
Vanliga ärenden inom bank
- Hitta svaret på din fråga om kort, konton, inloggningen & appen
- Hämta, förnya eller hantera BankID & Swish
- Hitta instruktioner för att t.ex. reklamera ett kortköp
Vanliga frågor |
Vanliga frågor om konton & kort
-
Från den 14 september 2019 infördes höjda säkerhetskrav vid vissa typer av betalningar inom EU/EES, bland annat för att minska risken för bedrägerier. Kraven påverkar hur man betalar eftersom det ofta krävs en så kallad stark kundautentisering (SCA). Signaturen räknas inte som en stark kundautentisering.
Från och med 1 november 2020 kan du inte längre genomföra köp där du signerar ett kvitto, så kallade signaturköp, inom EU/EES. Det är därför nu ännu viktigare att du kan din kortkod. Om du är osäker på din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt (alla dagar 8–21) eller genom att ringa oss på 0771-55 55 00 (alla dagar 6–24) för att beställa en kodkopia.
-
Ja, som en säkerhetsåtgärd kan du välja att öppna eller spärra ditt kort för köp eller uttag i regioner utanför Sverige. När du ska ut och resa öppnar du enkelt upp ditt kort för den region du ska resa till. Du kan se och ändra din regionspärr i vår app eller via internetbanken.
Ändra regionspärren i vår app:
- Logga in i appen
- Välj ”Kort”
- Välj ”Regionspärr”
- Gör önskade ändringar
Ändra regionspärren via internetbanken:
- Logga in
- Välj ”Kort”
- Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
- Välj ”Regionspärr”
- Om du har flera kort, välj aktuellt kort i rullisten längst upp på sidan, du kan även bocka i rutan för att göra ändringen på samtliga kort
- Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
-
Du kan ta ut max 10 000kr/24h eller 25 000kr/vecka. Detta gäller för uttagsautomater och t.ex. vid valutaköp på valutaväxlingskontor. Du kan även sätta lägre gränser samt stänga kortet för uttag i appen eller internetbanken.
Ändra uttagsgränsen i vår app:
- Logga in i appen
- Välj ”Konton & Kort”
- Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
- Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"
Ändra uttagsgränsen via internetbanken:
- Logga in i internetbanken
- Välj ”Kort”
- Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
- Välj ”Köp- & uttagsgräns”
- För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
- Gör önskade ändringar under ”uttagsgräns” och klicka sedan på ”Spara”
-
-
En vanlig orsak är att du kan behöva ändra din köp- och uttagsgräns. Du kan kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.
Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i vår app:
- Logga in i appen
- Välj ”Konton & Kort”
- Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
- Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
- Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"
Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns via internetbanken:
- Logga in i internetbanken
- Välj Kort
- Klicka på Säkra kortbetalningar
- Välj Köp- & uttagsgräns
- Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
- För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
- Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara
Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.
Vanliga frågor om betalningar, överföringar & insättningar
-
Nej, eftersom du endast kan ha en Swish-anslutning till ditt registrerade mobilnummer i Skandia.
-
Du kan bara ansluta nordiska mobilnummer till Swish.
-
Om du har bytt mobiltelefon men har samma mobilnummer behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil.
Om du har nytt mobilnummer så behöver du ringa kundservice på 0771-55 55 00 så hjälper vi dig att registrera ditt nya nummer. Därefter så avslutar du din gamla Swish-anslutning i internetbanken och sedan kan du ansluta ditt nya nummer till Swish.
-
Du kan se din beloppsgräns i internetbanken under Betala - Swish - Mina swishanslutningar.
Här finns även information om hur du ändrar de olika beloppsgränserna.
-
Alla uppgifter du behöver hittar du i internetbanken.
Såhär går du tillväga:
- Logga in i internetbanken
- Klicka på fliken "Konton"
- Välj "Kontoöversikt"
- Klicka på ditt Allt i Ett-konto som du vill ta emot betalningen till
- Välj ”Detaljinformation”
- Uppgifterna visas under "Uppgifter ankommande utlandsbetalning"
- Ge uppgifterna till avsändaren tillsammans med ditt namn och din adress
Vanliga frågor om inloggning
-
Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)
Så här går det till:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
- Du skickas nu vidare till BankID:s säkerhetsapp där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
- Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.
Installationsproblem?
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44 -
Att hämta ditt BankID är enkelt. Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- Engångskoder (som du får via sms eller brev)
Så här går det till:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
- Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Bank-ID i två steg
- Första steget är att installera säkerhetsprogrammet för BankID genom att klicka på knappen ”Ladda ner BankID säkerhetsprogram” (här kan du se hur nedladdningen går till)
- I steg två ska du välja lösenord (minst sex tecken) till ditt BankID
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt BankID.
BankID sparas direkt i din dator, så om du har flera datorer behöver du ladda ner ett BankID för varje dator eller ladda ner Mobilt BankID som fungerar på vilken dator som helst.
Installationsproblem?
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44 -
Gör enligt följande om det inte går att logga in:
Har du problem med BankID?
Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.
Har du rätt inställningar i din webbläsare?
• Uppdatera säkerhetsinställningar
• Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
• Aktivera skriptOm du behöver mer hjälp:
Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44
Teknisk support för certifikat: gå till kontaktsidan och välj ärende i rullisten under rubriken mejla oss. -
PIN-kod
Den personliga PIN-koden består av 4 siffror och den skickas till dig i ett rekommenderat brev till din folkbokföringsadress när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv.
Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny.PIN-koden används när du:
- Ringer telefonbanken och kundservice
- Hämtar ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
- Loggar in med certifikat
Engångskoder
Engångskoderna består av 6 tecken som du kan få på SMS eller på ett kodkort. Väljer du att få koden via SMS får du den snabbast. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 för att registrera ditt mobilnummer.
SMS-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.Väljer du att få din engångskod via brev skickar vi koden med ordinarie postgång till din folkbokföringsadress (koden är då giltig i 7 dagar från utskicksdatum).
Engångskoden används när du:
- Hämtar ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
- Loggar in med BankID eller certifikat
Engångskoder för extra säkerhet
Engångskoder används som extra säkerhet vid inloggning och signering. Ge aldrig ut engångskoden till någon annan.
Engångskoderna får du med SMS till det mobilnummer du registrerat hos oss. Om vi saknar ditt nummer får du ett felmeddelande. Kontakta kundservice på 0771-55 55 00 om du behöver hjälp att registrera ditt mobilnummer. Engångskoden är giltig i 15 minuter.Engångskoder för nedladdning
När du ska hämta ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat ska du också ange en engångskod. Denna kod gäller endast för nedladdning av BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat och erhålls via SMS eller brev. -
För att logga in i internetbanken används i första hand BankID eller Mobilt BankID, men om du inte kan använda BankID/Mobilt BanKID finns alternativet certifikat. Certifikatet säkrar kommunikationen mellan dig och Skandia så att du kan använda internetbanken på ett säkert sätt. Du behöver endast ett certifikat per dator och person. Utgivare av certifikatet är Skandiabanken.
Tips om du har Internet Explorer
Hämtningen av certifikat stannar? När allt stannar på steg 3 av 3 så har du en gul eller vit list i ovankant av webbläsaren med texten "Microsoft vill köra följande tillägg; Microsoft Enrollment controll"? Högerklicka på den för att köra den nödvändiga Active X-kontrollen för att komma vidare med installationen.Installationen misslyckades? Börja om från början och var noga med att placera certifkatet i mappen "Betrodda rotcertifikatutfärdare".
Vanliga frågor om appen
-
Du hittar appen i App Store för iPhone, Google Play för Android. Kontrollera att det står Skandiabanken AB som "developer name" i Google Play. När du laddat hem appen kan du logga in med Mobilt BankID.
-
Nej, du måste inte ladda ner mobilappen för att nå banken via mobilen. Du kan fortfarande logga in som vanligt på skandia.se, fördelen med appen är att den är mobilanpassad.
-
Ja, mobilappen fungerar för dessa plattformar. Appen fungerar på samma vis även om utseendet kan skilja sig mellan de olika plattformarna.
-
Det kostar ingenting att använda den. Överföringar mellan konton och handel med fonder kostar inte heller något.
Mobilt BankID kommunicerar från din telefon eller surfplatta via datatrafik. Kostnader för datatrafik kan tillkomma beroende på ditt abonnemang hos din operatör eller internetleverantör. Tänk på detta särskilt när du reser utomlands och kör datatrafik på ditt telefonabonnemang. Kontakta din telefonoperatör för mer information om kostnader för datatrafik.
-
Du behöver ha ett mobilt BankID på den enhet du vill använda för mobilbanken och ditt mobiltelefonnummer registrerat hos oss. Har vi inte ditt mobilnummer kontaktar du kundservice på 0771-55 55 00.
Hämta BankID
Här kan du hämta eller förnya BankID och Mobilt BankID smidigt och enkelt.
Hämta/förnya BankIDHantera Swish
Vill du ansluta till Swish, ändra telefonnummer, hantera beloppgräns? Här hittar du allt.
Hantera Swish
Fler tips |
Koll på kortet
Få koll på hur du gör med köpgränser, regionspärrar och hur du ska tänka kring valutakurser.
Säkra kortbetalningarBetala till utlandet
Betalningar till utlandet kräver lite koll – det får du här.
Koll på utlandsbetalningarBehöver du göra en överföring?
Via internetbanken kan du göra både engångsöverföringar (direkta eller framtida) och återkommande överföringar – t.ex. månadsvisa.
Här gör du överföringarDödsfall
För de allra flesta är det svårt att veta vad man ska göra när man förlorar en närstående. Mycket sker automatiskt, men inte allt.
Läs vår guideFamiljejuridik
Vi har ett nära samarbete med Familjens Jurist där du som kund hos oss kan få hjälp med familjejuridiska frågor.
Läs mer