Gå till innehåll

Anmäl skada, sjukdom & utlägg

Här kan du anmäla skada eller sjukdom och ansöka om ersättning. Snabbt, enkelt och säkert.

Anmäl skada, sjukdom & besvär

  • Om du haft utlägg kan du lägga till det direkt i anmälan
  • Du kan också komplettera med utlägg senare via Ansök om ersättning

Ansök om ersättning för utlägg

  • Gäller Olycksfalls- och Privatvårdsförsäkring
  • Här ansöker du om ersättning i ärenden som du tidigare har anmält till oss
Ansök om ersättning för utlägg

Vanliga frågor vid anmälan om skada, sjukdom & utlägg

  • I de flesta barn- och olycksfallsförsäkringar ingår ersättning för vanprydande ärr Kontakta oss så hjälper vi dig eller så kan du kontrollera villkoret för din försäkring. En förutsättning för ersättning är att sjukdomen eller olycksfallet har krävt läkarbehandling. Bedömningen kan vi göra tidigast 1 år efter skadan. Men anmälan kan du skicka in direkt, så hör vi av oss till dig.

  • Vi tittar på din anmälan, gör en bedömning och återkommer till dig med ett besked så snart vi kan.

  • Har du månadsvis ersättning från din sjukförsäkring så betalas den ut runt den 25:e, men senast den sista arbetsdagen i månaden. Ersättningen betalas månadsvis i efterskott och i proportion till nedsatt arbetsförmåga.

  • Spara dina kvitton till dess att vi har handlagt ärendet och du har fått svar från oss om du får ersättning eller ej. Vi kan behöva kontakta dig och be om dina originalkvitton för kunna reglera ersättningen.

  • Nej, för att få ersättning för behandlingen så måste den göras inom Skandias nätverk av vårdgivare. Så här gör du för att få vård.

  • En förutsättning för ersättning från Olycksfalls- eller Barnförsäkringen är att sjukdomen eller olycksfallsskadan har krävt läkarbehandling.

  • Du behöver inte vara expert och kunna hur din försäkring gäller. Men det kan vi och vi hjälper dig gärna när du råkat ut för en skada. Anmäl din skada, sjukdom eller utlägg till oss även om du inte vet om försäkringen gäller. Vi hör av oss till dig när vi fått din anmälan och ger dig ett besked om hur din försäkring gäller. 

  • Det är alltid bra att du anmäler skada, sjukdom eller ansöker om ersättning för ett utlägg så snart som möjligt.

  • Ja, det går bra. Ange i stället vilket besvär som dina utlägg avser. 

  • Fyll i en anmälan om skada, sjukdom & utlägg för att ansöka om ersättning. 

  • Ja, om du har privatvårds­försäk­ring Lifeline Plus eller privatvårds­försäk­ring Lifeline Excellent

    Om du har privatvårds­försäk­ring Lifeline Plus ingår ersättning för

    • vaccination mot TBE
    • säsongsbunden influensa

    Om du har privatvårds­försäk­ring Lifeline Excellent ingår ersättning för

    • vaccination mot TBE
    • säsongsbunden influensa
    • vaccination i samband med resa utomlands
  • Om du har vår privat­vårds­för­säk­ring Life­line Plus eller Life­line Exellent ska du göra så här:

    Om du har råkat ut för ett olycksfall ska du göra så här:

    • Gör en anmälan på din olycksfalls­för­säkring hos ditt försäkrings­bolag
    • Har du Skandias olycks­falls­försäk­ring?Anmäl här 
    • Gör även en anmälan på din rese­försäkring hos ditt försäkringsbolag
    • Har du reseförsäkring genom ditt bank­kort i Skandia? Vi sam­arbetar med Trygg Hansa och då gör du din an­mälan på Trygg Hansas webb­plats
  • Nej, olycksfallsförsäkringen har ingen självrisk.

  • Nej, för att få ersättning för behandlingen så måste den göras inom Skandias nätverk av vårdgivare. Så här gör du för att få vård.

Alla frågor och svar