Gå till innehåll

Vanliga frågor om hälsa och försäkring


Välj bland vanliga frågor om hälsa och försäkring eller sök bland alla frågor och svar.

Gruppförsäkring via arbetsgivare eller förbund

  • Om något oförutsett skulle hända ger samhället ett grund­läggande försäkrings­skydd. Utöver det kan du som har gruppförsäkring via din arbetsgivare, förening eller ditt förbund skydda dig och din familj ekonomiskt – till en låg kostnad. 

    Du får svar på de flesta av dina frågor genom att logga in på Mina gruppförsäkringar. Du kan t.ex.

    • få en översikt över dina försäkringar
    • läsa om hur de funkar
    • ansöka om fler och medförsäkra make/maka eller sambo
    • se pris och månadskostnad
    • göra ändringar
    • ansöka om autogiro
    • se ersättningsbelopp
    • läsa villkor

    Logga in på Mina gruppförsäkringar

  • Autogirot dras sedan alltid näst sista bankdagen varje månad. Om det skulle saknas täckning på kontot eller om autogirodragningen misslyckas av någon annan anledning, då får du en premieavi istället.

    Om du redan betalar via autogiro och vill byta kontonummer då behöver du kontakta oss, så hjälper vi dig.

    • Logga in på Mina gruppförsäkringar.
    • Du väljer ansökan för den försäkring du vill medförsäkra make/maka, sambo eller registrerad partner på. Sidan du landar på kommer att vara en sida som förklarar stegen i ansökningsprocessen.
    • När du klickar på ”Sätt igång” kommer du först att kunna göra val för dig själv. Om du inte önskar göra några ändringar i din egen försäkring klickar du på ”Fortsätt” längst ner.
    • I detta steg bli tillfrågad om du vill lägga till en medförsäkrad – klicka på ”Ja” och följ resten av flödet.
  • Det kallas reservationsanslutning och är en anslutningsform som tillämpas på frivillig gruppförsäkring. Anslutningsformen innebär att nyanställda eller nya medlemmar i en förening/ett förbund, kommer att anslutas automatiskt till försäkring genom reservationsanslutning i samband med första anställnings- eller medlemsdagen.

    Du som är nyanställd eller ny medlem anmäls in till Skandia av din arbetsgivare eller förening/förbund som en förmån. Det är en förmån eftersom det enda kravet är att du är fullt arbetsför, du behöver alltså inte lämna in någon hälsodeklaration, vilket krävs i vanliga fall.

    Du kan säga upp försäkringarna när du vill. Om du vill avsluta någon eller några av försäkringarna, gör du så här: Logga in på Mina gruppförsäkringar. Under rubriken Tecknade försäkringar – välj den försäkring du vill avsluta – välj Ändra/läs mer – under rubriken Om försäkring – välj Avsluta försäkring – fyll i orsak och välj Avsluta försäkring.

  • Ingår du i ett gruppavtal där slutåldern är 65 år kommer din försäkring automatiskt att avslutas och du kommer att bli erbjuden en Seniorförsäkring. I vissa avtal är slutåldern 67 år och det är då först vid 67 års ålder som du kommer att få ett erbjudande om Seniorförsäkring.

    Om slutåldern på ditt avtal är 65 år och du planerar att fortsätta jobba och vill fortsätta vara försäkrad med ett högre försäkringsskydd, än det som erbjuds i Seniorförsäkring, då kan du teckna Jobbavidareförsäkring. Läs mer om Seniorförsäkring och Jobbavidareförsäkring här.

  • Du kan läsa mer här om vilka försäkringar och vilket försäkringsskydd som kan passa dig och din familj, beroende på din familjesituation.

  • Du kan se status, försäkringsbelopp, kostnad och annat, samlat i en enkel och tydlig översikt genom att logga in på Mina skadeärenden.

  • Du ansöker enkelt genom att logga in på Mina gruppförsäkringar. Du kan göra det om din arbetsgivare, ditt förbund eller din förening har ett grupp­avtal med oss.

    Mina gruppförsäkringar

    När du loggar in till Mina gruppförsäkringar får du en bra överblick och svar på de flesta av dina frågor. Du kan t.ex. 

    • ansöka om ny försäkring, se pris och ändra försäkringsbelopp på befintlig försäkring
    • medförsäkra make eller sambo, om gruppavtalet medger det
    • se övriga försäkringar som finns att teckna i gruppavtalet

    Du som ännu inte har tecknat någon gruppförsäkring behöver fylla i avtalsnumret och kontrollkod för att ansöka om försäkring. Har du inte fått uppgifterna från din arbetsgivare/ditt förbund kan du kontakta oss. Har ditt företag en egen gruppförsäkringssajt hittar du i stället ansökan där.

Alla frågor och svar

Vid skador

  • Här kan du anmäla skada eller sjukdom samt ansöka om ersättning. Snabbt, enkelt och säkert.

    Gäller anmälan dig själv? Logga in med BankID

    Gäller anmälan någon annan? Anmäl här

  • Logga in för att se status på dina pågående skadeärenden. Här kan du bland annat se om du fått ersättning i ett ärende, av- och omboka läkarbesök eller se de brev vi skickat till dig. Du ser dina pågående skadeärenden och de ärenden som varit aktiva de senaste två åren. 

  • Du kan ladda upp underlag i ditt skadeärende inloggad på skandia.se. Logga in här och välj sedan "Skicka ett nytt meddelande."

    Vill du hellre skicka in ditt underlag per post skickar du dem till:

    Skandia Dokumenthantering R802, 106 37 Stockholm.

  • Om du loggat in och laddat upp ditt underlag kan du se vad du skickat in genom att:

    1. Logga in
    2. Gå till Övriga val
    3. Välja Mina meddelanden

    Logga in och se dina underlag

    Om du däremot har postat in ditt underlag kan du i dagsläget inte se om det har kommit in.

  • Vi tittar på din anmälan, gör en bedömning och återkommer till dig med ett besked så snart vi kan.

  • Du ansöker om ersättning för utlägg genom att logga in på skandia.se.

    1. Logga in
    2. Gå till Försäkring
    3. Välj Använd din försäkring
    4. Välj Ansök om ersättning

    Logga in och ansök om ersättning för utlägg

    Gäller ansökan någon annan eller saknar du BankID?

    Ansök om ersättning utan att logga in

  • Du kan bara se skadeärenden som gäller för dig själv. Du kan inte se några ärenden om du är under 18 år eller om ärendet gäller ditt barn eller en person i familjen som är medförsäkrad. Att ett skadeärende inte visas kan också bero på att det inte är registrerat hos oss än eller att det har varit inaktivt i mer än två år. Logga in och chatta med oss om du behöver hjälp.

Alla frågor och svar

Om vårdförsäkring & hälsoförsäkring

    • Vårdförsäkringen ger dig möjlighet att få snabb tillgång till planerad vård vid skada eller sjukdom som kräver specialistläkarvård eller operation, genom Skandias nätverk av privata vårdgivare.
    • Hälsoförsäkringen är en grupp- eller företagstecknad försäkring som syftar till att du kan få hjälp redan innan du blir sjuk.

    Är du osäker om du har en vård- eller hälsoförsäkring? Logga in på Mina personförsäkringar och under rubriken Förebyggande hjälp & vård , kan du se vilka försäkringar du har och även läsa mer.

  • Du som har vår vårdförsäkring eller hälsoförsäkring får snabb hjälp och vård som rör din hälsa. Sök hjälp och vård via Hälsoslussen. 

    Är du osäker om du har Skandias vårdförsäkring eller hälsoförsäkring? Logga in på Mina personförsäkringar och under rubriken Mina personförsäkringar kan du se om du har en vård- eller hälsoförsäkring.

  • Efter kontakt med Hälsoslussen får du träffa en hälso- och rehabvägledare vid Sophiahemmet Rehab Center som gör en bedömning av vilka insatser just du behöver. Du kan få hjälp som t.ex. samtalsterapi, fysioterapi, ergonomi eller yrkeslivsplanering.

    Hälso- och rehabvägledaren samordnar insatserna, ger dig stöd och följer med i din process från start tills dess att din behandling är avslutad.

    Är du osäker om du har Skandias hälsoförsäkring? Logga in på Mina personförsäkringar och under rubriken Förebyggande hjälp & vård kan du se om du har en hälsoförsäkring.

  • Genom hälsoförsäkringen kan du få stöd om du till exempel har värk, känner dig stressad, nedstämd eller på annat sätt är i riskzonen för att bli sjuk. Eller om du redan är sjukskriven. Du kan få stöd oavsett om dina besvär är arbetsrelaterade eller har en privat orsak.

    Efter kontakt med Hälsoslussen får du träffa en hälso- och rehabvägledare vid Sophiahemmet Rehab Center som gör en bedömning av vilka insatser just du behöver. Du kan till exempel få hjälp som samtalsterapi, fysioterapi, ergonomi eller yrkeslivsplanering.

    Hälso- och rehabvägledaren samordnar insatserna, ger dig stöd och följer med i din process från start tills dess att din behandling är avslutad.

    Är du osäker om du har Skandias hälsoförsäkring? Logga in på Mina personförsäkringar och under rubriken Förebyggande hjälp & vård kan du se om du har en hälsoförsäkring.

  • Utan remiss:

    Du som har en vårdförsäkring utan remiss kan kontakta Hälsoslussen direkt för att boka en tid för planerad vård hos en specialistläkare.

    Med remiss:

    • Har du en vårdförsäkring med remiss börjar du med att vända dig till en läkare inom primärvården.
    • Läkaren gör en första utredning (t.ex. provtagningar, röntgen­undersökningar eller andra undersökningar, beroende på vilka besvär du har) och ger eventuell behandling.
    • Om du därefter får en remiss till en läkare inom specialistvården så kan du använda din vårdförsäkring.
    • Du skickar då remissen till oss, så hjälper vi dig att boka vård hos en läkare inom specialistvården.


    Skicka in din remiss till oss på två sätt:

  • Du kan skicka in din remiss till oss på två sätt:

    • Logga in och skicka remiss via meddelande. Välj Vårdförsäkring och ″Skicka in remiss″.
      Logga in och skicka meddelande

    • Posta remissen till: Skandia, Dokumenthantering R812, 106 37 Stockholm 
  • Ja, du kan boka tid för vård och behandling som ges inom den offentliga vården och som omfattas av högkostnadsskyddet.

    Önskar du vård hos en privat vårdgivare ber vi dig att kontakta Hälsoslussen först. Där kan du söka hjälp för ditt besvär och få hjälp att boka tid hos någon av Skandias privata rådgivare.

  • Att fylla i en anmälan tar ca 10–25 minuter beroende på vad du vill anmäla. Tänk på att inte lämna formuläret när du har påbörjat din anmälan. De uppgifter som du fyllt i sparas inte om du väljer att avbryta din anmälan, logga ut eller om du har varit inaktiv i mer än 20 minuter.

Alla frågor och svar

Privat personförsäkring

  • Du får en tydlig översikt över dina person- och gruppförsäkringar samt dina försäkringar via jobbet genom att logga in.

    1. Logga in
    2. Gå till Försäkring
    3. Välj Försäkringsöversikt
    4. Välj Mina försäkringar

    Logga in och få koll på dina försäkringar

  • Logga in för att se om din försäkring är betald, eller kontakta oss om du är osäker.

  • Du kan många gånger se vem som ska få pengarna vid dödsfall genom att logga in.

    Om du inte kan läsa detta under försäkringsinformation kan du för en del försäkringar läsa det i ditt årsbesked alternativt ditt försäkringsbrev som du fick när försäkringen tecknades. För vissa avtalspensioner ansvarar Valcentralerna över förmånstagarförordnandet och i dessa fall hänvisar vi dit.

    1. Logga in
    2. Gå till Övriga val
    3. Välj Mina dokument

    Logga in och se årsbesked och försäkringsbrev

  • Ändring av förmånstagarförordnande sker skriftligt. Du kan för vissa försäkringar komma åt att skriva ut en blankett innanför inloggning. Logga in för att se om det gäller din försäkring. Du kan också kontakta oss så skickar vi en blankett till dig.

  • Om du önskar veta status för ditt ärende är du välkommen att kontakta oss.

  • En livförsäkring kan skydda din och familjens ekonomi om du eller din partner skulle avlida. På så sätt kan familjen kanske behålla bostaden även om inkomsten blir lägre. Förhoppningsvis behöver försäkringen inte användas, men det kan vara tryggt att veta att familjen klarar sig ekonomiskt även om det värsta skulle hända. Vilken försäkring just du behöver beror på hur din livssituation ser ut.

    Läs mer om vår livförsäkring

  • Kontakta oss så hjälper vi dig att byta konto.

  • Tecknande av autogiro behöver ske skriftligt via blankett. Kontakta oss om du önskar att vi skickar blanketten till dig.

  • Din försäkring ska täcka inkomstförlust vid sjukdom men sjukförsäkringsskyddet får inte överstiga 90 procent av din arbetsinkomst. Inom detta utrymme räknas alla sjukförsäkringar som du har. Det är viktigt att tänka på att vid ändrad inkomst kan försäkringen behöva ändras.

    Om du är osäker på om du är rätt försäkrad eller behöver annan hjälp, ber vi dig kontakta kundservice alternativt din rådgivare.

  • Om du vill avsluta din försäkring kan du kontakta oss. Du kan avsluta försäkringen när försäkringen har sin s.k. huvudförfallodag (den dagen då din försäkring förnyas, vanligen en gång om året).
    Personförsäkringar som sjuk-, olycksfalls-, och barnförsäkring kan du avsluta när som helst under året.

Alla frågor och svar

Hittar du inte svar?

Välj ett ämne och se fler frågor och svar

Kontakta oss


Välj om du vill chatta, skicka meddelande eller ringa oss.

Chatta med oss

Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.

Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–16
Skador: vardagar 10–15

Chatten är stängd 24-26 december och 31 december-1 januari.

Skicka meddelande

För att skicka ett meddelande behöver du inte vara kund hos oss, men för att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du identifiera dig.

Ring till oss

Bank: vardagar 7–23, helgdagar 8–22
Försäkring: vardagar 8.15–16.45
Skador: vardagar 10–15

Julafton 8-20

Välj rätt siffra i talsvaret

Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00 

Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50