Gå till innehåll

"Jag planerar att bli tusen år – så jag behöver massor av hjälp"

Sverige är helt beroende av att vi lyckas utveckla nya innovationer, kompetenser och företag för att vi som liten nation ska överleva i en allt hårdare konkurrens. Men hur bra är vi egentligen på att ta tillvara på våra förmågor och talanger? Hur ska vi fortsätta bygga Sverige? Och vad krävs av framtidens arbetsgivare?

– Allt som redan är tänkt finns dokumenterat och robotifierat: om inte än så väldigt snart. Vi kommer därför att behöva tänka på sätt som ingen har tänkt förut. Jag planerar att bli 1 000 år gammal, och då vet jag att jag behöver massor av hjälp. Vi behöver smarta, unga hjärnor som kan tänka nytt och helt annorlunda, säger ekonomiprofessor Micael Dahlen. 

Den digitala utvecklingen sker i explosionsartad takt. Förutsättningarna för att svenska företag ska stå sig starka ser helt annorlunda ut i dag jämfört med bara för några år sedan – och med det ökar behovet av nya förmågor.

I Sverige beräknas ungefär 5 procent av befolkningen tillhöra definitionen ”särskilt begåvad” – en person som ”kontinuerligt förvånar både kunskapsmässigt och tillämpningsmässigt genom sin osedvanliga förmåga i ett eller flera beteenden”.

Brainpool, där Micael Dahlen är hedersordförande, är ett community för ungdomar med en medfödd intellektuell begåvning. En mötesplats för diskussion, inspiration och gemenskap.

– Alla människor är lika värda. Men vi är bra på olika saker, säger Stina Boman Wittich, ordförande för Brainpool, tillika en av grundarna.

– De här ungdomarna har ett otroligt intresse för kunskap, de tänker på ett annat sätt och lär sig saker extremt snabbt. Vi måste bli bättre på att ta tillvara på den här kraften i skolan, samhället och näringslivet, fortsätter hon.

Nya lösningar

17-åriga Brainpool-medlemmen Linda berättar att det som driver henne är att göra saker lite bättre, lite snabbare, lite effektivare – och få med andra på det tåget också.

– Så att vi kan göra världen lite bättre. Världen är extremt komplex, så jag tycker att det borde finnas fler sätt att hitta lösningar – och det gör det oftast, säger Linda.

Anton är 16 år gammal, och även han medlem i Brainpool.

– Ofta är antalet lösningar lika många som sättet att beskriva problemet. Idén om att man bara kan lösa något på ett enda sätt tycker jag är absurd, säger Anton.

Hur bra är då företag och samhälle på att dra nytta av dessa ungdomars förmågor?

– Allt bättre, och definitivt jämfört med när jag växte upp. Men att säga att vi är bra är fortfarande lite för tidigt, tycker Micael Dahlen.

Företag kommer inte att klara sig särskilt länge utan de ungdomar som Brainpool representerar, enligt Micael Dahlen.

– Om ditt företag bara återuppfinner sig självt enligt samma ramar och mallar som man har gjort hela tiden kommer det snart att vara föråldrat, säger han och fortsätter:

– I morgon kommer ni inte att behöva några som gör det ni redan gör, det har vi snart robotar till. Ni behöver människor som gör saker ni inte ens kan drömma om nu, och det är Brainpool.

LÄS MER: Arbetslivsforskaren: "Vi står inför ett skifte"

Tänka utanför sfären

Han får medhåll av Arash ”Ash” Pournori, musikentreprenör och ambassadör för Brainpool.

– Jag tror man behöver satsa på folk som tänker utanför sfären för att det leder till rätt typ av utveckling. Man måste nästan släppa sin verklighet och tänka om för att hänga med i allt som sker i en så galen takt runt om i världen, säger han och fortsätter:

– Jag tror de som är lyhörda för allt som sker och är beredda att satsa på framtiden, snarare än att hålla fast vid det som har funkat fram tills nu. Jag ser så mycket förändringar i alla branscher, och det är jag nog inte ensam om, men sen finns det de som vågar mer än andra och det är de som kommer vinna.

Företag behöver enligt Micael Dahlen skapa plattformar och möjliggöra för människor att tänka egna tankar och uppfinna bättre än de kan göra själva.

– För annars kommer människor att göra det själva – varför vara anställd och bara göra något som någon annan säger att jag ska göra när jag kan göra vad jag vill själv? säger han.

Ett företag som lägger stor vikt vid just ett annorlunda tänkande är Unibap. Deras verksamhet är inriktad på att göra robotar smartare genom artificiell intelligens – de ger blinda robotar ögon och en hjärna.

– Vi är mitt inne i en stor och snabb förändring i samhället, och för att möta den här förändringen måste vi våga tänka nytt. Unibap jobbar med djupt avancerad och komplex teknologi, vilket kräver att vi har talanger med förmågor utöver det vanliga, säger Lena W Jansson, talang- och kommunikationschef på Unibap.

Mot bakgrund av detta inledde företaget nyligen samarbeta med Brainpool.

– Att träffa de här ungdomarna är en otrolig förmån för oss. De tänker verkligen utanför boxen, de är nyfikna och de bidrar med sitt kunnande till oss. De ser till att vi inte stelnar i våra former, säger Lena W Jansson.

Hur blir man då en attraktiv arbetsgivare för särskilt begåvade? En viktig nyckel är att se sig som mer än bara just en arbetsgivare, tror Lena W Jansson:

– En arbetsplats är i dag inte bara en plats dit man går och arbetar. Det är en mötesplats, där man byter tankar och idéer och utvecklas – och känner ett stort engagemang för det man jobbar med. Vi ser det som att vi lånar talanger, som kommer till oss och bidrar med sitt kunnande och sin vilja till att utveckla och förändra.

Vad kan företag göra för att ge talanger bättre förutsättningar?

– Man behöver bli mycket, mycket bättre på att möta individer, i stället för att säga att man möter en helhet. Företag behöver gå från kontroll till tillit, till att skapa möjliga arenor att utveckla olika förmågor och se varje individ.

Men vad krävs för att skapa nya innovationer? Och har vår syn på arbete förändrats? Jobbet är inte längre begränsat till en nio till fem-tillvaro, en plats man går till för att få lön varje månad. Vi vill stimulera våra hjärnor och känna att vårt jobb gör skillnad.

För att bli en attraktiv arbetsgivare i framtiden behöver man ha en flexibel syn på vad arbete och talang är, tror Susanne Fuglsang, verksamhetsansvarig på Innovation Pioneers och ambassadör Brainpool.

– Företag måste nog tänka på att en anställning och att jobba är någonting som är väldigt olika för olika individer. Som arbetsgivare behöver man vara mycket mer prestigelös när man paketerar anställningsformer. Att man utgår från individen och individens behov, säger hon.

Att framtidens arbetsgivare behöver tänka på ett annat sätt än industrinationens råder det knappast några tvivel om. Men hur ser det ut för individen?

– Alla har en förmåga att tänka utanför boxen. Det kan ibland räcka med att inse att man är väldigt mångdimensionell som person, att man inte bara har en kunskap. Man kanske tänker att man är en kamrer eller ekonom, men är i själva verket världens bästa bagare på fritiden. Slår man ihop de här perspektiven får man ett utanför boxen-perspektiv, man slår ihop olika delar av sitt liv. Man tänker på olika sätt i olika sammanhang, säger Susanne Fuglsang.

– Man behöver inte tänka väldigt extremt eller annorlunda för att tänka utanför boxen, det kan bara räcka med att man har en annan ingångsvinkel.

Ekonomiprofessor Micael Dahlen talar om vikten av att tänka utanför boxen.

– Det är allt i framtiden. Allt som redan är tänkt finns väl, om inte än så väldigt snart, dokumenterat och robotifierat. Vi behöver nya tankar, människor som tänker nya tankar, säger han och berättar att för att minska mötestiden och ha skarpare och mer fokuserade samtal, brukar ha sina jobbmöten uppe på skrivbordet.

– Det behöver inte vara det att man ska vara galen och kreativ utan det kan vara att man har en helt annan infallsvinkel på saker och ting. Kreativitet kan man träna upp som vilken färdighet som helst, innovationsförmåga samma sak, säger Micael Dahlen.

Så får du bästa medarbetarna till företaget

Hög lön, tjänstebil och friskvårdsbidrag? Nej, det räcker inte längre för att attrahera de bästa medarbetarna. – Vi står inför ett skifte i arbetslivet, säger arbetslivsforskaren Christin Mellner.

Läs artikeln

Gasellföretagets snabba tillväxt: "Vi är noggranna i allt vi gör"

Konsultföretaget Briab har gått från 31 till cirka 110 anställda på fyra år – och fortsätter växa. Här är deras bästa råd till företagare. 

Läs artikeln

Dubblat tre år i rad – så lockar företaget  talangerna

Malmöföretaget SQL Systems har dubblerat omsättningen tre år i rad. I takt med att företaget växer ökar kraven på arbetsplatsen. Ägaren Jonas Kimmehed berättar hur han arbetar för att locka talangerna. 

Läs artikeln