Gå till innehåll

Ledarskapskonsulten: ”Passa på att bygga nya vanor när vardagen förändras”

En vanlig arbetsdag består för många av ett par möten, lunch- och fikapauser och jobb vid sitt skrivbord. Men när kontoret flyttat till hemmet är det lätt att hamna lite ur gängorna när gamla vanor bryts. Hur ska man då tänka för att strukturera upp arbetsdagen i en ny miljö? – Anta utmaningen och se det som en möjlighet till att bygga upp helt nya vanor, säger Ann-Sofie Forsmark, ledarskapskonsult och hälsostrateg som Skandia samarbetar med i olika hälsosammanhang.

Ann-Sofie Forsmark, ledarskapskonsult och hälsostrateg

Vi människor är vanedjur och gillar rutiner. På jobbet tar man kanske alltid trapporna på morgonen, köper en kaffe till efter-lunchen-mötet och äter en frukt på eftermiddagen. När arbetsplatsen byter miljö kan en påföljd vara att vanorna vänds upp och ner.  

 Vanor är otroligt styrda av den miljö vi befinner oss iNär man jobbar hemma och faktiskt både somnar och vaknar på kontoret kan det vara svårt att hitta en bra strukturDet blir kanske ingen frukt på eftermiddagen, någon naturlig lunchpaus och man kan uppleva att arbetsuppgifterna tar längre tid än vanligt, säger Ann-Sofie Forsmark.  

Börja med att ”äta grodorna”  

Lösningen kan vara att koppla ihop vanor vi vill behålla med nya triggers i den nya miljön – eller skapa helt nya som funkar för dig. Ett exempel att börja med är att ”äta grodorna” redan på morgonen.  

 Försök att starta arbetsdagen med att beta av grodorna, alltså de lite mer krävande uppgifterna, säger Ann-Sofie.  

 Sedan fortsätter du dagen med att stämma av saker med dina kollegor via möten. Möten kan ge bra energi som du har med dig resten av arbetsdagen. Sist tar du uppgifterna du i princip kan göra i sömnen, fortsätter hon.  

Försök få till psykologisk frånkoppling 

Något som alltid är av stor vikt är konsten att kunna släppa sitt jobb – både mentalt och fysiskt. Och detta blir kanske än mer betydande när vi faktiskt är kvar på jobbet även  vi stängt ner datorn för dagen.  

 Detta kan effektivt göras till en win-win-situation genom att man tar som vana att reflektera över dagen – antingen ensam eller tillsammans i teamet. Vad har jag åstadkommit idag? Vad funkade extra bra? Och vad ska jag fokusera på imorgon? Om man jobbar så blir det enklare att både släppa och stänga dagen, säger Ann-Sofie.  

Det är också bra att få till en rutin för fokustid. En tid varje dag då man kan jobba ostört.  

 Se till att blocka tid i din kalender. På så vis får du också lättare till pauserna där du kanske passar på att hänga tvätt, gå en promenad eller umgås med barnen om de är hemma. Regelbundna pauser hjälper oss att låta hjärnan vila, säger Ann-Sofie.  

Håll i det så viktiga sociala  

En annan del av en vanlig arbetsdag är de sociala kontakterna. Och det är en viktig sådan som inte kommer lika naturligt när man sitter hemma.  

 Det syns inte lika tydligt hur vi faktiskt har det och hur vi mår. Mer ansvar hamnar på en själv att flagga om det blir för mycket och om man börjar jobba över luncher eller välbehövliga pauser. Se till att skapa forum där ni kan ventilera tillsammans i teamet, och gärna med chefen närvarande, säger Ann-Sofie.  

 Det är inte bara nödvändigt ur ett jobbperspektiv utan även för att få till de små pratstunderna vi vanligtvis har vid kaffeautomaten eller lunchkön. Det sociala är viktigt för att vi ska må bra och kunna prestera, fortsätter Ann-Sofie.   

Ann-Sofies 5 tips för att förändra en vana

  1. Formulera ett personligt och konkret svar på frågan; varför du vill göra din förändring? 
  2. Använd 5-minutersregeln. Bryt ner det du vill förändra till något som tar max  5-minuter. På så sätt känns tröskeln att komma igång lätt.
  3. Skapa en tydlig trigger i den nya miljön utifrån ”om X så gör jag Y”.  T ex efter lunch tar jag alltid en kort promenad. 
  4. Skaffa en förändringskompis: någon som checkar av att du gjort det som du planerat att göra och som du kan ge och få pepp av.
  5. För att hålla i det så viktiga sociala. T ex anordna en ”dagens tre-fikafråga” där teamet turas om att komma på olika frågor att svara på tillsammans. På så vis lär ni känna varandra ännu lite bättre.  

Ann-Sofie Forsmark är ledarskapskonsult och hälsostrateg. Hon hjälper organisationer, ledare och medarbetare att skapa förutsättningar för hållbara prestationer genom fokus på beteendepsykologi, ett hållbart ledarskap och hälsostrategiska insatser. Hon verkar även som grundare och konsult i Oxy Group AB 

Andra läser också om

Fler nyheter