Gå till innehåll

Mikropausa tillsammans med dina kollegor

Lunch framför datorn, tio steg till kontoret och back to back-möten hela dagen. Du kanske känner igen dig? Så hur ska vi egentligen göra för att minska vårt stillasittande? Vårt bästa tips: ta en mikropaus! Här guidar hälsoexperten Ann-Sofie Forsmark dig genom fem enkla pausövningar – häng på!

En mikropaus då och då under arbetsdagen kan göra under för både knopp och kropp. Och det bästa: det behöver inte ta mer än 2 minuter. I filmen ovan delar hälsoexperten Ann-Sofie Forsmark med sig av sina bästa paustips att ta till framför datorn, vid lunchpausen eller när det passar 

Se till att dela filmen med dina medarbetare – sedan är ni igång!


Ann-Sofie Forsmark är hälsostrateg och ledarskapskonsult som vi på Skandia jobbar med i olika hälsorelaterade sammanhang.

Få ett friskare företag

Vi är ensamma i Sverige om vårt hälsopaket – försäkringar och kompletterande tjänster som bidrar till friskare medarbetare och ökad lönsamhet.

Det här får du hos oss

Hälsoexpertens bästa tips för hur du får in mer motion i vardagen:

  • Lägg ribban så att du når den! Om det tar emot, tänk att 10 minuter räcker och blir det mer är det en härlig bonus.  
  • Passa på att stå upp eller gå under en del av eller alla samtal och möten du har. Ett tips är också att gå en extra sväng när du t ex går till mataffären.  
  • Bädda för kreativitet och idéer. Det är bevisat att vi tänker bättre när vi rör på oss. Kanske har du möten där det handlar om att tänka nytt, stämma av, bolla saker. Då är skärmar mest i vägen och det kanske blir bättre om du är ute och går samtidigt?  
  • Umgås i rörelse istället för att sitta och fika, kanske passa på att föreslå en promenadträff?  
  • Lyssna på din favoritpodd eller ljudbok eller varför inte på naturen om du har möjlighet att gå där.  
  • Förbered en ”övningsbank” med styrkeövningar för stora muskelgrupper som du kan ta till och köra två enkla och effektiva pass i veckan där det funkar för dig. Kanske tar just dessa emot mest, men känslan efteråt och effekten på kroppen är oslagbar.  
  • Koppla motionen till dess effekt för dig. Motion är ett medel för att ha energi och glädje här och nu och hälsa på lång sikt. Vad du än är intresserad av eller vill uppnå är motionen ett verktyg för att ha orken och kraften till det. Sällan ett mål i sig, då handlar det om träning för prestation och det är något annat. 

Andra läser också om

Till nyhetsarkivet