Gå till innehåll

Fakturor & betalningar

Få en enkel fakturahantering med Skandia Företag.

  • Se fakturor & avier
  • Hämta fakturakopior
  • Ladda ner specifikation som CSV-fil
Logga in Kom igång med Skandia Företag

Hur vill du få fakturan – elektroniskt?


Försäkring

Skandia Företag

E-faktura

EDI-faktura

Tjänstepension

Hälsoförsäkring

  

  

Vårdförsäkring

  

  

Gruppförsäkring

  

 

  

  

Tjänstegrupplivförsäkring (TGL)

  

 

  

Grundskydd Företag

  

 

  

Företagsägd kapitalförsäkring

  

  

  

Autogiro

Ett smidigt betalsätt.

Tjänstepension

Hälsoförsäkring

Vårdförsäkring

Gruppförsäkring

 

Tjänstegrupplivförsäkring

  

Grundskydd Företag

  

Företagsägd kapitalförsäkring

Vanliga frågor & svar


E-faktura & EDI

  • EDI står för Electronic Data Interchange och är ett samlingsnamn för all typ av elektronisk fakturering. EDI-faktura är alltså en faktura som skickas elektroniskt i formaten Svefaktura eller Peppol direkt till företagets affärssystem.

    Tips! EDI-faktura är för dig som t.ex. använder Fortnox som affärssystem.

    Fördelar med EDI

    • Effektivt – slipper manuell hantering
    • Hög precision – färre felregistreringar
    • Enkelt – Du får fakturorna direkt efter att de genererats och kan importera filerna in i ekonomisystemet.

    Bra att veta om EDI

    För att komma igång med EDI behövs en FTP-server. Ni kan också behöva göra vissa anpassningar i ert befintliga system för att inläsningen av fakturorna ska fungera. Du väljer om ni sköter detta på egen hand eller använder er av en VAN-operatör.

    Kom igång med EDI-faktura

    För att komma igång med EDI-faktura behöver du:

    • Organisationsnummer
    • Avtalsnummer
    • Fakturareferens
    • Tjänsteleverantör/VAN-operatör
    • GLN-nummer vid formatet Peppol

    Om du har uppgifterna redo kan du kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång med EDI-faktura.

    • EDI-faktura är en faktura som skickas elektroniskt i format direkt till företagets affärssystem.
    • E-faktura för företag skickas till företagets internetbank.

    EDI-faktura kallas ibland för E-faktura (elektronisk faktura) eftersom båda är fakturor som skickas helt elektroniskt. EDI är en förkortning för Electronic Data Interchange och innebär att fakturan överförs till mottagaren som strukturerad information i ett överenskommet format t.ex. Svefaktura eller PEPPOL.

    Använder du Fortnox? EDI-faktura är för dig som vill få fakturan direkt i affärssytemet.

  • I dagsläget kan du få fakturan för tjänstepension som e-faktura. Du anmäler det hos din bank.

    Du kan också logga in och ladda ner fakturor, avier och kopior för alla försäkringar i Skandia Företag.

    Använder du Fortnox? EDI-faktura är för dig som använder t.ex. Fortnox som affärssystem. Läs mer på Fakturor & betalningar.

  • Du anmäler E-faktura hos den bank där företaget har sitt konto.

    Använder du Fortnox? EDI-faktura är för dig som vill få fakturan direkt i affärssystemet.

  • Om du vill få fakturan via affärssystemet behöver du ansluta EDI-faktura.

Alla frågor och svar

Mejl & Kivra

  • Ja, fakturan för tjänstepensionen kan du få på mejlen. Hör av dig till oss på 0771-55 55 06 så hjälper vi dig.

    Du kan också logga in och ladda ner fakturor, avier och specifikationer när du vill på Skandia Företag.

  • Du kan få fakturan eller avin i Kivra för:

    • Tjänstepension
    • Tjänstegrupplivförsäkring
    • Grundskydd Företag
    • Företagsägd kapitalförsäkring

    När du registrerar företaget hos Kivra får företaget automatiskt posten digitalt från anslutna avsändare. Vill du inte ha fakturn i Kivra loggar du in i företagsbrevlådan och tar bort oss som avsändare under Inställningar och Hantera avsändare.

    Lägg till eller tar bort avsändare i företagsbrevlådan hos Kivra

  • När du registrerar företaget hos Kivra får företaget automatiskt posten digitalt från anslutna avsändare. Om du vill du papperspost från oss loggar du in i företagsbrevlådan hos Kivra och tar bort oss som avsändare under Inställningar och Hantera avsändare.

    Lägg till eller tar bort avsändare i företagsbrevlådan hos Kivra.

Alla frågor och svar

Fakturor & Avier

  • Du kan se och ladda ner fakturor, avier och specifikationer med Skandia Företag.

    Så gör du

    1. Logga in 
    2. Välj Betalningar i huvudmenyn
    3. Klicka på Fakturor
  • Absolut! Se aktuella fakturor och avier och ladda ner kopior i Skandia Företag.

    Så gör du

    1. Logga in 
    2. Välj Betalningar i huvudmenyn
    3. Klicka på Fakturor
  • Kontakta oss så hjälper vi dig.

  • Om du vill byta företagets ordinarie postadress då behöver du meddela Skatteverket er nya postadress – som vi får automatisk uppdatering ifrån.

    Vill du ändra till en alternativ faktureringsdress för företaget? Fyll i och skicka in ett formulär för att ändra.

  • Du kan betala företagets faktura snabbt och enkelt med autogiro för:

    • tjänstepension
    • hälsoförsäkring
    • vårdförsäkring
    • företagsägd kapitalförsäkring 

    Fyll i blankett för autogiromedgivande

Alla frågor och svar

Skandia Företag

  • Det här är de vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in:

    1. Det saknas avtal

    Om företaget saknar avtal behöver du skicka in en ansökan.

    Ansök om Skandia Företag kostnadsfritt

    2. Huvudadministratör saknas eller behöver ändras

    När firmatecknaren ansöker om Skandia Företag anges en huvudadministratör. Om du vill kontrollera vem som är huvudadministratör hos er kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

    För att ändra huvudadministratör använder du samma formulär som ansökan och skickar in anmälan av huvudadministratör.

    Anmäl en huvudadministratör

    3. Behörighet saknas

    Det är bara huvudadministratören som kan ge en annan användare behörighet till Skandia Företag. Kontrollera med er huvudadministratör att du har rätt behörighet.

    4. Du behöver svara på frågor om kundkännedom

    Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som finansiellt bolag behöver ha god kännedom om våra kunder. Med jämna mellanrum behöver därför alla våra kunder svara på frågor. Syftet är att motverka de kriminella krafter som vill utnyttja oss för brottslig verksamhet.

    För att kunna logga in och svara på frågor behöver du:

    • ha en officiell roll på företaget som är registrerad hos Bolagsverket eller
    • vara registrerad som administratör i Skandia Företag

    Läs mer om penningtvätt och kundkännedom för företag

  • Skandia Företag är en kostnadsfri tjänst för företag som har tjänstepension eller andra försäkringar hos oss.

  • Firmatecknaren fyller i och skickar in en ansökan. Skaffa Skandia Företag kostnadsfritt här.

  • Det finns 4 olika behörigheter för användare av Skandia Företag.

    1. Huvudadministratör

    När firmatecknare ansöker om Skandia Företag anger hen vem som ska vara huvudadministratör. Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas 1 användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare. 

    Huvudadministratören har behörighet att:

    • lägga till fler administratörer och ge dessa olika typer av behörighet. Behörigheterna ser du nedanför.
    • se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. 
    • se fakturor och andra betalningsunderlag.

    För att ändra huvudadministratör fyller du i och skickar in anmälan av huvudadministratör. Anmäl ny huvudadministratör

    2. Administratör

    Administratören har behörighet att:

    • se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
    • se fakturor och andra betalningsunderlag.

    3. Administratör gruppföreträdare

    Behörigheten är för företag med gruppförsäkring hos oss. Administratör gruppföreträdare har behörighet att :

    • se och administrera medarbetarnas eller medlemmarnas gruppförsäkringar.
    • se avier och andra betalningsunderlag för gruppförsäkringar.

    Administratör gruppföreträdare kan inte se eller administrera några andra produkter som t.ex. tjänstepension eller tjänstegruppliv­försäkringar. 

    Läs mer om gruppförsäkring

    4. Titta

    Titta har behörighet att:

    • se företagets tjänstepensioner och försäkringar och information om dessa.
    • se fakturor och andra betalningsunderlag.


    Behörighet Ändra

    Behörigheten Ändra som tidigare funnits i Internetkontoret Företag kommer inte att kunna nyregistreras i Skandia Företag. Däremot kan en användare med befintlig behörighet Ändra att fortsatt kunna se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och övriga försäkringar, samt se fakturor och andra betalningsunderlag.

  • Du behöver skicka in en ny anmälan av huvudadministratör. Bra att veta är att huvud­administratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas 1 användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare. 

    Huvudadministratören kan:

    • lägga till fler användare och dela ut olika typer av behörighet.
    • se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
    • se fakturor och andra betalningsunderlag.

    Anmäl en ny huvudadministratör

  • Du kan logga in och se vad företaget har betalat in under året för era medarbetare för t.ex. tjänstepensions­försäkringar, löneväxling eller kapital­försäkringar. Du kan se betalningar gjorda under innevarande år och två år bakåt i tiden, per avtal eller per medarbetare.

    Infon hittar du under menyvalet Betalningar och Betalt under året  och du kan också ladda ner till excel. Logga in – Betalt under året

  • Se företagets årsbesked för kapitalförsäkringar i Skandia Liv samt värdet ett visst datum. Här kan du också ladda ner försäkringsdetaljerna som pdf.

    Logga in och se företagets årsbesked här

Alla frågor och svar

Fakturor för tjänstepension

  • Att specifikationen är separerad från fakturan gör det tryggare och säkrare för dig och medarbetarna ur ett GDPR-perspektiv eftersom fakturan inte innehåller känslig information som personuppgifter.

  • I specifikationen för tjänstepension kan du se om medarbetare är rätt försäkrade eller saknar skydd.

    • Du ser vilka försäkringar en medarbetare har och vad de kostar.
    • Försäkringsnummer och kategorinamn finns angivet för att göra det smidigare för dig om du behöver kontakta oss.
    • Födelsedatum ersätter personnummer för ökad trygghet och säkerhet för dig och för medarbetarna.

    Exempel på fakturaspecifikation

    Logga in och ladda ner specifikationen som pdf eller i CSV-format.

  • Fakturan för tjänstepension har en tydlig layout vilket gör det smidigt att hitta viktig information som:

    • Belopp
    • Förfallodatum
    • Bankgiro
    • OCR-nummer

    Exempel på fakturan

  • Det innebär att du som har Skandia Företag inte får specifikationen tillsammans med fakturan, utan du loggar in för att ladda ner den som pdf eller i CSV-format. Att specifikationen är separerad från fakturan gör det tryggare och säkrare för dig och medarbetarna ur ett GDPR-perspektiv eftersom fakturan inte innehåller känslig information som personuppgifter.

    Både fakturan och specifikationen hittar du när du loggar in,  under fliken Betalningar > Fakturor. Du kan fortfarande få fakturan per post, via mejl, Kivra eller elektroniskt i form E- eller EDI-faktura.

    Logga in och ladda ner specifikationen som pdf eller i CSV-format.

  • Ja, gör insättningen till bankgironummer 267-6831 och ange försäkringsnumret i OCR-fältet.

    För att du ska kunna göra skatteavdrag på insättningen för innevarande år behöver den vara oss tillhanda före den 15 december. Betalar du in senare behöver du spara underlaget för att kunna styrka inbetalningen mot Skatteverket.

Alla frågor och svar

Hittar du inte svar?

Välj ett ämne och se fler frågor och svar.

Skrivbord med läsplatta på

Bättre kontroll & en enklare vardag

Skaffa Skandia Företag kostnadsfritt och känn dig trygg med att medarbetarna är rätt försäkrade.

  • Få en bra överblick över tjänstepensioner och försäkringar
  • Se fakturor och ladda ner specifikationer i CSV-format
  • Gör ändringar och följ inskickade ärenden
Kom igång med Skandia Företag