Hälsodeklaration för gruppförsäkring
När du ansöker om vissa av våra försäkringar eller vill ändra på en befintlig försäkring behöver du lämna uppgifter om din hälsa, en så kallad hälsodeklaration.
Logga in – välj gruppförsäkring
För att fylla i din hälsodeklaration loggar du enkelt in med ditt BankID.
Lämna hälsodeklaration – logga inVanliga frågor & svar
Hälsodeklaration gruppförsäkring
-
Är det något du undrar över eller inte förstår är du alltid välkommen att kontakta Akademikerförsäkring på telefon 0771-111 999.
-
Bedömer du att någon uppgift inte har någon betydelse behöver du ändå uppge den. Uppge hellre för mycket än för lite.
-
Vi behöver dina uppgifter även om du inte minns vad sjukdomen heter. Beskriv så gott det går i hälsodeklarationen.
-
Kommer du inte ihåg exakt när du hade en viss sjukdom, skada eller ett besvär, ange en ungefärlig tidpunkt så gott du kan i hälsodeklarationen. Vi behöver dina uppgifter även om du inte minns exakt.
Ett tips är att logga in på 1177.se för att få tillgång till dina recept och journaler.
-
Nej, svaren ska lämnas personligen av dig som ska försäkras.
Inloggning
-
Ja, du kan logga in hos oss med BankID eller Mobilt BankID som du skaffat hos en annan bank. Om det är första gången du loggar in med BankID eller Mobilt BankID behöver du bekräfta inloggningen med en engångskod som du får via sms. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer kontaktar du kundservice på 0771-55 55 00.
-
Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobiltelefon.
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- En engångskod (som du får via sms eller brev)
- Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID.
Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app.
Läs mer om systemkrav hos BankID
Så här gör du:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID
- Du skickas nu vidare till BankIDs säkerhetsapp som du laddar ner via App Store eller Google Play. Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.
Installationsproblem?
Kontakta då kundservice för hjälp. -
Om du inte kan logga in t.ex. p.g.a att du saknar svenskt personnummer kan du kontakta oss på 0771-55 55 00, vardagar 8.15–16.