Just nu är det många som kontaktar oss och p.g.a hög sjukfrånvaro har vi längre svars- och handläggningstider än normalt. Se om du hittar svar på din fråga här på sajten så länge.

Gå till innehåll
Man får hjälp med rehabövningar av kvinna

Välkommen till Hälsoslussen

Du som har vår vårdförsäkring eller hälsoförsäkring ska få rätt hjälp som rör din hälsa, oavsett om det gäller förebyggande hjälp, rådgivning eller vård. Här hittar du kontaktvägar samt råd och stöd i hur du kan använda din försäkring.

Rätt hjälp när du behöver det


Du kan logga in på Hälsoslussen med ditt BankID för att få en första kontakt med en sjuk­sköterska. Svara på frågor om dina symptom så guidas du till rätt förebyggande hjälp eller till planerad vård.

Sök hjälp här

Vård online

Du som har vårdförsäkring utan krav på remiss kan använda tjänsten Vård online vid enklare besvär. Inom fyra timmar får du träffa en läkare. 

Till Vård online >

Skicka in remiss

Har du vår vårdförsäkring och har fått en remiss? Logga in och skicka den till oss.

Logga in och skicka remiss >

Ansök om ersättning

Här kan du ansöka om ersättning för utlägg som du har gjort i samband med att du använt din vårdförsäkring. Snabbt, enkelt och säkert.

Logga in och ansök om ersättning för dig själv Gäller ansökan någon annan? Klicka här.

Vanliga frågor & svar

  • En vårdförsäkring ger dig möjlighet att få snabb tillgång till sjukvård genom det nätverk av vårdgivare som Skandia samarbetar med. Läs mer om vår vårdförsäkring här

    Hälsoförsäkringen är en grupp- eller företagstecknad försäkring som syftar till att hjälpa medarbetare med deras hälsa innan de blir långvarigt sjuka. Läs mer om vår hälsoförsäkring här.

    • När du har vår försäkring med remiss börjar du med att vända dig till en läkare inom primärvården.

    • Läkaren gör en första utredning (t.ex. provtagningar, röntgenundersökning eller annan undersökning, beroende på vilka besvär du har) och ger eventuell behandling.

    • Om du därefter får en remiss till en läkare inom specialistvården så kan du använda din vårdförsäkring.

    • Du skickar då remissen till oss så hjälper vi dig att boka vård hos en läkare inom specialistvården.


    Du kan skicka in din remiss till oss på två sätt:

    • Logga in och skicka remiss via meddelande. Välj Vårdförsäkring och ″Skicka in remiss″.
      Logga in och skicka meddelande

    • Posta remissen till: Skandia, Dokumenthantering R812, 106 37 Stockholm 
  • Genom hälsoförsäkringen kan du få stöd om du till exempel har värk, känner dig stressad, nedstämd eller på annat sätt är i riskzonen för att bli sjuk. Eller om du redan är sjukskriven. Du kan få stöd oavsett om dina besvär är arbetsrelaterade eller har en privat orsak.

  • Efter kontakt med Hälsoslussen får du träffa en hälso- och rehabvägledare vid Sophiahemmet Rehab Center som gör en bedömning av vilka insatser just du behöver. Du kan till exempel få hjälp som samtalsterapi, sjukgymnastik, ergonomi, yrkeslivsplanering eller bedömning av en specialistläkare.

    Hälso- och rehabvägledaren samordnar insatserna, ger dig stöd och följer med i din process från start tills dess att din behandling är avslutad. 

  • Om du har vårdförsäkring Plus eller vårdförsäkring Excellent och har blivit akut sjuk eller råkat ut för en olycksfallsskada vid en tillfällig resa utomlands så kan vårdförsäkringen täcka dina kostnader.

    • Behöver du mer omfattande vård som innebär höga kostnader, t.ex. sjukhusvård eller operation, ring SOS International, Köpenhamn: +45-70 10 50 50.
    • Behöver du enklare vård ska du vända dig till en vårdgivare på orten. Vi ersätter dig i efterhand om vården omfattas av försäkringen.
  • Logga in för att se status på dina befintliga skadeärenden. Här kan du bland annat se om du fått ersättning i ett ärende, av- och omboka läkarbesök eller se de brev vi skickat till dig. Du ser dina pågående skadeärenden och de ärenden som varit aktiva de senaste två åren. 

  • Nej, våra vårdförsäkringar täcker inte utredning och behandling av sjukdomar som omfattas av smittskyddslagen. Det gör covid-19 och därför gäller inte vårdförsäkringen.

  • Nej, vårdförsäkringen gäller inte vare sig för att testa om du har aktiv covid-19 eller antikroppstest.

    • Om du varit utsatt för risk för smitta och nu har symptom besök www.1177.se för information och råd
    • Om du har allmänna frågor ring 113 13 (nationellt informationsnummer)

    Du kan också besöka följande sidor som kontinuerligt uppdaterar sin information och ger många svar på frågor om coronaviruset:

Alla frågor och svar

Fler frågor & svar

Är det något annat du undrar över? På vår kundservice-sida hittar du ännu fler frågor och svar.
Kundservice om Hälsa & Försäkring >

Vill du ringa oss istället?

Du som har vår vårdförsäkring, hälsoförsäkring eller är arbetsgivare kan ringa Hälsoslussen för att få förebyggande hjälp eller vård. Ring oss på 0771-51 55 10.

Vi har öppet på vardagar 8-16.30.