Gå till innehåll

Pantbrev & lagfart

Gör allvar av drömmen att köpa hus. Här är allt du behöver veta om pantbrev och lagfart och kostnaderna som följer.

Pantbrev

Om du vill låna för att förverkliga husdrömmen behöver du ta ut en inteckning i fastigheten s.k. pantbrev.

  • Pantbrev är ett bevis på en inteckning i en fastighet. Pantbrev används som säkerhet när du ska ta bolån för att köpa hus.

    När du lånar pengar för att köpa hus behöver du lämna säkerhet för lånet till banken. Genom att ge pantbrev till din bank pantsätter du ditt hus. Beloppet på pantbrevet är ofta lika stort som lånebeloppet och det är alltid knutet till en specifik fastighet. Pantbrevet tillhör alltså fastigheten och inte ägaren. Därför kan du inte ta med dig pantbrev när du köper ett nytt hus.

    Det är Lantmäteriet som ansvarar för den svenska pantbrevs- och inteckningsverksamheten. Något som många nya husägare missar är att Lantmäteriet tar ut en kostnad för pantbrev. När du tar bolån hos oss för att köpa hus, så hjälper vi dig med ansökan om pantbrev i de fall nya pantbrev måste tas ut.

Pantbrevskostnad

Det är lätt att missa att det tillkommer  kostnader för lagfart och pantbrev när du ska köpa hus.

  • Att ta ut nya pantbrev kostar 2 % av summan på pantbrevet. Utöver stämpelskatten på 2 % tar Lantmäteriet ut en expeditionsavgift på 375 kronor. Vi tar ingen avgift för att ansöka om inteckning utan kostnaden du betalar till Lantmäteriet går bara via oss när vi hjälper dig med ansökan.

    Ofta finns det redan pantbrev i fastigheten, som du som ny ägare av huset tar över. Det är bra för dig som köpare om det redan finns pantbrev i huset du köper. Eftersom du då bara behöver betala stämpelskatt för det belopp du tar ut nya pantbrev för.

Pantbrev räkneexempel

Hur stor pantbrevskostnaden blir beror på om det redan finns pantbrev. Så här räknar du ut pantbrev.

  • Om du lånar 4 miljoner på en fastighet som saknar pantbrev behöver du ta ut pantbrev på hela beloppet. Du behöver då alltså betala 4 000 000 x 2 % = 80 000 kr i stämpelskatt plus 375 kr i expeditionsavgift till Lantmäteriet. Kostnaden för pantbrevet blir alltså totalt 80 375 kr.

  • Det behöver finnas pantbrev på hela den summa du vill låna. Det betyder att om du vill låna 4 miljoner kronor, och det redan finns pantbrev på 3 miljoner kronor, bara behöver ta ut pantbrev på resten. I det här fallet blir det alltså 1 miljon kronor.

    Kostnad för ditt pantbrev blir då 1 000 000 x 2 % = 20 000 i stämpelskatt plus 375 kr i expeditionsavgift till Lantmäteriet. Det ger dig en total kostnad på 20 375 kr.

Vad är lagfart?

Lagfart är ett bevis på vem som äger en fastighet. När du köper ett hus ska du därför registrera det hos Lantmäteriet inom 3 månader efter köpet. När lagfarten finns i Lantmäteriets digitala fastighetsregister framgår det vem eller vilka som äger fastigheten.

Lagfartskostnad

När du registrerar en lagfart tillkommer en lagfartskostnad.

  • Kostnaden för lagfart är 1,5 % av priset för fastigheten alternativt 1,5 % av taxeringsvärdet. Vilket som gäller är beroende av vilket värde som är högst, där kostnaden baseras på det högsta värdet. Förutom lagfartskostnaden betalar du även en expeditionsavgift till  Lantmäteriet på 825 kr. Vi tar inte ut någon administrativ avgift.

    Efter att du tillträtt ditt nya hus skickas en lagfartsansökan tillsammans med köpebrevet i original från mäklaren till Lantmäteriet. När lagfarten gått igenom får du en faktura från Lantmäteriet som du betalar direkt till dem.

Ansöka om pantbrev & lagfart

Att ansöka om pantbrev och lagfart är inte krångligt. Vi gör det mesta åt dig, men ett par saker är bra att ha koll på.

  • Börja med att ansöka om bolån för villa eller fritidshus hos oss. Resten löser vi. För vid en ansökan om att köpa en fastighet hämtar vi automtiskt in uppgifter från Lantmäteriet om hur mycket pantbrev som finns uttagna sedan tidigare.

    När vi vet hur mycket pantbrev som finns kollar vi om nya pantbrev behöver tas ut. Det gör vi genom att kontrollera mellanskillnaden mellan köpeskilling alternativt taxeringsvärde och tidigare uttagna pantbrev. 

  • När det är dags för dig att välja låneupplägg kommer du att kunna se kostnad för pantbrev och lagfart. Då kan du också välja vilket konto hos oss du vill att pantbrevskostnaden och ska dras ifrån i samband med utbetalningen. Så fort du valt låneupplägg kommer skuldebrevet att skrivas ut och skickas hem till dig. 

  • I det fall nya pantbrev behöver tas ut får du en blankett som heter ”Ansökan om inskrivningsärende” skickat hem till dig tillsammans med skuldebrevet.

    Blanketten skriver du under och skickar tillbaka i svarskuvertet tillsammans med de undertecknade lånehandlingarna.

  • När tillträdet äger rum av den nya fastigheten så dras pantbrevskostnaden från ditt konto och vi ser till att nya pantbrev tas ut hos Lantmäteriet.

    Efter att du tillträtt ditt nya hus skickas en lagfartsansökan tillsammans med köpebrevet i original från mäklaren till Lantmäteriet. När lagfarten gått igenom får du en faktura på lagfartskostnaden från Lantmäteriet som du betalar direkt till dem.

    Sen är det bara att luta sig tillbaka och njuta av ditt bolån utan förhandling och med rabatt för tjänstepension.

Vanliga frågor om pantbrev och  lagfart

  • Pantbrev är ett bevis på en inteckning i en fastighet. Pantbrev används som säkerhet när du ska ta bolån för att köpa hus.

    När du lånar pengar för att köpa hus behöver du lämna säkerhet för lånet till banken. Genom att ge pantbrev till din bank pantsätter du ditt hus. Beloppet på pantbrevet är minst lika stort som lånebeloppet och det är alltid knutet till en specifik fastighet. Pantbrevet tillhör alltså fastigheten och inte ägaren. Därför kan du inte ta med dig pantbrev när du köper ett nytt hus.

    Det är Lantmäteriet som ansvarar för den svenska pantbrevs- och inteckningsverksamheten. Något som nya husägare ofta missar är att Lantmäteriet tar ut en kostnad för pantbrev.

    När du tar bolån hos oss för att köpa hus, så hjälper vi dig med ansökan om pantbrev i de fall nya pantbrev måste tas ut.

  • När du ska köpa hus är det viktigt att komma ihåg att det tillkommer flera kostnader. Det är lätt att missa men utöver kontantinsatsen på 15 % av bostadens pris, behöver du också ha pengar till lagfart och pantbrev. Du kan inte låna till pantbrev och lagfart om du redan lånat 85 % av köpeskillingen.

    Att ta ut nya pantbrev kostar 2 % av summan på pantbrevet. Utöver stämpelskatten på 2 % tar Lantmäteriet ut en expeditionsavgift på 375 kronor. Vi tar ingen avgift för att ansöka om inteckning utan kostnaden du ska betala till Lantmäteriet går bara via oss när vi hjälper dig med ansökan.

    Ofta finns det redan pantbrev i fastigheten, som du som ny ägare av huset tar över. Det är bra för dig som köpare om det redan finns pantbrev i huset du köper. För då behöver du bara betala stämpelskatt för det belopp du behöver nya pantbrev för.

  • Fyskiska pantbrev är gamla pantbrev i pappersform. Om du har ett bolån hos oss eller kommer att ta ett bolån hos oss ska de fysiska pantbreven skickas i rekomenderat brev till:

    Skandia Bolån
    106 55 Stockholm

    När du har skickat in de fysiska pantbreven så kommer dom att läggas om till datapantbrev.

    Om du inte har något lån hos oss kontaktar du istället Lantmäteriet.

  • Pantbrev med bästa rätt är de pantbrev som tagits ut först i fastigheten.

    Det innebär att den banken som har bästa rätt får pengar i första hand om kunden inte kan betala sitt lån och det blir en exekutiv aktion får den banken som har bästa rätt pengar i första hand.

    Det betyder att om en låntagaren inte kan betala sitt lån och fastigheten därför måste säljas, kommer den långivare som har bästa rätt att få pengar i första hand. En inteckning i form av ett pantbrev är därför en säkerhet och vi som bank vill därför ha pantbrev med bästa rätt för att kunna erbjuda ett lån.

  • Vi hjälper till att ansöka om pantbrev i samband med bolåneansökan om nya pantbrev måste tas ut. Det enda du behöver göra är att skriva under handlingarna som skickas tillsammans med skuldebrevet.

  • Lagfart är ett bevis på vem som äger en fastighet. När du köper ett hus ska du därför registrera det hos Lantmäteriet inom 3 månader efter köpet. När lagfarten finns in i Lantmäteriets digitala fastighetsregister framgår det vem eller vilka som äger fastigheten.

  • När du registrerar en lagfart tillkommer en lagfartskostnad. Kostnaden för lagfart är 1,5 % av priset för fastigheten alternativt 1,5 % av taxeringsvärdet. Kostnaden baseras på det högsta värdet. Förutom lagfartskostnaden betalar du även en expeditionsavgift till Lantmäteriet på 825 kr. Vi tar inte ut någon administrativ avgift.

    Efter att du tillträtt ditt nya hus skickas en lagfartsansökan tillsammans med köpebrevet i original från mäklaren till Lantmäteriet. När lagfarten gått igenom får du en faktura från Lantmäteriet som du betalar direkt till dem.

  • Lagfart: 1,5% av köpeskillingen + 825 kr i expeditionsavgift

    Pantbrev: 2 % av det intecknade beloppet + 375 kr

     Mer information om stämpelskatt och avgifter hittar du hos Lantmäteriet

Alla frågor och svar