Gå till innehåll
Person sitter vi datorn

Överföringar

Via internetbanken kan du göra både engångöverföringar (direkta eller framtida) eller återkommande överföringar. Du bestämmer själv när överföringen ska göras och hur mycket pengar som dras. Du har även möjlighet att ändra en framtida överföring fram till angivet överföringsdatum.

För att göra en överföring clearingnummer och kontonummer.

Så här gör du en överföring


Gå till sidan för överföringar

Klicka på fliken BETALA och välj Betala och överför.
Klicka sedan på Överföringar.
Steg1_pic.jpg

Välj konton

Välj konto som du vill överföra pengar ifrån.

Välj sedan mottagare ur mottagarlistan eller skriv in ett nytt kontonummer (genom att klicka i rutan Spara mottagare, sparas mottagaren i rullistan nästa gång du gör en överföring).
Klicka på OK.
Steg2_pic.jpg

Fyll i uppgifter

Fyll i uppgifter om

  • Belopp
  • Datum för överföring (dagens datum är ifyllt)
  • Om det är en månadsvis överföring klickar du i rutan för det och skriver i om det ska gälla tillsvidare eller om överföringen ska upphöra ett visst datum (Observera att man som tidigast kan starta en månadsvis överföring två vardagar fram).
  • Meddelande till mottagaren.
  • Text på eget kontoutdrag. Om ingen text på eget kontoutdrag fylls i blir det per default
    "Överföring_Clearingnr_Kontonummer"
  • Avslut med att klicka på Godkänn

Steg3_pic.jpg

Godkänn överföringen

Kontrollera uppgifterna och klicka på godkänn/signera överföringen.

Bekräftelse på utförd överföring

Din överföring är registrerad och kommer att utföras på angivet datum.

Steg5_pic.jpg

Vanliga frågor

  • Om du utför överföringen till ett konto i Skandia når den mottagarens konto omedelbart oavsett vilken tidpunkt eller dag du utfört överföringen.

    Om du utför överföringen till ett konto i annan bank en vardag före kl. 13:45 når den mottagarens konto samma dag senast 17:00. Om överföringen utförs en vardag efter 13:45 eller under en helgdag når den mottagarens konto nästkommande vardag senast kl. 17:00.

  • Ja, du kan se till vilket kontonummer överföringen har gått i din internetbank.

    Så här gör du:

    1. Logga in i din internetbank
    2. Välj menyvalet Konton och Mina konton
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens.
  • Det hittar du in din internetbank.

    Så här går gör du:

    1. Logga in i din internetbank
    2. Välj menyvalet Konton och Mina konton
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens
  • Du kan både göra engångsöverföringar (direkta och framtida) och lägga upp överföringar som ska utföras månadsvis.

    Överföringar som ska utföras snarast möjligt, d.v.s. där dagens datum anges som överföringsdatum, kommer att debiteras ditt konto omedelbart. Du kan se överföringen på kontoutdraget. När överföringen finns på kontoutdraget kan man inte längre ändra eller ta bort den.

    Så här går du tillväga för att registrera en överföring i mobilappen:

    1. Logga in i mobilappen
    2. Välj "Betala"
    3. Välj "Ny överföring"
    4. Välj vilket konto du vill göra överföringen ifrån
    5. Ange vilket konto du vill utföra överföringen till genom att:
      - välja ett konto i din mottagarlista
      - välj "Ny mottagare" och ange vilket clearing- och kontonummer du vill göra överföringen till. Clearing- och kontonummer anges i en direkt följd utan bindestreck, mellanslag eller specialtecken. Du kan även välja att spara kontot i din mottagarlista. Tryck därefter "Fortsätt"
    6. Ange beloppet på överföringen
    7. Ange datum för överföringen. Här kan du även ange om du vill att överföringen ska göras återkommande månadsvis
    8. Fyll i meddelande till mottagaren. Du kan fylla i max 12 tecken som kommer att visas på mottagarens kontoutdrag
    9. Under "Egen anteckning" kan du fylla i text som kommer att visas på ditt eget kontoutdrag
    10. 10. Klicka på "Överför."

    Vid överföring till annan person i Skandia där du inte har fullmakt på kontot eller till annan bank får du verifiera överföringen med Mobilt BankID.

Alla frågor och svar