skada, sjukdom & utlägg

Här kan du anmäla olycka, sjukdom och besvär samt ansöka om ersättning för utlägg i ett redan anmält ärende. 

Anmäl skada, sjukdom & utlägg

Boka vård

Du som har vår Vårdförsäkring eller Hälsoförsäkring får snabb hjälp och vård som rör din hälsa. Här ser du hur du tar kontakt med oss för att få rätt vård som passar dig.

Kom igång

Se status på dina skadeärenden

Logga in och få en snabb och enkel över­blick över dina skadeärenden. Här kan du bland annat se om du fått ersättning i ett ärende, av- och omboka läkarbesök eller se de brev vi skickat till dig.

Logga in & se dina skadeärenden

Skicka in handlingar till ditt skadeärende

Orolig för hälsan?

Om du har en hälsoförsäkring via din arbetsgivare kan du ringa Skandias hälsosluss, så får du hjälp med förebyggande åtgärder för att förhindra sjukskrivning. 

Ring Hälsoslussen 0771-51 55 10

Läs mer om vår hälsoförsäkring

Gruppförsäkring

Har du en gruppförsäkring hos Skandia via din arbetsgivare eller förbund? Logga in för att se vilka försäkringar du har, försäkringsbelopp och pris. Här kan du även se övriga försäkringar som finns att teckna i gruppavtalet och ansöka digitalt.

Logga in & se Mina Gruppförsäkringar 

Läs mer om Gruppförsäkring

Privat personförsäkring

Vi erbjuder olika typer av försäkringar för dig och din familj. Hitta rätt försäkring i vårt utbud av personförsäkringar.

Läs mer & teckna idag

Vid dödsfall

För de allra flesta är det svårt att veta vad man ska göra när man förlorar en närstående. Mycket sker automatiskt, men inte allt.

Här hittar du svaren

Lämna hälsodeklaration

När du ansöker om en ny försäkring eller vill göra en ändring i en befintlig försäkring behöver du lämna uppgifter om din hälsa. 

Läs mer & lämna hälsodeklaration 

Vanliga frågor & svar

Gruppförsäkring via arbetsgivare eller förbund

  • Du får en tydlig översikt över dina gruppförsäkringar genom att logga in – Mina Gruppförsäkringar. Du kan läsa om hur de funkar, ansöka om fler och se pris.

    • Logga in på Mina Gruppförsäkringar.
    • I den gråa rutan i det övre högra hörnet på sidan finns det en knapp med texten Anslut till autogiro. Klicka på knappen och följ stegen.

    Om du redan betalar via autogiro och vill byta kontonummer då behöver du kontakta oss, så hjälper vi dig.

    • Logga in – Mina Gruppförsäkringar.
    • Du väljer ansökan för den försäkring du vill medförsäkra make/maka, sambo eller registrerad partner på. Sidan du landar på kommer att vara en sida som förklarar stegen i ansökningsprocessen.
    • När du klickar på ”Sätt igång” kommer du först att kunna göra val för dig själv. Om du inte önskar göra några ändringar i din egen försäkring klickar du på ”Fortsätt” längst ner.
    • I detta steg bli tillfrågad om du vill lägga till en medförsäkrad – klicka på ”Ja” och följ resten av flödet.
  • Det kallas reservationsanslutning och är en anslutningsform som tillämpas på frivillig gruppförsäkring. Anslutningsformen innebär att nyanställda eller nya medlemmar i en förening/ett förbund, kommer att anslutas automatiskt till försäkring genom reservationsanslutning i samband med första anställnings-/medlemsdagen.

    Den nyanställde/medlemmen anmäls in till Skandia av sin arbetsgivare eller förening/förbund som en förmån. Det är en förmån eftersom det enda kravet är att du är fullt arbetsför, du behöver alltså inte lämna in någon hälsodeklaration, vilket krävs i vanliga fall.

    Om du inte vill omfattas av försäkringen behöver du tacka nej till den och det gör du med den blankett du fått hem. Du kan också mejla eller ringa till vår kundservice. Du kan när som helst säga upp dina försäkringar.

     

  • Dödsfallskapital betalas ut till förmånstagare eller, om sådan inte finns, dödsboet vid dödsfall om du avlider under försäkringstiden. Vi får information från Skatteverket om att du har gått bort och information kommer att skickas till din folkbokföringsadress per automatik.

  • Ingår du i ett gruppavtal där slutåldern är 65 år kommer din försäkring automatiskt att avslutas och du kommer att bli erbjuden en Seniorförsäkring. I vissa avtal är slutåldern 67 år och det är då först vid 67 års ålder som du kommer att få ett erbjudande om Seniorförsäkring.

  • Du kan läsa mer här om vilka försäkringar och vilket försäkringsskydd som kan passa dig och din familj.

  • Du kan se status, försäkringsbelopp, kostnad och annat, samlat i en enkel och tydlig översikt när du loggar in på Mina skadeärenden.

  • Förmånstagare är den som försäkringsbeloppet ska betalas ut till vid dödsfall.

    Om inte annat förordnande anmälts till oss sker utbetalning enligt det generella förmånstagarförordnande som anges i gruppförsäkringsbeskedet.

    Du kan enkelt ändra förmånstagare

    Detta görs skriftligen på Särskilt förmånstagarförordnande för frivillig gruppförsäkring, Särskilt förmånstagarförordnande för frivilligt familjeskydd eller Förmånstagarförordnande för TGL. Förmånstagarförordnande kan inte ändras genom testamente.

  • Du ansöker enkelt genom att logga in till sidan Mina gruppförsäkringar med ditt BankID. Du kan göra det om din arbetsgivare, ditt förbund eller din förening har ett grupp­avtal med oss.

    Mina gruppförsäkringar – bra överblick
    • Du kan ansöka om ny försäkring, se pris och ändra försäkringsbelopp på befintlig
    • Du kan även medförsäkra make eller sambo, om gruppavtalet medger det
    • Du kan se övriga försäkringar som finns att teckna i gruppavtalet

    Du som ännu inte har tecknat någon gruppförsäkring behöver fylla i avtalsnumret och kontrollkod för att ansöka om försäkring. Har du inte fått uppgifterna från din arbetsgivare/ditt förbund kan du kontakta oss. Har ditt företag en egen gruppförsäkringssajt hittar du i stället ansökan där.

Alla frågor och svar

Vid skador

  • Här kan du anmäla skada eller sjukdom samt ansöka om ersättning. Snabbt, enkelt och säkert.

    Logga in med ditt BankID för att göra anmälan för dig själv

    Gäller anmälan någon annan? Klicka här

  • Logga in för att se status på dina befintliga skadeärenden. Här kan du bland annat se om du fått ersättning i ett ärende, av- och omboka läkarbesök eller se de brev vi skickat till dig. Du ser dina pågående skadeärenden och de ärenden som varit aktiva de senaste två åren. 

  • Du kan ladda upp dina underlag till ditt skadeärende inloggad på skandia.se. Logga in här och välj sedan "Skicka ett nytt meddelande."

    Vill du hellre skicka in dina handlingar per post skickar du dem till:

    Dokumenthantering R802, 106 37 Stockholm.

  • Om du har laddat upp ditt underlag inloggad på skandia.se så kan du se vad du skickat in under "Mina meddelanden." Logga in här.

    Om du däremot har postat in ditt underlag kan du i dagsläget inte se om det har kommit in.

  • Vi tittar på din anmälan, gör en bedömning och återkommer till dig med ett besked så snart vi kan.

  • Det gör du enklast genom att logga in. Under Mina skadeärenden kan du se och följa dina senaste skadeärenden och här kan du även ansöka om ersättning. Klicka bara på Ansök om ersättning.

    Vill du inte logga in kan du ansöka om ersättning genom att fylla i detta formulär.

     

  • Du kan bara se skadeärenden som gäller för dig själv. Du kan inte se några ärenden om du är under 18 år eller om ärendet gäller ditt barn eller en person i familjen som är medförsäkrad. Att ett skadeärende inte visas kan också bero på att det inte är registrerat hos oss än eller att det har varit inaktivt i mer än två år. Logga in och chatta med oss om du behöver hjälp.

Alla frågor och svar

Om vårdförsäkring & hälsoförsäkring

    • När du har vår försäkring med remiss börjar du med att vända dig till en läkare inom primärvården

    • Läkaren gör en första utredning (t.ex. provtagningar, röntgenundersökning eller annan undersökning, beroende på vilka besvär du har) och ger eventuell behandling

    • Om du därefter får en remiss till en läkare inom specialistvården så kan du använda din vårdförsäkring

    • Du skickar då remissen till vår Vårdplanering och vi hjälper dig att boka vård hos en läkare inom specialistvården.


    Du kan skicka in din remiss till oss på två sätt:

    • Logga in och skicka remiss via meddelande. Välj Vårdförsäkring och ″Skicka in remiss″.
      Logga in och skicka meddelande

    • Posta remissen till: Skandia, Dokumenthantering R812, 106 37 Stockholm 
  • Du kan skicka in din remiss till oss på två sätt:

    • Logga in och skicka remiss via meddelande. Välj Vårdförsäkring och ″Skicka in remiss″.
      Logga in och skicka meddelande

    • Posta remissen till: Skandia, Dokumenthantering R812, 106 37 Stockholm 
  • Ja, du kan boka tid för vård och behandling som ges inom den offentliga vården och som omfattas av högkostnadsskyddet.

    Önskar du vård hos en privat vårdgivare ber vi dig kontakta oss först. Här kan du söka hjälp för ditt besvär och få hjälp med att boka tid hos någon av Skandias privata rådgivare.

  • En Vårdförsäkring ger dig möjlighet att få snabb tillgång till sjukvård genom det nätverk av vårdgivare som Skandia samarbetar med. Läs mer om vår Vårdförsäkring här

    Hälsoförsäkringen är en grupp- eller företagstecknad försäkring som syftar till att hjälpa medarbetare med deras hälsa innan de blir långvarigt sjuka. Läs mer om vår Hälsoförsäkring här.

  • Att fylla i en anmälan tar ca 10–25 minuter beroende på vad du vill anmäla. Tänk på att inte lämna formuläret när du har påbörjat din anmälan. De uppgifter som du fyllt i sparas inte om du väljer att avbryta din anmälan, logga ut eller om du har varit inaktiv i mer än 20 minuter.

Alla frågor och svar

Privat personförsäkring

  • Du får en tydlig översikt över dina försäkringar genom att logga in. Där kan du kan läsa om hur de funkar, ansöka om fler och se pris.

  • Logga in för att se om din försäkring är betald, eller kontakta oss om du är osäker.

  • Du kan många gånger se vem som ska få pengarna vid dödsfall om du loggar in.

    Om du inte kan läsa detta under försäkringsinformation kan du för en del försäkringar läsa det i ditt årsbesked alternativt ditt försäkringsbrev som du fick när försäkringen tecknades. Dessa handlingar finns också att hitta under menyvalet Övriga val, se Mina dokument när du loggat in. För vissa avtalspensioner ansvarar Valcentralerna över förmånstagarförordnandet och i dessa fall hänvisar vi dit.

  • Ändring av förmånstagarförordnande sker skriftligt. Du kan för vissa försäkringar komma åt att skriva ut en blankett innanför inloggning. Logga in för att se om det gäller din försäkring. Du kan också kontakta oss så skickar vi en blankett till dig.

  • Om du önskar veta status för ditt ärende är du välkommen att kontakta oss.

  • En livförsäkring kan skydda din och familjens ekonomi om du eller din partner skulle avlida. På så sätt kan familjen kanske behålla bostaden även om inkomsten blir lägre. Förhoppningsvis behöver försäkringen inte användas, men det kan vara tryggt att veta att familjen klarar sig ekonomiskt även om det värsta skulle hända. Vilken försäkring just du behöver beror på hur din livssituation ser ut.

    Läs mer om vår livförsäkring

  • Kontakta oss så hjälper vi dig att byta konto.

  • Tecknande av autogiro behöver ske skriftligt via blankett. Kontakta oss om du önskar att vi skickar blanketten till dig.

  • Din försäkring ska täcka inkomstförlust vid sjukdom men sjukförsäkringsskyddet får inte överstiga 90 procent av din arbetsinkomst. Inom detta utrymme räknas alla sjukförsäkringar som du har. Det är viktigt att tänka på att vid ändrad inkomst kan försäkringen behöva ändras.

    Om du är osäker på om du är rätt försäkrad eller behöver annan hjälp, ber vi dig kontakta kundservice alternativt din rådgivare.

  • Om du vill avsluta din försäkring kontaktar du oss. Du kan avsluta försäkringen när försäkringen har sin s.k. huvudförfallodag (den dagen då din försäkring förnyas, vanligen en gång om året).
    Personförsäkringar som sjuk-, olycksfalls-, och barnförsäkring kan du avsluta när som helst under året.

Alla frågor och svar

Hittade du inte svar på din fråga?

Chatta med oss

Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.

Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–16

Börja chatta

Skicka meddelande

För att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du logga in först. I nästa steg väljer du ärende.

Skicka meddelande

Ring till oss

Bank: alla dagar 6–24
Försäkring: vardagar 8.15–16.45

Välj rätt siffra i talsvaret

Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00 

Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50

Tycker du informationen på sidan är enkel och vägledande?

Något gick fel när formuläret skulle skickas.