Gå till innehåll

Tio tecken på stress – har du koll på kroppens varningssignaler?

Jobb, social status och vardagspussel. Tempot har skruvats upp i vårt samhälle och på många arbetsplatser. Men när är det dags att slå av på takten? Nedan listar vi tio vanliga tecken på att du utsatts för långvarig stress.

Kortsiktig stress är inte negativt – det behövs för att vi människor ska fungera. Men långvarig stress under månader och år, utan möjlighet till återhämtning, kan vara skadligt.

Hela sex av tio svenskar uppger att de har oroat sig för sin hälsa på grund av stress det senaste året. Det visar en ny undersökning gjord av Novus på uppdrag av oss på Skandia.

– Arbetsgivarna spelar en mycket viktig roll för att fånga upp tidiga varningssignaler, säger vår hälsostrateg Kristina Hagström.

Åtta av tio som kontaktar Hälsoslussen gör det i förebyggande syfte för att få hjälp innan problemen leder till kostsamma sjukskrivningar.

Företagshälsa i fokus för friskare företag

– Alla skulle vinna på ett sådant förebyggande arbete, både stat, kommun, landsting, företag och inte minst individer, säger Kristina Hagström.

Kroppens signaler

Har du koll på kroppens varningssignaler? De skiljer sig åt från person till person. Men sömnproblem är ofta ett tidigt tecken på att du utsatts för långvarig stress.

– Om vi inte sover ordentligt under en längre period kommer vi inte att fungera. Många av oss känner kanske att det inte finns någon risk att hamna i stressrelaterade problem men alla kan drabbas. Nästan hälften av alla sjukskrivningar beror idag på psykisk ohälsa.

Andra varningstecken kan vara huvudvärk, koncentrationssvårigheter och minnesstörningar, där man till exempel plötsligt inte längre kommer ihåg sin pinkod. Vanligt är också att man blir irriterad över småsaker medan en del upplever känslomässig instabilitet, som att börja gråta vid "fel" tillfällen.

Så fungerar hälsoförsäkringen

Men varför tycks vissa kunna leva med högt ställda krav i ett högt tempo, och samtidigt må bra? Svaret är egentligen enkelt: hur vi hanterar stress är individuellt.

När man väl har fått en varningsflagga av sin kropp och hjärna är det hög tid att tänka till.

– Den moderna livsstilen gör att vi är ständigt uppkopplade – och egentligen aldrig avkopplade. Det gör att vi inte kan plocka bort stressen ur våra liv helt och hållet. Snarare handlar det om att lära sig hantera den och bli mer tolerant genom förebyggande åtgärder, så som kost, sömn och motion.

– Men vi måste ta varningssignalerna på allvar. De ger oss en möjlighet att bromsa i tid. Det är mycket lättare att förebygga följder av stress än att behandla dem, säger Kristina Hagström.

Tio tecken på stress

1. Huvudvärk. Ett av de mest klassiska symtomen på överbelastning är huvudvärk. Det här kan yttra sig i en punktvis värk eller mer generell. I vissa fall kan det även resultera i migrän.

2. Sömnproblem. En av de tidiga varningssignalerna. Om vi inte sover ordentligt under en längre period kommer vi enligt sömnforskaren Christan Benedict inte att fungera. 

3. Glömmer och tappar ord. Svårigheter att koncentrera sig är väldigt vanligt under stressiga perioder när det är mycket att hålla reda på. Det kan även upplevas som att det är svårare att ta beslut, se mål och arbeta strukturerat. Det är inte lätt att hålla reda på allt när det är mycket att tänka på. Därför är det heller inte konstigt att korttidsminnet påverkas när du varit stressad under en längre tid.

 


  • 4. Spänningar och värk. Det är inte helt ovanligt att känna värk och spänning i nackregionen när stressnivån är hög. Det här beror till stor del av att ett högt tempo leder till att vi drar upp axlarna och har en försämrad arbetsställning.

    5. Nedsatt immunförsvar. De flesta av oss drabbas av en infektion eller förkylning ett par gånger om året. Vid långdragen stress påverkas vårt immunförsvar så att vår motståndskraft minskar.

    6. Oro och ångest. Det hör till vanligheterna att känna sig orolig och få ångest när stressnivån är hög. Känslan av att inte ha kontroll kan orsaka dessa känslor i vår kropp.

    7. Irritation och nedstämdhet. Även de här symtomen är ett resultat av att inte ha kontroll över situationen. Att lätt bli irriterad, känna sig nedstämd och gråta vid konstiga tillfällen hör inte till ovanligheterna.

    8. Hudirritation. Stress kan lätt orsaka olika sorters utslag på huden. Eksem och herpesinfektioner kan blomma upp under en tid när påfrestningar är större.

    9. Magproblem. Stress kan ta sig uttryck i en rad symtom från magtrakten. Många människor förlägger spänningar och oro till denna del av kroppen. Buksmärtor är ett vanligt varningstecken.  

    10. Hjärt- och kärlsjukdomar. Högt blodtryck kan bli följden av långvarig stress och är en riskfaktor för en rad sjukdomar, där en av de allvarligaste är hjärt- och kärlsjukdomar.

     

    Upplever du ovanstående tecken på långvarig stress bör du kontakta läkare. Ett uteslutande av annan sjukdom förutsätter en medicinsk undersökning. Medarbetare som har tjänstepension med sjukförsäkring hos Skandia har också hälsoförsäkring utan extra kostnad. Via Skandias hälsosluss får du och dina medarbetare kontakt med en hälso- och rehabvägledare. Hälsoförsäkringen hjälper med­arbetaren vid t.ex. ned­stämd­het, stress eller värk. 8 av 10 använder hälsoförsäk­ringen före­byggande för att undvika sjuk­skrivning. Läs mer om Skandias hälsoförsäkring