Gå till innehåll

Hämta BankID

Hämta BankID eller förnya ett som har gått ut. Från och med nu kan du oftare behöva styrka din identitet genom att skanna ditt svenska pass eller nationella ID-kort från Polisen när du hämtar Mobilt BankID.

Hämta Mobilt BankID

Kontroll av ID-handling

Du kan behöva bekräfta din identitet med ett svenskt pass eller nationellt ID-kort när du hämtar ett Mobilt BankID.

Saknar du pass eller nationellt ID-kort?

Har du inget svenskt pass eller nationellt ID-kort ansöker du om ett hos Polisen.

Du kan inte skanna ditt körkort då det saknar NFC-möjligheter, vilket behövs för att kontrollen ska vara tillräckligt säker. 

Den digitala ID-kontrollen är en följd av skärpta regelverkskrav vid nedladdning av BankID på distans, det vill säga när du hämtar ett BankID utan att besöka ett bankkontor. Syftet med ID-kontrollen är att minska risken för bedrägerier, och gäller för samtliga utgivare av BankID på distans.

Vanliga frågor om Mobilt BankID

  • För att ditt barn ska kunna ladda ner Mobilt BankID måste du först ansöka om Skandia Ung till ditt barn. I ansökan väljer du om barnet ska ha tillgång till Mobilt BankID genom att bocka i valet "Mobil- och internetbank med Mobilt BankID", vilket innebär att du som förälder godkänner att ditt barn kan hämta Mobilt BankID. 

    I ansökan kan du även ange ditt medgivande till att ditt barn får tillgång till Swish, där Mobilt BankID behövs. När du skaffar Skandia Ung till ditt barn får ditt barn sin personliga PIN-kod via ett rekommenderat brev som skickas till ert närmsta utlämningsställe. För att hämta ut PIN-koden behöver ditt barn en giltig ID-handling.

    När ditt barn är anslutet till Skandia Ung kan ni hämta Mobilt BankID. Enligt våra villkor måste ditt barn själv ladda ner Mobilt BankID, men du kan självklart hjälpa till. 

  • Du behöver genomföra ID-kontrollen så att vi som bank kan verifiera din identitet för att kunna utfärda ett BankID. Bakgrunden till kontrollen är ett regelverkskrav från BankID, och gäller för samtliga utfärdare av BankID. Kontrollen är framtagen för att minska risken för bedrägerier, och för att nedladdningen ska vara säkrare för dig som kund.

  • Du behöver ha en smartphone med en NFC-läsare (Near Field Communication) som kan överföra data över korta sträckor. De flesta smartphones har en inbyggd NFC-läsare som oftast sitter på mobilens baksida. 

    Om din mobil saknar NFC-stöd kan du kontakta oss på 0771-55 55 00.

  • Logga in och välj menyvalet Övriga val > BankID för att spärra ditt BankID. Du kan också spärra ditt BankID genom att kontakta oss på 0771-55 55 00.

  • Både BankID och Mobilt BankID som du hämtat hos oss är giltigt i 3 år.

  • Hos oss kan du ha 3 BankID på fil och 2 Mobilt BankID.

  • Din personliga PIN-kod består av 4 siffror och skickas till ditt närmsta utlämningsställe i ett rekommenderat brev när du blir kund hos oss. När du använder PIN-koden för första gången uppmanas du att byta till en valfri sifferkombination på 4 siffror. 

    Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 och beställa en ny. 

    PIN-koden används när du:

    • Ringer telefonbanken och kundservice
    • Hämtar ett Mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med certifikat
Alla frågor och svar

Fler frågor & svar

Du hittar mer frågor & svar på BankID:s sida.

Bli inte lurad, undvik bedrägeri!

Identifiera dig inte på uppmaning av Banken eller någon annan.

  • Lämna aldrig ut några koder till Banken eller annan
  • Använd aldrig ditt BankID när någon ringer såvida du inte tagit första kontakten själv
  • Läs i BankID-appen var legitimeringen/signeringen sker och vad den avser
  • Hämta aldrig nytt BankID på uppmaning av Banken eller någon annan
  • Installera inte programvara för fjärrstyrning på uppmaning av Banken eller någon annan

Välj avbryt och lägg på luren om någon ringer och ber dig göra något av ovanstående. Är du minsta osäker, ring oss på 0771-55 55 00

Hämta certifikat

Om du inte har möjlighet att använda BankID kan du använda ett certifikat i din webbläsare.

Hämta certifikat

Skandia utfärdar inte längre BankID på fil

Vi vill informera dig som använder BankID på fil att Skandia ej längre utfärdar BankID på fil. 

Anledningen till att BankID på fil håller på att avvecklas hos oss på Skandia är att denna typ av BankID ej stödjer nya säkerhetsfunktioner som tex digital kontroll av ID-handling som kommer bli allt vanligare framöver.

För att fortsatt komma åt dina produkter och tjänster i Skandia så hänvisar vi dig istället till att antingen hämta ett Mobilt BankID, eller ett certifikat.

Du som redan har ett BankID på fil kan fortfarande använda det hos Skandia. 

Anmäl bedrägeri

Kontakta oss omgående om du har blivit av med ditt kort eller mobil, om någon har kommit över dina koder eller om du upptäckt något misstänkt i våra digitala tjänster.

Anmäl bedrägeri

Kundservice

0771-55 55 00

Kontakta Kundservice om du behöver hjälp med personliga ärenden och service.

Kontakta Kundservice vid tekniska problem eller om du:

  • Saknar en personlig PIN-kod
  • Inte har ett säkert mobilnummer registrerat
  • Saknar svenskt pass eller nationellt ID-kort

Öppet vardagar 7–23, helgdagar 8–22

BankID support

0771-41 42 44

Kontakta BankID support om du behöver teknisk support vid hämtning av BankID. 

För att BankID support ska kunna hjälpa dig behöver du ha:

  • Din personliga PIN-kod
  • Ett säkert mobilnummer registrerat
  • Svenskt pass eller nationellt ID-kort

Öppet alla dagar 7–23