Gå till innehåll

Hälsoforskarens tips för din bästa semesterträning

Pandemin blev längre än vi först trodde. Och nu när vi äntligen börjar se ljuset i tunneln är det därför viktigt att försöka återgå till ett sunt förhållningssätt till träning och hälsa. Att hitta tillbaka till goda rutiner kan vara en uppgift för sommaren 2021, menar Örjan Ekblom, forskare på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH). Här delar han med sig av några smarta tips på hur du kan komma igång med sommarträningen.

Örjan Ekblom

En konsekvens av pandemin tycks vara ökat stillasittandet och minskad fysisk aktivitet, det visar en ny stor studie genomförd av GIH. Att fysisk aktivitet är viktigt är ingen nyhet. Regelbunden fysisk aktivitet minskar risken för bland annat övervikt, hjärt-kärlsjukdomar, depression, demens och diabetes.

Örjan Ekblom, forskare på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH), är drastisk när han beskriver situationen.

– För lite fysisk aktivitet i spåren av coronapandemin påverkar på lång sikt många fler än själva viruset, säger han.

Vissa motionslopp är fortsatt inställda, många gym och badhus har fortfarande begränsningar när det gäller antal besökare.

– Att ha en utmaning att träna inför är väldigt viktigt för många människor, så risken är stor att den fysiska aktiviteten under semestern blir låg även i år, säger Örjan.

– Det är som en parallell epidemi, men den går att stoppa!

Bästa tipsen

Så, vad kan man göra för att motverka en negativ spiral? Örjan betonar vikten av att skapa rutiner, speciellt när omgivningen inte kan erbjuda sådana.

– Ett sätt att skapa rutiner är att sätta upp ett smart och realistiskt träningsschema. På nätet finns en rad scheman att ta del av, de allra flesta gratis, men även mer individanpassade som man kan köpa. Känner du dig själv kan du såklart sätta upp ditt eget schema. Kan du inte träna ihop med dina träningskompisar, så kan ni stötta varandra att träna på var sin plats. Peppa och håll kontakten!

Att träna själv eller i mindre grupper är fortfarande möjligt. Men för att få till det i dessa tider är det kanske ännu viktigare att formalisera detta, menar Örjan.

– Sommaren är ändå ganska lång och med färre resor än innan pandemin uppstår extra tid. Varför inte testa en ny motionsform? Om du motionerar själv eller med människor som vaccinerats eller som du normalt umgås med är smittrisken liten, i synnerhet utomhus, säger han.

Läs mer om vår Hälsoförsäkring

”Bra konditionseffekt”

GIH-forskaren tipsar vidare om cykling, simning och orientering som han menar har bra konditionseffekt. En annan väldigt lättillgänglig aktivitetsform är vandring.

– Allt ifrån korta morgon- eller eftermiddagspromenader till heldagsvandringar i närområdet eller som utflykt till nya miljöer. När man gått ett tag känner många att det är lätt att prata om saker som annars är svåra. Att vandra eller promenera kan alltså vara ett sätt att få prata av sig, vilket kan vara minst lika viktigt som själva motionen, säger Örjan.

Höj blicken

Ytterligare ett sätt är att få motivation till långsiktig fysisk aktivitet är att höja blicken mot hösten, vintern och alla motionslopp nästa år. Förhoppningsvis kan vi umgås som vanligt igen då. Redan nu i början av sommaren 2021 har många arrangörer av motionslopp öppnat anmälningarna.

– Den här sommaren blir därför en perfekt möjlighet att starta en långsiktig och trygg uppbyggnad inför din utmaning 2022, istället för att stressträna de sista månaderna.

*GIH är Sveriges främsta kunskapscentrum för idrott, fysisk aktivitet och hälsa.

Hur är läget?... Egentligen.

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har tjänstepension med hälsoförsäkring ringa. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning. Den som ringer får kontakt med en hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet Rehab Center.

Du kan få hjälp och råd av bland annat av psykologer, ergonomer, fysioterapeuter om du exempelvis känner dig nedstämd, har värk, är stressad eller på annat sätt är i riskzonen för att bli sjukskriven. Det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata.

 

Andra läser också om

Fler nyheter