Gå till innehåll

Psykologen, fysioterapeutens och forskarens bästa tips

Vi har sammanställt en del tips och råd som togs upp i samtalen under sändningen. Hälsa är något som vi behöver ta hand om tillsammans och det ska vara enkelt att bygga in hälsa i vardagen. Men när det inte funkar så finns det alltid hjälp att få.

Örjan Ekblom

Med fysisk aktivitet klarar vi hösten

Örjan Ekblom, forskare GIH 

  1. Undvik att sitta still, bryt upp dagen genom knäböj, gå i en trappa etc. Se till att undvika att ha de här långa perioderna med stillasittande.
  2. Ta 8 000 steg per dag, ha det som ett slags golv. Kan du komma upp lite grann från det är det utmärkt. Men du behöver inte komma över 13-14 000 steg för hälsoskäl.
  3. Lägg lite krut på att bygga vanorna i vardagen, det sker inte av sig själv. Du kan förvänta dig en ganska snabb effekt när det gäller mående och energi - redan inom en vecka! 
  4. Inled samtal med dina medarbetare: hur mår du, kan du jobba ordentligt, kan du röra på dig, hur sover du – gå lite längre i frågorna.
Aleksandar och Örjan

Hur tryggar vi jobbhälsan?

Aleksandar Djordjevic, Psykolog Sophiahemmet Rehab Center 

  1. Det är mycket som har förändrats som man kanske inte tänker på. Se till att få tillbaka rutiner som håller igång hälsan. Börja i små steg. Ta en promenad före och efter jobbet, ät lunch, ta pauser, sätt en gräns mellan jobb- och fritid etc. 
  2. Se till att ha social kontakt med dina kollegor och vänner. Du behöver boka in i kalendern så att det blir av. Det här automatiska sker inte längre.
  3. Hur kan ni på enheten, avdelningen hitta vägar för social gemenskap? Samhörighet är jätteviktigt! Lite svårare nu när vi inte ses som tidigare. Med det är viktigt för att förebygga stress.
  4. Stäm av regelbundet med dina medarbetare hur det går och hur de mår. Schemalägg. Vissa medarbetare behöver mer stöd än andra. Som chef behöver du vara lyhörd.
Tobias Croner

Långvariga sviter av covid-19

Tobias Croner, Fysioterapeut Sophiahemmet Rehab Center  

  1. Som chef ska du tänka på att inte jämföra personer då det finns många olika symtom och viruset visar sig på olika sätt. 
  2. Vanligt med trötthet, svårt klara av många uppgifter samtidigt. Ta det väldigt försiktigt när du kommer tillbaka till jobbet. Många får bakslag, vilket man inte är beredd på. 
  3. Det finns professionell hjälp att få – sök hjälp.

Skandias hälsoerbjudande

Det är enkelt att få stöd via Skandiadet ett nummer in oavsett försäkringslösning som företaget har.

Det här erbjuder vi