Gå till innehåll

Frågor & svar

Gruppförsäkring

  • Om något oförutsett skulle hända ger samhället ett grund­läggande försäkrings­skydd. Utöver det kan du som har gruppförsäkring via din arbetsgivare, förening eller ditt förbund skydda dig och din familj ekonomiskt – till en låg kostnad. 

    Du får svar på de flesta av dina frågor genom att logga in på Mina gruppförsäkringar. Du kan t.ex.

    • få en översikt över dina försäkringar
    • läsa om hur de funkar
    • ansöka om fler och medförsäkra make/maka eller sambo
    • se pris och månadskostnad
    • göra ändringar
    • ansöka om autogiro
    • se ersättningsbelopp
    • läsa villkor

    Logga in på Mina gruppförsäkringar

  • Priset på din gruppförsäkring bestäms av ditt gruppavtal och din månadskostnad beror på vilka försäkringar du har. Logga in på Mina Gruppförsäkringar för att få en översikt över dina försäkringar och kostnaden för dem.

  • Du får en tydlig översikt över dina person- och gruppförsäkringar samt dina försäkringar via jobbet genom att logga in.

    1. Logga in
    2. Gå till Försäkring
    3. Välj Försäkringsöversikt
    4. Välj Mina försäkringar

    Logga in och få koll på dina försäkringar

  • Du ansöker enkelt genom att logga in på Mina gruppförsäkringar. Du kan göra det om din arbetsgivare, ditt förbund eller din förening har ett grupp­avtal med oss.

    Mina gruppförsäkringar

    När du loggar in till Mina gruppförsäkringar får du en bra överblick och svar på de flesta av dina frågor. Du kan t.ex. 

    • ansöka om ny försäkring, se pris och ändra försäkringsbelopp på befintlig försäkring
    • medförsäkra make eller sambo, om gruppavtalet medger det
    • se övriga försäkringar som finns att teckna i gruppavtalet

    Du som ännu inte har tecknat någon gruppförsäkring behöver fylla i avtalsnumret och kontrollkod för att ansöka om försäkring. Har du inte fått uppgifterna från din arbetsgivare/ditt förbund kan du kontakta oss. Har ditt företag en egen gruppförsäkringssajt hittar du i stället ansökan där.

  • Du kan läsa mer här om vilka försäkringar och vilket försäkringsskydd som kan passa dig och din familj, beroende på din familjesituation.

  • Autogirot dras sedan alltid näst sista bankdagen varje månad. Om det skulle saknas täckning på kontot eller om autogirodragningen misslyckas av någon annan anledning, då får du en premieavi istället.

    Om du redan betalar via autogiro och vill byta kontonummer då behöver du kontakta oss, så hjälper vi dig.

    • Logga in på Mina gruppförsäkringar.
    • Du väljer ansökan för den försäkring du vill medförsäkra make/maka, sambo eller registrerad partner på. Sidan du landar på kommer att vara en sida som förklarar stegen i ansökningsprocessen.
    • När du klickar på ”Sätt igång” kommer du först att kunna göra val för dig själv. Om du inte önskar göra några ändringar i din egen försäkring klickar du på ”Fortsätt” längst ner.
    • I detta steg bli tillfrågad om du vill lägga till en medförsäkrad – klicka på ”Ja” och följ resten av flödet.
  • Logga in på Mina Gruppförsäkringar.
    I den gråa rutan i  det övre högra hörnet finns en länk som heter Mina dokument – där hittar du ditt försäkringsbesked. Du kan även gå in via alternativet Övrigt i menyn > Mina Dokument > Mina digitala dokument.

  • Logga in på Mina Gruppförsäkringar.
    Om du expanderar texten ”Prisuppgifter, försäkringsvillkor m.m.” hittar du bland annat villkor och andra dokument relaterade till din gruppförsäkring. Om du har flera avtal behöver du välja vilket avtal du vill titta på först.

  • I de allra flesta fall betalar du med premieavi, autogiro eller e-faktura. I vissa avtal betalar du genom löneavdrag. Vilka betalningsalternativ som du kan välja på bestäms av ditt gruppavtal.

    • Logga in på Mina Gruppförsäkringar för att se hur du betalar för din gruppförsäkring.
    • Om du är ansluten till flera gruppavtal behöver du välja vilket avtal du vill titta på först.
    • I den gråa rutan i det högra övre hörnet på sidan, ser du vilken månadskostnad och betalsätt du har på ditt avtal.
  • Ett prisbasbelopp är 52 500 kronor (2023). Källa: SCB

  • När ditt barn nått slutåldern för barnförsäkringen kan hen fortsätta vara skyddad om hen tecknar en Vidareförsäkring. Slutåldern är årsskiftet då ditt barn fyllt 25 år eller så länge som du kan tillhöra ditt gruppavtal. Logga in på Mina gruppförsäkringar för att läsa mer om försäkringen, eller så hittar du slutåldern i ditt försäkringsbesked.

    Försäkringen gäller för alla barn i familjen som är folkbokförda på samma adress som du, samt dina arvsberättigade barn oavsett var de bor.

    Ansökan om vidareförsäkring bör inkomma till Skandia senast 31 december det år barnet fyller 25 år för att undvika glapp i försäkringsskyddet. Vidareförsäkringen kan tecknas fram till och med 31 mars året efter, men gör man det efter sista december uppstår alltså glapp i skyddet

    Du måste själv avsluta barnförsäkringen i samband med att yngsta barnet uppnått slutåldern.

     

  • Du kan se status på din ansökan genom att logga in på Mina gruppförsäkringar. Status ”Ansökt” innebär att din ändringsbegäran har inkommit till oss och väntar på handläggning. Status ”Handläggs” innebär att ditt ärende är under handläggning. Status ”Gällande” innebär en gällande försäkring. 

  • Premieavierna skickas var tredje eller var fjärde månad. Du ser vilken period som avses på avin.

    Ibland kan avierna avse flera månader än de som tillhör betalningsperioden. Det kan exempelvis ske om din autogirodragning har misslyckats eller om du inte kan betala med löneavdrag på grund av föräldra- eller tjänsteledighet.

  • Ingår du i ett gruppavtal där slutåldern är 65 år kommer din försäkring automatiskt att avslutas och du kommer att bli erbjuden en Seniorförsäkring. I vissa avtal är slutåldern 67 år och det är då först vid 67 års ålder som du kommer att få ett erbjudande om Seniorförsäkring.

    Om slutåldern på ditt avtal är 65 år och du planerar att fortsätta jobba och vill fortsätta vara försäkrad med ett högre försäkringsskydd, än det som erbjuds i Seniorförsäkring, då kan du teckna Jobbavidareförsäkring. Läs mer om Seniorförsäkring och Jobbavidareförsäkring här.

  • Om den försäkrade dör betalas dödsfallsbeloppet ut till förmånstagare. Generellt är det i första hand make, maka, registrerad partner eller sambo som är förmånstagare, i andra hand arvingar. 

    Du kan välja att skriva ett eget förmånstagarförordnande. Om du vill kan du använda vår blankett som finns att skriva ut här.

  • Du kan alltid minska det erbjudande du har fått, men inte utöka det. Vill du ändra ditt erbjudande gå till skandia.se/grupp > fliken Gruppförsäkring > Fortsätt vara försäkrad. Skriv ut den ansökan som är relevant för dig (Fortsättningsförsäkring eller Seniorförsäkring). Fyll sedan i de nivåer du önskar teckna och skicka in din ansökan till oss.

    Tänk på att du vid ett senare tillfälle inte kan höja omfattningen om du har valt en lägre nivå än den du blivit erbjuden.

  • Det kan bero på en av följande anledningar:

    • Du har avslutat ett medlemskap i en förening eller ett förbund som har gruppavtal med Skandia.
    • Din anställning har upphört.
    • Du har uppnått slutåldern för ditt gruppavtal.
    • Du har missat att betala din premie. (Har du tidigare betalat för försäkringen och missat den senaste inbetalningen kan du enkelt återuppliva försäkringarna genom att betala inbetalningsavin inom 3 månader från annullationsdatum. Dagen efter att betalningen inkommit till oss börjar försäkringen gälla igen. Notera att detta innebär att du är oförsäkrad perioden från annullationsdatumet till dagen efter att betalningen inkommer till Skandia.)
  • Om du har slutat din anställning och varit ansluten till ett gruppavtal i mer än 6 månader får du automatiskt ett erbjudande om fortsättningsförsäkring.

    När du har uppnått slutåldern för ditt gruppavtal (vanligtvis 65 år) blir du erbjuden en seniorförsäkring. Du tackar enkelt ja genom att skicka in det erbjudande du har fått från oss. 

  • Om du är anställd hos ett företag, är medlem i en förening eller i ett förbund som har gruppförsäkring hos oss kan du teckna en gruppförsäkring. Om du inte redan är ansluten till avtalet kan du komma in i din arbetsgivares/ditt förbunds ansökan genom att använda dig av avtalsnummer och kod.

    Du ansöker genom att logga in på Mina gruppförsäkringar. Har du inte fått uppgifterna från din arbetsgivare/ditt förbund kan du kontakta oss.

  • Slutåldern för barnförsäkringen är årsskiftet då ditt barn fyllt 25 år eller så länge som du kan tillhöra ditt gruppavtal. Logga in på Mina gruppförsäkringar för att läsa mer om försäkringen, eller så hittar du den i ditt försäkringsbesked.

    Försäkringen gäller för alla barn i familjen som är folkbokförda på samma adress som du, samt dina arvsberättigade barn oavsett var de bor.

    Om ditt barn inte kan omfattas av en barnförsäkring på grund av barnet har uppnått slutåldern kan barnet ansöka om Vidareförsäkring. Ansökan om vidareförsäkring bör inkomma till oss senast 31 december det år barnet fyller 25 år för att undvika glapp i försäkringsskyddet. Vidareförsäkringen kan tecknas fram till och med 31 mars året efter, men gör man det efter sista december uppstår alltså glapp i skyddet.

    Du måste själv avsluta barnförsäkringen i samband med att yngsta barnet uppnått slutåldern.

    • Om du har haft din gruppförsäkring längre än 6 månader kommer du inom tre månader från avslutad anställning eller då ditt medlemskap upphör att bli erbjuden en fortsättningsförsäkring eller seniorförsäkring, beroende på din ålder. Erbjudandet skickas via post. Om du har en medförsäkrad får de ett separat erbjudande. Om det var länge sen anställningen/medlemskapet upphörde och du inte har tagit emot ett erbjudande – hör av dig till oss så hjälper vi dig
    • Slutar du din anställning/ditt medlemskap, upphör försäkringen och du kan inte förlänga försäkringens giltighet genom att fortsätta betala premien i din arbetsgivares/förenings/förbunds avtal. Du behöver då teckna en fortsättningsförsäkring eller seniorförsäkring.
    • En medförsäkrads försäkring upphör när den medförsäkrade uppnår slutåldern i gruppavtalet. Annars kan förstås den medförsäkrades försäkring upphöra dessförinnan, om du lämnar gruppavtalet. Om du byter anställning/medlemskap till en organisation som också har gruppavtal med Skandia kan det finnas möjlighet att flytta över dina försäkringar till det nya avtalet – hör av dig till oss så hjälper vi dig. 
    • Du har ett eget ansvar att informera oss om du, dina medförsäkrade eller dina barn inte längre har rätt att omfattas av försäkringen.
    • Fullständig information om hur länge försäkringen gäller hittar du genom att logga in på Mina Gruppförsäkringar, i ditt försäkringsbesked och försäkringsvillkoren.

     

  • Det kallas reservationsanslutning och är en anslutningsform som tillämpas på frivillig gruppförsäkring. Anslutningsformen innebär att nyanställda eller nya medlemmar i en förening/ett förbund, kommer att anslutas automatiskt till försäkring genom reservationsanslutning i samband med första anställnings- eller medlemsdagen.

    Du som är nyanställd eller ny medlem anmäls in till Skandia av din arbetsgivare eller förening/förbund som en förmån. Det är en förmån eftersom det enda kravet är att du är fullt arbetsför, du behöver alltså inte lämna in någon hälsodeklaration, vilket krävs i vanliga fall.

    Du kan säga upp försäkringarna när du vill. Om du vill avsluta någon eller några av försäkringarna, gör du så här: Logga in på Mina gruppförsäkringar. Under rubriken Tecknade försäkringar – välj den försäkring du vill avsluta – välj Ändra/läs mer – under rubriken Om försäkring – välj Avsluta försäkring – fyll i orsak och välj Avsluta försäkring.

  • Du kan avsluta din försäkring genom att logga in på Mina Gruppförsäkringar. Välj din försäkring > gå till höger sida > välj Ändra/läs mer > välj Avsluta försäkring.

    • Vill du avsluta din eller dina gruppförsäkringar för att din anställning eller ditt medlemskap upphört? Vi får den informationen från din arbetsgivare/förbund och din eller dina försäkringar kommer att avslutas i samband med det.
    • Avslutades din anställning/medlemskap för länge sedan, kan du välja Avslutad anställning/medlemskap i rullistan.
    • Om du vill avsluta på grund av andra anledningar behöver du avsluta varje försäkring var för sig och då väljer du alternativet Annan orsak.