Gå till innehåll

Konto, Kort & Betalning

Här kan du lösa flera av dina ärenden och hitta svar på de vanligaste frågorna om konto, kort och andra banktjänster.

Kundservice › Konto, Kort & Betalning

Spärra kort

Om du förlorar ditt kort eller misstänker att någon annan fått kännedom om din kortkod ska du omedelbart ringa och spärra kortet. Samma sak gäller om det är ditt barns kort.  

0771-33 20 00
Från utlandet: +46-771-33 20 00 (alltid öppet)

Aktivera kort

Har du eller ditt barn ett nytt kort eller kanske ersatt ett gammalt? Då kan du enkelt aktivera kortet på egen hand. Aktivera inte ditt nya kort förrän du har fått det.

Aktivera kort

Går det inte att handla med kortet?

Då behöver du antagligen ändra kortets köp- och uttagsgräns eller se över vilken regionsspärr det har.

Du hittar info om hur du uppdaterar dina inställningar under Ändra kortets köp- och uttagsgräns & regionspärr.

Reklamera ett kortköp

Reklamationsrätten gäller när du betalar med kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands.

Läs mer om vad som gäller & hur du gör för att reklamera ett kortköp.

 

Ge en annan person tillgång till ditt konto

För att ge din partner eller ett ombud tillgång till ett eller flera av dina konton behöver du fylla i en fullmakt. Det gör du enkelt genom att logga in på Internetbanken och klickar på Övriga val och Fullmakter. Där finns också mer info om hur det funkar.  

Logga in & fyll i fullmakten

Glömt kortkod

Om du har glömt eller råkat spärra din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt för att beställa en kodkopia. 

Logga in & chatta med kundservice 

Vanliga frågor & svar

Konto

  • Om du vill få skatteåterbäringen direkt till ditt konto kan du anmäla ett bankkontonummer till Skatteverket. Anmälan gör du via e-tjänsten Skattekonto på Skatteverkets hemsida.

  • Du loggar in på internetbanken och klickar på Konton och Avsluta konto. Där du hittar mer information om hur du ska gå till väga.

  • För att ge din partner eller ett ombud tillgång till ett eller flera av dina konton behöver du fylla i en fullmakt. Det gör du enkelt genom att logga in på Internetbanken och klickar på Övriga val och Fullmakter. Där finns också mer info om hur det funkar.  

    Logga in och fyll i fullmakten

  • Du ansöker om ett konto till ditt barn via en blankett. Här kan du läsa mer om vilka produkter du kan ansöka om till ditt barn.

  • Det är de fyra första siffrorna i ditt kontonummer.

Alla frågor och svar

Kontoutdrag

  • Saldo är summan av de transaktioner som bokförts på kontot, medan det tillgängliga beloppet motsvarar det belopp som för tillfället finns att utnyttja på kontot. Om du har en kredit kopplad till kontot så räknas det kreditbelopp som finns kvar att utnyttja in i det tillgängliga beloppet.

    Om tillgängligt belopp och saldo skiljer sig åt kan det bero på att gjorda kortköp eller automatuttag inte har bokförts än eller att det finns en kredit kopplad till kontot.

  • Transaktioner för innevarande år samt 2 kalenderår tillbaka i tiden visas på internetbanken.

  • Logga in och klicka dig fram till kontoutdraget på det konto du vill exportera ifrån. Lite längre ner på kontoutdargssidan hittar du "Exportera till excel".

  • Under reservationer redovisas de kortköp och automatuttag som har reserverats på ditt konto. Det reserverade beloppet påverkar tillgängligt belopp men har inte definitivt bokförts på kontot ännu. Observera att ett reserverat belopp är ett uppskattat belopp och att det kan bli ett annat belopp som definitivt bokförs på kontot. Ett vanligt exempel när det sker är vid kortköp och automatuttag i utlandet där valutaväxlingskurserna är olika på inköpsdagen och bokföringsdagen.

    Här visas också eventuella returer av kortköp som du gjort men som inte definitivt har bokförts på kontot ännu. En retur bokförs på kontot så snart banken fått pengarna vilket vi normalt får 1-3 dagar efter att returen har gjorts. Returerna beräknas inte i summan av reserverade belopp och returerna påverkar inte heller tillgängligt belopp eller saldot på kontot.

Alla frågor och svar

Ändra kortets köp- och uttagsgräns & regionspärr

  • En vanlig orsak är att du kan behöva ändra din köp- och uttagsgräns. Du kan kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.

    Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i vår app:

    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
    5. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"

    Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns via internetbanken:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj Kort
    3. Klicka på Säkra kortbetalningar
    4. Välj Köp- & uttagsgräns
    5. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
    6. För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
    7. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara

    Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.

  • Köp- och uttagsgräns är en säkerhetsbegränsning du kan ange för hur mycket du max kan handla för på ditt kort eller ta ut i uttagsautomater under en rullande tidsperiod. Du sätter en total köpgräns där du sedan kan bestämma hur mycket av detta som får avse internetköp.

    Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars perioder medan uttagsgränsen gällande automat gäller under rullande 7-dagars perioder. Med rullande menas att vi sammanställer de köp/uttag som har skett under den angivna perioden, om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget. 

    Du kan se hur mycket du har kvar att förbruka samt ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.

    Ändra köp- och uttagsgränsen i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"
    Ändra köp- och uttagsgränsen via internetbanken:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
  • Du kan ta ut max 10 000kr/24h eller 25 000kr/vecka. Detta gäller för uttagsautomater och t.ex. vid valutaköp på valutaväxlingskontor. Du kan även sätta lägre gränser samt stänga kortet för uttag i appen eller internetbanken.

    Ändra uttagsgränsen i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"
    Ändra uttagsgränsen via internetbanken:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar under ”uttagsgräns” och klicka sedan på ”Spara”
  • Ja, som en säkerhetsåtgärd kan du välja att öppna eller spärra ditt kort för köp eller uttag i regioner utanför Sverige. När du ska ut och resa öppnar du enkelt upp ditt kort för den region du ska resa till. Du kan se och ändra din regionspärr i vår app eller via internetbanken.

    Ändra regionspärren i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Kort”
    3. Välj ”Regionspärr”
    4. Gör önskade ändringar
    Ändra regionspärren via internetbanken:
    1. Logga in
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Regionspärr”
    5. Om du har flera kort, välj aktuellt kort i rullisten längst upp på sidan, du kan även bocka i rutan för att göra ändringen på samtliga kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
Alla frågor och svar

Övriga frågor & svar

Hand håller i mobil

Vardagspaketet

Vardagspaketet ger dig våra populäraste digitala banktjänster och koll på din dagliga ekonomi – enkelt och kostnadsfritt. Finns även för barn & unga och för studenter.

Fyra timglas i olika storlekar

Öppna sparkonto

Vi har sparkonton för alla behov – oavsett om du söker ett kortsiktigt buffertsparande eller ett långsiktigt fond- eller aktiesparande. Alla konton är kostnadsfria att öppna på webben såklart!

Läsplatta på skrivbord

Ansök om lönekonto

Vårt Allt i Ett-konto är det självklara kontot för din lön, dina räkningar och överföringar. Du ansluter enkelt kort, sparande och Swish. Självklart gäller insättningsgarantin. 

Hittade du inte svar på din fråga?

Chatta med oss

Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.

Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–15

Skicka meddelande

För att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du logga in först. I nästa steg väljer du ärende.

Ring till oss

Bank: vardagar 07-23, helgdagar 08-22
Försäkring: vardagar 8.15–16.45

Välj rätt siffra i talsvaret

Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00 

Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50

Tycker du informationen på sidan är enkel och vägledande?

Något gick fel när formuläret skulle skickas.