Gå till innehåll

Bli inte lurad – så skyddar du dig mot bedrägerier

Det sker en kraftig ökning i samhället av både kortbedrägerier och stölder av BankID. Listiga bedragare ringer upp och låtsas vara från hemelektronikkedjan, polisen eller banken. Men det går att skydda sig. Här är experternas tips hur du minskar risken att drabbas.

Så skyddar du dig under shoppinghelgerna

Årets största shoppinghelger närmar sig. Att handla på Black Friday eller mellandagsrean kan innebära sköna klipp. Men det kan också vara en säkerhetsrisk. Enligt polisen är ökad handel lika med fler bedrägerier.

Oavsett var du planerar att fynda är det viktigt att du håller koll på ditt kort i butiksträngseln och ser upp för bluffsajter på nätet.

– Självklart ska man handla på nätet. Men det finns ett antal saker som är viktiga att tänka på. Både du som kund och banken har ansvar för att personlig information inte används på fel sätt, säger Martin Melcher, som arbetar med säkerhet och inloggning på Skandias bank.

– Alla våra kort är kopplade till Verified by Visa, som innebär att dina köp måste signeras med BankID, Mobilt BankID eller sms-kod. De flesta internetbutiker i Sverige är idag anslutna till Verified by Visa och det är ett av flera smidiga sätt att förhindra bedrägerier.

Handla säkert med ditt kort

Växande problem

De flesta vet idag att man aldrig ska förvara sina koder på ett sådant sätt att kort och kod kopplas samman. Vi vet också att vi ska använda kort med chip och dölja med fingrarna när vi slår in koden på bankomater eller butikens betalterminal. Självklart har vi också koll på att vi omedelbart ska spärra våra kort, om vi blivit av med ett bankkort eller kod.

Men hur skyddar vi oss mot hänsynslösa bedragare som med hjälp av smarta psykologiska knep försöker lägga vantarna på vårt BankID?

Ny teknik skapar nya sätt att sköta vår ekonomi via nätet och mobilen. Men det öppnar också upp fler sätt att försöka lura oss som konsumenter.

– Bedragarna är otroligt listiga och mycket uppfinningsrika. Metoderna förfinas hela tiden och de hittar ständigt nya sätt, säger Fredrik Nordquist, biträdande chef på Konsumenternas bank och finansbyrå.

Det som kanske ökat mest i år är så kallat voice phishing, eller "vishing", där offret över telefon luras att uppge inloggningsuppgifter till sitt bankkonto, eller manipuleras att använda sitt BankID eller inloggningsdosa på ett sådant sått att det gynnar bedragaren. Därefter töms kontot på pengar. 

– Folk kontaktar oss och är helt förtvivlade. Det är jobbigt att prata med dem som drabbats. De mår ofta väldigt, väldigt dåligt, säger Fredrik Nordquist.

– De som kontaktar oss är ofta äldre, som kanske inte är lika vana vid ny teknik. Men vi har till och med haft it-experter som blivit lurade. Tjuvarna som ringer upp är extremt skickliga på att försätta sina offer i en stresspaniksituation, exempelvis genom att låtsas att det "just nu pågår ett bedrägeri", för att därefter erbjuda hjälp. Om man inte är vaksam är det lätt att trilla dit. De anpassar ofta sina historier till aktuella varningar och annat för att öka sin trovärdighet.

Så skyddar du dig

Rådet är att aldrig, aldrig lämna ut koder som du fått av banken, det kan vara koder till ditt BankID, svarskoder som du får ut från din inloggningsdosa när du själv använt din personliga inloggningskod, engångskoder via SMS, kodkort eller pin-koder. Om du misstänker att någon kommit över din kod till ditt BankID ska du omedelbart spärra ditt BankID och hämta ut ett nytt. Kontrollera även att det inte registrerats ett nytt BankID i ditt namn.

Slå aldrig in din BankID-kod på uppmaning av någon annan. Är du osäker på om den som kontaktar dig är exempelvis polis eller din bank –be om att få ringa tillbaka på ett officiellt nummer.

– Det kanske låter lite krasst men jag uppmanar alla att vara misstänksamma och helt enkelt inte lita på att den som säger sig ringa från polisen eller banken verkligen gör det. Hur trevliga de än verkar vara, säger Fredrik Nordqvist.

– Bedragarna använder sig också ofta av så kallad "spoofing". Det innebär att de gör så att ser ut som om det är banken som ringer dig. I displayen visas nämligen bankens kundtjänstnummer som uppringare och det numret kanske du känner igen - eller lagt in i dina kontakter så att banken namn visas - och då är det mycket lätt att tro att det faktiskt är banken som ringer. 

Fler tips på hur du handlar säkert

Kontrollera noga

När du loggar in med BankID på olika tjänster är det viktigt att du säkerställer att du är på rätt webbplats, dvs. banken, skatteverket, CSN eller den tjänst som du besöker. Kontrollera att internetsidan alltid visas över säker anslutning när du loggar in och är inloggad. Moderna webbläsare har grön färg i adressfältet och äldre webbläsare visar ett låst hänglås

Titta noga på texten i BankID eller SMS så att det verkligen är en transaktion som du vill genomföra.

– Vi på Skandia arbetar hela tiden för att förhindra denna typ av bedrägerier. Mycket av det vi gör kanske du som kund inte märker, medan andra skydd vi inför kommer att påverka dig, säger Martin Melcher.

–Nyligen har vi infört en ytterligare säkerhetsåtgärd som du som kund kommer att märka. Det är skanning med QR-kod som ett extra steg när du ska logga in eller signera dina betalningar hos oss med Mobilt BankID. Inom kort kommer vi även att införa QR-kodskanning för dig som kund som surfar till skandia.se med dator eller surfaplatta och loggar in med Mobilt BankID.

Relaterade artiklar

Se fler nyheter