Gå till innehåll

Hur är läget egentligen?

Varje dag ställer vi frågan ”Hur är läget?”. Men vi skulle behöva lägga till ”egentligen” för att fånga upp den viktiga frågan om hälsa och arbetsliv. I den här podden djupar vi just i hur det är – egentligen. En kvart varannan vecka möter vi kunniga, intressanta och inspirerande gäster som alla brinner för att vi ska må bättre, förebygga ohälsa och bli långsiktigt hållbara i karriären och på fritiden. Du får tips, råd och inspiration där alla är vinnare – både individen, arbetsgivaren och samhället. För det här är lönsamt på riktigt!

Vill du få nya avsnitt automatiskt i din mobil kan du prenumerera via:

Spotify
Apple Podcasts

Tips! Du vet väl att vi också har en sparpodd: En påse pengar

Avsnitt 11: Hälsoekonomen: Miljarder skäl att satsa på förebyggande!

Gäst: Jenny Wiener

Att sätta hälsan i fokus är en lönsam investering. Och det lönar sig för alla att agera tidigt på varningstecken för att förhindra långvariga sjukskrivningar. Det säger Skandias hälsoekonom Jenny Wiener, som konstaterar att tillväxt skapas av friska medarbetare. Hör hennes bästa tips för att lyckas.  

Avsnitt 10: Så får du din fantastiska hjärna att göra som du vill

Gäst: Gabriella Wejlid

Hur hittar jag min inre motivation? Hur kan jag bli mer kreativ, fokuserad och oftare komma in i ett sådant där härligt flow på jobbet? Kort sagt: hur får jag min fantastiska hjärna att göra som jag vill? Föreläsaren och författaren Gabriella Wejlid, som har skrivit flera böcker om hur våra hjärnor fungerar, ger sina bästa tips och menar att allt går att träna upp - bara vi fokuserar.

Avsnitt 9: Anders Tegnell: Tappa inte bort folk som jobbar hemma!

Gäst: Anders Tegnell

198 presskonferenser och en svensk coronastrategi utöver det vanliga gjorde Anders Tegnell till global kändis. Här berättar den tidigare statsepidemiologen om lärdomarna, vilket beslut han ångrar och vad vi ska tänka på framåt – som privatperson och medarbetare men också som arbetsgivare. Vad finns det för fallgropar med dagens flexibla arbetssätt? Och hur är det egentligen, kan man eller kan man inte gå till jobbet förkyld? 

Avsnitt 8: Hälsoexperternas bästa tips (best of säsong 1)

Stort tack för att du lyssnar på podden! I sista avsnittet för säsongen har vi valt ut några guldkorn och en kavalkad av värdefulla hälsotips från första säsongen! Missa inte att prenumerera så får du en notis när vi är igång efter ledigheterna. Och betygsätt oss gärna. Vi ses igen i januari!

Avsnitt 7: Därför behöver du inte ta 10 000 steg om dagen

Gäst: Örjan Ekblom

”Vi rör oss för att må bra, inte för att vinna.” Det säger Örjan Ekblom, professor vid Gymnastik- och idrottshögskolan – Sveriges kanske främsta kunskapscentrum för fysisk aktivitet och hälsa. För att lyckas gäller det alltså att få med sig alla på företaget och inte bara de redan frälsta. För den som lyckas finns stora hälsofördelar att hämta!

Avsnitt 6: Sex substanser som kan förändra din karriär

Gäst: David JP Phillips

David JP Phillips är en av Sveriges mest framgångsrika internationella föreläsare och hans bästsäljande bok ”Sex substanser som förändrar ditt liv” har översatts i hela 25 språk. Kroppens viktiga signalsubstanser är avgörande för att bli vårt mentalt bästa jag – både på jobbet och privat. Han berättar i podden också om hur du kan leda dig själv mot den framtid du önskar, både som medarbetare, arbetsgivare och chef.  

Avsnitt 5: Vad säger jag till min kollega som fått cancer?

Gäst: Ulrika Årehed Kågström

Cancer är en folksjukdom och något som berör de flesta av oss. Vad kan man som arbetsgivare göra för att minska risken för cancer? Och hur pratar man egentligen med sin kollega som fått ett cancerbesked? Om detta ska vi prata med Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden, som ger sina bästa tips på området och berättar om forskningens framsteg. "Visionen är att vi ska besegra cancer och inom en generation tycker jag att vi ska kunna vara där", säger hon.

Avsnitt 4: Sov i 30 sekunder – tredubbla chansen att lösa uppgiften

Gäst: Christian Benedict

Sömnforskaren Christian Benedict slår hål på några seglivade myter om sömn. Som att alla måste sova 7-8 timmar i ett sträck. Men en sak är säker: sömnen har alla möjliga positiva egenskaper som kan främja vår hälsa, minska stressen och öka kreativiteten på jobbet. Så lite som 15-30 sekunder kan göra under för vår förmåga att lösa en uppgift. Och det är viktigt som arbetsgivare att sätta gränser. 

Avsnitt 3: Professorns tips för att lyckas på jobbet (och samtidigt vara lycklig)

Gäst: Micael Dahlén

Micael Dahlén är världens första professor i lycka, välbefinnande och välfärd. Här avslöjar han hur du ökar sannolikheten dramatiskt för att lyckas i arbetslivet – utan att bränna ut dig och långt bortom projektet du jobbar med för stunden. För visst går det att kombinera framgång med långsiktig hållbarhet! Du får också tips om hur du blir bättre på att leva i nuet, om vikten av att fira framgångar och den otroliga kraften i att göra något nytt. ”Det är fantastiskt att se vad som händer i huvudet när man får de nya impulserna!”

Avsnitt 2: Så blir du mer omtyckt på jobbet (och får högre lön)

Gäst: Björn Hedensjö

Allt från högre lön till bättre ledarskap och ökat välmående på arbetsplatsen. Ja, att vara omtyckt har en lång rad positiva effekter på både jobb och privatliv, menar Björn Hedensjö, psykolog, poddare, föreläsare och författare - aktuell med boken ”Omtyckta människor”. Här är tipsen som gör dig mer likeable men också hur du som chef och arbetsgivare kan sänka stressnivån och skapa bättre balans mellan belastning och återhämtning.

Avsnitt 1: Hjärnforskarens bästa råd om effektivitet och välmående på jobbet

Gäst: Sissela Nutley

Sissela Nutley är doktor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet, men också föreläsare och författare. Vi pratar hjärnhälsa och hur vi kan påverka våra hjärnor för att må bättre, öka fokus och bli och mer effektiva. Sissela lyfter den mentala tallriksmodellen och ger sina bästa tips kring hur man som arbetsgivare kan skapa ökad hjärnhälsa på jobbet. Och så avslöjar hon vad som stör kollegorna allra mest i det öppna kontorslandskapet...