Kundservice Företag
Här kan du som företagare lösa flera av dina ärenden och få svar på dina frågor.
Vanliga ärenden i Skandia Företag
Hämta fakturakopior
Se medarbetarnas försäkringar
Byt huvudadmin
Vanliga frågor
Skandia Företag & vanliga frågor
-
I dagsläget kan du få fakturan för tjänstepension som E-faktura. Du kan också logga in och ladda ner fakturor, avier och kopior för alla försäkringar i Skandia Företag.
Använder du Fortnox? EDI-faktura är för dig som använder t.ex. Fortnox som affärssystem.
-
Nej, du kan inte få fakturan, avin eller specifikationen på mejl. Men du kan alltid logga in och ladda ner fakturor, avier och specifikationer när du vill på Skandia Företag.
-
Få en bra överblick över medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar och gör ändringar snabbt och enkelt med kostnadsfria Skandia Företag.
- Lägg till och ta bort medarbetare och försäkringar
- Anmäl sjukfrånvaro och föräldraledighet
- Ändra lön och följ inskickade ärenden
-
Du kan se och ladda ner fakturor, avier och specifikationer med Skandia Företag.
Så gör du
- Logga in
- Välj Betalningar i huvudmenyn
- Klicka på Fakturor
-
Om du vill byta företagets ordinarie postadress då behöver du meddela Skatteverket er nya postadress – som vi får automatisk uppdatering ifrån.
Vill du ändra till en alternativ faktureringsdress för företaget? Fyll i och skicka in ett formulär för att ändra.
BankID & inloggning
-
Det här är de vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in:
1. Det saknas avtal
Om företaget saknar avtal kan du ansöka om Skandia Företag kostnadsfritt här.
2. Huvudadministratör saknas eller behöver ändras
När firmatecknaren ansöker om Skandia Företag anges en huvudadministratör. Om du vill kontrollera vem som är huvudadministratör hos er kan du kontakta oss så hjälper vi dig.
För att ändra huvudadministratör använder du samma formulär som ansökan och skickar in anmälan av huvudadministratör.
3. Behörighet saknas
Det är bara huvudadministratören som kan ge en annan användare behörighet till Skandia Företag. Kontrollera med er huvudadministratör att du har rätt behörighet.
4. Du behöver svara på frågor om kundkännedom
Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som finansiellt bolag behöver ha god kännedom om våra kunder. Med jämna mellanrum behöver därför alla våra kunder svara på frågor. Syftet är att motverka de kriminella krafter som vill utnyttja oss för brottslig verksamhet.
För att kunna logga in och svara på frågor behöver du:
- ha en officiell roll på företaget som är registrerad hos Bolagsverket eller
- vara registrerad som administratör i Skandia Företag
Läs mer om penningtvätt och kundkännedom för företag.
-
Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobiltelefon.
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- En engångskod (som du får via sms eller brev)
- Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID.
Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app. Mer om det kan du läsa här.
Så här gör du:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID
- Du skickas nu vidare till BankIDs säkerhetsapp som du laddar ner via App Store eller Google Play. Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.
Installationsproblem?
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44 -
BankID kan du använda för inloggning på dator.
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- En engångskod (som du får via sms eller brev)
- Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Detta ska du skanna i nedladdningsflödet för BankID.
Du behöver också ha en dator som uppfyller systemkraven för BankIDs program. Mer om det kan du läsa här.
Ladda ner BankID härSå här gör du:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID
- Du skickas vidare till BankIDs webbsida där du laddar ner säkerhetsprogrammet för BankID i två steg (här kan du se hur nedladdningen går till). Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt BankID.
BankID sparas direkt i din dator, så om du har flera datorer behöver du ladda ner ett BankID för varje dator eller ladda ner Mobilt BankID som fungerar på vilken dator som helst.
Installationsproblem?
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44 -
Har du problem med BankID?
Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.
Har du rätt inställningar i din webbläsare?
• Uppdatera säkerhetsinställningar
• Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
• Aktivera skriptOm du behöver mer hjälp:
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44
Teknisk support för certifikat: Ring oss på 0771-55 55 00 -
Ja, du kan logga in hos oss med BankID eller Mobilt BankID som du skaffat hos en annan bank. Om det är första gången du loggar in med BankID eller Mobilt BankID behöver du bekräfta inloggningen med en engångskod som du får via sms. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer kontaktar du kundservice på 0771-55 55 00.
Övriga frågor & svar
Hitta fler svar på vanliga frågor.
Vad vill du göra nu?

Få en enkel administration
Hantera tjänstepensioner och försäkringar när och var du vill.
- Gör ändringar
- Följ inskickade ärenden
- Se fakturor och hämta kopior

Bli rätt försäkrad
Hitta rätt lösning tillsammans med en av våra rådgivare.
- Få hjälp att välja tjänstepension
- Skaffa rätt försäkringsskydd
- Se över avtal och riktlinjer
Hittade du inte svar på din fråga?
Chatta med oss
För dig som är administratör i Skandia Företag.
Vardagar 9–16
Rådgivning
Boka företagsrådgivning
Bli uppringd för rådgivning
Hitta din rådgivare
Sök din företagsrådgivare