Gå till innehåll

Konto, Kort & Betalning

Här kan du lösa flera av dina ärenden och hitta svar på de vanligaste frågorna om konto, kort och andra banktjänster.

Kundservice › Konto, Kort & Betalning

Spärra kort

Om du förlorar ditt kort eller misstänker att någon annan fått kännedom om din kortkod ska du omedelbart ringa och spärra kortet. Samma sak gäller om det är ditt barns kort.  

0771-33 20 00
Från utlandet: +46-771-33 20 00 (alltid öppet)

Aktivera kort

Har du eller ditt barn ett nytt kort eller kanske ersatt ett gammalt? Då kan du enkelt aktivera kortet på egen hand. Aktivera inte ditt nya kort förrän du har fått det.

Aktivera kort

Går det inte att handla med kortet?

Då behöver du antagligen ändra kortets köp- och uttagsgräns eller se över vilken regionsspärr det har.

Du hittar info om hur du uppdaterar dina inställningar under Ändra kortets köp- och uttagsgräns & regionspärr.

Reklamera ett kortköp

Reklamationsrätten gäller när du betalar med kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands.

Läs mer om vad som gäller & hur du gör för att reklamera ett kortköp.

 

Ge en annan person tillgång till ditt konto

För att ge din partner eller ett ombud tillgång till ett eller flera av dina konton behöver du fylla i en fullmakt. Det gör du enkelt genom att logga in på Internetbanken och klickar på Övriga val och Fullmakter. Där finns också mer info om hur det funkar.  

Logga in & fyll i fullmakten

Glömt kortkod

Om du har glömt eller råkat spärra din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt för att beställa en kodkopia. 

Logga in & chatta med kundservice 

Vanliga frågor & svar

Konto

  • Om du vill få skatteåterbäringen direkt till ditt konto kan du anmäla ett bankkontonummer till Skatteverket. Anmälan gör du via e-tjänsten Skattekonto på Skatteverkets hemsida.

  • Du loggar in på internetbanken och klickar på Konton och Avsluta konto. Där du hittar mer information om hur du går tillväga.

  • Saldo är suman av de transaktioner som bokförts på kontot, medan det disponibla beloppet motsvarar det belopp som för tillfället finns att utnyttja på kontot. Om du har en kredit kopplad till kontot så räknas det kreditbelopp som finns kvar att utnyttja in i det disponibla beloppet.

    Om disponibelt belopp och saldo skiljer sig åt kan det bero på att gjorda kortköp eller automatuttag inte har bokförts än eller att det finns en kredit kopplad till kontot.

  • Transaktioner för innevarande år samt 2 kalenderår tillbaka i tiden visas på internetbanken.

  • Logga in på internetbanken och klicka dig fram till kontoutdraget på det konto du vill exportera ifrån. Lite längre ner på kontoutdargssidan hittar du "Exportera till excel".

  • För att ge din partner eller ett ombud tillgång till ett eller flera av dina konton behöver du fylla i en fullmakt. Det gör du enkelt genom att logga in på Internetbanken och klickar på Övriga val och Fullmakter. Där finns också mer info om hur det funkar.  

    Logga in och fyll i fullmakten

  • Du ansöker om ett konto till ditt barn via den här blanketten. Här kan du läsa mer om vilka produkter du kan ansöka om till ditt barn.

Alla frågor och svar

Kort

  • Du beställer ett ersättningskort via internetbanken. Ditt kort är aktivt till dess att du aktiverar ditt nya kort som kommer att ha samma kod som det tidigare. Om du ska beställa ett ersättningskort för ditt barn är du välkommen att kontakta oss via chatt eller genom att ringa oss på 0771-55 55 00 så hjälper vi dig.

    Så här gör du för att beställa ersättningskort via internetbanken:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Klicka på önskat kort i översikten och välj ”Beställ ersättningskort”
    3. Välj vilket kort du vill beställa ersättningskort för i rullisten
    4. Kontrollera att namnet är rätt och klicka sedan på ”Beställ”

  • Ditt kort är giltigt under hela den månad som står på framsidan av ditt kort. Ditt utbyteskort kommer på posten ca en månad innan ditt nuvarande kort går ut.

  • Du kan ta ut maximalt 10 000kr per dygn eller 25 000kr per rullande 7 dagars-period. Detta gäller för uttagsautomater och t.ex. vid valutaköp på valutaväxlingskontor. Du kan även sätta lägre gränser samt stänga kortet för uttag i appen eller internetbanken.

    Ändra uttagsgränsen i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"

    Ändra uttagsgränsen via internetbanken:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”

  • Om du förlorar ditt kort eller misstänker att någon annan fått kännedom om din pinkod ska du omedelbart ringa och spärra ditt kort på 0771-33 20 00. Om du ringer från utlandet så ringer du +46-771-33 20 00.

  • Nej, du använder den kod som du får per post när du beställt ditt kort.

  • Från den 14 september 2019 infördes höjda säkerhetskrav vid vissa typer av betalningar inom EU/EES, bland annat för att minska risken för bedrägerier. Kraven påverkar hur man betalar eftersom det ofta krävs en så kallad stark kundautentisering (SCA). Signaturen räknas inte som en stark kundautentisering.

    Från och med 1 november 2020 kommer du inte längre kunna genomföra köp där du signerar ett kvitto, så kallade signaturköp, inom EU/EES. Det är därför nu ännu viktigare att du kan din kortkod. Om du är osäker på din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt (alla dagar 8–21) eller genom att ringa oss på 0771-55 55 00 (alla dagar 6–24) för att beställa en kodkopia.

    Läs mer om den nya betaltjänstlagen här. 

  • Om du har spärrat din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt eller genom att ringa oss på 0771-55 55 00 så hjälper vi dig att låsa upp din kortkod.  

  • Om du är osäker på din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt eller genom att ringa oss på 0771-55 55 00 för att beställa en kodkopia.  

  • Nej, däremot kan din partner ha ett extrakort kopplat till krediten om ni är folkbokförda på samma adress.

    Du ansöker om ett extrakort via internetbanken:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Tryck på Kort
    3. Välj den korttyp som du vill beställa ett extrakort för dvs. Bankkort, Bankkort Online eller Kreditkort
    4. Klicka på Ansök om extrakort
    5. Fyll i uppgifterna och tryck på Godkänn

Alla frågor och svar

Ändra kortets köp- och uttagsgräns & regionspärr

  • En vanlig orsak är att du kan behöva ändra din köp- och uttagsgräns. Du kan kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.

    Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i vår app:

    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
    5. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"

    Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns via internetbanken:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj Kort
    3. Klicka på Säkra kortbetalningar
    4. Välj Köp- & uttagsgräns
    5. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
    6. För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
    7. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara

    Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.

  • Köp- och uttagsgräns är en säkerhetsbegränsning du kan ange för hur mycket du max kan handla för på ditt kort eller ta ut i uttagsautomater under en rullande tidsperiod. Du sätter en total köpgräns där du sedan kan bestämma hur mycket av detta som får avse internetköp.

    Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars perioder medan uttagsgränsen gällande automat gäller under rullande 7-dagars perioder. Med rullande menas att vi sammanställer de köp/uttag som har skett under den angivna perioden, om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget. 

    Du kan se hur mycket du har kvar att förbruka samt ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.

    Ändra köp- och uttagsgränsen i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"
    Ändra köp- och uttagsgränsen via internetbanken:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
  • Du kan ta ut max 10 000kr/24h eller 25 000kr/vecka. Detta gäller för uttagsautomater och t.ex. vid valutaköp på valutaväxlingskontor. Du kan även sätta lägre gränser samt stänga kortet för uttag i appen eller internetbanken.

    Ändra uttagsgränsen i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"
    Ändra uttagsgränsen via internetbanken:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar under ”uttagsgräns” och klicka sedan på ”Spara”
  • Ja, som en säkerhetsåtgärd kan du välja att öppna eller spärra ditt kort för köp eller uttag i regioner utanför Sverige. När du ska ut och resa öppnar du enkelt upp ditt kort för den region du ska resa till. Du kan se och ändra din regionspärr i vår app eller via internetbanken.

    Ändra regionspärren i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Kort”
    3. Välj ”Regionspärr”
    4. Gör önskade ändringar
    Ändra regionspärren via internetbanken:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Regionspärr”
    5. Om du har flera kort, välj aktuellt kort i rullisten längst upp på sidan, du kan även bocka i rutan för att göra ändringen på samtliga kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
Alla frågor och svar

Övriga frågor & svar

Hand håller i mobil

Vardagspaketet

Vardagspaketet ger dig våra populäraste digitala banktjänster och koll på din dagliga ekonomi – enkelt och kostnadsfritt. Finns även för barn & unga och för studenter.

Läs mer om Vardagspaketet
Fyra timglas i olika storlekar

Öppna sparkonto

Vi har sparkonton för alla behov – oavsett om du söker ett kortsiktigt buffertsparande eller ett långsiktigt fond- eller aktiesparande. Alla kostar 0 kr att öppna på webben, såklart!

Jämför olika sparkonton
Läsplatta på skrivbord

Ansök om lönekonto

Vårt Allt i Ett-konto är det självklara kontot för din lön, dina räkningar och överföringar. Du ansluter enkelt kort, sparande och Swish. Självklart gäller insättningsgarantin. 

Läs mer om Allt i Ett-konto
Skandias tre kort

Vilket kort passar dig?

Jämför våra Visa-kort och se vilket som passar dig bäst – Bankkort, Bankkort online för unga eller Kreditkort med upp till 60 dagars avgiftsfri kredit.

Jämför våra kort

Hittade du inte svar på din fråga?

Chatta med oss

Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.

Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–15

Börja chatta

Ring till oss

Bank: alla dagar 6–24
Försäkring: vardagar 8.15–16

Välj rätt siffra i talsvaret

Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00 

Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50

Läsplatta på skrivbord

Hjälp oss att bli bättre!

Just nu förbättrar och utvecklar vi den här sidan - och vi behöver din hjälp! Dina tankar och åsikter är värdefulla. Formuläret tar ca 4 minuter att genomföra.

Tack för din hjälp!

Till undersökningen