Konto, kort och betalning
Välj ett område – få svar på vanliga frågor och hjälp att lösa ditt ärende.
Kort och konto – vanliga ärenden
Välj bland vanliga ärenden för kort och konto och få hjälp att lösa ditt ärende.
Spärra kort
Om du förlorar ditt kort eller misstänker att någon annan fått kännedom om din kortkod ska du omedelbart ringa och spärra kortet. Samma sak gäller om det är ditt barns kort.
0771-33 20 00
Från utlandet: +46-771-33 20 00 (alltid öppet)
Aktivera kort
Har du eller ditt barn ett nytt kort eller kanske ersatt ett gammalt? Då kan du enkelt aktivera kortet på egen hand. Aktivera inte ditt nya kort förrän du har fått det.
Går det inte att handla med kortet?
Då behöver du antagligen ändra kortets köp- och uttagsgräns eller se över vilken regionsspärr det har.
Du hittar info om hur du uppdaterar dina inställningar under Ändra kortets köp- och uttagsgräns & regionspärr.
Reklamera ett kortköp
Reklamationsrätten gäller när du betalar med kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands.
Läs mer om vad som gäller & hur du gör för att reklamera ett kortköp.
Ge en annan person tillgång till ditt konto
För att ge din partner eller ett ombud tillgång till ett eller flera av dina konton behöver du fylla i en fullmakt. Det gör du enkelt genom att logga in på Internetbanken och klickar på Övriga val och Fullmakter. Där finns också mer info om hur det funkar.
Glömt kortkod
Om du har glömt eller råkat spärra din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt eller via säkert meddelande för att beställa en kodkopia.
Logga in & chatta med kundservice
Logga in & skicka säkert meddelande
Vanliga frågor om konto och kort
Välj bland vanliga frågor om kort och konto eller sök bland alla frågor och svar.
Kort
-
Du beställer ett ersättningskort via din internetbank. Ditt kort är aktivt till dess att du aktiverar ditt nya kort som kommer att ha samma kod som det tidigare. Om du ska beställa ett ersättningskort för ditt barn är du välkommen att kontakta oss via chatt eller genom att ringa oss på 0771-55 55 00 så hjälper vi dig.
Så här gör du för att beställa ersättningskort via din internetbank:
- Logga in i din internetbank
- Klicka på menyvalet önskat kort i översikten och välj "Beställ ersättningskort"
- Välj vilket kort du vill beställa ersättningskort för i rullisten
- Kontrollera att namnet är rätt och klicka sedan på "Beställ"
-
Ditt kort är giltigt under hela den månad som står på framsidan av ditt kort. Ditt utbyteskort kommer på posten ca en månad innan ditt nuvarande kort går ut.
-
Du kan ta ut maximalt 10 000 kr per dygn eller 25 000 kr per rullande 7 dagars-period. Detta gäller för uttagsautomater och t.ex. vid valutaköp på valutaväxlingskontor. Du kan även sätta lägre gränser samt stänga kortet för uttag i appen eller internetbanken.
Ändra uttagsgränsen i appen:
- Logga in i appen
- Klicka på "Konto"
- Klicka på ditt kort
- Gör önskade ändringar under rubriken "Uttagsgräns i automat" och tryck på "Stäng".
Ändra uttagsgränsen via din internetbank:- Logga in på din internetbank
- Välj ”menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
- För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
- Gör önskade ändringar och klicka sedan på "Spara"
-
Om du förlorar ditt kort eller misstänker att någon annan fått kännedom om din kortkod ska du omedelbart ringa och spärra ditt kort på 0771-33 20 00. Om du ringer från utlandet så ringer du +46771-33 20 00.
-
Ändra kortets köp- och uttagsgräns & regionspärr
-
En vanlig orsak är att du kan behöva ändra din köp- och uttagsgräns. Du kan kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.
Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i appen:
- Logga in i appen
- Klicka på "Konto"
- Klicka på ditt kort
- Gör önskade ändringar under rubriken "Köpgräns" och "Uttagsgräns i automat" och tryck på "Stäng".
Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns via din internetbank:
- Logga in i din internetbank
- Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
- Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns
- För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
- Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara
Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.
-
Köp- och uttagsgräns är en säkerhetsbegränsning du kan ange för hur mycket du max kan handla för på ditt kort eller ta ut i uttagsautomater under en rullande tidsperiod. Du sätter en total köpgräns där du sedan kan bestämma hur mycket av detta som får avse internetköp.
Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars perioder medan uttagsgränsen gällande automat gäller under rullande 7-dagars perioder. Med rullande menas att vi sammanställer de köp/uttag som har skett under den angivna perioden, om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget.
Du kan se hur mycket du har kvar att förbruka samt ändra din köp- och uttagsgräns i mobilappen eller via din internetbank.
Ändra köp- och uttagsgränsen i appen:
- Logga in i appen
- Klicka på "Konto"
- Klicka på ditt kort
- Gör önskade ändringar under rubriken "Köpgräns" och "Uttagsgräns i automat" och tryck på "Stäng".
Ändra köp- och uttagsgräns via din internetbank:
- Logga in i din internetbank
- Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
- Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns
- För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
- Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara
Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.
-
Du kan ta ut max 10 000 kr/24h eller 25 000 kr/vecka. Detta gäller för uttagsautomater och t.ex. vid valutaköp på valutaväxlingskontor. Du kan även sätta lägre gränser samt stänga kortet för uttag i mobilappen eller internetbanken.
Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i mobilappen:
- Logga in i appen
- Klicka på "Konto"
- Klicka på ditt kort
- Gör önskade ändringar under rubriken "Uttagsgräns i automat" och tryck på "Stäng"
Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns via din internetbank:
- Logga in i din internetbank
- Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
- Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns
- För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
- Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara
Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.
-
Ja, som en säkerhetsåtgärd kan du välja att öppna eller spärra ditt kort för köp eller uttag i regioner utanför Sverige. När du ska ut och resa öppnar du enkelt upp ditt kort för den region du ska resa till. Du kan se och ändra din regionspärr i mobilappen eller via internetbanken.
Ändra regionspärren i vår app:
- Logga in i appen
- Klicka på Konto
- Klicka på ditt kort
- Under Utlandsköp, gör önskade ändringar och klicka på "Spara mina val"
Ändra regionspärren via din internetbank:
- Logga in på din internetbank
- Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Regionspärr
- Om du har flera kort, välj aktuellt kort i rullisten längst upp på sidan, du kan även bocka i rutan för att göra ändringen på samtliga kort
- Gör önskade ändringar och klicka sedan på "Spara"
Konto
-
-
Du ser aktuella räntor på "Mina konton" inloggad på din internetbank. Till höger på sidan finns "Vanliga frågor" där det står samlat vad det är för ränta på dina olika konton.
Logga in och se aktuella räntor -
Allt i Ett-konto, Sparkonto & Skandiakonto
Din ränta sätts in på ditt konto vid årsskiftet. Om räntan överstiger 100 kronor dras 30 % i skatt.
Fasträntekonto
Du får din ränta utbetald när ditt Fasträntekonto avslutas. -
För att ge din partner eller ett ombud tillgång till ett eller flera av dina konton behöver du fylla i en fullmakt. Det gör du enkelt genom att logga in i internetbanken.
Så här gör du:
- Logga in i internetbanken
- Välj Övriga val
- Välj Fullmakter
- Välj Registrera fullmakt
-
Du ansöker om ett konto till ditt barn via en blankett.
Här kan du läsa mer om vilka produkter du kan ansöka om till ditt barn.
Kontoutdrag
-
Saldo är summan av de transaktioner som bokförts på kontot, medan det tillgängliga beloppet motsvarar det belopp som för tillfället finns att utnyttja på kontot. Om du har en kredit kopplad till kontot så räknas det kreditbelopp som finns kvar att utnyttja in i det tillgängliga beloppet.
Om tillgängligt belopp och saldo skiljer sig åt kan det bero på att gjorda kortköp eller automatuttag inte har bokförts än eller att det finns en kredit kopplad till kontot.
-
Transaktioner för innevarande år samt 2 kalenderår tillbaka i tiden visas på din internetbank.
-
Om du vill exportera dina transaktioner gör du enligt följande:
- Logga in på din internetbank
- Välj menyvalet Konton och Mina konton
- Klicka på Exportera
- Välj om du vill exporera till en PDF eller i Excel-format
-
Under reservationer redovisas de kortköp och automatuttag som har reserverats på ditt konto. Det reserverade beloppet påverkar tillgängligt belopp men har inte definitivt bokförts på kontot ännu. Observera att ett reserverat belopp är ett uppskattat belopp och att det kan bli ett annat belopp som definitivt bokförs på kontot. Ett vanligt exempel när det sker är vid kortköp och automatuttag i utlandet där valutaväxlingskurserna är olika på inköpsdagen och bokföringsdagen.
Här visas också eventuella returer av kortköp som du gjort men som inte definitivt har bokförts på kontot ännu. En retur bokförs på kontot så snart banken fått pengarna vilket vi normalt får 1-3 dagar efter att returen har gjorts. Returerna beräknas inte i summan av reserverade belopp och returerna påverkar inte heller tillgängligt belopp eller saldot på kontot.
Hittar du inte svar?
Välj ett ämne och se fler frågor och svar

Vardagspaketet
Vardagspaketet ger dig våra populäraste digitala banktjänster och koll på din dagliga ekonomi – enkelt och kostnadsfritt. Finns även för barn & unga och för studenter.

Öppna sparkonto
Vi har sparkonton för alla behov – oavsett om du söker ett kortsiktigt buffertsparande eller ett långsiktigt fond- eller aktiesparande. Alla konton är kostnadsfria att öppna på webben såklart!

Öppna lönekonto
Vårt Allt i Ett-konto är det självklara kontot för din lön, dina räkningar och överföringar. Du ansluter enkelt kort, sparande och Swish. Självklart gäller insättningsgarantin.
Nu får du 4,10 % i ränta på Fasträntekonto
Ett tryggt sparande håller drömmar vid liv. Genom att binda dina sparpengar på ett Fasträntekonto får du en högre ränta än på ett vanligt sparkonto.
Kontot omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Varje kund har rätt till ersättning för sin sammanlagda kontobehållning i banken med ett belopp som motsvarar högst 1 050 000 kronor.
Läs mer om FasträntekontoKontakta oss
Välj om du vill chatta, skicka meddelande eller ringa oss.
Chatta med oss
Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.
Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–16
Skicka meddelande
För att skicka ett meddelande behöver du inte vara kund hos oss, men för att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du identifiera dig.
Ring till oss
Bank: vardagar 7–23, helgdagar 8–22
Försäkring: vardagar 8.15–16.45
Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00
Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50