Har du problem att logga in i mobilappen och har en iPhone? Detta åtgärdas genom att uppdatera appen.
Gå till innehåll

Så får du en bättre miljö på hemmakontoret

Att jobba hemma har påverkat vår vardag. Men det finns enkla knep att ta till för att få till en ergonomisk miljö även på kontoret i det egna hemmet. – Din nästa position är din bästa position, säger Jenny Lundberg, ergonom hos vår samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center.

Hur får du bättre miljö på hemmakontoret? Lyssna på ergonomens bästa tips (5 min).

 

Vi är många som tar ergonomiska stolar samt höj- och sänkbara bord och bildskärmar för givet. Men när jobb från hemmakontoret blivit en ny form av standard har mycket omkullkastats. Plötsligt har köksbordet, soffan eller fåtöljen i hemmet fått tjänstgöra för skrivbord och arbetsstol, och lätt hopsjunkna framför datorn har vår hållning blivit allt sämre. 

– Kroppen är gjord för rörelse och mår bäst av att belastas på olika sätt, säger Jenny Lundberg. 

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har tjänstepension med hälsoförsäkring hos oss vända sig. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning. Den som ringer får kontakt med en hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet Rehab Center.   

Fixa arbetsplats hemma

Om du jobbar hemifrån kan det vara bra att fixa i ordning en arbetsplats, med ett skrivbord, en justerbar stol, en extern skärm, ett tangentbord och en datormus.  

 Du som jobbar vid köksbordet bör sitta så nära bordet du kan, och arbeta med armarna avslappnat nära kroppen. Om bordet är för högt kan du sitta på en kudde för att inte arbeta med uppdragna axlar. Sträva efter 90 grader i armbågarna. Lägg gärna en kudde i svanken för att få bra stöd för ryggen, säger Jenny. 

Laptopen, tillägger hon, kan staplas på en trave böcker så att skärmen kommer upp och att du kan jobba med en rak nacke.  

 Placera sedan musen nära tangentbordet eller centrerat framför magen. Fäll ner tangentbordet och arbeta med raka handleder. 

Variation A och O

Ur ett ergonomiskt perspektiv bör du regelbundet växla position vid hemmajobbandet.  Kroppen behöver belastas på olika sätt och musklerna mår bäst av att få lika stor dos av arbete och vila under dagen.  

 Det ger en bra cirkulation i kroppen vilket också ökar syretillförseln i hjärnan. Det är viktigt att försöka stå upp och arbeta regelbundet även när du jobbar hemifrån. Det ger dig en bättre hållning, vilket minskar belastningen på kroppen samt gör oss piggare.  

Men det absolut viktigaste, betonar Jenny, är variation och att byta arbetsställning ofta: 

 Ett passivt stående är lika illa som ett passivt sittande.  

Jennys bästa tips för hur du får en bättre miljö på hemmakontoret 

1. Byt position

Variera din arbetsposition flera gånger under dagen och växla gärna mellan att sitta och stå. Kroppen är gjord för rörelse och mår bäst av att belastas på olika sätt. ”Din nästa position är din bästa position”. 

2. Bra stöd

Se till att alltid ha bra stöd i svanken och för armarna när du arbetar. Det minskar risken för ogynnsam statisk muskelspänning samt stimulerar till en god hållning. 

3. Viktigt med pauser

Pauser och återhämtning är lika viktigt som god fysisk ergonomi. Lämna skärmen minst en gång per timme och gör något annat en kort stund. Passa på att röra på dig och aktivera de stora muskelgrupperna för att få igång cirkulationen i kroppen.  

Hur är läget?... Egentligen.

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har tjänstepension med hälsoförsäkring ringa. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning. Den som ringer får kontakt med en hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet Rehab Center.

Du kan få hjälp och råd av bland annat av psykologer, ergonomer, fysioterapeuter om du exempelvis känner dig nedstämd, har värk, är stressad eller på annat sätt är i riskzonen för att bli sjukskriven. Det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata.

Andra läser också om

Fler nyheter