Gå till innehåll

Så tankar du energi när du jobbar hemma

För många ser arbetet väldigt annorlunda ut just nu med hemmajobb i stor utsträckning. Utan att vi kanske märkt det har vi förlorat många vanor som gjort att vi mått bra. – Därför är det viktigt att skapa nya rutiner som ersätter dem man förlorat – för att tanka på med positiva upplevelser och energi, säger Aleksandar Djordjevic, psykolog hos vår samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center.

Aleksandar Djordjevic, psykolog hos vår samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center

I stort och smått har våra liv förändrats av den pågående pandemin. Du kanske brukade ta en cykeltur till jobbet, en promenad på lunchen, fika med kollegorna och gymma på väg hem.

– Många jag möter säger ”jag vet inte varför jag är så trött, nedstämd och mer stressad” – och tänker inte på hur mycket deras liv förändrats, säger Aleksandar Djordjevic.

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har tjänstepension med hälsoförsäkring hos oss vända sig. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning. Den som ringer får kontakt med en hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet Rehab Center.

Enklare vardagspussel – för vissa 

Aleksandar Djordjevic konstaterar dock att många upplever också fördelar med det nya normala. Det kan exempelvis vara lättare att få ihop vardagen för småbarnsföräldrar som slipper lägga tid på att pendla till jobbet. Men för de som mår sämre finns åtgärder att sätta in för att bryta monotonin.

– Man kan jämföra våra positiva vanor och rutiner med bärande väggar i ett hus. Man tänker inte på dem när de finns där – men börjar man plocka bort dem blir det stora problem. Därför är det viktigt att staga upp vardagslivet med nya ”väggar”, säger Aleksandar Djordjevic.

Psykologens 3 bästa tips

1. Nya rutiner

Tänk igenom hur din dag såg ut när du jobbade på kontoret och fundera på hur du kan återskapa de bästa vanorna. Rutiner för att ta pauser, äta lunch och fika tillsammans med andra, få miljöombyte och tillfällen för vardagsmotion och träning har förändrats för många och som vi mår bra av att ha i vår vardag.

Till exempel kan du återskapa lite vardagsmotion genom att ta en promenad innan jobbet och en promenad på eftermiddagen för att markera slutet på dagen. När arbetsdagen är slut – stäng av datorn och lägg undan den för att undvika bli triggad av att datorn ligger framme, säger Aleksandar Djordjevic.

2. Glöm inte det sociala

En arbetsdag på kontoret består av mycket mer än jobb. Därför är det viktigt att försöka få in det sociala även när du jobbar hemma.

– Det vardagliga sociala saknar många – därför är det viktigt att försöka umgås digitalt. Ta en fika över videolänk eller varför inte en digital AW? Bor du nära en kollega kan ni ta en promenad tillsammans.

3. Omväxling och paus

När hela arbetsdagen sker framför datorn kan vi bli skärmtrötta. Hjärnan behöver avkoppling. Ta täta pauser – ungefär fem minuter varje timme – och lämna alla skärmar.

– För många är utmaningen att inte ta upp mobiltelefonen under pausen. Gå ut en liten stund och vila hjärnan och blicken, säger Aleksandar Djordjevic.

 

Hur är läget?... Egentligen.

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har tjänstepension med hälsoförsäkring ringa. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning. Den som ringer får kontakt med en hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet Rehab Center.

Du kan få hjälp och råd av bland annat av psykologer, ergonomer, fysioterapeuter om du exempelvis känner dig nedstämd, har värk, är stressad eller på annat sätt är i riskzonen för att bli sjukskriven. Det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata.

Andra läser också om

Fler nyheter