Skandia Företag – logga in & kom igång
Enkel administration av tjänstepensioner och försäkringar.
- Få en bra överblick
- Se fakturor och ladda ner kopior
- Gör ändringar och se status
Enkel administration av tjänstepension & försäkringar
- Bra översikt
Få en bra överblick och känn dig trygg med att medarbetarna är rätt försäkrade.
- Lätt att hitta
Se fakturor och aviseringar och filtrera fram all information du behöver när det passar dig.
- Enkelt att ändra
Ändra lön, anmäl nya medarbetare och följ inskickade ärenden snabbt och enkelt.
Kom igång kostnadsfritt Boka demoSå funkar Skandia Företag
Lär dig mer om Skandia Företag och hur det kan förenkla för dig – det tar bara 3 minuter!
Skandia Företag – vanliga frågor
-
Skandia Företag är en kostnadsfri tjänst för företag som har tjänstepension eller andra försäkringar hos oss.
-
Det här är de vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in:
1. Det saknas avtal
Om företaget saknar avtal behöver du skicka in en ansökan.
Ansök om Skandia Företag kostnadsfritt
2. Huvudadministratör saknas eller behöver ändras
När firmatecknaren ansöker om Skandia Företag anges en huvudadministratör. Om du vill kontrollera vem som är huvudadministratör hos er kan du kontakta oss så hjälper vi dig.
För att ändra huvudadministratör använder du samma formulär som ansökan och skickar in anmälan av huvudadministratör.
3. Behörighet saknas
Det är bara huvudadministratören som kan ge en annan användare behörighet till Skandia Företag. Kontrollera med er huvudadministratör att du har rätt behörighet.
4. Du behöver svara på frågor om kundkännedom
Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som finansiellt bolag behöver ha god kännedom om våra kunder. Med jämna mellanrum behöver därför alla våra kunder svara på frågor. Syftet är att motverka de kriminella krafter som vill utnyttja oss för brottslig verksamhet.
För att kunna logga in och svara på frågor behöver du:
- ha en officiell roll på företaget som är registrerad hos Bolagsverket eller
- vara registrerad som administratör i Skandia Företag
-
Det finns 4 olika behörigheter för användare av Skandia Företag.
1. Huvudadministratör
När firmatecknare ansöker om Skandia Företag anger hen vem som ska vara huvudadministratör. Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas 1 användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare.
Huvudadministratören har behörighet att:
- lägga till fler administratörer och ge dessa olika typer av behörighet. Behörigheterna ser du nedanför.
- se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
- se fakturor och andra betalningsunderlag.
För att ändra huvudadministratör fyller du i och skickar in anmälan av huvudadministratör. Anmäl ny huvudadministratör
2. Administratör
Administratören har behörighet att:
- se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
- se fakturor och andra betalningsunderlag.
3. Administratör gruppföreträdare
Behörigheten är för företag med gruppförsäkring hos oss. Administratör gruppföreträdare har behörighet att :
- se och administrera medarbetarnas eller medlemmarnas gruppförsäkringar.
- se avier och andra betalningsunderlag för gruppförsäkringar.
Administratör gruppföreträdare kan inte se eller administrera några andra produkter som t.ex. tjänstepension eller tjänstegrupplivförsäkringar.
4. Titta
Titta har behörighet att:
- se företagets tjänstepensioner och försäkringar och information om dessa.
- se fakturor och andra betalningsunderlag.
Behörighet ÄndraBehörigheten Ändra som tidigare funnits i Internetkontoret Företag kommer inte att kunna nyregistreras i Skandia Företag. Däremot kan en användare med befintlig behörighet Ändra att fortsatt kunna se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och övriga försäkringar, samt se fakturor och andra betalningsunderlag.
-
Du behöver skicka in en ny anmälan av huvudadministratör. Bra att veta är att huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas 1 användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare.
Huvudadministratören kan:
- lägga till fler användare och dela ut olika typer av behörighet.
- se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
- se fakturor och andra betalningsunderlag.
-
Nej, vi erbjuder inte transaktions- och sparkonton för företag, utan endast till privatpersoner.