Så håller du det perfekta mötet – även på distans
Lunch framför datorn, färre fikapauser och onlinemöten. Coronatiderna har inneburit en ny vardag för många. Kontakten med vänner och familj löper på i en någorlunda vanlig takt, där videosamtalen och utomhusmiddagarna går varma. Men det dagliga sociala som många är vana vid att få på arbetsplatsen kan vara desto knepigare att få till. Hur håller man egentligen bäst kontakt med kollegor och medarbetare i dessa tider? – Se till att boka in tid för ”trevlighetsprat” innan eller efter varje möte, säger Fredrik Rickardson, psykolog hos vår samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center.
Under våren har tipsen kring hur man håller humör och produktivitet på topp vid hemarbete haglat. Rutiner är A och O och en promenad till och från jobbet är bra. Men kontrasten från att ha träffat kollegorna fysiskt fem dagar i veckan, i princip året om, till knappt någon social kontakt alls är stor.
– Vi människor är flockdjur och kommer alltid vara det. Nu måste vi experimentera lite och hitta nya sätt att umgås och hålla kontakten i det regelverk som råder, säger Fredrik Rickardson.
Nya sätt kan till exempel vara att planera in ett promenadmöte någon gång per vecka eller kanske ringa en kollega du vanligtvis inte har så många arbetsmöten med – även då ni knappt pratat annat än vid kaffemaskinen.
– Som läget är får vi inte låta vår osäkerhet kring att prova nya saker hindra oss från att skapa nya rutiner, säger Fredrik.
Viktigt att vara närvarande
Den dagliga sociala kontakten är svår att ersätta digitalt där framförallt detaljer som kroppsspråk och andra sociala signaler lätt missas. Att försöka vara så närvarande som möjligt i alla möten och samtal är därför av stor vikt.
– Det är lätt att man fastnar med blicken på sig själv i den lilla rutan i hörnet eller på ett inkommande mejl, och då uppfattas vi snabbt som frånvarande. Att tydligt visa för de andra deltagarna att vi anstränger oss för att vara närvarande är viktigt, säger Fredrik.
– En annan bra sak är om alla mötesdeltagare har videon igång och att man inte sitter och jobbar med annat samtidigt. Det ger hela mötet en mer social känsla, säger Fredrik.
Boka in tid för "trevlighetsprat"
Generellt sett tar det tid att jobba in nya rutiner och det kan kännas motigt till en början. En lösning kan då vara att schemalägga tid för just det.
– Om man vill få tillbaka mer av det sociala kan man till exempel boka in tid för att ”checka in” tillsammans med kollegor och medarbetare. Då har man med sig det på agendan och alla får chans att ventilera lite, förslagsvis varannan dag, säger Fredrik.
– Det kan kännas mekaniskt till en början, men man sätter en boll i rullning och till slut blir det en rutin, säger Fredrik.
Ytterligare ett exempel är att viga några minuter för ”trevlighetsprat” i samband med varje möte.
– Boka in fem minuter för vanligt prat, såsom det faktiskt också är i möten en vanlig dag på jobbet, fortsätter Fredrik.
”Ta som vana att ge positiv feedback”
Vi är alla olika och en del behöver mer bekräftelse och andra mindre. Att löpande ge feedback till kollegor och medarbetare är alltid viktigt, men kanske extra viktigt just nu.
– Försök ta som vana att ge positiv feedback, även om det känns krystat. Det kommer göra gott på flera plan, säger Fredrik.
I rådande samhällssituation är det svårt att hitta positiva aspekter och en känsla av isolation kan infinna sig.
– Det är verkligen en tuff situation för många och det är ytterst få saker som är positiva i sig, men en bra sak är att många börjat slappna av mer. Det finns ju inte lika mycket som man kan påverka och fokus skiftar då från jobb till värdefulla saker och vad som egentligen är viktigt i livet. Saker man kanske tagit för givet tidigare, säger Fredrik.
– Det är något positivt mitt i allt det här, att vi håller på att skapa nya vanor som ger långvariga positiva effekter, säger Fredrik.
Psykologens 5 tips
1. Testa nya kontaktvägar såsom exempelvis promenadmöten, telefonsamtal eller någon form av chatforum.
2. Försök vara så närvarande som möjligt i de digitala mötena. Det skapar en social gemenskap.
3. Ha gärna videon igång och undvik att jobba med annat under mötestiden.
4. Vig gärna tid för "trevlighetsprat" innan eller efter varje möte.
5. Ta som vana att skicka positiv feedback till dina kollegor och medarbetare.
Andra läser också om
5 psykologtips: Så undviker du stress inför julen
Året börjar närma sig sitt slut och julen är snart här. För många är det här en tid då man vill känna glädje och ... Läs mer
Socialministern: Jag gillar inte uttrycket ”ladda batterierna”
Vi behöver arbeta mer för att öka välmåendet och förebygga ohälsa i samhället och på arbetsplatser. Det säger ... Läs mer
Naprapat-Jonas: Här är nyckeln till ett starkare, friskare och lyckligare liv
Vi behöver både stillhet och rörelse för att må och prestera på topp. Och god hälsa omfattar HELA kroppen, där alla ... Läs mer