Gå till innehåll

Hjärnforskaren: 6 smarta vanor som ökar ditt fokus, produktivitet och välmående

Vår arbetsmiljö är fylld av konstanta distraktioner, ständig uppkoppling och snabbt tempo. Dags för goda vanor som hjälper din hjärna orka på topp! Här delar Sissela Nutley, doktor i kognitiv neurovetenskap, sina insikter och värdefulla råd – så att du kan få fler briljanta idéer.

Lyssna på Sissela Nutley, doktor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet, i vår nya podd Hur är läget egentligen i klippet ovan.

Vi bombarderas idag av e-post, chattmeddelanden, och notifieringar. Något som påverkar vår förmåga att fokusera, hantera stress och upprätthålla en sund arbets- och livsbalans. För, påpekar Sissela Nutley doktor inom kognitiv neurovetenskap, vår hjärna har utvecklats över miljontals år.

– Drivkrafter som nyfikenhet, sökande efter belöningar och rädslor delar vi med dinosaurierna, och de har varit så viktiga för vår överlevnad att de än idag är väldigt styrande, berättar hon när hon gästar premiäravsnittet av vår nya podd ”Hur är läget egentligen?”, där vi en kvart varannan vecka möter inspirerande gäster som alla brinner för att vi ska må bättre (spana in den här!).

Många av dagens digitala tjänster talar till just våra primitiva drivkrafter, som nyfikenhet och sökande efter belöningar. Visst kan de ge oss mycket positivt, men, framhåller Sissela, vad går vi egentligen miste om när vi ständigt kollar våra telefoner?

– Man kanske blev störd just när man hade kunnat komma på världens mest briljanta idé, säger hon.

Samtidigt finns en hel del som vi kan göra på jobbet för att hjälpas åt att tillsammans försöka knuffa oss själva i en riktning som är mer hälsosam och hållbar, säger Sissela.

Här är 6 viktiga vanor som Sissela lyfter:


1. Följ den mentala tallriksmodellen

Precis som Livsmedelsverkets tallriksmodell ger råd om en balanserad kost, finns det en "mental tallriksmodell" för vår hjärna. Den innehåller sju olika bitar som det är viktigt att uppnå balans mellan: fokustid, aktiviteter, relationer, hjärnvila, sömn, motion och chilltid. Läs mer om dem i faktarutan nedan.

2. Planera i förväg

För att bli mer produktiva på jobbet föreslår Sissela att vi skapar en lista över de tre viktigaste sakerna att göra varje dag och följer den. Undvik att låta dig själv reagera reaktivt på e-post och meddelanden, utan fokusera på dina prioriteringar.

3. Undvik multitasking

Multitasking är i grunden en strävan efter att vara effektiv, men det är inte en god idé även om det kan kännas så.

– Det blir inte effektivt, Det kostar väldigt mycket tid, energi och blir ofta fel. Så man ska försöka göra en sak i taget, säger Sissela.

4. Fokusera under möten

Att börja kolla mejlen i mobilen under möten är en lätt fälla att gå i, men det är inte bara stressande för den som gör det, utan också för de andra deltagarna:

– Då skickas det signaler till alla andra i rummet, att ”det är tydligen inte viktigt det som jag säger nu” och då börjar den personen larma i sin hjärna om att ”jaha, jag är nog inte så viktig för den här personen. Jag håller på att hotas i min sociala ställning”, och det skapar stress, säger Sissela.

5. Mejla inte på kvällen

Att skicka mejl sent på kvällen skickar en signal om förväntningar på ständig uppkoppling. Sissela föreslår att man använder tidsinställda mejl för att undvika att störa mottagare utanför arbetstid och därigenom skapar en mer hälsosam arbetskultur.

6. Förbättra arbetskulturen gemensamt

Sissela betonar att arbetsgivare också har ett ansvar.

– En del av problemet är att man förväntar sig att lösa det här på individnivå, säger hon.

Ta för vana att gemensamt i organisationen etablera rutiner och normer som främjar en hälsosam arbetsmiljö. Se över om ni kan ha möten då telefoner rutinmässigt läggs bort, skapa tid för koncentrerat arbete på förmiddagen och påminn varandra om att möten kan vara trekvart i stället för en timme för att skapa mikropauser mellan dem – och kanske kan ni ta dem promenerandes.

Lyssna på vår nya podd

Fler råd och insikter får du om du lyssnar på hela samtalet med Sissela i vår podd ”Hur är läget egentligen?” – där avslöjar hon också vad som stör dina kollegor allra mest i öppna kontorslandskap:
Lyssna på Spotify Lyssna på Podcaster Till vår podd

 

Den mentala tallriksmodellen – få din hjärna att må bättre och orka mer

Fundera över hur du som person kan få en bra balans mellan följande delar: 

Fokustid: Hur ser mina möjligheter till fokus ut? 

Aktiviteter: Vad gillar jag att göra? När mår jag som bäst? 

Relationer: Vilka är mina tre viktigaste relationer och hur när jag dem? 

Hjärnvila: Vilka tillfällen kan jag lägga bort skärmar, poddar och all stimulans utifrån och bara låta mina tankar fara fritt?

Sömn: Vilken tid behöver jag påbörja nedvarvning för att få mina 7-8 timmar pernatt? 

Motion: Vad kan jag göra för att minska stillasittandet? 

Chilltid: Är jag nöjd med tiden jag har då jag gör sådant som är kravlöst? 

 
 

Fundera över hur ni som arbetsplats kan få till en organisation som är förebilder inom detta: 

Fokustid: Hur slår vi vakt om djupfokus? Hur får vi till reflektion i mötena? Hur ser vår arbetsmiljö och vår chatt-/mailkultur ut? Har vi bara möten, när ska vi hinna göra jobbet? 

Aktiviteter: Vilka värderingar är viktiga här? Kan vi ta mer ansvar för en viktig samhällsfråga? 

Relationer: Hur ser vi till att alla medarbetare blir hörda och sedda? Hur bygger vi psykologisk trygghet? 

Hjärnvila: Finns det förutsättningar för hjärnvila under dagen? Kanske kan vi ha meditation på lunchen? 

Sömn: Hur begränsar vi kommunikation utanför arbetstiden? 

Motion: Hur uppmuntrar vi till rörelse? Kan vi ha promenadmöten eller rörelsepauser? 

Chillitid: Finns det förutsättningar för att ta regelbundna pauser i arbetet? Hur uppmuntras det? 

Källa: ur boken Hälsosegrar (Norstedts, 2021)

 

Andra läser också om

Fler nyheter