Fakturor & betalningar
Få en enkel fakturahantering med Skandia Företag.
- Se fakturor & avier
- Hämta fakturakopior
- Ladda ner specifikation som CSV-fil
Hur vill du få fakturan?
Autogiro
Ett smidigt betalsätt.
Enklare faktura för tjänstepension
Ny tydligare faktura
Med den nya fakturan för tjänstepension får du bättre koll och en enklare vardag. Känn dig trygg med att medarbetarna är rätt försäkrade.
- Se premie per medarbetare och försäkring
- Få detaljerad information och en tydlig översikt
- Logga in och ladda ner specifikationen i CSV-format
Vanliga frågor & svar
Fakturor & Avier
-
Du kan se och ladda ner fakturor, avier och specifikationer med Skandia Företag.
Så gör du
- Logga in
- Välj Betalningar i huvudmenyn
- Klicka på Fakturor
-
Absolut! Se aktuella fakturor och avier och ladda ner kopior i Skandia Företag.
Så gör du
- Logga in
- Välj Betalningar i huvudmenyn
- Klicka på Fakturor
-
Kontakta oss så hjälper vi dig.
-
Om du vill byta företagets ordinarie postadress då behöver du meddela Skatteverket er nya postadress – som vi får automatisk uppdatering ifrån.
Vill du ändra till en alternativ faktureringsdress för företaget? Fyll i och skicka in ett formulär för att ändra.
-
Du kan betala företagets faktura för tjänstepension, hälsoförsäkring och vårdförsäkring snabbt och enkelt MED autogiro.
Skandia Företag
-
Det här är de vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in:
1. Det saknas avtal
Om företaget saknar avtal kan du ansöka om Skandia Företag kostnadsfritt här.
2. Huvudadministratör saknas eller behöver ändras
När firmatecknaren ansöker om Skandia Företag anges en huvudadministratör. Om du vill kontrollera vem som är huvudadministratör hos er kan du kontakta oss så hjälper vi dig.
För att ändra huvudadministratör använder du samma formulär som ansökan och skickar in anmälan av huvudadministratör.
3. Behörighet saknas
Det är bara huvudadministratören som kan ge en annan användare behörighet till Skandia Företag. Kontrollera med er huvudadministratör att du har rätt behörighet.
4. Du behöver svara på frågor om kundkännedom
Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som finansiellt bolag behöver ha god kännedom om våra kunder. Med jämna mellanrum behöver därför alla våra kunder svara på frågor. Syftet är att motverka de kriminella krafter som vill utnyttja oss för brottslig verksamhet.
För att kunna logga in och svara på frågor behöver du:
- ha en officiell roll på företaget som är registrerad hos Bolagsverket eller
- vara registrerad som administratör i Skandia Företag
Läs mer om penningtvätt och kundkännedom för företag.
-
Skandia Företag är en kostnadsfri tjänst för företag som har tjänstepension eller andra försäkringar hos oss.
-
Firmatecknaren fyller i och skickar in en ansökan om Skandia Företag.
-
Det finns fyra olika behörigheter för användare av Skandia Företag.
1. Huvudadministratör
Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas en användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare. Huvudadministratören kan se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. Huvudadministratören kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.
Huvudadministratören har även behörighet att lägga till fler administratörer och ge dessa olika typer av behörighet. Behörigheterna ser du nedan.
För att ändra huvudadministratör fyller du i och skickar in anmälan av huvudadministratör.
2. Administratör
Administratören kan se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. Administratören kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.
3. Administratör – gruppföreträdare
För att kunna dela ut den här behörigheten behöver företaget ha ett gruppförsäkringsavtal hos oss.
Administratör gruppföreträdare för gruppförsäkring har enbart behörighet att se och administrera medarbetarnas eller medlemmarnas gruppförsäkringar. Hen kan även se avier och andra betalningsunderlag för gruppförsäkringar.
Administratör gruppföreträdare kan inte se eller administrera några andra produkter som t.ex. tjänstepension eller tjänstegrupplivförsäkringar.
4. Titta
En användare med behörighet Titta kan se företagets tjänstepensioner och försäkringar och information om dessa. Användaren kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.
Behörighet Ändra
Behörigheten Ändra som tidigare funnits i Internetkontoret Företag kommer inte att kunna nyregistreras i Skandia Företag. Däremot kan en användare med befintlig behörighet Ändra att fortsatt kunna se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och övriga försäkringar, samt se fakturor och andra betalningsunderlag.
-
Fyll i formuläret anmälan av huvudadministratör. Bra att veta är att det bara kan finnas en användare med denna behörighet per organisationsnummer.
E-faktura & EDI
-
EDI står för Electronic Data Interchange och är ett samlingsnamn för all typ av elektronisk fakturering. EDI-faktura är alltså en faktura som skickas elektroniskt i formaten Svefaktura eller Peppol direkt till företagets affärssystem.
Tips! EDI-faktura är för dig som t.ex. använder Fortnox som affärssystem.
Fördelar med EDI
- Effektivt – slipper manuell hantering
- Hög precision – färre felregistreringar
- Enkelt – Du får fakturorna direkt efter att de genererats och kan importera filerna in i ekonomisystemet.
Bra att veta om EDI
För att komma igång med EDI behövs en FTP-server. Ni kan också behöva göra vissa anpassningar i ert befintliga system för att inläsningen av fakturorna ska fungera. Du väljer om ni sköter detta på egen hand eller använder er av en VAN-operatör.
Kom igång med EDI-faktura
För att komma igång med EDI-faktura behöver du:
- Organisationsnummer
- Avtalsnummer
- Fakturareferens
- Tjänsteleverantör/VAN-operatör
- GLN-nummer vid formatet Peppol
Om du har uppgifterna redo kan du kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång med EDI-faktura.
-
- EDI-faktura är en faktura som skickas elektroniskt i format direkt till företagets affärssystem.
- E-faktura för företag skickas till företagets internetbank.
EDI-faktura kallas ibland för E-faktura (elektronisk faktura) eftersom båda är fakturor som skickas helt elektroniskt. EDI är en förkortning för Electronic Data Interchange och innebär att fakturan överförs till mottagaren som strukturerad information i ett överenskommet format t.ex. Svefaktura eller PEPPOL.
Använder du Fortnox? EDI-faktura är för dig som vill få fakturan direkt i affärssytemet.
-
I dagsläget kan du få fakturan för tjänstepension som E-faktura. Du kan också logga in och ladda ner fakturor, avier och kopior för alla försäkringar i Skandia Företag.
Använder du Fortnox? EDI-faktura är för dig som använder t.ex. Fortnox som affärssystem.
-
Du anmäler E-faktura hos den bank där företaget har sitt konto.
Använder du Fortnox? EDI-faktura är för dig som vill få fakturan direkt i affärssystemet.
-
Om du vill få fakturan via affärssystemet behöver du ansluta EDI-faktura.
Mejl & Kivra
-
Ja, fakturan för tjänstepensionen kan du få på mejlen. Hör av dig till oss på 0771-55 55 06 så hjälper vi dig.
Du kan också logga in och ladda ner fakturor, avier och specifikationer när du vill på Skandia Företag.
-
Du kan få fakturan eller avin i Kivra för:
- Tjänstepension
- Tjänstegrupplivförsäkring
- Grundskydd Företag
- Företagsägd kapitalförsäkring
När du registrerar företaget hos Kivra får företaget automatiskt posten digitalt från anslutna avsändare. Vill du inte ha fakturn i Kivra loggar du in i företagsbrevlådan och tar bort oss som avsändare under Inställningar och Hantera avsändare.
Lägg till eller tar bort avsändare i företagsbrevlådan hos Kivra
-
När du registrerar företaget hos Kivra får företaget automatiskt posten digitalt från anslutna avsändare. Om du vill du papperspost från oss loggar du in i företagsbrevlådan hos Kivra och tar bort oss som avsändare under Inställningar och Hantera avsändare.
Lägg till eller tar bort avsändare i företagsbrevlådan hos Kivra.
Bättre kontroll & en enklare vardag
Skaffa Skandia Företag kostnadsfritt och känn dig trygg med att medarbetarna är rätt försäkrade.
- Få en bra överblick över tjänstepensioner och försäkringar
- Se fakturor och ladda ner specifikationer i CSV-format
- Gör ändringar och följ inskickade ärenden