Gå till innehåll
Kvinna pratar i telefon vid skrivbord

Vanliga ärenden inom bank

Vanliga frågor

Vanliga frågor om konton & kort

  • Från den 14 september 2019 infördes höjda säkerhetskrav vid vissa typer av betalningar inom EU/EES, bland annat för att minska risken för bedrägerier. Kraven påverkar hur man betalar eftersom det ofta krävs en så kallad stark kundautentisering (SCA). Signaturen räknas inte som en stark kundautentisering.

    Från och med 1 november 2020 kommer du inte längre kunna genomföra köp där du signerar ett kvitto, så kallade signaturköp, inom EU/EES. Det är därför nu ännu viktigare att du kan din kortkod. Om du är osäker på din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt (alla dagar 8–21) eller genom att ringa oss på 0771-55 55 00 (alla dagar 6–24) för att beställa en kodkopia.

    Läs mer om den nya betaltjänstlagen här

  • Ja, som en säkerhetsåtgärd kan du välja att öppna eller spärra ditt kort för köp eller uttag i regioner utanför Sverige. När du ska ut och resa öppnar du enkelt upp ditt kort för den region du ska resa till. Du kan se och ändra din regionspärr i internetbanken.

    Såhär går du tillväga:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Regionspärr”
    5. Om du har flera kort, välj aktuellt kort i rullisten längst upp på sidan, du kan även bocka i rutan för att göra ändringen på samtliga kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
    Du kan även se och ändra regionspärren i appen:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Kort”
    3. Välj ”Regionspärr”
    4. Gör önskade ändringar
  • Du kan ta ut max 10 000kr/24h eller 25 000kr/vecka. Detta gäller för uttagsautomater och t.ex. vid valutaköp på valutaväxlingskontor. Du kan även sätta lägre gränser samt stänga kortet för uttag i appen eller internetbanken.

    Ändra uttagsgränsen i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"
    Ändra uttagsgränsen via internetbanken:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar under ”uttagsgräns” och klicka sedan på ”Spara”
  • Gör så här:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj Kort
    3. Klicka på Säkra kortbetalningar
    4. Välj Köp- & uttagsgräns
    5. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
    6. För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
    7. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara

  • Du beställer ett ersättningskort via internetbanken. Ditt kort är aktivt till dess att du aktiverar ditt nya kort som kommer att ha samma kod som det tidigare.

    Såhär går du tillväga:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Om du ska beställa ett ersättningskort för ditt barn, välj ”Byt engagemang” uppe i högra hörnet av översikten
    3. Klicka på önskat kort i översikten och välj ”Beställ ersättningskort”
    4. Välj vilket kort du vill beställa ersättningskort för i rullisten
    5. Kontrollera att namnet är rätt och klicka sedan på ”Beställ”
  • Köp- och uttagsgräns är en säkerhetsbegränsning du kan ange för hur mycket du max kan handla för på ditt kort eller ta ut i uttagsautomater under en rullande tidsperiod. Du sätter en total köpgräns där du sedan kan bestämma hur mycket av detta som får avse internetköp.

    Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars perioder medan uttagsgränsen gällande automat gäller under rullande 7-dagars perioder. Med rullande menas att vi sammanställer de köp/uttag som har skett under den angivna perioden, om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget. 

    Du kan se hur mycket du har kvar att förbruka samt ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.

    Ändra köp- och uttagsgränsen i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"
    Ändra köp- och uttagsgränsen via internetbanken:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
  • En vanlig orsak är att du kan behöva ändra din köp- och uttagsgräns. 

    Gör så här för att ändra:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj Kort
    3. Klicka på Säkra kortbetalningar
    4. Välj Köp- & uttagsgräns
    5. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
    6. För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
    7. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara

    Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.

  • De räntefria dagarna kostar det ingenting att utnyttja krediten. Du kan få upp till 60 dagars räntefri kredit. När den räntefria perioden är slut skulle det kosta cirka 67 kr i månaden för 5 000 kr.

Alla frågor och svar

Vanliga frågor om betalningar, överföringar & insättningar

  • Nej, eftersom du endast kan ha en anslutning till ditt registrerade mobilnummer i Skandia.

  • Du kan ansluta nordiska mobilnummer.

  • Om du har bytt mobiltelefon men har samma mobilnummer behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil.

    Om du har nytt mobilnummer så behöver du ringa kundservice på 0771- 55 55 00 så hjälper vi dig att registrera ditt nya nummer. Därefter så avslutar du din gamla Swish-anslutning i internetbanken och sedan kan du ansluta ditt nya nummer till Swish.

  • Du kan se din beloppsgräns i internetbanken under Betala – Swish – Mina Swishanslutningar. För att ändra den dagliga beloppsgränsen upp till 10 000 kr, klicka på pennan och gör önskade ändringar. För att ändra den tillfälliga beloppsgränsen över 10 000 kr upp till 150 000 kr så är du välkommen att ringa Kundservice på 0771-55 55 00 så hjälper vi dig.

  • Alla uppgifter du behöver hittar du i internetbanken.

    Såhär går du tillväga:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Klicka på fliken ”Konton”
    3. Välj ”Kontoöversikt”
    4. Klicka på ditt Allt i Ett-konto som du vill ta emot betalningen till
    5. Välj ”Detaljinformation”
    6. Uppgifterna visas under ”Uppgifter ankommande utlandsbetalning”
    7. Ge uppgifterna till avsändaren tillsammans med ditt namn och din adress
  • Logga in i din internetbank och klicka på Övriga val - Byt bank - Flytta autogiro. Fyll i clearing- och kontonummer i den andra banken som du vill flytta dina autogiron ifrån. Välj därefter vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill flytta autogirona till och klicka på "Godkänn".

    Om du inte vill flytta samtliga av dina autogiron eller vill flytta autogiro för ett lån i Skandia, vänligen kontakta oss på 0771-55 55 00 eller via chatten inloggad i internetbanken.

    Det kan ta upp till tre bankdagar att flytta autogiron från din tidigare bank. Anmäl därför inte en flytt precis innan en kommande dragning.

  • Du anmäler betalningsmottagare inloggad i din internetbank under Betala – Autogiro – Teckna nytt autogiro. Sök därefter fram betalningsmottagaren genom att fylla i en eller flera sökfält och välj om du endast vill visa företag som erbjuder anslutning via internetbanken eller om du vill visa alla företag som erbjuder autogiro. Klicka därefter på ”Sök”.

    Om det går att ansluta företaget till autogiro via internetbanken så kan du bocka för ”elektroniskt medgivande” och därefter klicka på "Anslut". Om det i stället står ”Kontakta företaget” så behöver du kontakta företaget direkt.

    När du klickat på "Anslut" så får du välja vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill koppla autogirot till samt ange kundnummer. Vad som ska fyllas i under kundnummer varierar från företag till företag. Om du behöver hjälp med vad du ska ange så kan du klicka på frågetecknet eller kontakta företaget direkt. Läs och godkänn de allmänna villkoren och tryck därefter på "Godkänn".

  • Du anmäler nya betalningsmottagare i internetbanken.

    Såhär går du tillväga:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Klicka på ”Betala”
    3. Välj ”E-faktura”
    4. Klicka på ”Anmäl e-faktura”
    5. Sök upp betalningsmottagaren efter vilket namn som står som betalningsmottagare på fakturan, du behöver inte ange en bransch för att kunna söka
    6. Klicka på ”Sök företag”
    7. När du hittat önskat företag, klicka på ”Anmäl till e-faktura”
    8. I vissa fall önskar företaget kompletterande uppgifter, fyll i så fall i dessa och skicka beställningen
    9. Företaget visas under ”Mina anslutna företag” när du får din första avi via e-faktura
  • BIC/SWIFT-adress är en kod på åtta eller elva tecken som används för att identifiera banker och andra finansiella institut vid betalningar.

    BIC är en förkortning för ”Bank Identifier Code” och det är SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) som handhar och administrerar BIC/SWIFT-adresserna.

    Vi samarbetar med DNB gällande betalningar till och från utlandet och använder DNB som vår korrespondentbank.

    • Vid ankommande utlandsbetalningar i SEK och EUR anges BIC: SKIASESS
    • Vid ankommande utlandsbetalningar i övriga valutor anges BIC: DNBANOKK

    Om avsändarbanken efterfrågar 11 tecken i BIC-adressen ska SKIASESSXXX eller DNBANOKKXXX anges.

  • IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för bankkonton

    Varje konto har sitt eget unika IBAN-nummer och du hittar ditt kontos IBAN-nummer på internetbanken:

    • Välj "Konto" och sedan "Kontoöversikt"
    • Klicka på aktuellt konto
    • Välj "Detaljinformation"
  • Land
    Landkod
    IBAN
    SEPA
    Argentina AR - Nej
    Australien AU - Nej
    Belgien BE 16 Ja
    Bulgarien BG 22 Ja
    Cypern CY 28 Ja
    Danmark DK 18 Ja
    Estland EE 20 Ja
    Finland FI 18 Ja
    Frankrike FR 27 Ja
    Grekland GR 27 Ja
    Hong Kong HK - Nej
    Indien IN - Nej
    Irland IR 22 Ja
    Island IS 26 Nej
    Israel IL 23 Nej
    Italien IT 27 Ja
    Japan JP - Nej
    Kanada CA - Nej
    Kina CN - Nej
    Kroatien HR 21 Ja
    Lettland LV 21 Ja
    Liechtenstein LI 21 Ja
    Litauen LT 20 Ja
    Luxemburg LU 20 Ja
    Malta MT 31 Ja
    Marocko MA - Nej
    Mexico MX - Nej
    Monaco MC 27 Ja
    Montenegro ME 22 Ja
    Nederländerna NL 18 Ja
    Norge NO 15 Ja
    Nya Zeeland NZ - Nej
    Polen PL 28 Ja
    Portugal PT 25 Ja
    Schweiz CH 21 Ja
    Singapore SG - Nej
    Slovakien SK 24 Ja
    Slovenien SI 19 Ja
    Spanien ES 24 Ja
    Storbritannien GB 22 Ja
    Sydafrika ZA - Nej
    Sydkorea KR - Nej
    Taiwan TW - Nej
    Thailand TH - Nej
    Tjeckien CZ 24 Ja
    Tyskland DE 22 Ja
    Ungern HU 28 Ja
    USA US - Nej
    Österrike AT 20 Ja
  • Såhär går du tillväga:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Klicka på Betala och överför
    3. Välj Betala räkningar
    4. Välj vilket konto betalningen ska dras ifrån
    5. Välj mottagare:
      1. Sparade mottagare finns i rullistan
      2. Om du vill lägga till en ny mottagare fyller du i Bank- eller Plusgironumret
    6. Tryck på OK
    7. Fyll i uppgifterna:
      1. Belopp
      2. Datum för betalning. Om du klickar på Datum så skrivs datum för närmaste möjliga betalningsdatum i fältet
      3. Betalningsreferens (OCR) alternativt Meddelande till mottagaren
      4. Text på eget kontoutdrag kan ändras men blir per default pg- eller bg-nummer och betalningsmottagarens namn
    8. Klicka sedan på Lägg till
    9. Betalningen är nu registrerad och du kan lägga till ytterligare betalningar
    10. När du lagt till alla räkningar klickar du på Godkänn
    11. Nu är dina räkningar klara för betalning
  • Innan du börjar behöver du ha Mobilt BankID installerat. 

    Hämta Mobilt BankID här

    Såhär går du tillväga:
    1. Hämta Swish-appen
    2. Logga in i internetbanken
    3. Klicka på ”Betala”
    4. Klicka på ”Swish”
    5. Gå till ”Anslut nytt mobilnummer”
    6. Ange ditt mobilnummer samt vilken daglig beloppsgräns du vill ha
    7. Läs de allmänna villkoren och bocka sedan i rutan ”Jag har läst och godkänner de allmänna villkoren för tjänsten”
    8. Klicka på ”Gå vidare”
    9. Ett SMS med en engångskod skickas till det mobilnummer du angivit, ange engångskoden i rutan i internetbanken och klicka på ”Godkänn”
    10. Godkänn anslutningen med Mobilt BankID, en bekräftelse visas med texten ”Du är ansluten till Swish”
  • Såhär går du tillväga:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Klicka på ”Betala”
    3. Välj ”Överföringar”
    4. Välj vilket konto du vill göra överföringen ifrån
    5. Välj en sparad mottagare eller fyll i vilket clearing- och kontonummer du vill göra överföringen till, clearing- och kontonummer anges i en direkt följd utan bindestreck, mellanslag eller specialtecken, om du anger ett kontonummer utan att använda sparade mottagare trycker du även på ”Ok” för att komma vidare
    6. Ange beloppet på överföringen
    7. Ange datum för överföringen, här kan du även ange om du vill att överföringen ska göras återkommande månadsvis
    8. Fyll i meddelande till mottagaren, du kan fylla i max 12 tecken som kommer att visas på mottagarens kontoutdrag
    9. Ange text på ditt eget kontoutdrag
    10. Klicka på "Godkänn"

    Vid externa överföringar eller månadsvisa överföringar får du verifiera överföringen med BankID eller engångskod beroende på hur du har loggat in i internetbanken.

  • Ja, du kan se till vilket kontonummer överföringen har gått i internetbanken.

    Såhär går du tillväga:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Klicka på kontot överföringen har gjorts ifrån och välj ”Kontoutdrag”
    3. Sök upp överföringen och klicka på den
    4. Under ”Referens” ser du mottagande kontonummer
  • Om du utför överföringen en vardag innan 13:45 når den mottagaren samma dag senast 17:00. Om överföringen utförs en vardag efter 13:45 eller under en helgdag når den mottagaren senast 17:00 nästkommande vardag.

Alla frågor och svar

Vanliga frågor om inloggning

  • Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.

    Tips! Använd både en dator och din mobil vid nedladdning av Mobilt BankID, så kan du enkelt följa instruktionerna för nedladdning på dataskärmen samtidigt som du installerar ditt Mobila BankID på din mobil. Självklart kan du installera Mobila BankID enbart med mobilen.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder

    Ladda ner Mobilt BankID här 

    Så här går det till:

    1. Legitimera dig med person­nummer, PIN-kod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
    4. Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

  • Att hämta ditt BankID är enkelt. Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder (som du får via sms eller brev)

    Här kan du ladda ner BankID

    Så här går det till:

    1. Legitimera dig med person­nummer, PIN-kod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Bank-ID i två steg
    4. Första steget är att installera säkerhetsprogrammet för BankID genom att klicka på knappen ”Ladda ner BankID säkerhetsprogram” (här kan du se hur nedladdningen går till)
    5. I steg två ska du välja lösenord (minst sex tecken) till ditt BankID

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt BankID.

    BankID sparas direkt i din dator, så om du har flera datorer behöver du ladda ner ett BankID för varje dator eller ladda ner Mobilt BankID som fungerar på vilken dator som helst.

    Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

  • Har du problem med BankID?

    Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.

    Har du rätt inställningar i din webbläsare? 
    • Uppdatera säkerhetsinställningar
    • Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
    • Aktivera skript

    Hur du gör kan variera mellan olika webbläsare: Inställningar i Internet ExplorerInställningar i FirefoxInställningar i Safari

    Om du behöver mer hjälp

    Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

    Teknisk support för certifikat: gå till kontaktsidan och välj ärende i rullisten under rubriken mejla oss.

  • PIN-kod

    Den personliga PIN-koden består av 4 siffror och den skickas till dig i ett rekommenderat brev till din folkbokföringsadress när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv. Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny. 

    PIN-koden används när du:
    • Ringer telefonbanken och kundservice
    • Hämtar ett BankID, mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med certifikat

    Engångskoder

    Engångskoderna består av 6 tecken som du kan få på sms eller på ett kodkort. Väljer du att få koden via sms får du den snabbast. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 och be dem lägga in ditt mobilnummer. Sms-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.

    Väljer du att få din engångskod via brev skickar vi koden med ordinarie postgång till din folkbokföringsadress (koden är då giltig i 7 dagar från utskicksdatum).

    Engångskoder används när du:
    • Hämtar ett BankID, mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med BankID eller certifikat
    Engångskoder som extra säkerhet

    Engångskoder används som extra säkerhet vid inloggning och signering. Ge aldrig ut engångskoden till någon annan.

    Engångskoderna får du med SMS till det mobilnummer du registrerat hos oss. Om vi saknar ditt nummer får du ett felmeddelande. Kontakta kundservice på 0771-55 55 00 om du behöver hjälp att registrera ditt mobilnummer. Engångskoden är giltig i 15 minuter.

    Engångskoder för nedladdning

    När du ska hämta ett BankID, Mobilt BankID eller ett Certifikat ska du också ange en engångskod. Denna kod gäller endast för nedladdning av BankID, Mobilt BankID eller ett Certifikat och erhålls via SMS eller brev.

  • För att logga in i internetbanken används i första hand BankID, men om du inte kan använda Bank-ID finns alternativet certifikat. Certifikatet säkrar kommunikationen mellan dig och Skandia så att du kan använda internetbanken på ett säkert sätt. Du behöver endast ett certifikat per dator och person. Utgivare av certifikatet är Skandiabanken.

    Ladda ner certifikat här

    Tips om du har Internet Explorer

    Hämtningen av certifikat stannar? När allt stannar på steg 3 av 3 så har du en gul eller vit list i ovankant av webbläsaren med texten "Microsoft vill köra följande tillägg; Microsoft Enrollment controll"? Högerklicka på den för att köra den nödvändiga Active X-kontrollen för att komma vidare med installationen. 

    Installationen misslyckades? Börja om från början och var noga med att placera certifkatet i mappen "Betrodda rotcertifikatutfärdare".

  • Inloggningen når du via knappen "Logga in" högst uppe i högra hörnet. Det finns tre sätt att logga in:

    • BankID (för datorn)
    • Mobilt BankID (för mobilen, surfplattan och datorn)
    • Certifikat (för datorn)
    Logga in med BankID

    Börja med att ladda ner BankID. Om du redan har ett BankID i din dator via någon annan bank fungerar det också hos oss.

    För att kunna logga in måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundtjänst på 0771 55 55 00.

    1. Välj inloggning med BankID
    2. Säkerhetsprogrammet för BankID startas
    3. Välj ditt BankID i rullistan
    4. Ange lösenordet (minst 6 tecken)
    5. Ange engångskod 
    Logga in med Mobilt BankID

    Börja med att ladda ner Mobilt BankID. Om du redan har ett Mobilt BankID via någon annan bank fungerar den också hos oss.

    1. Välj inloggning med Mobilt BankID
    2. Fyll i ditt personnummer 
    3. Klicka på Logga in med Mobilt BankID
    4. En QR-kod visas på skärmen
    5. Starta appen BankID på din mobil och klicka på QR-ikonen
    6. Skanna QR-koden
    7. Ange din säkerhetskod för mobilt BankID på mobilen (6–8 tecken som du valde du när du hämtade ditt mobila BankID)
    Logga in med certifikat

    Med certifikat kan du logga in i internetbanken om du av någon anledning inte kan använda BankID, t.ex. om du är på ett internetcafé eller använder någon annans dator.

    För att logga in med Certifikat måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771 55 55 00.

    1. Välj inloggning med certifikat
    2. Bocka i ditt certifikat i rutan som kommer upp på skärmen och klicka på OK
    3. Ange ditt personnummer, din PIN-kod och engångskod
  • Mobilt BankID kommunicerar från din telefon eller surfplatta via datatrafik. Kostnader för datatrafik kan tillkomma beroende på ditt abonnemang hos din operatör eller internetleverantör. Tänk på detta särskilt när du reser utomlands och kör datatrafik på ditt telefonabonnemang. Kontakta din telefonoperatör för mer information om kostnader för datatrafik.

  • Ja, du kan logga in hos oss med BankID som du skaffat hos annan bank.

Alla frågor och svar

Vanliga frågor om appen

  • Du hittar appen i App Store för iPhone, Google Play för Android och Windows Phone Store för Windows Phone. Kontrollera att det står Skandiabanken AB som "developer name" i Google Play. När du laddat hem appen kan du logga in med Mobilt BankID. 

  • Nej, du måste inte ladda ner appen för att nå banken via mobilen. Du kan fortfarande logga in som vanligt på skandia.se, fördelen med appen är att den är mobilanpassad.

  • Ja, appen fungerar för dessa plattformar. Mobilbanken fungerar på samma vis även om utseendet kan skilja sig mellan de olika plattformarna. 

  • Det kostar ingenting att använda Mobilbanken. Överföringar mellan konton och handel med fonder kostar inte heller något.

  • Har du en mobil eller surfplatta från Apple?

    Nu kan du som använder Mobilt BankID välja att logga in i vår mobilbank med Touch ID (dvs. Apples fingeravtrycksfunktion). Du slipper logga in med koden när du använder Mobilt BankID. Fingeravtrycket ersätter helt enkelt koden. Men du kan fortfarande välja att logga in med Mobilt BankID med kod.

    Innan du börjar behöver du ha:
    • en iPhone 5s eller senare, iPad Air 2 eller senare, iPad mini 3 eller senare eller en iPad Pro
    • iOS 9 eller senare på din telefon eller surfplatta
    • version 7.2 av BankID-appen.

    Hur kommer jag igång med Touch ID för BankID?
    1. Du behöver vara ensam användare av telefonen eller surfplattan
    2. Aktivera Touch ID på din telefon eller surfplatta genom att öppna appen ”Inställningar”. Välj sedan ”Touch ID och lösenkod” och slå på ”iPhone-upplåsning eller iPad-upplåsning.
    3. Registrera minst ett fingeravtryck i telefonens eller surfplattans app ”Inställningar” under valet ”Touch ID och lösenkod”
    4. Hämta ett BankID till telefonen eller surfplattan om du inte redan har ett
    5. Öppna BankID-appen och aktivera Touch ID där genom menyvalet ”Aktivera Touch ID för BankID” under ”Inställningar”
    6. Svara “Jag bekräftar” på frågan om att du är ensam användare på telefonen eller surfplattan
    7. Bekräfta aktiveringen genom att ange din BankID-säkerhetskod

    Varför tvingas jag använda säkerhetskod fast jag har aktiverat Touch ID? Det kan bero på flera olika saker:
    • Den e-tjänst du använder tillåter inte användning av Touch ID för BankID.
    • Du gör en elektronisk underskrift. Touch ID kan endast användas för identifiering/legitimering/inloggning.
    • Du har registrerat eller tagit bort ett fingeravtryck i Touch ID och behöver aktivera Touch ID för BankID på nytt. (Se ovan Hur kommer jag igång med Touch ID för BankID).

    Hur stänger jag av Touch ID för BankID?

    Stäng av genom menyvalet ”Stäng av Touch ID för BankID” under ”Inställningar” i BankID-appen.

    Kan man använda fingeravtryck för BankID på andra än Apples telefoner och surfplattor?

    Nej, idag har BankID endast stöd för Touch ID d.v.s. Apples lösning för fingeravtryck. I framtiden är det möjligt att BankID kan stödja fingeravtryck även på telefoner och surfplattor med Android eller andra operativsystem.

    Har du fler frågor? Se BankIDs support

    Fler frågor och svar hittar du på support.bankid.com 

  • Har du en mobil eller surfplatta från Apple?

    Nu kan du som använder Mobilt BankID välja att logga in i vår mobilbank med Face ID (dvs. Apples ansiktsigenkänning). Du slipper logga in med koden när du använder Mobilt BankID. Ditt ansikte ersätter helt enkelt koden. Men du kan fortfarande välja att logga in med Mobilt BankID med kod.

    Innan du börjar behöver du ha:
    • en iPhone X eller senare, iPad Pro (tredje generationen) eller senare
    • version 7.8.0 eller senare av BankID-appen

    Hur kommer jag igång med Face ID för BankID?
    1. Du behöver vara ensam användare av telefonen eller surfplattan
    2. Aktivera Face ID på din telefon eller surfplatta genom att öppna appen ”Inställningar”. Välj sedan ”Face ID och lösenkod” och slå på ”iPhone-upplåsning eller iPad-upplåsning.
    3. Registrera Face ID i telefonens eller surfplattans app ”Inställningar” under valet ”Face ID och lösenkod”
    4. Hämta ett BankID till telefonen eller surfplattan om du inte redan har ett
    5. Öppna BankID-appen och aktivera Face ID där genom menyvalet ”Aktivera Face ID för BankID” under ”Inställningar”
    6. Svara “Jag bekräftar” på frågan om att du är ensam användare på telefonen eller surfplattan
    7. Bekräfta aktiveringen genom att ange din BankID-säkerhetskod

    Varför tvingas jag använda säkerhetskod fast jag har aktiverat Face ID? Det kan bero på flera olika saker:
    • Den e-tjänst du använder tillåter inte användning av Face ID för BankID.
    • Du gör en elektronisk underskrift. Face ID kan endast användas för identifiering/legitimering/inloggning.

    Hur stänger jag av Face ID för BankID?

    Stäng av genom menyvalet ”Stäng av Face ID för BankID” under ”Inställningar” i BankID-appen.

    Har du fler frågor? Se BankIDs support

    Fler frågor och svar hittar du på support.bankid.com 

  • Om du har en Android-telefon så kan du testa att inaktivera strömsparläget och sedan logga in på nytt. Om det inte hjälper ber vi dig att kontakta kundservice.

  • Du behöver ha ett mobilt BankID på den enhet du vill använda för mobilbanken och ditt mobiltelefonnummer registrerat hos oss. Har vi inte ditt mobilnummer kontaktar du kundservice på 0771-55 55 00.

  • Ring kundservice på 0771-55 55 00 så hjälper de dig att ändra numret.

  • Du kan se alla konton som du själv är ägare till eller har dispositionsrätt för.

  • Via konto: Överföringar mellan konton i Skandias bank bokförs direkt. Överföring till annan bank vardagar före 13.45 bokförs på mottagarkontot senast klockan 17.00 samma dag. Överföringar helgdagar eller vardagar efter klockan 13.45 bokförs nästföljande vardag.

  • För att ändra konto som visas på förstasidan måste du lägga det konto du önskar som snabbkonto. Detta kan du göra genom att klicka på "Meny" längst ner i högra hörnet, följt av "Snabbfunktioner". Aktivera sedan snabbsaldo och välj önskat konto.

Alla frågor och svar

Vanliga ärenden

Betalkort Debit

Reklamera kortköp

Behöver du reklamera kortköp? Så här gör du.

Att reklamera kortköp
Pil pekar uppåt

Hämta BankID

Här kan du hämta eller förnya BankID och Mobilt BankID smidigt och enkelt. 

Hämta/förnya BankID
Raket

Hantera Swish

Vill du ansluta till Swish, ändra telefonnummer, hantera beloppgräns? Här hittar du allt.

Hantera Swish
Utropstecken

Spärra kort

Ring +46-771-33 20 00 

Få hjälp att spärra ditt kort, alltid öppet.

Läs mer

Fler tips

Plånbok och solglasögon på ett bord

Koll på kortet

Få koll på hur du gör med köpgränser, regionspärrar och hur du ska tänka kring valutakurser.

Säkra kortbetalningar
Barn håller i uppblåsbar jordglob

Betala till utlandet

Betalningar till utlandet kräver lite koll – det får du här.

Koll på utlandsbetalningar

Behöver du göra en överföring?

Via internetbanken kan du göra både engångsöverföringar (direkta eller framtida) och återkommande överföringar – t.ex. månadsvisa.

Här gör du överföringar