Gå till innehåll
Kortreklamation

Kortreklamation

När du handlar i butik eller på internet finns det idag många sätt att betala på. Du kan betala med kort, faktura eller kontanter för att nämna några. En av många fördelar när du väljer att betala med kort är att du har möjlighet att reklamera ditt köp om dina beställda varor inte dyker upp, om du blir dubbeldebiterad eller företaget du handlat av går i konkurs innan du fått din vara.

Information om kortreklamation

Reklamationsrätten gäller när du betalar med kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor som kan reklameras. Reklamation görs alltid skriftligen.

Kontakta butiken

Om du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Se till att spara alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med eller e-post och brev mellan er.

Om butiken inte tar sitt ansvar
Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder. Utredningen tar minst 10 veckor, under tiden krediterar vi ditt köp.

 

Hur reklamerar jag?

Reklamation görs alltid skriftigt med blankett.

Välj nedan och skicka in blanketten till:
Skandia Frisvar
Dokumenthantering R813
106 37 Stockholm

Kortköp i butik

Reklamationsrätten gäller när du betalar med ditt kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor som kan reklameras.

Kontakta butiken i första hand

Om du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Se till att spara alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med eller e-post och brev mellan er.

Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar 

Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder. Utredningen tar minst 10 veckor, under tiden krediterar vi ditt köp.

Använd följande blankett

Reklamationsblankett

Kortköp på internet

Reklamationsrätten gäller när du betalar med ditt kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor som kan reklameras.

Kontakta butiken i första hand

Om du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Se till att spara alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med eller e-post och brev mellan er.

Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar 

Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder. Utredningen tar minst 10 veckor, under tiden krediterar vi ditt köp.

Använd följande blankett

Reklamationsblankett

Obehöriga köp/uttag på mitt kort

Upptäcker du obehöriga transaktioner eller uttag på ditt kort behöver du spärra det och göra en polisanmälan. En svensk polisanmälan behöver göras när det obehöriga uttaget upptäcks. Du behöver bifoga en kopia på polisanmälan med din kortreklamation.

Tänk på att spärra ditt kort kort vid obehöriga köp eller uttag på ditt kort

Om reklamationen avser obehöriga köp eller uttag behöver du även spärra ditt kort. Ring spärrservice på 0771-33 20 00 om du befinner dig i Sverige och +46 771-33 20 00 om du är utomlands.

Samtliga korttransaktioner övervakas i ett system som varnar vid misstanke om bedrägliga köp eller uttag. Systemet är i drift 24 timmar om dygnet, året runt. När systemet upptäcker en misstänkt transaktion kontaktar vi dig för att kontrollera om det är en riktig eller en bedräglig transaktion.

Återkommande transaktioner

När du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Vid köp i butik eller internet är det viktigt att du alltid sparar alla kvitton.

Erbjudanden och kundenkäter via internet

Vid erbjudanden och kundenkäter via internet, läs alltid det finstilta i villkoren innan du klickar på godkännande.

Om du skulle få återkommande debiteringar på ditt kort/ konto efter att du till exempel svarat JA på ett erbjudande att delta i en kundundersökning eller tackat JA till att få en vara/ tjänst genom att betala ett lågt belopp som sedan övergår till en så kallad prenumeration måste du alltid kontakta företaget för att säga upp din prenumeration innan du kan göra en reklamation. I villkoren framgår det hur du säger upp din prenumeration.

Kontrollera alltid att det finns ett telefonnummer till kundservice, adress och e-postadress. Det är också viktigt att du sparar alla underlag med din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du har pratat med eller e-post och brev mellan er.

Kontakta företaget eller butiken i första hand

Om du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Se till att spara alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med eller e-post och brev mellan er.

Om butiken inte tar sitt ansvar

Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder. Utredningen tar minst 10 veckor, under tiden krediterar vi ditt köp.

Konkurs

Om företaget du handlat av gått i konkurs innan du fått din vara kan du göra en kortreklamation.

Använd följande blankett
Reklamation konkurs

Konkurs vid resa/hotell

Betalning med bankkort
När resebyrån eller företaget du bokat din paketresa hos gått i konkurs och resan inte kan nyttjas är det Kammarkollegiet som driver ärendet. Du behöver skicka in ansökan till Kammarkollegiet om ersättning enligt resegarantin. Det är de som eventuellt betalar tillbaka dina pengar enligt resegarantilagen.

Betalning med kreditkort
Reklamera köpet med reklamationsblankett

Tänk på att spärra ditt kort vid obehöriga köp eller uttag

Om reklamationen avser obehöriga köp eller uttag behöver du även spärra ditt kort. Ring spärrservice på 0771-33 20 00 om du befinner dig i Sverige och +46 771-33 20 00 om du är utomlands.

Samtliga korttransaktioner övervakas i ett system som varnar vid misstanke om bedrägliga köp eller uttag. Systemet är i drift 24 timmar om dygnet, året runt. När systemet upptäcker en misstänkt transaktion kontaktar vi dig via telefon för att kontrollera om det är en riktig eller en bedräglig transaktion.