
Så här reklamerar du ett kortköp
När du handlar i butik eller på internet finns det idag många sätt att betala på. De vanligaste är kort, kontanter och faktura. Väljer du att betala med kort är en av många fördelar att du har möjlighet att reklamera ditt köp om dina beställda varor inte dyker upp, om du blir dubbeldebiterad eller om företaget du handlat av går i konkurs innan du fått din vara.
Information om kortreklamation
Reklamationsrätten gäller när du betalar med kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor som kan reklameras. Reklamation görs alltid skriftligen.
Kontakta butiken
Om du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Se till att spara alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat eller mejlat med och brev mellan er.
Om butiken inte tar sitt ansvar
Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder. Utredningen tar minst 10 veckor, under tiden krediterar vi ditt köp.
Hur reklamerar jag?
Reklamation görs alltid skriftigt med blankett till nedanstående adress.
Skandia Frisvar
Dokumenthantering R813
106 37 Stockholm
Välj någon av följande situationer:
-
Upptäcker du obehöriga transaktioner på ditt kort behöver du spärra det och göra en polisanmälan. En svensk polisanmälan behöver göras när det obehöriga uttaget upptäcks. Du behöver bifoga en kopia på polisanmälan med din kortreklamation.
Tänk på att spärra ditt kort kort vid obehöriga köp
Om reklamationen avser obehöriga köp behöver du även spärra ditt kort. Ring spärrservice på 0771-33 20 00 om du befinner dig i Sverige och +46 771-33 20 00 om du är utomlands.
Samtliga korttransaktioner övervakas i ett system som varnar vid misstanke om bedrägliga köp eller uttag. Systemet är i drift 24 timmar om dygnet, året runt. När systemet upptäcker en misstänkt transaktion kontaktar vi dig för att kontrollera om det är en riktig eller en bedräglig transaktion.
Använd följande blankett
Använd följande reklamationsblankettPolisens hemsida
Mer information på polisens hemsida. -
Om du ej erhållit det begärda beloppet i uttagsautomaten ska du reklamera det till oss.
Tänk på att spärra ditt kort kort vid obehöriga köp eller uttag på ditt kort
Om reklamationen avser obehöriga uttag behöver du även spärra ditt kort. Ring spärrservice på 0771-33 20 00 om du befinner dig i Sverige och +46 771-33 20 00 om du är utomlands.
Samtliga korttransaktioner övervakas i ett system som varnar vid misstanke om bedrägliga köp eller uttag. Systemet är i drift 24 timmar om dygnet, året runt. När systemet upptäcker en misstänkt transaktion kontaktar vi dig för att kontrollera om det är en riktig eller en bedräglig transaktion.
Använd följande blankett
Använd följande reklamationsblankett -
Kontakta butiken i första hand
Har det dragits fel belopp för en vara ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Se till att spara alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat eller mejlat med och brev mellan er.
Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar
Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder. Utredningen tar minst 10 veckor, under tiden krediterar vi ditt köp.
Använd följande blankett
Använd följande reklamationsblankett -
Erbjudanden och kundenkäter via internet
Vid erbjudanden och kundenkäter via internet, läs alltid det finstilta i företagets villkor innan du klickar för ditt godkännande.
Återkommande debiteringar på ditt kort/ konto kan starta efter att du t.ex. svarat JA på ett erbjudande att delta i en kundundersökning. Återkommande debiteringar kan också starta efter att du tackat JA till att få en vara/ tjänst genom att betala ett lågt belopp som sedan övergår till en så kallad prenumeration. Du ska alltid kontakta företaget för att säga upp din prenumeration innan du kan göra en reklamation. I företagets villkor ska det framgå hur du säger upp din prenumeration.
Kontrollera alltid att det finns ett telefonnummer till kundservice, adress och e-postadress. Det är också viktigt att du sparar alla underlag med din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du har pratat eller mejlat med och brev mellan er.
Kontakta företaget eller butiken i första hand
Om du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Se till att spara alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat eller mejlat med och brev mellan er.
Om butiken inte tar sitt ansvar
Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder. Utredningen tar minst 10 veckor, under tiden krediterar vi ditt köp.
Använd följande blankett
Använd följande reklamationsblankett -
Kontakta butiken i första hand
Har du fått betala dubbelt ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Se till att spara alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat eller mejlat med och brev mellan er.
Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar
Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så ska du snabbt som möjligt så reklamera ditt ditt kortköp som vi sedan utreder. Utredningen tar minst 10 veckor, under tiden krediterar vi ditt köp.
Använd följande blankett
Använd följande reklamationsblankett -
Kontakta butiken i första hand
Har du inte fått det du beställt ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Se till att spara alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat eller mejlat med och brev mellan er.
Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar
Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så ska du snabbt som möjligt så reklamera ditt ditt kortköp som vi sedan utreder. Utredningen tar minst 10 veckor, under tiden krediterar vi ditt köp.
Använd följande blankett
Använd följande reklamationsblankett -
Konkurs vid köp av paketresa
Om resebyrån eller företaget du bokat din paketresa hos gått i konkurs och resan inte kan nyttjas är det Kammarkollegiet som driver ärendet. Då behöver du skicka in ansökan till Kammarkollegiet om ersättning enligt resegarantin. Det är de som eventuellt betalar tillbaka dina pengar enligt resegarantilagen.
Ansök om ersättning enligt resegarantin
Konkurs vid köp av enbart flygbiljett
Om flygbolaget gått i konkurs och resan inte kan nyttjas kan du i vissa fall ansöka om ersättning hos resegarantifonden i det land bolaget finns. Har du inte rätt till ersättning kan du reklamera via oss. Bokningsbekräftelse och intyg att din resa är inställd ska skickas in tillsammans med kortreklamationen.
Om ingen eller delar av resan ersätts
Om du bara får ersättning för en del av resan eller nekas ersättning kan du göra en kortreklamation till oss. Om du köpt en paketresa är det viktigt att du bifogar beslutet från Kammarkollegiet.
-
Kontakta butiken i första hand
Har du blivit efterdebiterad för en vara du redan betalt ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Se till att spara alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat eller mejlat med och brev mellan er.
Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar
Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så ska du snabbt som möjligt så reklamera ditt ditt kortköp som vi sedan utreder. Utredningen tar minst 10 veckor, under tiden krediterar vi ditt köp.
Använd följande blankett
Använd följande reklamationsblankett -
Kontakta butiken i första hand
Har du blivit debiterad för en vara du redan betalt på annat sätt, ex via banköverföring, utlandsbetalning eller annan betallösning ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Se till att spara alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat eller mejlat med och brev mellan er.
Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar
Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så ska du snabbt som möjligt så reklamera ditt ditt kortköp som vi sedan utreder. Utredningen tar minst 10 veckor, under tiden krediterar vi ditt köp.
Använd följande blankett
Använd följande reklamationsblankett -
Kontakta butiken i första hand
Har du inte fått en vara som inte stämmer överens med beskrivningen ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Se till att spara alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat eller mejlat med och brev mellan er.
Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar
Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så ska du snabbt som möjligt så reklamera ditt ditt kortköp som vi sedan utreder. Utredningen tar minst 10 veckor, under tiden krediterar vi ditt köp.
Använd följande blankett
Använd följande reklamationsblankett -
Använd nedanstående blankett om du har blivit lovad en återbetalning till ditt kort som du som inte erhållit.
Använd följande blankett
Använd följande reklamationsblankett
Tänk på att spärra ditt kort vid obehöriga köp eller uttag
Om reklamationen avser obehöriga köp eller uttag behöver du även spärra ditt kort. Ring spärrservice på 0771-33 20 00 om du befinner dig i Sverige och +46 771-33 20 00 om du är utomlands.