Gå till innehåll
Kvinna med surfplatta antecknar med penna

Utlandsbetalning

  • Du kan betala till mottagare i 171 länder
  • Du kan ta emot betalningar i 37 olika valutor

Ta emot betalning från utlandet

För att kunna ta emot pengar från utlandet behöver du lämna följande uppgifter till avsändaren:

  • Ditt namn och adress
    Uppge ditt för- och efternamn samt din hemadress som den är angiven på internetbanken.

  • Ditt kontonummer i IBAN-format
    IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för bankkonton.

    Varje konto har sitt eget IBAN-nummer och du hittar ditt kontos IBAN-nummer på internetbanken genom att klicka på fliken Konton och sedan välja Kontoöversikt, klicka på aktuellt konto och välja Detaljinformation.

  • Vår BIC/SWIFT-adress
    BIC/SWIFT-adress är en kod på åtta eller elva tecken som används för att identifiera banker och andra finansiella institut vid betalningar.

    Vi samarbetar med DNB gällande betalningar till och från utlandet och använder DNB som vår korrespondentbank. Normalt räcker det att uppge Skandias BIC/SWIFT-adress SKIASESS, men om den avsändande banken behöver kompletterande uppgifter om DNB är deras BIC/SWIFT-adress DNBANOKK.

  • Du kan ta emot betalningar i 37 valutor:

    AED

    AUD

    BHD

    BWP

    CAD

    CHF

    CNY

    CZK

    DKK

    EUR

    GBP

    HKD

    HRK

    HUF

    INR

    JPY

    KRW

    KWD

    LKR

    LTL

    MAD

    MXN

    NOK

    NZD

    OMR

    PHP

    PLN

    QAR

    RON

    SAR

    SEK

    SGD

    THB

    TND

    TRY

    USD

    ZAR

     

     

     

     

    Valutan växlas till SEK eller EUR beroende på valutan på ditt konto. Valutakursen sätts vid det tillfälle pengarna ankommer till oss. För att få en ungefärlig uppfattning om vad beloppet kommer att bli kan du ta hjälp av den preliminära köpkursen som du hittar på din internetbank:

    • Klicka på "Betala"
    • Välj ”Betala och överför” och därefter "Utlandsbetalningar”
    • Klicka på "Visa valutakurser”

    Tänk på att valutakurserna som visas är preliminära. Det innebär att den slutgiltiga kursen kan komma att avvika mot den preliminära kursen och bli antingen högre eller lägre.

  • Skandia tar inte ut någon avgift för att ta emot utlandsbetalningar. Däremot kan avsändarbanken eller eventuellt förmedlande bank ta ut en avgift. Avsändaren kan kontakta sin bank för att få information om eventuella kostnader.

  • IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för bankkonton

    Varje konto har sitt eget unika IBAN-nummer och du hittar ditt kontos IBAN-nummer på internetbanken:

    • Välj "Konto" och sedan "Kontoöversikt"
    • Klicka på aktuellt konto
    • Välj "Detaljinformation"
  • BIC/SWIFT-adress är en internationell standard för att kunna identifiera banker och andra finansiella institut på ett säkert sätt i samband med betalningar. Adressen är en kod som består av åtta eller elva tecken

    BIC är en förkortning för ”Bank Identifier Code” och det är SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) som handhar och administrerar BIC/SWIFT-adresserna.

    Skandias BIC/SWIFT-adress är SKIASESS.

Alla frågor och svar

Betala till utlandet

För att göra en utlandsbetalning behöver du fylla i följande information. För att vi ska kunna garantera att betalningen kommer fram i tid är det viktigt att informationen är korrekt ifylld. Vilka uppgifter som krävs kan variera från land till land. Kontakta mottagaren eller mottagarens bank om du saknar viss information.

  • Mottagarens kontonummer
    Fyll i mottagarens kontonummer. Kontonummer anges med IBAN eller Nationellt kontonummer(BBAN).

  • Mottagarland
    Från Skandia kan du betala till 171 olika länder.
    Se listan på de länder du kan betala till

  • Mottagarens namn och adress
    Ange namn och adress på kontohavaren som ska ta emot betalningen. Välj det land som mottagaren är bosatt i. 

  • Meddelande till mottagaren
    Ange vad betalningen avser t.ex. fakturanummer, kundnummer eller liknande, så att mottagaren vet vad betalningen avser. I meddelandet kan du skriva mellan 5-140 tecken men det går inte att använda specialtecken. Vi rekommenderar att du skriver på engelska så att mottagarländerna förstår vad betalningen avser och kan placera den hos mottagaren.

    Om betalningen är i GBP till Storbritannien, Guernsey, Jersey och Isle of Man
    kan en avgift tillkomma för mottagaren om meddelandet överstiger 18 tecken. Anledningen är ett nationellt betalningssystem i dessa länder.

  • BIC/SWIFT-adress
    BIC eller SWIFT är en kod på åtta eller elva tecken som används för att identifiera banker och andra finansiella institut vid betalningar.

  • Mottagarens bank
    Det kan vara bra att ha namnet på mottagarens bank så du kan verifiera att betalningen går till rätt bank när du registrerar betalningen.

  • Valuta på betalningen
    Det är en fördel att betala i mottagarlandets valuta (kontots valuta). På så sätt slipper du att beloppet växlas både när pengar skickas och när det kommer fram till mottagarbanken.

  • SEPA-betalning
    SEPA-betalningar är alltid avgiftsfria och kan inte kombineras med tillägget ”Expressbetalning”.

    Jag står för Skandias avgift (SHA)
    Avsändare och mottagare delar på kostnaden att förmedla betalningen som ev tillkommer hos mellanbank eller mottagande bank. Det innebär att beloppet som skickas kan vara mindre när det når mottagaren. Kostnaderna varierar från land till land och från bank till bank, och slutgiltig kostnad har Skandia ingen information om vid betalningstillfället. Skandias avgift är 50 kr.

    Jag står för samtliga avgifter (OUR)
    Avsändaren står för kostnaden att förmedla betalningen som ev tillkommer hos mellanbank eller mottagande bank. Det innebär att beloppet som skickas är detsamma som når mottagaren. Detta alternativ tar Skandia ut en avgift på 250 kr för.

    Expressbetalning
    Om du vill att din betalning ska nå mottagaren snabbast möjligt. Expressbetalning kan inte kombineras med SEPA-betalningar. Skandias avgift för Express-betalning är 300 kr och adderas till övriga avgifter.

  • En betalning bör komma fram enligt schemat nedan, men kan ibland ta längre tid. Det kan bero på tidpunkten när betalningen registreras, valutamarknadens öppettider i andra länder m.m. Skandia skickar betalningen direkt när du har godkänt den på internetbanken eller det datum som du har valt framåt i tiden.

    Betalningstyp

    Bryttidpunkter

    Genomförandetid

    SEPA-betalning (EUR till EU/EES-länder)*

    Innan 19.00 

    1-2 bankdagar

    Annan valuta än EUR till EU/EES-länder

    Innan 19.00 

    2-3 bankdagar 

    Övriga länder**

    Innan 19.00 

    3-5 bankdagar**

    * Inkluderar även Monaco och Schweiz
    ** Undantag för Algeriet, Bangladesh, Brasilien, Eritrea, Indien, Kenya, Liberia, Nepal, Nigeria, Sri Lanka, Tanzania. Till dessa länder stävar vi efter att betalningen ska vara framme inom 15 bankdagar, men pga villkoren i nämnda länder kan betalningen ta längre tid.

    Expressbetalning

    Bryttidpunkter

    Genomförandetid

    Valutor CHF och DKK

    Innan 10.00

    Samma dag

    Valutor GBP och NOK

    Innan 13.00

    Samma dag

    Valutor EUR, CAD och USD

    Innan 14.00 

    Samma dag

    Övriga valutor

    Innan 19:00

    1 bankdag

    Om mottagarbanken är belägen utanför EU/EES kan banken inte lämna några garantier avseende genomförandet för betalningstransaktionen.

  • SEPA står för Single Euro Payments Area och är ett EU-initiativ med syfte att skapa en gemensam betalmarknad för valutan euro.

    En SEPA-betalning är en utlandsbetalning i valutan euro inom EU/EES, Monaco samt Schweiz.

  • Eventuella avgifter för att göra en utlandsbetalning delas mellan dig och mottagaren. Mottagaren betalar alla kostnader hos sin bank. När vi inte har avtal med banker för direktöverföring används en eller flera mellanbanker. Mellanbanken vidarebefordrar betalningen till mottagandebanken.

    Mellanbanken tar vanligtvis en avgift utöver den avgift som mottagarbanken eventuellt tar ut. Detta är normalt den bästa lösningen och gemensam praxis i de flesta banker världen över. Avgiften dras från det betalda beloppet, vilket innebär att summan som sätts in hos mottagaren kan vara lägre än ursprungsbeloppet.

    Om betalningen innehåller fel uppgifter (t.ex. fel kontonummer eller att kontonumret inte stämmer överens med namnet på kontohavaren), kan mottagarbanken ta en avgift för att returnera betalningen, det är tyvärr ingenting som Skandia kan påverka.

    Vi har inte en fullständig lista över avgifter som de olika mellanbankerna kan ta, men vi har ett exempel på hur det kan komma tas ut. Avgifterna varierar från land till land och beroende på vilken valuta du skickar din betalning i.

    Exempel på avgift vid överföring utomlands i USD:

    0-99 USD

    0 USD

    100-499   USD

    18 USD

    500-4 999   USD

    24 USD

    5 000-19   999 USD

    30 USD

    20 000+   USD

    35 USD

  • IBAN (International Bank Account Number) är ett bankkontonummer angivet i ett internationellt format. De flesta länder i Europa har IBAN-kontonummer. Kontonummer i IBAN-format skrivs med landskod och ett antal tecken.

    Exempel: SE85 9150 0000 0915 0123 4567
    Kontakta mottagaren för att få korrekt IBAN-kontonummer.

    Nationellt kontonummer används i de länder som saknar IBAN och innehåller bara siffror. Hur många siffror det nationella kontonumret innehåller beror på hur kontonumret är utformat i det specifika landet.

    Du kan se vilka länder som använder IBAN-kontonummer i listan nedan.

    Se lista på vilka länder du kan skicka till

  • Vilka valutor du kan betala i beror på till vilket land betalningen ska skickas. Skandia tillhandahåller olika valutor men dessa varierar från land till land. Det kan även hända att utbudet förändras, t.ex. beroende på oroligheter i ett land eller en valutasort. Det medför att vi kan behöva stänga ner ett land eller en valuta tillfälligt. Aktuella länder och valutor som du kan välja hittar du i utlandsbetalningsflödet på din internetbank:

    • Klicka på "Betala"
    • Välj "Betala och överför"
    • Välj "Utlandsbetalningar"
    • Klicka på "Visa valutakurser"
  • BIC/SWIFT-adress är en internationell standard för att kunna identifiera banker och andra finansiella institut på ett säkert sätt i samband med betalningar. Adressen är en kod som består av åtta eller elva tecken

    BIC är en förkortning för ”Bank Identifier Code” och det är SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) som handhar och administrerar BIC/SWIFT-adresserna.

    Skandias BIC/SWIFT-adress är SKIASESS.

  • IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för bankkonton

    Varje konto har sitt eget unika IBAN-nummer och du hittar ditt kontos IBAN-nummer på internetbanken:

    • Välj "Konto" och sedan "Kontoöversikt"
    • Klicka på aktuellt konto
    • Välj "Detaljinformation"
Alla frågor och svar