Har du problem att logga in i mobilappen och har en iPhone? Detta åtgärdas genom att uppdatera appen.
Gå till innehåll

Så får du ny energi på hemmakontoret

After works, lunchpromenader eller kaffepauser med kollegorna – många av vardagens positiva inslag går faktiskt att få till även hemifrån. – Det är viktigt att hitta nya rutiner för att tanka på med positiva upplevelser och energi, säger Aleksandar Djordjevic, psykolog hos vår samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center.

Så hittar du ny energi på hemmakontoret. Lyssna på psykologens bästa tips (7 min).

 

Det senaste året har våra liv förändrats i stort och i smått, liksom många av våra vardagliga rutiner. Genom att hitta nya sätt att fylla på med positiva intryck under dagen kan vi både må bättre och orka mer.

– Man kan jämföra våra positiva vanor och rutiner med bärande väggar i ett hus – börjar man plocka bort dem blir det stora problem. Därför är det viktigt att staga upp vardagslivet med nya ”väggar”, säger Aleksandar Djordjevic.

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har tjänstepension med hälsoförsäkring hos oss vända sig. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning. Den som ringer får kontakt med en hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet Rehab Center.

Aleksandars bästa tips för hur du hittar ny energi

1. Nya rutiner

Återuppta de bästa vanorna från tiden då du jobbade på kontoret, som att ta pauser, äta lunch med andra, byta miljö och röra på dig. Till exempel kan du få vardagsmotion genom att ta en promenad innan jobbet och en promenad på eftermiddagen för att markera slutet på dagen.

– När arbetsdagen är slut – stäng av datorn och lägg undan den för att undvika bli triggad av att datorn ligger framme, säger Aleksandar Djordjevic.

2. Kom ihåg det sociala

En arbetsdag på kontoret består av så mycket mer än jobb. Försök därför att få in det sociala även när du jobbar hemma.

– Många saknar det vardagliga sociala, därför är det viktigt att försöka umgås digitalt. Ta en fika över videolänk eller varför inte en digital AW? Bor du nära en kollega kan ni ta en promenad tillsammans.

3. Omväxling och paus

Ta täta pauser – ungefär fem minuter varje timme – och lämna alla skärmar. Våga stanna upp, gör en sak i taget, undvik att multitaska. Då får hjärnan vila och du undviker att bli skärmtrött.

– För många är utmaningen att inte ta upp mobiltelefonen under pausen. Gå ut en liten stund och vila hjärnan och blicken, säger Aleksandar Djordjevic.

Hur är läget?... Egentligen.

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har tjänstepension med hälsoförsäkring ringa. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning. Den som ringer får kontakt med en hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet Rehab Center.

Du kan få hjälp och råd av bland annat av psykologer, ergonomer, fysioterapeuter om du exempelvis känner dig nedstämd, har värk, är stressad eller på annat sätt är i riskzonen för att bli sjukskriven. Det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata.

Andra läser också om

Fler nyheter