Gå till innehåll

Anmäl skada, sjukdom & utlägg

Här kan du anmäla skada eller sjukdom och ansöka om ersättning. Snabbt, enkelt och säkert.

Anmäl skada, sjukdom & besvär

  • Om du haft utlägg kan du lägga till det direkt i anmälan eller ansöka senare
  • Gäller anmälan dig som är tecknad på försäkringen? Logga in nedan så är dina personuppgifter ifyllda
  • Gäller anmälan ditt barn eller en medförsäkrad? Gör anmälan utan att logga in
Logga in och gör din anmälan

Ansök om ersättning för utlägg

  • Här ansöker du om ersättning i ärenden som du tidigare har anmält till oss
  • Gäller för dig som har Olycksfalls- och Privatvårdsförsäkring
  • Logga in nedan så är dina personuppgifter och ditt ärende­nummer redan ifyllda 
Logga in och ansök om ersättning
Ansök utan att logga in

Vanliga frågor vid anmälan om skada, sjukdom & utlägg

  • Du kan bara se skadeärenden som gäller för dig själv. Du kan inte se några ärenden om du är under 18 år eller om ärendet gäller ditt barn eller en person i familjen som är medförsäkrad. Att ett skadeärende inte visas kan också bero på att det inte är registrerat hos oss än eller att det har varit inaktivt i mer än två år. Logga in och chatta med oss om du behöver hjälp.

  • I det här formuläret kan du anmäla skada för någon annan, till exempel för ditt barn. När du har loggat in på skandia.se kan du bara anmäla skada för dig själv.

  • Av sekretesskäl kan vi bara visa uppgifter för dina egna skadeärenden. Logga in och chatta med oss om du behöver hjälp. Du kan även ringa oss på nummer 0771-55 55 00. 

  • Ja, det går jättebra. Mejla bilden eller bilderna som bifogad fil i JPG- eller TIF-format, max 10 MB per mejl. Uppge ditt ärende- eller personnummer.

  • I de flesta barn- och olycksfallsförsäkringar ingår ersättning för vanprydande ärr Kontakta oss så hjälper vi dig eller så kan du kontrollera villkoret för din försäkring. En förutsättning för ersättning är att sjukdomen eller olycksfallet har krävt läkarbehandling. Bedömningen kan vi göra tidigast 1 år efter skadan. Men anmälan kan du skicka in direkt, så hör vi av oss till dig.

  • Vi tittar på din anmälan, gör en bedömning och återkommer till dig med ett besked så snart vi kan.

  • Har du månadsvis ersättning från din sjukförsäkring så betalas den ut runt den 25:e, men senast den sista arbetsdagen i månaden. Ersättningen betalas månadsvis i efterskott och i proportion till nedsatt arbetsförmåga.

  • Spara dina kvitton till dess att vi har handlagt ärendet och du har fått svar från oss om du får ersättning eller ej. Vi kan behöva kontakta dig och be om dina originalkvitton för kunna reglera ersättningen.

  • Nej, för att få ersättning för behandlingen så måste den göras inom Skandias nätverk av vårdgivare. Så här gör du för att få vård.

  • En förutsättning för ersättning från Olycksfalls- eller Barnförsäkringen är att sjukdomen eller olycksfallsskadan har krävt läkarbehandling.

  • Du behöver inte vara expert och kunna hur din försäkring gäller. Men det kan vi och vi hjälper dig gärna när du råkat ut för en skada. Anmäl din skada, sjukdom eller utlägg till oss även om du inte vet om försäkringen gäller. Vi hör av oss till dig när vi fått din anmälan och ger dig ett besked om hur din försäkring gäller. 

  • Det är alltid bra att du anmäler skada, sjukdom eller ansöker om ersättning för ett utlägg så snart som möjligt.

  • Ja, det går bra. Ange i stället vilket besvär som dina utlägg avser. 

  • Fyll i en anmälan om skada, sjukdom & utlägg för att ansöka om ersättning. 

  • Ja, om du har privatvårds­försäk­ring Lifeline Plus eller privatvårds­försäk­ring Lifeline Excellent

    Om du har privatvårds­försäk­ring Lifeline Plus ingår ersättning för

    • vaccination mot TBE
    • säsongsbunden influensa

    Om du har privatvårds­försäk­ring Lifeline Excellent ingår ersättning för

    • vaccination mot TBE
    • säsongsbunden influensa
    • vaccination i samband med resa utomlands
  • Om du har vår privat­vårds­för­säk­ring Life­line Plus eller Life­line Exellent ska du göra så här:

    Om du har råkat ut för ett olycksfall ska du göra så här:

    • Gör en anmälan på din olycksfalls­för­säkring hos ditt försäkrings­bolag
    • Har du Skandias olycks­falls­försäk­ring?Anmäl här 
    • Gör även en anmälan på din rese­försäkring hos ditt försäkringsbolag
    • Har du reseförsäkring genom ditt bank­kort i Skandia? Vi sam­arbetar med Trygg Hansa och då gör du din an­mälan på Trygg Hansas webb­plats
  • Nej, olycksfallsförsäkringen har ingen självrisk.

  • Nej, för att få ersättning för behandlingen så måste den göras inom Skandias nätverk av vårdgivare. Så här gör du för att få vård.

Alla frågor och svar