Har du problem att logga in i mobilappen och har en iPhone? Detta åtgärdas genom att uppdatera appen.
Gå till innehåll

Psykologen: Så boostar du jobbhälsan i höst

Hur kan du rusta dina medarbetare för hösten och vintern, oavsett om de jobbar hemifrån eller på kontoret? Psykologen Aleksandar Djordjevic gästar vår webbsändning om hållbar hälsa på jobbet och delar med sig av sina bästa tips.

Gå till jobbet och träffa kollegor. Möten och konferenser. Lunchpaus, häng vid kaffeautomaten och ett schema att följa. Så såg den ”vanliga vardagen” ut för många, där man genom att stänga av sin dator och åka hem från kontoret fick ett tydligt avslut på sin arbetsdag. 

– Det är mycket mer som har förändrats än vad man kanske tänker på, säger Aleksandar Djordjevic 

– Hemarbetet har inte bara minskat de spontana sociala kontakterna som så många fick via en gemensam lunch eller fikapaus. En del har också svårt att dra gränsen mellan jobb och fritid och jobbar in på sena kvällen, vilket kan leda till ökad stress och utmattningsproblematik.  

"Behöver vara kreativ"

Vi vet att friska företag är lönsamma företag. Som chef är det viktigt att ha koll på hur dina medarbetare mår och hur allt går.  

– En del mår jättebra av den större frihet som hemarbete innebär, medan andra har svårare att hantera förändringen och behöver mer feedback och återkoppling, säger Aleksandar, som tipsar om att schemalägga avstämningarna i kalendern.  

– Hur ni inom teamet kan hitta nya vägar för social gemenskap är en annan viktig sak att fundera på. Samhörighet är superviktigt och lite svårare nu, som arbetsgivare behöver man därför vara kreativ.

Boosta rutinerna

Aleksandar menar att det är viktigt att boosta de rutiner som håller igång hälsan. Och att börja i små steg.  

– Försök ta en promenad innan du öppnar mejlen på morgonen, ät lunch, ta små pauser och försök också ha fasta tider där du stänger ned hemmakontoret vid dagens slut. Börja smått så har du bra chanser att få till en positiv förändring av din vardag, säger han.  

Kontakt med kollegor och vänner är också betydande.  

– Du behöver boka in tid för det sociala så att det verkligen blir av. Det sker inte lika automatiskt längre. 

Hur vi kan hjälpa

Vi finns här för dina medarbetare som vill prata. Har du vår hälsoförsäkring kan dina medarbetare ringa Skandias hälsosluss, 0771-51 55 10. Här möter de en legitimerad psykolog online eller per telefon. 

Hälsoförsäkring för tidiga insatser

Med vår hälsoförsäkring kan dina medarbetare få hjälp och råd om de t ex känner sig nedstämda, har värk, är stressad eller på annat sätt är i riskzonen att bli sjukskriven. Har det redan gått så långt som till sjukskrivning får man rehabiliteringshjälp för att snabbt komma tillbaka till arbetet. 

Läs mer om vår hälsoförsäkring

Andra läser också om

Fler nyheter