Gå till innehåll
Kortreklamation

Så här reklamerar du ett kortköp

När du handlar i butik eller på internet finns det idag många sätt att betala på. De vanligaste är kort, kontanter och faktura. Väljer du att betala med kort är en av många fördelar att du har möjlighet att reklamera ditt köp om dina beställda varor inte dyker upp, om du blir dubbeldebiterad eller om företaget du handlat av går i konkurs innan du fått din vara.

Information om kortreklamation

Reklamationsrätten gäller när du betalar med kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor som kan reklameras. Reklamation görs alltid skriftligen.

Kontakta butiken

Om du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Se till att spara alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med eller e-post och brev mellan er.

Om butiken inte tar sitt ansvar
Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder. Utredningen tar minst 10 veckor, under tiden krediterar vi ditt köp.

Hur reklamerar jag?

Reklamation görs alltid skriftigt med blankett till nedanstående adress.

Skandia Frisvar
Dokumenthantering R813
106 37 Stockholm

Välj någon av nedan situationer:

  • Reklamationsrätten gäller när du betalar med ditt kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor som kan reklameras.

    Kontakta butiken i första hand

    Om du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Se till att spara alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med eller e-post och brev mellan er.

    Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar 

    Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder. Utredningen tar minst 10 veckor, under tiden krediterar vi ditt köp.

    Använd följande blankett

    Reklamationsblankett

  • Upptäcker du obehöriga transaktioner eller uttag på ditt kort behöver du spärra det och göra en polisanmälan. En svensk polisanmälan behöver göras när det obehöriga uttaget upptäcks. Du behöver bifoga en kopia på polisanmälan med din kortreklamation.

    Tänk på att spärra ditt kort kort vid obehöriga köp eller uttag på ditt kort

    Om reklamationen avser obehöriga köp eller uttag behöver du även spärra ditt kort. Ring spärrservice på 0771-33 20 00 om du befinner dig i Sverige och +46 771-33 20 00 om du är utomlands.

    Samtliga korttransaktioner övervakas i ett system som varnar vid misstanke om bedrägliga köp eller uttag. Systemet är i drift 24 timmar om dygnet, året runt. När systemet upptäcker en misstänkt transaktion kontaktar vi dig för att kontrollera om det är en riktig eller en bedräglig transaktion.

  • Erbjudanden och kundenkäter via internet

    Vid erbjudanden och kundenkäter via internet, läs alltid det finstilta i företagets villkor innan du klickar för ditt godkännande.

    Återkommande debiteringar på ditt kort/ konto kan starta efter att du t.ex. svarat JA på ett erbjudande att delta i en kundundersökning. Återkommande debiteringar kan också starta efter att du tackat JA till att få en vara/ tjänst genom att betala ett lågt belopp som sedan övergår till en så kallad prenumeration. Du ska alltid kontakta företaget för att säga upp din prenumeration innan du kan göra en reklamation. I företagets villkor ska det framgå hur du säger upp din prenumeration.

    Kontrollera alltid att det finns ett telefonnummer till kundservice, adress och e-postadress. Det är också viktigt att du sparar alla underlag med din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du har pratat med eller e-post och brev mellan er.

    Kontakta företaget eller butiken i första hand

    Om du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Se till att spara alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med eller e-post och brev mellan er.

    Om butiken inte tar sitt ansvar

    Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder. Utredningen tar minst 10 veckor, under tiden krediterar vi ditt köp.

  • Om företaget du handlat av gått i konkurs innan du fått din vara kan du göra en kortreklamation.

    Använd följande blankett
    Reklamationsblankett vid konkurs

    Konkurs vid köp av resa

    Om resebyrån eller företaget du bokat din paketresa gått i konkurs och resan inte kan nyttjas är det Kammarkollegiet som driver ärendet. Då behöver du skicka in ansökan till Kammarkollegiet om ersättning enligt resegarantin. Det är dem som eventuellt betalar tillbaka dina pengar enligt resegarantilagen.

    Använd följande blankett
    Ansök om ersättning enligt resegarantin

Tänk på att spärra ditt kort vid obehöriga köp eller uttag

Om reklamationen avser obehöriga köp eller uttag behöver du även spärra ditt kort. Ring spärrservice på 0771-33 20 00 om du befinner dig i Sverige och +46 771-33 20 00 om du är utomlands.