Gå till innehåll

Intelligent digitalisering ger dig smidigare vård

Med vår privatvårdsförsäkring kan du och dina medarbetare snabbt få vård om du blir skadad eller sjuk. Som en av de första försäkringsaktörerna i Sverige har vi nu infört intelligent digitalisering, för att du snabbare och flexiblare ska kunna söka vård för ditt besvär.

Vi på pensionsbolaget Skandia har valt att satsa stort på förebyggande hälsovård och rätt rehabilitering, då vi vet att alla tjänar på det; medarbetaren, arbetsgivaren och samhället. Genom vår satsning har vi tillsammans med våra kunder de senaste 12 åren halverat medarbetarnas sjukfrånvaro och ökat företagens lönsamhet.

–  Rätt vård i rätt tid kan vara avgörande för tillfrisknandet och minskar också risken för kostsamma sjukskrivningar, mänskligt lidande och du är snabbare tillbaka till jobbet, säger vår hälsostrateg Kristina Hagström.

–  En privatvårdsförsäkring innebär snabba insatser och kortare väntetider för den som behöver hjälp. Om du till exempel behöver träffa en specialist garanterar vi det inom 7 dagar, eller operation inom 20 dagar, säger Kristina Hagström.

Så funkar privatvårdsförsäkringen

Intelligent digitalisering

Vid besvär med exempelvis knä, rygg eller blodtryck kontaktar du som har privatvårdsförsäkring våra erfarna sjuksköterskor. De gör först en bedömning och bokar sedan in passande vård.

Med hjälp av vår nya tjänst, som bygger på intelligent digitalisering, kan du som är kund hos oss få en ännu snabbare och flexiblare väg för råd och bokning av vård. Det innebär att det nu finns tre vägar in för att få vård; telefon, vård online och digitalt frågeformulär.

Bakom tekniken i det digitala formuläret står företaget Doctrin.

Så funkar det

Du loggar in med ditt BankID till ett frågeformulär som anpassar sig på ett intelligent sätt beroende på hur du svarar när du beskriver dina besvär. En sjuksköterska svarar dig inom 1 timmer, vardagar 8.15-16.  

– Det gör att vi får ett mycket bättre beslutsunderlag och kan både enklare och snabbare avgöra vilken vård som behövs, säger Sara Bengtsson, som är en av de sjuksköterskor som varit med under implementeringen av verktyget.

– Kunderna kommer att inom en timme efter att formuläret fylls i få återkoppling från en sjuksköterska på ordinarie öppettider. Återkopplingen sker via telefon eller via sms där du kan välja tid för läkarbesök eller undersökning.

-Vi har fått väldigt positivt gensvar från kunderna som har valt den här nya vägen in till oss. De tycker att det känns smidigt att de kan fylla i formuläret på tider som passar dem och sedan få snabb återkoppling.

Rätt väg till vård - för dig som har vår Privatvårdsförsäkring

Andra läser också om

Fler nyheter