Gå till innehåll

”Jag fick väldigt snabbt hjälp”

Carina Gustafsson, Per Barkström och Hans Sandberg har alla ett gemensamt – de har privatvårdsförsäkring via Skandia. – Jag har haft stor nytta av min försäkring och fick väldigt snabbt hjälp, säger Carina Gustafsson.

Carina Gustafsson trodde aldrig hon skulle bli sjuk.

Men i december 2017 drabbas hon plötsligt av fotledsproblem och tvingades söka vård. Tack vare sin privatvårdsförsäkring i Skandia fick Carina snabbt träffa en fotspecialist.

Efter bara tre veckor opererades hennes högra fotled och i januari 2018 även den vänstra.

– Jag fick väldigt snabbt hjälp vilket verkligen varit en stöttepelare. På röntgenbilderna ser det nu jättefint ut och värken har försvunnit, berättar Carina.

”Otroligt smidigt”

Våren 2018 fick Per Barkström problem med höften, som efter en omfattande undersökning visade sig vara diskbråck. Behandlingen inleddes med kiropraktik, vilket dock inte gav önskat resultat. Efter att ha bett om att få göra en magnetröntgen, slussades Per vidare till en ryggspecialist.

Hur upplevde du processen?
– Otroligt effektiv och smidig! Jag har fått ett väldigt varmt och förstående bemötande. Man kan inte begära bättre service, berättar Per Barkström, som nu ska genomgå fler tester för att försöka få bukt med sitt diskbråck. 

Vilken fördel ser du främst med att ha en privatvårdsförsäkring?
– Responstiden! Jag har fått hjälp väldigt fort. Det är nästan skrattretande hur lång tid jag tidigare behövt gå och ha ont utan att någon kunnat hjälpa mig eller åtminstone ge mig en diagnos.

”Valuta för pengarna”

Hans Sandberg, som arbetar med tandläkarutbildning, berättar att han haft privatvårdsförsäkring i Skandia i över tio år. Vid tre olika tillfällen har han använt försäkringen: i samband med en skidolycka 2012, sömnproblem kopplat till stress 2015 och vid symptom av borelia och ryggproblem 2017.

– Jag har fått valuta för pengarna när jag varit dålig, säger han och berättar att han uppskattar tillgängligheten i försäkringen.

– Att jag kommer i kontakt med någon som känner till mig och fungerar som spindel i nätet och kan skicka mig vidare till olika specialister. Jag uppskattar den personliga kontakten, säger Hans Sandberg.