Gå till innehåll

Frågor & svar

Information som rör coronaviruset har vi samlat här – kolla gärna där först om du hittar det du söker.

De vanligaste frågorna

    • Ett investeringssparkonto (ISK) passar bäst för dig som placerar ganska aktivt, och som vill ha ett enkelt och smidigt sparande utan deklarationskrångel.
    • ISK har en årlig schablonskatt på kapitalet* och du slipper skatta på vinsten varje gång du säljer ett värdepapper.
    • Du betalar ingen skatt på räntor, utdelningar och annan avkastning på kontot.
    • Du behöver inte heller redovisa vinster och förluster i din deklaration.
    • Kontot kostar 0 kr att öppna och du kan ta ut pengarna när du vill.
    • Det du betalar är courtage för själva handeln och/eller fondförvaltningsavgift. Se hela prislistanISK passar dig som tror att din avkastning kommer att bli högre än 1,25 % (2020). Om du tror att avkastningen blir lägre så är värdepappersdepå ett bättre alternativ. 
    • Med en ISK tillfaller kapitalet dödsboet om du skulle dö i förtid.
    • Du kan inte göra avdrag i deklarationen för förluster i din ISK men du kan kvitta kontots schablonintäkt mot andra kapitalförluster, såsom exempelvis bolåneränta.

    Öppna ISK-konto. 

    Tänk på

    Eftersom du betalar skatt varje år oavsett om dina värdepapper går upp eller ner är det bra om du är en ganska aktiv placerare, så att inte din värdeökning äts upp av schablonskatten. Eftersom schablonskatten sätts utifrån statslåneräntan (nivån bestäms av statslåneräntan i november året före beskattningsåret, och skatten är 30 % på statslåneräntan) så bör din avkastning överstiga statslåneräntan för att kontot ska vara fördelaktigt för dig.

    Sparar du i värdepapper med väldigt låg risk, till exempel räntefonder som oftast har låg avkastning, är ISK troligen inte det bästa alternativet. Då kan det vara bättre att ha en vanlig värdepappersdepå, där du betalar skatt på vinsten vid försäljning och kan dra av eventuella förluster i deklarationen. (Har du en värdepappersdepå hos oss så hjälper vi dig med en årssammanställning och ett deklarationsunderlag för din K4.)

    *Du kan läsa mer om hur kapitalunderlaget för ISK beräknas i produktvillkoren.

  • Har du problem med BankID?

    Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.

    Har du rätt inställningar i din webbläsare? 
    • Uppdatera säkerhetsinställningar
    • Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
    • Aktivera skript

    Hur du gör kan variera mellan olika webbläsare: Inställningar i Internet ExplorerInställningar i FirefoxInställningar i Safari

    Om du behöver mer hjälp

    Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

    Teknisk support för certifikat: gå till kontaktsidan och välj ärende i rullisten under rubriken mejla oss.

  • Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.

    Tips! Använd både en dator och din mobil vid nedladdning av Mobilt BankID, så kan du enkelt följa instruktionerna för nedladdning på dataskärmen samtidigt som du installerar ditt Mobila BankID på din mobil. Självklart kan du installera Mobila BankID enbart med mobilen.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)

    Ladda ner Mobilt BankID här 

    Så här går det till:

    1. Legitimera dig med person­nummer, pinkod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
    4. Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

  • PIN-kod

    Den personliga PIN-koden består av 4 siffror och den skickas till dig i ett rekommenderat brev till din folkbokföringsadress när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv. Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny. 

    PIN-koden används när du:
    • Ringer telefonbanken och kundservice
    • Hämtar ett BankID, mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med certifikat

    Engångskoder

    Engångskoderna består av 6 tecken som du kan få på sms eller på ett kodkort. Väljer du att få koden via sms får du den snabbast. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 och be dem lägga in ditt mobilnummer. Sms-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.

    Väljer du att få din engångskod via brev skickar vi koden med ordinarie postgång till din folkbokföringsadress (koden är då giltig i 7 dagar från utskicksdatum).

    Engångskoder används när du:
    • Hämtar ett BankID, mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med BankID eller certifikat
  • De räntefria dagarna kostar det ingenting att utnyttja krediten. Du kan få upp till 60 dagars räntefri kredit. När den räntefria perioden är slut skulle det kosta cirka 67 kr i månaden för 5 000 kr.

  • Räkna på din bolåneränta i vår  bolånekalkyl och skaffa ett bolån utan förhandling och hårda helkundskrav. Där kan du se vilken ränta du kan få och ge dig själv rabatt utan att behöva ringa oss och förhandla. Smidigare än så blir det inte.

    Eftersom pension – i synnerhet tjänstepension – är en av våra hjärtefrågor känns det helt rätt att premiera alla som har tjänstepension hos oss. Därför får du rabatt på ditt bolån om du eller eventuell medsökande har eller flyttar tjänstepensionen till oss.

  • Du hittar appen i App Store för iPhone, Google Play för Android och Windows Phone Store för Windows Phone. Kontrollera att det står Skandiabanken AB som "developer name" i Google Play. När du laddat hem appen kan du logga in med Mobilt BankID. 

  • Om du redan är kund hos oss kan du se din bolåneränta och bolånerabatt i internetbanken. Logga in och välj fliken Lån > Låneöversikt och sedan väljer du ditt bolånenummer. Där ser du din aktuella ränta och rabatt.

  • Din ränta ändras vid lånets villkorsändring som sker vid bindningstidens slut. Har du ett bolån bundet på 3 månader sker villkorsändringen var tredje månad. Gör så här:

    • Logga in
    • Välj fliken Lån > Låneöversikt
    • Välj sedan ditt bolånenummer, nu kan de se vilket datum ditt lån har villkorsändring nästa gång
  • Köp- och uttagsgräns är en säkerhetsbegränsning du kan ange för hur mycket du max kan handla för på ditt kort eller ta ut i uttagsautomater under en rullande tidsperiod. Du sätter en total köpgräns där du sedan kan bestämma hur mycket av detta som får avse internetköp.

    Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars perioder medan uttagsgränsen gällande automat gäller under rullande 7-dagars perioder. Med rullande menas att vi sammanställer de köp/uttag som har skett under den angivna perioden, om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget. 

    Du kan se hur mycket du har kvar att förbruka samt ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.

    Ändra köp- och uttagsgränsen i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"
    Ändra köp- och uttagsgränsen via internetbanken:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
  • Du kan se din beloppsgräns i internetbanken under Betala – Swish – Mina Swishanslutningar. För att ändra den dagliga beloppsgränsen upp till 10 000 kr, klicka på pennan och gör önskade ändringar. För att ändra den tillfälliga beloppsgränsen över 10 000 kr upp till 150 000 kr så är du välkommen att ringa Kundservice på 0771-55 55 00 så hjälper vi dig.

  • Innan du börjar behöver du ha Mobilt BankID installerat. 

    Hämta Mobilt BankID här

    Såhär går du tillväga:
    1. Hämta Swish-appen
    2. Logga in i internetbanken
    3. Klicka på ”Betala”
    4. Klicka på ”Swish”
    5. Gå till ”Anslut nytt mobilnummer”
    6. Ange ditt mobilnummer samt vilken daglig beloppsgräns du vill ha
    7. Läs de allmänna villkoren och bocka sedan i rutan ”Jag har läst och godkänner de allmänna villkoren för tjänsten”
    8. Klicka på ”Gå vidare”
    9. Ett SMS med en engångskod skickas till det mobilnummer du angivit, ange engångskoden i rutan i internetbanken och klicka på ”Godkänn”
    10. Godkänn anslutningen med Mobilt BankID, en bekräftelse visas med texten ”Du är ansluten till Swish”
  • Hur mycket du kan låna till din bostad styrs bland annat av hur mycket du tjänar och vilka skulder du har. Genom att ansöka om ett lånelöfte kan du se ungefär hur mycket du får låna.

  • Gör så här:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj Kort
    3. Klicka på Säkra kortbetalningar
    4. Välj Köp- & uttagsgräns
    5. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
    6. För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
    7. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara

  • Den nya lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som finansinstitut behöver lära känna våra kunder bättre. Det kallas för kundkännedom. Alla våra kunder behöver därför svara på frågor. Läs mer och svara på frågorna.

  • Är du inte helt nöjd med din upplevelse av våra produkter och tjänster? Om du har synpunkter får du gärna höra av dig till oss – så att vi kan bli bättre. Gör så här för att framföra ett klagomål eller en reklamation till oss. 

  • Ja, även företag behöver svara på frågor enligt penningtvättslagen. Vi kommer att kontakta företagen och be dem svara på frågor om till exempel: Vad är företagets verksamhet och ägarförhållanden? 

    Företagskund i banken?
    Vi kommer att kontakta våra företagskunder i banken via post. Har du frågor kan du ringa oss på, 0771-27 20 00.

    Företagskund med försäkringar hos oss?
    Du kan läsa mer och svara på företagsfrågor här.

    • Ett investeringssparkonto (ISK) passar bäst för dig som placerar ganska aktivt, och som vill ha ett enkelt och smidigt sparande utan deklarationskrångel.
    • ISK har en årlig schablonskatt på kapitalet* och du slipper skatta på vinsten varje gång du säljer ett värdepapper.
    • Du betalar ingen skatt på räntor, utdelningar och annan avkastning på kontot.
    • Du behöver inte heller redovisa vinster och förluster i din deklaration.
    • Kontot kostar 0 kr att öppna och du kan ta ut pengarna när du vill.
    • Det du betalar är courtage för själva handeln och/eller fondförvaltningsavgift. Se hela prislistan.
    • ISK passar dig som tror att  din avkastning kommer att bli högre än 1,25 % under 2017. Om du tror att avkastningen blir lägre så är värdepappersdepå ett bättre alternativ. 
    • Med en ISK tillfaller kapitalet dödsboet om du skulle dö i förtid.
    • Du kan inte göra avdrag i deklarationen för förluster i din ISK men du kan kvitta kontots schablonintäkt mot andra kapitalförluster, såsom exempelvis bolåneränta.

    Öppna ISK-konto. 

    Tänk på

    Eftersom du betalar skatt varje år oavsett om dina värdepapper går upp eller ner är det bra om du är en ganska aktiv placerare, så att inte din värdeökning äts upp av schablonskatten. Eftersom schablonskatten sätts utifrån statslåneräntan (nivån bestäms av statslåneräntan i november året före beskattningsåret, och skatten är 30 % på statslåneräntan) så bör din avkastning överstiga statslåneräntan för att kontot ska vara fördelaktigt för dig.

    Sparar du i värdepapper med väldigt låg risk, till exempel räntefonder som oftast har låg avkastning, är ISK troligen inte det bästa alternativet. Då kan det vara bättre att ha en vanlig värdepappersdepå, där du betalar skatt på vinsten vid försäljning och kan dra av eventuella förluster i deklarationen. (Har du en värdepappersdepå hos oss så hjälper vi dig med en årssammanställning och ett deklarationsunderlag för din K4.)

    *Du kan läsa mer om hur kapitalunderlaget för ISK beräknas i produktvillkoren.

  • Alla priser och avgifter hittar du här

    Vid handel med fonder får Skandia ersättning från det fondbolag som förvaltar fonden. Ersättningen innebär dock inte någon ytterligare kostnad för dig. Vi är transparenta med samtliga ersättningar, och storleken på ersättningen framgår alltid när du köper en fond. Du kan läsa mer om ersättningar till och från tredje parter vid handel med finansiella instrument och hur Skandia förebygger intressekonflikter både i produktinformationen och under ”Om oss/Att handla på skandia.se"

  • Den 1 juni 2016 kom nya amorteringskrav som innebar att den som tecknar ett nytt bolån måste amortera om belåningsgraden är 50 % eller högre. Den 1 mars 2018 skärptes kraven ytterligare, och de som lånar mer än 4,5 gånger sin bruttoårsinkomst kommer att behöva amortera ytterligare 1 % varje år.  

    Du kan läsa mer om amorteringskraven här.

  • Ja, föräldrar kan vara medlåntagare. Fyll bara i ansökan om bolån och ange att du söker tillsammans med en förälder.

    Är ni fler än två sökande ringer ni direkt till vårt bolåneteam på 0771-52 50 00.

  • Det kan finnas olika orsaker till att din betalning för ditt bolån inte har dragits.

    Har du precis tagit ett bolån hos oss och det är din första betalning så kommer avin alltid dras månaden efter. Om utbetalning av ditt lån är 1 februari så kommer alltså din första betalning göras sista bankdagen i mars.

    Du kan alltid logga in på internetbanken och se dina avier. Klicka på ditt lån när du är på din översikt och sedan på avier.

  • Under pågående ärenden kan du se ditt lånelöfte och följa ditt bolån från ansökan till utbetalning. Där får du även notiser när ditt ärende uppdateras.

  • I och med att UD har avrått från resor till hela världen t.o.m. 14 april är det många som vill om- eller avboka sina resor. Vi rekommenderar dig att i första hand kontakta din resebyrå eller researrangör för att få hjälp och råd om vad som gäller för just din resa.

    Avbeställningsskyddet i kortförsäkringen gäller enbart avbokning på grund av sjukdom, olycksfall eller dödsfall som drabbat den försäkrade eller nära anhörig. Annat hinder från att resa, t.ex. en avrådan från att resa till resmål som drabbats av covid-19, rädsla eller risk för att smittas eller att du inte kan resa med anledning av att du sitter i karantän omfattas inte av försäkringen. För att av- eller omboka din resa behöver du kontakta researrangören för att undersöka vilka möjligheter som finns.

    Europeiska ERV publicerar även information här, vilket gäller dig som betalat din resa från och med 2020-01-01. Information om hur avbeställningsskyddet i ditt kort gäller i samband med coronaviruset hittar du längst ner på sidan under rubriken ”Försäkringar kopplade till kredit- eller betalkort”.

     
  • Nej, våra vårdförsäkringar täcker inte utredning och behandling av sjukdomar som omfattas av smittskyddslagen. Det gör covid-19 och därför gäller inte vårdförsäkringen.

  • Ja det kan du få. För att minska risken för spridning rekommenderar vi att du söker vård via Vård online.

    • För allmänna frågor, ring 020-94 30 80 (Skandias sjukvårdsrådgivning). 
    • Om du har varit i ett riskområde eller blivit utsatt för risk för smitta och nu har symptom, ring 1177.
    • Allmänna frågor om viruset, ring 113 13 (nationellt informationsnummer).
  • Du kan maximalt ta ut 10 000 kr per dygn och 25 000 kr per rullande 7-dagarsperiod. Du hanterar dina uttagsgränser på kortet i appen eller internetbanken.

    Ändra uttagsgränsen i vår app:

    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"

    Ändra uttagsgränsen via internetbanken:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
  • Vår bryttid för orderläggning är kl. 00.00. Det innebär att alla order som inkommer innan dess, skickas nästa bankdag till resp. fondbolag för handel. Detta under förutsättningen att fonden är öppen för handel.

  • Likviden är disponibel när försäljningen är klar, dvs. då du kan se transaktionen på din depå. Likvid finns tillgänglig för uttag dagen efter din affärsdag.

  • Vilken kurs man får på sin affär beror på fondens handelscykel. Du kan alltid se vilken preliminär affärsdag du får under din orderbevakning. Affärsdag är den dag fondbolaget beräknas genomföra din order.

  • Vi följer självfallet noga allt som händer på de finansiella marknaderna och fattar hela tiden beslut om hur det påverkar återbäringsräntan. Så fort vi ändrar återbäringsräntan kommunicerar vi ut det omedelbart.

    Vill du veta mer om hur återbäringsräntan sätts och vad vi tar hänsyn till kan du läsa det här.

     

  • Svaret på det hänger på din unika situation och riskvilja. Läs mer om hur du kan tänka här.

  • Du kan alltid ändra, pausa eller avbryta ditt privata försäkringsavtal. Men det är viktigt att du då pratar med din rådgivare eller tar reda på vad konsekvenserna för sparandet och försäkringsskyddet blir själv.

  • Du kan alltid ändra, pausa eller avbryta ditt privata försäkringsavtal. Men det är viktigt att du då pratar med din rådgivare eller tar reda på vad konsekvenserna för sparandet och försäkringsskyddet blir själv.

  • Det gör du enklast inloggat via Skandia.se eller via mobilappen. Skulle det av någon anledning inte gå att göra där kan du vända dig till kundservice, som kan lägga in önskade fondval och byten.

  • Ja, för närvarande är handeln i räntefonderna från fondbolaget Spiltan som finns i Skandias fonderbjudande senarelagd

    Det gäller fonderna nedan:

    • Spiltan Ränta Sverige (SE0002152140)
    • Spiltan Högränta (SE0005798329)

     

    Mer information från Spiltan Fonder här

    Om du har lagt en fondorder som inkluderar någon av fonderna, så genomförs den så snart fonden har öppnat igen.

  • Ja, försäkringen gäller som vanligt, covid-19 är inte undantaget i försäkringsvillkoren. Vid dödsfall betalas försäkringen ut som ett engångsbelopp till din familj eller dina förmånstagare.

  • Ja, försäkringen gäller som vanligt, covid-19 är inte undantaget i försäkringsvillkoren.

  • Ja, försäkringen gäller som vanligt, covid-19 är inte undantaget i försäkringsvillkoren.