Betalningar
Vi erbjuder dig många olika betalningslösningar, välj den som passar dig bäst.
Räkningar & överföringar
Registrera en räkning eller gör en överföring till ett annat konto, via internetbanken eller appen.
Autogiro
Autogiro är ett enkelt sätt att betala räkningar och passar bra för återkommande räkningar.
E-faktura
Med e-faktura får du dina räkningar direkt till din internetbank istället för hem i brevlådan.
Utlandsbetalning
Behöver du sätta in pengar på ett konto i utlandet eller väntar du på en betalning?
Mobil plånbok
Glöm plånboken hemma och betala med mobilen eller med din smartklocka.
Swish
Med Swish kan du snabbt och säkert skicka och ta emot pengar med mobilen.
Vanliga frågor om betalningar
-
Vi har tyvärr ingen kontanthantering så du behöver vända dig till en annan aktör för att få hjälp att sätta in dina kontanter och sedan flytta dem till ditt konto i Skandia.
-
-
Om du utför överföringen till ett konto i Skandia når den mottagarens konto omedelbart oavsett vilken tidpunkt eller dag du utfört överföringen.
Om du utför överföringen till ett konto i annan bank en vardag före kl. 13:45 når den mottagarens konto samma dag senast 17:00. Om överföringen utförs en vardag efter 13:45 eller under en helgdag når den mottagarens konto nästkommande vardag senast kl. 17:00.
-
Räkningar som du vill ska betalas samma dag måste godkännas vardagar innan kl. 09.00. Du kan även välja ett framtida datum som betalningsdag. Beloppet bokförs på mottagarens konto på betalningsdagen.
-
Du kan både göra engångsöverföringar (direkta och framtida) och lägga upp överföringar som ska utföras månadsvis.
Överföringar som ska utföras snarast möjligt, dvs där dagens datum anges som överföringsdatum, kommer att debiteras ditt konto omedelbart. Du kan se överföringen på kontoutdraget. När överföringen finns på kontoutdraget kan man inte längre ändra eller ta bort den.
Så här går du tillväga för att registrera en överföring i appen:
- Logga in i appen
- Välj "Betala"
- Välj "Ny överföring"
- Välj vilket konto du vill göra överföringen ifrån
- Ange vilket konto du vill utföra överföringen till genom att:
- välja ett konto i din mottagarlista
- välj "Lägg till ny mottagare" och ange vilket clearing- och kontonummer du vill göra överföringen till. Clearing- och kontonummer anges i en direkt följd utan bindestreck, mellanslag eller specialtecken. Du kan även välja att spara kontot i din mottagarlista. Tryck därefter "Godkänn ny mottagare" - Ange beloppet på överföringen
- Fyll i meddelande till mottagaren. Du kan fylla i max 12 tecken.
- Under "Egen anteckning" kan du fylla i text som kommer att visas på ditt eget kontoutdrag
- Ange datum för överföringen. Här kan du även ange om du vill att överföringen ska göras återkommande månadsvis
- Klicka på "Överför."
Vid överföring till annan person i Skandia där du inte har fullmakt på kontot eller till annan bank får du verifiera överföringen med Mobilt BankID.
Vill du bli kund i Årets bank?
- Vi blev Årets bank 2023 i Privata Affärers utnämning bland Sveriges bästa banker och finansiella tjänster.
- Under året som gått har vi hela tiden haft dig som kund i fokus och alltid gjort vårt bästa för att erbjuda dig ett riktigt bra pris på banktjänster som Vardagspaket, sparkonton med ränta och bolån.
- Vi har höjt sparräntan för Fasträntekonto och Sparkonto ett flertal gånger under 2023 och vi har kunnat erbjuda boräntor som legat under snittet de senaste 4 åren jämfört med andra bankers räntor.