När du har svarat på frågorna i hälsodeklarationen signerar du den med BankID eller Mobilt BankID. Om du inte har möjlighet att signera digitalt skickar vi din hälsodeklaration hem till dig. Du skriver under den och skickar tillbaka den till oss. Vi behandlar din ansökan och återkommer så snart vi kan.
Ibland behöver vi fler uppgifter
Ibland behöver vi ytterligare uppgifter om din hälsa från t.ex. din läkare eller vårdcentral. I så fall hör vi av oss till dig och ber om din tillåtelse att hämta in dessa uppgifter.
Om du drabbas av en skada*
Om du blir drabbad av en skada behöver vi veta vad som har hänt innan vi kan betala ersättning. Med din tillåtelse kontaktar vi i vissa fall Försäkringskassan eller de vårdgivare du har besökt. Deras upplysningar jämförs med de svar du gav i hälsodeklarationen när du ansökte om försäkringen.
*Med skada menar vi egentligen försäkringsfall, dvs. sjukdom, olycksfall eller dödsfall.