Kundservice Företag
Här kan du som företagare lösa flera av dina ärenden och få svar på dina frågor.
Vanliga frågor
Frågor om fakturor
-
I dagsläget kan du få fakturan för tjänstepension som E-faktura. Du kan också logga in och ladda ner fakturor, avier och kopior för alla försäkringar i Skandia Företag.
Använder du Fortnox? EDI-faktura är för dig som använder t.ex. Fortnox som affärssystem.
-
Ja, fakturan för tjänstepensionen kan du få på mejlen. Hör av dig till oss på 0771-55 55 06 så hjälper vi dig.
Du kan också logga in och ladda ner fakturor, avier och specifikationer när du vill på Skandia Företag.
-
Om du vill byta företagets ordinarie postadress då behöver du meddela Skatteverket er nya postadress – som vi får automatisk uppdatering ifrån.
Vill du ändra till en alternativ faktureringsdress för företaget? Fyll i och skicka in ett formulär för att ändra.
-
Du kan se och ladda ner fakturor, avier och specifikationer med Skandia Företag.
Så gör du
- Logga in
- Välj Betalningar i huvudmenyn
- Klicka på Fakturor
-
Kontakta oss så hjälper vi dig.
Skandia Företag & vanliga frågor
-
Få en bra överblick över medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar och gör ändringar snabbt och enkelt med kostnadsfria Skandia Företag.
- Lägg till och ta bort medarbetare och försäkringar
- Anmäl sjukfrånvaro och föräldraledighet
- Ändra lön och följ inskickade ärenden
-
Firmatecknaren fyller i och skickar in en ansökan om Skandia Företag.
-
Dina medarbetare anmäler skada eller sjukdom här. Snabbt, enkelt och säkert. Där kan de också ansöka om ersättning.
-
- Vi har lagt till hälsoförsäkringen, utan kostnad, när du och dina medarbetare har en tjänstepension med sjukförsäkring hos oss.
- Vi har även lagt till en hälsoförsäkring i vår gruppsjukförsäkring. Läs mer om Gruppförsäkring för medarbetare.
- Det går också att teckna hälsoförsäkringen separat. Om företaget har tecknat den separat, kan du som är administratör i Skandia Företag se vilka som är försäkrade så här:
- Logga in på Skandia Företag
- På högra sidan välj Hitta en medarbetare
- Nu kommer du till medarbetarens sida och du kan se vilka försäkringar hen har.
Om du inte är administratör kan du ringa till kundservice eller kontakta din rådgivare. Inte behörig? Läs mer om Skandia Företag. - Medarbetaren kan logga in på Mina personförsäkringar och under rubriken Förebyggande hjälp & vård se om hen har en hälsoförsäkring.
-
Fyll i formuläret anmälan av huvudadministratör. Bra att veta är att det bara kan finnas en användare med denna behörighet per organisationsnummer.
BankID & inloggning
-
Det här är de vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in:
1. Det saknas avtal
Om företaget saknar avtal kan du ansöka om Skandia Företag kostnadsfritt här.
2. Huvudadministratör saknas eller behöver ändras
När firmatecknaren ansöker om Skandia Företag anges en huvudadministratör. Om du vill kontrollera vem som är huvudadministratör hos er kan du kontakta oss så hjälper vi dig.
För att ändra huvudadministratör använder du samma formulär som ansökan och skickar in anmälan av huvudadministratör.
3. Behörighet saknas
Det är bara huvudadministratören som kan ge en annan användare behörighet till Skandia Företag. Kontrollera med er huvudadministratör att du har rätt behörighet.
4. Du behöver svara på frågor om kundkännedom
Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som finansiellt bolag behöver ha god kännedom om våra kunder. Med jämna mellanrum behöver därför alla våra kunder svara på frågor. Syftet är att motverka de kriminella krafter som vill utnyttja oss för brottslig verksamhet.
För att kunna logga in och svara på frågor behöver du:
- ha en officiell roll på företaget som är registrerad hos Bolagsverket eller
- vara registrerad som administratör i Skandia Företag
Läs mer om penningtvätt och kundkännedom för företag.
-
Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobiltelefon.
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- En engångskod (som du får via sms eller brev)
- Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID.
Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app. Mer om det kan du läsa här.
Så här gör du:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID
- Du skickas nu vidare till BankIDs säkerhetsapp som du laddar ner via App Store eller Google Play. Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.
Installationsproblem?
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44 -
BankID kan du använda för inloggning på dator.
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- En engångskod (som du får via sms eller brev)
- Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Detta ska du skanna i nedladdningsflödet för BankID.
Du behöver också ha en dator som uppfyller systemkraven för BankIDs program. Mer om det kan du läsa här.
Ladda ner BankID härSå här gör du:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID
- Du skickas vidare till BankIDs webbsida där du laddar ner säkerhetsprogrammet för BankID i två steg (här kan du se hur nedladdningen går till). Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt BankID.
BankID sparas direkt i din dator, så om du har flera datorer behöver du ladda ner ett BankID för varje dator eller ladda ner Mobilt BankID som fungerar på vilken dator som helst.
Installationsproblem?
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44 -
Har du problem med BankID?
Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.
Har du rätt inställningar i din webbläsare?
• Uppdatera säkerhetsinställningar
• Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
• Aktivera skriptOm du behöver mer hjälp:
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44
Teknisk support för certifikat: Ring oss på 0771-55 55 00 -
Ja, du kan logga in hos oss med BankID eller Mobilt BankID som du skaffat hos en annan bank. Om det är första gången du loggar in med BankID eller Mobilt BankID behöver du bekräfta inloggningen med en engångskod som du får via sms. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer kontaktar du kundservice på 0771-55 55 00.
Hittar du inte svar?
Välj ett ämne och se fler frågor och svar.
Vanliga ärenden i Skandia Företag
Hämta fakturakopior
Se medarbetarnas försäkringar
Byt huvudadmin
Hittade du inte svar på din fråga?
Rådgivning
Boka företagsrådgivning
Bli uppringd för rådgivning
Hitta din rådgivare
Sök din företagsrådgivare
Chatta med oss
Vardagar 9–16