Gå till innehåll

Därför bör du röra på dig – medan du jobbar

Vår stillasittande livsstil har nått en ny nivå. För många har den 500 meter långa promenaden till bussen ersatts av tio steg från sängen till hemmakontoret. Men med utfallssteg under videosamtalet, promenadmöten och rörelseövningar i samband med kaffepausen kan du skapa nya vanor.

Tobias Croner, fysioterapeut hos vår samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center

Vi behöver inte längre jaga för att hitta föda och överleva. I vårt samhälle handlar det istället om att jobba för att få en inkomst. Ofta framför en skärm. Stillasittande.

Samtidigt befinner sig våra kroppar fysiologiskt sett fortfarande kvar på savannen och har inte hunnit med i den snabba utvecklingen.

– Därför behöver vi planera allt mer för att få in fysisk aktivitet i vår vardag. Om vi rör på oss så mår vi helt enkelt bättre. Vi blir piggare, mer kreativa och får bättre humör. Vi får lättare att koncentrera oss och blir bättre på att hantera stress, säger Tobias Croner, specialistfysioterapeut hos vår samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center.

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har tjänstepension med hälsoförsäkring hos oss vända sig. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning. Den som ringer får kontakt med en hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet Rehab Center.

Är all form av rörelse bra för kroppen?
– Ja, så är det. Om du exempelvis har många inplanerade webbmöten så kan du stänga av kameran och göra benböj, utfallssteg och ryggrörelser under mötets gång. Det håller hjärnan alert och stimulerar kroppens cirkulationssystem och muskulaturen. I samband med toalettbesök kan du passa på att göra rörelseövningar, säger Tobias.

Promenadmöten kan bli nya normen

Ett bra tips är att ta en bensträckare en gång i halvtimmen. Kroppens celler stimuleras nämligen av regelbunden fysisk aktivitet. Och det gäller inte enbart hård fysisk träning – utan all form av rörelse.

– Cellerna kan liknas vid små fabriker som hålls igång av mekanisk stimulans. Här finns inga genvägar, rör vi oss inte så anpassar sig cellerna för vilolägen. Musklerna försvagas, kroppens leder stelnar till och hjärt- och lungfunktionen försämras, säger Tobias.

Det är ingen slump att allt fler arbetsgivare infört en speciell bokningsfunktion för promenadmöten. Alla sätt som mer eller mindre tvingar oss att avbryta sittandet är bra, menar han.

– Men det vore också bra om man från ledningshåll uppmuntrar att möten, när det är möjligt, ska kunna kombineras med fysisk aktivitet. Det handlar nog mycket om mötesnormer som behöver förändras där exempelvis promenadmöten blir den nya normen. En utopi kanske, men det kan vara något att sträva mot.

På vilket sätt kan chefer uppmuntra sina medarbetare till ökad rörelse?
– De flesta av oss är medvetna om att det är bra att röra sig och vi ser väl två grupper dels de som rör sig regelbundet och dels de som rör sig väldigt lite. Även om du tränar regelbundet gör det ont att sitta still i flera timmar. Det är kroppens inbyggda varningssystem som informerar att den utsätts för fara. För att få de som rör sig lite att börja med fysisk aktivitet kan man, om det är möjligt, schemalägga fysisk aktivitet som en del av arbetstiden. Om du rör på dig mer idag kommer du att tacka dig själv i framtiden.

 

Fysioterapeutens 3 bästa tips

1. Hitta rutiner

Gör någon enkel övning i samband med att du avslutar ett webbmöte eller tar en fika så blir det lättare att få in en rutin.

2. Olika syften med träningen

Försök att få in olika syften med träningen: uthållighet, styrka och rörlighet. På så sätt stimuleras kroppens olika system. Två gånger i veckan behöver du om möjligt utföra ett rejälare pass där du är fysiskt aktiv under 45 minuter.

3. Promenadmöten

Inför promenadmöten som norm på arbetsplatsen. Vi är oftast mer kreativa när vi rör på oss.

 

Hur är läget?... Egentligen.

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har tjänstepension med hälsoförsäkring ringa. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning. Den som ringer får kontakt med en hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet Rehab Center.

Du kan få hjälp och råd av bland annat av psykologer, ergonomer, fysioterapeuter om du exempelvis känner dig nedstämd, har värk, är stressad eller på annat sätt är i riskzonen för att bli sjukskriven. Det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata.

Andra läser också om

Fler nyheter