Gå till innehåll

Hälsoforskarens tips för din bästa semesterträning

Regelbunden fysisk aktivitet minskar risken för bland annat övervikt, hjärt-kärlsjukdomar, depression, demens och diabetes. Men sommaren 2020 är förutsättningarna för den vanliga semesterträningen annorlunda. Här är några smarta tips.

Örjan Ekblom

Örjan Ekblom, forskare på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH), är drastisk när han beskriver situationen. För lite fysisk aktivitet i spåren av corona påverkar på lång sikt många fler än själva viruset, menar han.

Många motionslopp är inställda. De stora gympagrupperna kanske inte längre genomför sina pass. Gymmen har dragit ned på gruppträning och tider och badhusen har begräsningar när det gäller antal besökare. 

– Att ha en utmaning att träna inför och stödjande sociala miljöer är viktiga för många människor, så risken är stor att den fysiska aktiviteten under semestern blir låg i år, säger Örjan Ekblom.   

– Det är som en parallell epidemi, men den går att stoppa!

Bästa tipsen

Så, vad kan man göra för att motverka en negativ spiral? Örjan Ekblom pratar om vikten av att skapa rutiner, speciellt när omgivningen inte kan ge sådana.

– Ett sätt att göra det är att sätta upp ett smart och realistiskt träningsschema. På nätet finns en rad scheman att ta del av, de allra flesta gratis, men även mer individanpassade som man kan köpa. Känner du dig själv kan du såklart sätta upp ditt eget schema. Kan du inte träna ihop med dina träningskompisar, så kan ni stötta varandra att träna på var sin plats. Peppa och håll kontakten! 

Att träna själv eller mindre grupper är ännu möjligt. För att få till det i år är det kanske ännu viktigare att formalisera detta, menar Örjan.

– Sommaren är ändå ganska lång och med färre resor uppstår lite extra tid. Varför inte testa en ny motionsform? Om du motionerar själv eller med människor du normalt umgås med är smittrisken liten, i synnerhet utomhus, säger han.

”Bra konditionseffekt”

GIH-forskaren tipsar vidare om cykling, simning och orientering som han menar har bra konditionseffekt. En annan väldigt lättillgänglig aktivitetsform är vandring.

– Allt ifrån korta morgon- eller eftermiddagspromenader till heldagsvandringar i närområdet eller som utflykt till nya miljöer. När man gått ett tag känner många att det är lätt att prata om saker som annars är svåra. Att vandra eller promenera kan alltså vara ett sätt att få prata av sig, vilket kan vara minst lika viktigt som själva motionen, säger Örjan Ekblom.  

Höj blicken

Ytterligare ett sätt är att få motivation till långsiktig fysisk aktivitet är att höja blicken mot hösten, vintern och nästa år. Förhoppningsvis kan vi umgås mer normalt då. Redan nu i början av sommaren 2020 har många arrangörer av motionslopp öppnat anmälningarna. 

– Sommaren 2020 blir då en perfekt möjlighet att starta en långsiktig och trygg uppbyggnad inför din utmaning 2021, istället för att stressträna de sista månaderna.

   

*GIH är Sveriges främsta kunskapscentrum för idrott, fysisk aktivitet och hälsa.

 

Hälsoförsäkring - Förebyggande insatser

Med Hälsoförsäkringen kan du få hjälp och råd om du känner dig nedstämd, har värk, är stressad eller på annat sätt är i riskzonen att bli sjukskriven. Om du redan är sjukskriven får du rehabiliteringshjälp för att snabbt komma tillbaka till arbetet.

Läs mer om vår Hälsoförsäkring

 

Andra läser också om

Fler nyheter