Gå till innehåll
Person sitter vi datorn

Surfa säkert

Vi förbättrar våra system löpande så att de alltid skyddar dina bankuppgifter effektivt.
Lär dig också knepen för hur du själv skyddar dig på nätet.

  • Lär dig känna igen en säker internetsida
  • Lämna aldrig ut känsliga uppgifter via mejl eller sociala medier
  • Om din mobil eller surfplatta blir stulen - spärra dina BankID:n

Surfa med säker anslutning

Kontrollera att internetsidan alltid visas över säker anslutning när du loggar in och är inloggad.

Personliga uppgifter

Lämna aldrig ut personliga uppgifter som kortinformation eller koder via mejl eller sociala medier. 

Uppdatera

Se till att hålla operativsystem, webbläsare, antivirusprogram och appar uppdaterade.

Trådlösa nätverk

Skydda ditt trådlösa nätverk med eget lösenord och kryptering. 

Appar

Ladda ner dina mobilappar från officiella marknadsplatser som App Store och Google Play.

Spärra

Se till att spärra ditt telefonabonnemang om du blir av med din telefon eller surfplatta.

Flera säkerhetstips

  • För att du ska vara säker på internet bör din dator vara uppdaterad med de senaste uppdateringarna för ditt operativsystem, webbläsare och program. Uppdateringar kan du normalt hitta på hemsidorna från varje leverantörer av programvara, appar och leverantör av operativsystem.

    Mobiler & surfplattor
    Mobiltelefoner blir alltmer utsatta för hot på samma sätt som datorer. Många av dagens mobiltelefoner har ett operativsystem som tillåter installation av olika typer av programvara, appar, och har också möjlighet att konstant vara uppkopplade mot internet.

    För att minska risken för otrevliga överraskningar finns det några enkla åtgärder du själv kan göra.

    Om du installerar appar så använd de marknadsplatser som rekommenderas av mobiltelefonens tillverkare, och läs omdömen från andra användare. Har appen negativa omdömen eller inga omdömen alls bör du vara vaksam. Om du har möjlighet att kontrollera appens åtkomst till systemet så var vaksam på vilka rättigheter som appen begär vid installationen. Om appen begär rättigheter som inte känns rätt kan du avbryta installationen.

    Om du bryter mobiltelefonens säkerhetsspärrar genom att "jailbreaka" eller roota den ökar risken för att skadlig kod.

    Bland de stora problem som du kan råka ut för med skadlig kod på mobiltelefonen är stöld av inloggningsuppgifter som du använder till Facebook och liknande tjänster, men även att mobiltelefonen kan ringa upp betalnummer eller skicka betal-SMS. Det kan därför uppstå kostnader för dig som kund om telefonen blir smittad med virus eller trojaner.

    Brandvägg
    Ett viktigt skydd när du är på internet är brandvägg. Den fungerar som ett filter mot internet och ser till att bara de sidor och den information du behöver kommer fram till datorn. Med brandvägg kan du surfa och skicka mejl som vanligt men en bedragare på internet kommer inte åt din dator lika enkelt.

    Antivirus
    En viktig sak för att hålla datorn skyddad är ett antivirusprogram. Antivirus hjälper datorn att upptäcka och stoppa många typer av hot som kan drabba dig som användare. Precis som med andra program är det en förutsättning för att antivirus ska fungera bra, att du håller det uppdaterat.

    Personlig information
    Både du som kund och banken har ansvar för att personlig information inte används på fel sätt. Du själv behöver se till att din dator är skyddad, men också tänka på att använda dina personliga uppgifter på ett säkert sätt. Kort, BankID, engångslösenord via SMS, på internetbanken och certifikat är värdehandlingar och dem ska du förvara så att de inte är åtkomliga för någon annan. Alla säkerhetslösningar är personliga som du ansvarar för.

    Var extra uppmärksam om du utför bankärenden från en dator i en publik miljö, till exempel ett internetcafé, och var noga med att logga ut när du är klar med dina bankärenden.

    Att tänka på som kund

    • Skydda datorn med ett bra och uppdaterat virusskydd, antispionprogram och brandvägg.
    • Uppdatera regelbundet datorns, mobiltelefonens och surfplattans operativsystem och webbläsare.
    • Undvik att ladda ner bilder, filmer, spel, program etc. från okända webbplatser eftersom det ökar risken för angrepp.
    • Om din dator har drabbats av ett virus är det viktigt att få bort det och det kan innebära att datorns operativsystem måste installeras om. Dessa åtgärder ska göras innan du loggar in igen. Om du upplever att något är konstigt, kontakta omedelbart kundservice på 0771-55 55 00.
    • Kom ihåg att vi och andra banker aldrig ber dig uppdatera eller frågar om dina koder, lösenord, kortnummer eller liknande kunduppgifter på internet eller via mejl.
    • Var extra uppmärksam på om webbsidor som du besöker plötsligt ser annorlunda ut, eller om du ombeds lämna ut känslig information.
    • Skydda alltid din dator, mobiltelefon och surfplatta med lösenord. Om du lämnar din dator, mobiltelefon eller surfplatta på ett skrivbord för en stund ska du ta för vana att alltid låsa datorn med lösenord.
    • Anslut bara till trådlösa nätverk som du litar på. Det finns exempel på falska anslutningspunkter som används för att samla in information från dig.
    • Öppna eller svara aldrig på mejl som du känner dig tveksam till, även om det ser ut att komma från en känd avsändare. Var uppmärksam om mejlet innehåller en länk eller en bilaga, och tänk efter innan du klickar på den då du kan bli smittad av virus och trojaner.
  • Bedrägerierförekommer i allt högre utsträckning och kan förekomma på många olika sätt. Skandia arbetar aktivt för att förhindra olika typer av bedrägerier. Men det gäller även att du som kund är uppmärksam och att du skyddar dina uppgifter såsom till exempel koder, kort, lösenord och ID-handlingar.

    Varning för falska samtal
    Det förekommer en hel del artiklar i pressen just nu om personer som har blivit lurade att genomföra transaktioner på uppmaning av bedragare. Bedragaren ringer till privatpersoner och lurar dem att uppge personliga koder, kortuppgifter eller att använda sitt BankID för överföring av pengar. Samtalen handlar ofta om Swish, inloggning eller inloggningsproblem. Ofta är bedragarna vältaliga, meddelar att de ringer från t.ex. banken och inte sällan har de andra uppgifter som bankkontonummer och personnummer. Bedragarna riktar ofta in sig på äldre personer.

    Vi vill understryka att Skandia ALDRIG kontaktar dig som kund och ber om koder eller uppmanar dig att genomföra transaktioner eller hämta BankID. Om du får den här typen av samtal: Lägg genast på.

    Om du som kund tror att du har blivit utsatt för bedrägeriförsök och lämnat ifrån dig personlig information kopplat till ditt engagemang i Skandia såsom, koder, kontonummer, kortuppgifter etc. kontakta omedelbart Skandias kundservice på 0771-55 55 00 så att vi kan hjälpa dig.

    Om du blivit utsatt för bedrägeri är det viktigt att du omedelbart polisanmäler händelsen.

    Nytt sätt att signera dina betalningar
    För att öka säkerheten ytterligare har vi infört skanning med QR-kod som ett extra steg när du ska signera dina betalningar hos oss med Mobilt BankID. QR-kod används i de fall du genomför en betalning via din dator eller läsplatta och signerar med BankID i din mobil.

    Viktigt att tänka på

    • alla koder du har fått från Skandia är personliga och kan inte användas av någon annan
    • lämna aldrig ut personlig eller ekonomisk information (till exempel PIN-kod, lösenord, med mera) via mejl eller på osäkra hemsidor
    • lämna aldrig ut personliga koder via telefon/mejl/chatt (även om personen ifråga påstår sig ringa från banken eller från polisen)
    • lämna aldrig ut koder eller personlig bankinformation över sociala medier, t.ex. Facebook
    • skriv inte ned eller förvara din PIN-kod tillsammans med kortet
    • öppna inte bilagor som följer med mejl från okända avsändare
    • svara inte på konstiga frågor om ditt bankengagemang och koder per telefon från okända personer. Är du osäker om den som kontaktar dig är polis, din bank etc. - be om att få ringa tillbaka på ett officiellt nummer.
    • svara aldrig på skräpmejl, phishing
    • var försiktig när du lämnar kortet för betalning i en osäker miljö som du inte har kontroll över
    • informera och varna äldre släktingar om dessa bedrägerier. De är ofta målgruppen. 

    • genomför aldrig transaktioner på uppmaning av någon annan.
    • din mobiltelefon innehåller mycket personlig information, tillgång till banker och betalningar – ha kontroll på din mobiltelefon och tänk på att spärra även mobiltelefon, bankappar och ditt mobila BankID vid förlust
    • din ID-handling är lätt att förfalska, ha kontroll på din ID-handling
    • BankID är en ID-handling som ger tillgång till många olika tjänster på internet. Skydda ditt BankID och dina lösenord noga, spärra om du misstänker att annan person har tillgång till eller har kännedom om dessa.
    • när du loggar in med BankID på olika tjänster är det viktigt att du säkerställer att du är på rätt webbplats, dvs. banken, skatteverket, CSN eller den tjänst som du besöker.

    • titta noga på texten i BankID eller SMS så att det verkligen är en transaktion som du vill genomföra.


    Exempel på några vanliga typer av bedrägerier

    Phising - nätfiske
    Var misstänksam om du får mejl där du uppmanas att klicka på en länk, lämna ut kortuppgifter, personliga koder eller liknande. Bedragaren försöker komma över personlig information för att sedan använda i bedrägligt syfte. Banker eller seriösa företag efterfrågar aldrig sådan information via mejl. Ofta brukar dessa phishingmejl komma från en mejladress eller innehåller en länk som liknar den bank eller företags namn som bedragaren bakom mejlet få dig att tro att mejlet kommer ifrån.

    Om du får mejl från Skandia eller mejl där du ombeds ge ifrån dig inloggnings eller kortuppgifter kontakta genast Skandia genom att vidarebefordra mejlet till webmaster@skandiabanken.se.

    Microsoftbedrägeri
    Person ringer upp dig och utger sig för att arbeta på Microsoft. Personen berättar att man upptäckt att datorn drabbats av virus eller att man inte har något antivirusprogram och erbjuder sig att hjälpa till att lösa problemet. Bedragarens syfte är att komma över kortnummer och koder och ofta kan dessa personer som ringer upp vara väldigt påstridiga. Tänk på att inget seröst företag kontaktar sina kunder på detta sätt, och det enklaste rådet är att avsluta samtalet direkt och inte lämna ut några koder eller kortinformation.

    Blocket- eller Traderabedrägeri
    Ofta hittar man det man vill ha på dessa försäljningssidor till bra priser. Men var uppmärksam på om priset är alldeles för lågt och om säljaren vill att du ska betala hela köpesumman i förskott. Det är inte ovanligt att bedragare använder dessa sidor för att antingen sälja stöldgods eller ha för avsikt att inte leverara någon vara. I det senare fallet finns risken att säljaren gör sig oanträffbar efter att man fört över pengarna och att man inte får någon vara. Att säljaren skulle ange sitt namn personnummer eller likande skyddar dig inte från att bli lurad, bedragaren kan ha utgett sig för att vara någon annan.

    Att lämna ut sitt kontonummer
    Ditt kontonummer ska även det behandlas med försiktighet, lämna inte ut kontonumret till personer eller företag som du inte känner till. Det finns bedragare som har som syfte att ta reda på ditt kontonummer för att använda det till ett så kallat målvaktskonto. Då är det pengar som härrör från brott som bedragaren vill flytta mellan olika konton för att försvåra spårning av pengarna och bedragarens egen inblandning. Detta kan till exempel ske via jobberbjudanden där man erbjuds en del av summan som betalning. Att upplåta sitt konto till någon annan och agera målvakt är en brottslig handling och kan leda till åtal.

    Identitetsstöld
    En bedragare som kommit över dina personliga uppgifter kan använda ditt namn, personnummer och hemadress för att exempelvis ansöka om krediter, beställa varor och tjänster.

    Om du misstänker att en bedragare har tillgång till ID korts data eller att din identitet använts olovligen, spärra genast dina ID handlingar för att begränsa ytterligare skada.

    Nedan visar tips på vad du kan göra för att minska risken för att du blir utsatt.

    • Lämna inte ut personliga uppgifter om dig eller ditt företag om du inte vet vad informationen ska användas till, ex personnummer, organisationsnummer, fullständiga adressuppgifter.
    • Lämna inte ut personliga uppgifter exempelvis via mejl och telefon om du inte med säkerhet vet vem du har med att göra. Tänk på att det finns bedragare som utger sig att företräda bank, försäkringsbolag, polisen etc.
    • Klicka aldrig på länkar i mejl, skriv istället direkt in webbadressen du vill besöka exempelvis skandia.se.
    • Tänk på vad för information du delar om dig själv i sociala nätverk, ange inte för mycket information om dig själv.
    • Kasta inte personlig information om dig själv i soporna som kan innehålla exempelvis personnummer eller kontonummer.
    • Håll koll på din post och se till din brevlåda ofta så att inte post blir liggande samt ha en låsbar brevlåda. Om du ska resa bort en längre tid kan du eftersända posten och om du rest utomlands, be någon du litar på att ta hand om din post.
    • Om du får brev från något kreditupplysningsföretag, kontrollera noga att det stämmer och att du godkänt den kreditupplysning som tagits på dig.
    • Lämna aldrig ut koder eller lösenord till någon annan, varken till nära anhörig eller till bankpersonal. Dessa är personliga, tänk även på att inte välja för enkla eller uppenbara koder och lösenord och ha dessa inte nedskriva i anslutning till koden/lösenordets användning. Ex, förvara inte bankkort tillsammans med en nedskriven kortkod.
    • Lämna aldrig kort eller ID-handling utan uppsikt eller i säkert förvar, bedragare kan då lätt kopiera uppgifterna på kortet för att utföra köp i ditt namn samt utfärda en falsk ID-handling med dina, d.v.s. rätt kontolluppgifter och använda i bedrägligt syfte.

    Stöld av kort och kortkod
    Tänk på att aldrig förvara ditt kort och din kortkod tillsammans, ha alltid ditt kort under uppsikt och förvara kortet på ett betryggande sätt. Var extra uppmärksam i t ex tunnelbanor, på flygplatser och andra offentliga platser. Lämna aldrig ifrån kortet till någon annan i samband med betalning. Tänk också på att skydda din kortkod när du använder ditt kort, en bedragare kan stå nära dig och notera vilken kortkod du knappar in och vart du sen förvarar kortet. Bedragaren stjäl sedan kortet och kan direkt använda ditt kort med din kortkod. Håll handen över knappsatsen så att ingen ser kortkoden och tänk på att du förvarar ditt kort så du har det under uppsikt och i säkert förvar.

    Skimming av kort
    Skimming, dvs där kortet kopieras, kan exempelvis hända via betalstationer och bankomater, bedragaren placerar där en utrustning som på olika sätt kan läsa av kortets magnetremsa och kortkod. Syftet är att kopiera kortet och använda för betalning. Ofta är utplaceringen av utrustningen dold och svår att upptäcka, men ibland kan man upptäcka skimmingutrustningen genom att knappsats och/eller den delen där kortet förs in sitter lite löst, en kamera kan användas för att se kortkoden man knappar in.

    Kortnummer och cvv-kod
    Om man lämnat kortet utan uppsikt kan en bedragare komma över kortnummer och cvv-kod, exempelvis genom att fotografera fram och baksidan av kortet eller skriva upp kortnumret och cvv-koden. Med dessa uppgifter kan bedragaren sen t ex handla på internetsidor som godkänner köp utan Visa Secure.

    Falska kortterminaler
    Du som kund kan få en "falsk" kortterminal på restaurang/nattklubb. Du stoppar i kortet och anger PIN-kod men inget händer. Servitören hämtar sedan en annan terminal som då fungerar. Den första terminalen har då skimmat ditt kort och sparat din PIN-KOD för senare skimming av bedragaren, tex uttag i ATM.

  • Även med uppdaterade program och antivirus kan du drabbas av problem i datorn men du har större möjligheter att klara dig om du är försiktigt på internet. Några god råd för att klara dig bra är att inte ladda ner program som du inte är säker på, att inte klicka på länkar i mejl som du inte känner igen och vara vaksam på varningar som ditt operativsystem eller antivirus visar upp.

    Om du använder tjänster på internet som kräver inloggning, till exempel mejl, Facebook, Twitter eller forum, är det viktigt att du både tänker på att använda säkra lösenord till sidorna och att du är vaksam på vad du klickar på. Även meddelanden och tips från vänner kan innehålla funktioner som påverkar din säkerhet på internet.

  • Vi kommer aldrig att be dig lämna ut kontouppgifter eller personliga uppgifter i sociala medier. Vi ber dig att vara mycket försiktig med att ge ut personliga uppgifter via mejl, telefon och i sociala medier.

    För din säkerhet övervakar vi våra sidor i sociala medier. Vi kommer att radera inlägg som innehåller känslig information eller som äventyrar integritet och säkerhet. Skandia kommer aldrig att fråga efter uppgifter om dina affärer eller inloggningsuppgifter i sociala medier. Du ska aldrig lämna ut uppgifter om dina konton eller koder om det efterfrågas där. Du ska heller inte lämna ut uppgifter om ditt bank- och kreditkort.

    Skandia informerar löpande på Facebook om saker som är viktiga för dig som kund att känna till.

  • Kontrollera att internetsidan alltid visas med säker anslutning när du loggar in och är inloggad. Detta visas i moderna webbläsare med grön färg i adressfältet och äldre webbläsare visar ett låst hänglås. Det är också viktigt att det är Skandias certifikat som är utgivet till Försäkringsaktiebolaget Skandia (publ).

    Om certifikatet inte stämmer eller adressfältet inte är grönfärgat när du loggar in bör du omedelbart kontakta Teknisk support.

    Nyhetsbrev & mejl
    Skandia skickar ibland ut mejl om nyheter och annan information. Dessa meddelanden går till både kunder och andra som har anmält intresse av att ta emot information per mejl. Det är viktigt att skilja på mejl med information och mejl som frågar efter uppgifter om dig och dina affärer med Skandia. Det förekommer att mejl skickas ut som inte kommer från Skandia som frågar efter din personliga information. Skandia kommer aldrig att fråga efter uppgifter om dina affärer eller inloggningsuppgifter i mejl. Du ska aldrig lämna ut uppgifter om dina konton eller koder om det efterfrågas i mejl. Du ska heller inte lämna ut uppgifter om ditt bank- eller kreditkort i Skandia om du inte är helt säker på mottagarens identitet.

  • Det finns många sidor på internet som kan hjälpa dig om du vill läsa vidare om säkerhet och hur du kan bli en tryggare internetanvändare. Några sidor som du kan ha nytta av är: