Betala och överföra
Välj bland vanliga ärenden och få hjälp.
Vanliga frågor om betala och överföra
Välj bland vanliga frågor om betala och överföra eller sök bland alla frågor och svar.
Överföra pengar
-
Du kan både göra engångsöverföringar (direkta och framtida) och lägga upp överföringar som ska utföras månadsvis.
Överföringar som ska utföras snarast möjlig där dagens datum anges som överföringsdatum, kommer att debiteras ditt konto omedelbart. Du hittar överföringen på kontoutdraget. När överföringen finns på kontoutdraget kan man inte längre ändra eller ta bort den.
Läs mer om hur du registerar en överföring. -
Du kan både göra engångsöverföringar (direkta och framtida) och lägga upp överföringar som ska utföras månadsvis.
Överföringar som ska utföras snarast möjligt, dvs där dagens datum anges som överföringsdatum, kommer att debiteras ditt konto omedelbart. Du kan se överföringen på kontoutdraget. När överföringen finns på kontoutdraget kan man inte längre ändra eller ta bort den.
Så här går du tillväga för att registrera en överföring i appen:
- Logga in i appen
- Välj "Betala"
- Välj "Ny överföring"
- Välj vilket konto du vill göra överföringen ifrån
- Ange vilket konto du vill utföra överföringen till genom att:
- välja ett konto i din mottagarlista
- välj "Lägg till ny mottagare" och ange vilket clearing- och kontonummer du vill göra överföringen till. Clearing- och kontonummer anges i en direkt följd utan bindestreck, mellanslag eller specialtecken. Du kan även välja att spara kontot i din mottagarlista. Tryck därefter "Godkänn ny mottagare" - Ange beloppet på överföringen
- Fyll i meddelande till mottagaren. Du kan fylla i max 12 tecken som kommer att visas på mottagarens kontoutdrag
- Under "Egen anteckning" kan du fylla i text som kommer att visas på ditt eget kontoutdrag
- Ange datum för överföringen. Här kan du även ange om du vill att överföringen ska göras återkommande månadsvis
- Klicka på "Överför."
Vid överföring till annan person i Skandia där du inte har fullmakt på kontot eller till annan bank får du verifiera överföringen med Mobilt BankID.
-
Ja, gör så här:
- Logga in
- Välj menyvalet Konton och Mina konton
- Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens.
-
Om du utför överföringen till ett konto i Skandia når den mottagarens konto omedelbart oavsett vilken tidpunkt eller dag du utfört överföringen.
Om du utför överföringen till ett konto i annan bank en vardag före kl. 13:45 når den mottagarens konto samma dag senast 17:00. Om överföringen utförs en vardag efter 13:45 eller under en helgdag når den mottagarens konto nästkommande vardag senast kl. 17:00.
-
Så här går gör du:
- Logga in
- Välj menyvalet Konton och Mina konton
- Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens
Betala räkningar
-
-
Så här gör du:
- Logga in i appen
- Klicka på "Betala"
- Välj "Ny betalning"
- Välj vilket konto betalningen ska dras ifrån
- Välj mottagare:
- Sparade mottagare finns i rullistan
- Om du vill lägga till en ny mottagare väljer du Ny mottagare och anger Bank- eller Plusgironumret. Tryck på Fortsätt - Fyll i uppgifterna:
- Belopp
- Betalningsreferens (OCR) alternativt Meddelande till mottagaren
- Datum för betalning. Du kan ange snarast, sista i månaden eller ett valfritt datum i kalendern. Helgdagar är inte möjliga att välja - Under Egen anteckning anger du den text du vill ska visas på ditt eget kontoutdrag. Om du lämnar fältet tomt så kommer det per automatik att stå Plus- eller Bankgironummer och betalningsmottagarens namn
- Tryck på Registrera betalning
- Betalningen är nu registrerad och du kan lägga till ytterligare betalningar
- När du lagt till alla räkningar klickar du på Godkänn betalningar
- Du blir nu ombedd att signera för att godkänna betalningarna
- Nu är dina räkningar klara för betalning
-
Räkningar som du vill ska betalas samma dag måste godkännas vardagar innan kl. 09.00. Du kan även välja ett framtida datum som betalningsdag. Beloppet bokförs på mottagarens konto på betalningsdagen.
-
Så här gör du:
- Logga in
- Välj menyvalet Konton och Mina konton
- Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande plus- eller bankgironummer
Autogiro & E-faktura
-
Så här gör du:
- Logga in
- Välj menyvalet Betala, E-faktura och Mina e-fakturamottagare
- Sök upp betalningsmottagaren efter vilket namn som står som betalningsmottagare på fakturan, du behöver inte ange en bransch för att kunna söka
- Klicka på "Sök företag"
- När du hittat önskat företag, klicka på "Anmäl till e-faktura"
- I vissa fall önskar företaget kompletterande uppgifter, fyll i så fall i dessa och skicka beställningen
- Företaget visas under "Mina anslutna företag" när du får din första avi via e-faktura
-
- Logga in på Mina Gruppförsäkringar.
- I den gråa rutan i det övre högra hörnet på sidan finns det en knapp med texten Anslut till autogiro. Klicka på knappen och följ stegen.
Autogirot dras sedan alltid näst sista bankdagen varje månad. Om det skulle saknas täckning på kontot eller om autogirodragningen misslyckas av någon annan anledning, då får du en premieavi istället.
Om du redan betalar via autogiro och vill byta kontonummer då behöver du kontakta oss, så hjälper vi dig.
-
Logga in på din bank för att anmäla e-faktura för din/dina försäkringar. För närvarande erbjuder Skandia e-faktura endast för vissa försäkringar, men detta kan komma att utvidgas framöver.
-
Nej, alla dina e-fakturor dras från samma konto.
-
Nej, du behöver avsluta dina anslutna betalningsmottagare för e-faktura i den andra banken och anmäla dem på nytt hos oss.
Insättning & Avier
-
Vi har tyvärr ingen kontanthantering så du behöver vända dig till en annan aktör för att få hjälp att sätta in dina kontanter och sedan flytta dem till ditt konto i Skandia.
-
Hittar du inte svar?
Välj ett ämne och se fler frågor och svar
Vardagspaketet
Vardagspaketet ger dig våra populäraste digitala banktjänster och koll på din dagliga ekonomi – enkelt och kostnadsfritt. Finns även för barn & unga och för studenter.
Öppna sparkonto
Vi har sparkonton för alla behov – oavsett om du söker ett kortsiktigt buffertsparande eller ett långsiktigt fond- eller aktiesparande. Alla konton är kostnadsfria att öppna på webben såklart!
Öppna lönekonto
Vårt Allt i Ett-konto är det självklara kontot för din lön, dina räkningar och överföringar. Du ansluter enkelt kort, sparande och Swish. Självklart gäller insättningsgarantin.
Kontakta oss
Välj om du vill chatta, skicka meddelande eller ringa oss.
Chatta med oss
Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.
Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–16
Skador: vardagar 10–15
Skicka meddelande
För att skicka ett meddelande behöver du inte vara kund hos oss, men för att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du identifiera dig.
Ring till oss
Bank: vardagar 7–23, helgdagar 8–22
Försäkring: vardagar 8.15–16.45
Skador: vardagar 10–15
Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00
Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50