Just nu skickas bedrägliga SMS som påstås vara från Skandia. Ring inte upp telefonnummer som står i SMS om det inte är Skandias officiella kundservicenummer eller det spärrservicenummer som står på baksidan av ditt kort. Klicka inte på länkar i SMS.

Gå till innehåll

Steget före – Så minskar du risken för bedrägerier

Glöm felstavade låtsasmejl! Bedragarna idag är betydligt mer sofistikerade än så, säger trygghetsstrategen Christoffer Bohman. Här berättar han och Skandiabankens vd Arvid Krönmark om aktuella bluffmetoder – och ger sina bästa råd för att du ska kunna minska risken att bli lurad.

Lyssna på trygghetsstrategen Christoffer Bohman och Skandiabankens vd Arvid Krönmark ge sina bästa råd för att minska risken för bedrägerier i vår podd En påse pengar i spelaren ovan.

– Är det någonting som känns fel så stanna upp och utred vad det är som känns fel – för då är det oftast någonting som är fel”, det säger Christoffer Boman, trygghetsstrateg på Skandias stiftelse Idéer för livet när han nyligen gästade vår podd En påse pengar.

Han har en lång bakgrund inom polisen med bland annat bedrägerier och ser en ökad trend av nya bedrägerier.

– Man hittar hela tiden hittar nya metoder och nya vägar att lyckas luras och alla är en potentiell måltavla. Man behöver vara medveten om att de här försöken sker mot både unga och äldre, säger han.

"Banken ringer inte"

Det kan handla om att bedragare ringer upp och utger sig för att ringa från banker, myndigheter eller inkassobolag om en brådskande och kritisk situation. De försöker sedan lura personen de ringt att avslöja koden till sitt BankID för att kunna kapa det. De kan till och med få det att se ut som det ringer från bankens kundtjänst, berättar Arvid.

– En bra grundregel är att banker ringer i princip aldrig proaktivt ut till kund oannonserat. Så om man inte har bett om man blir uppringd eller har bokat ett möte, då ringer inte banken, säger han.

Så skyddar du dig

Våra viktigaste tips för att undvika bedrägerier: 

  • Misstänker du att du har blivit drabbad av ett bedrägeri, ta genast kontakt med vår kundservice för att anmäla.
  • Svara inte på okända nummer.
  • Titta noga på texten i BankID eller sms så att det stämmer mot den transaktion eller identifiering som du vill göra.
  • Ge aldrig någon annan person tillgång till ditt BankID eller koder. 
  • Använd aldrig din PIN-kod eller BankID på uppmaning av någon annan. Vi kontaktar dig enbart när du begärt det. Vi ber dig aldrig uppge din PIN-kod eller engångskoder. Vi ber dig heller aldrig att lämna ut annan känslig information.
  • Om du begär att bli uppringd kan vi komma att be dig identifiera dig med mobilt BankID eller pinkod via vårt talsvar. Du ska enbart göra det om du känner igen att du initierat kontakten. När du identifierar dig hos oss står det alltid Skandia i ditt mobila BankID.
  • När du loggar in med BankID säkerställ att du är på rätt webbplats. Skriv själv in adressen i webbläsaren. Kontrollera att internetsidan alltid visas över säker anslutning när du loggar in och är inloggad. Moderna webbläsare har grön färg i adressfältet och äldre webbläsare visar ett låst hänglås.

 

Det händer också att den som ringer upp vill installera programvara på ens dator, med förevändning att de ska hjälpa dig med ett virus eller liknande. För att sedan kunna fjärrstyra den.

– Låt aldrig någon installera någonting på din dator. Det är jätteviktig, säger Arvid.

Bli svårlurad

Kanske har du sett att Sveriges banker har en gemensam satsning som heter ”Svårlurad”, där mycket kraft läggs på att öka medvetenheten och försöka hjälpa Sveriges befolkning att skydda sig själva.

– Det handlar om att skapa medvetande om den här problematiken och att gå ut med råd kring hur man minimerar risken att man själv blir utsatt för bedrägeri, förklarar Arvid.

Numera kan du även behöva nationellt ID-kort eller pass för att ladda ner ett nytt BankID, även detta för att försvåra för bedragarna.

– Vi försöker ju som sektor gemensamt hela tiden att göra det svårare för bedragarna att lura privatpersoner i Sverige. Vi försöker vara kreativa och göra det säkrare och säkrare och minska risken att kunder utsätts för bedrägerier, säger Arvid.

Det gäller också för oss alla att bryta stigmat kring att bli lurad, betonar både Christoffer och Arvid. Våga prata om ämnet, såväl med barn, föräldrar och vänner.

– Man kan inte nog trycka på vikten av att vara medveten och jag tror att vi alla har en möjlighet att medvetandegöra vår omgivning. Vi behöver prata om det här, att det här är en stor risk och att vi är alla är en måltavla, säger Christoffer.

Skydda dig mot bedrägerier

Här är några viktiga tips: 

  • Ge aldrig någon annan tillgång till ditt BankID eller dina koder.
  • Innan du loggar in med BankID, säkerställ att du är på rätt webbplats.
  • Titta noga på texten i BankID så att den stämmer mot den identifiering du vill göra.
  • Misstänker du att du har blivit drabbad, kontakta genast vår kundservice.
Läs mer om hur du skyddar dig

Andra läser också om

Till nyhetsarkivet