Gå till innehåll

Frågor & svar

Konton & kort

  • När du tecknar Vardagspaketet första gången bjuder vi dig på avgiften för bank- eller kreditkortet hela första året. Därefter tillkommer det en kostnad på 20 kr/månad.

  • Du ska vara över 18 år och din lön, pension eller motsvarande ska sättas in på konto hos Skandia. Minsta summa är 7 000 kr i månaden.

  • De räntefria dagarna kostar det ingenting att utnyttja krediten. Du kan få upp till 60 dagars räntefri kredit. När den räntefria perioden är slut skulle det kosta cirka 47 kr i månaden för 5 000 kr.

  • Nej, däremot kan din fru/man ha ett extrakort kopplat till krediten.

  • Kontaktlösa betalningar är lika säkra som vanliga kortköp med chip där du stoppar i kortet i kortläsaren. Den enda skillnaden är att vid kontaktlösa betalningar sker köpet via en trådlös krypterad teknik kallad NFC (Near Field Communication eller Närfälts-kommunikation). Tekniken finns idag t.ex. i många mobiltelefoner.

  • Du som har ett kontaktlöst kort kan "blippa" köp upp till 200 kronor utan att ange kortkod. Du kommer emellanåt att behöva slå din kortkod även vid småköp för din säkerhets skull.

    Vid högre belopp kommer du alltid att behöva slå din kortkod för att slutföra köpet. Ibland kommer du dessutom att behöva stoppa i kortet i kortläsaren.

  • Om du förlorar ditt kort eller misstänker att någon annan fått kännedom om din pinkod ska du omedelbart ringa och spärra ditt kort. Detta kan du göra dygnet runt på 0771-33 20 00. Upptäcker du att någon obehörig har använt kortet ska du göra en reklamation.

  • Nej, du kan i dagsläget tyvärr inte ta bort eller stänga av den kontaktlösa funktionen på ditt kort.

  • Vi kommer att införa funktionen för kontaktlösa betalningar på alla kort allteftersom giltighetstiden på befintliga kort löper ut. På sikt blir alltså alla Skandiakunders kort kontaktlösa.

    Om du vill byta ut ditt kort till ett kontaktlöst kort tidigare kan du beställa ett ersättningskort i din internetbank genom att klicka på kortet i översikten. Välj sedan ”Beställ ersättningskort". Du behåller samma kortkod men du får ett nytt kortnummer vilket innebär att du behöver uppdatera ditt kortnummer vid eventuella prenumerationstjänster och liknande.

  • Kortet har symbolen för kontaktlös betalning.

  • Köpgräns är en säkerhetsbegränsning du kan ange för hur mycket du max kan handla för på ditt kort eller ta ut i uttagsautomater under en rullande tidsperiod. Du sätter en total köpgräns där du sedan kan bestämma hur mycket av detta som får avse internetköp.

    Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars perioder medan uttagsgränsen gällande automat gäller under rullande 7-dagars perioder. Med rullande menas att vi sammanställer de köp/uttag som har skett under den angivna perioden, om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget. 

    Du kan se och ändra din köp- och uttagsgräns i internetbanken.

    Så här går du tillväga:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
    Du kan även se och ändra köpgränsen i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Kort”
    3. Välj ”Köpgräns”, uttagsgränsen finns för närvarande endast i internetbanken
    4. Gör önskade ändringar
  • Du aktiverar kortet i internetbanken.

    Såhär går du tillväga:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Om du ska aktivera ditt barns kort, välj ”Byt engagemang” uppe i högra hörnet av översikten
    3. Klicka på knappen ”Aktivera” vid önskat kort
    4. Följ anvisningarna
    Myndig persons kort kan även aktiveras via Talsvar:
    1. Ring 0771-55 55 00 eller +46 771 55 55 00 från utlandet
    2. Tryck 1 – Bank 
    3. Tryck 3 – Kort 
    4. Tryck 2 – Aktivera kort
    5. Ange ditt personnummer och din pinkod till talsvaret
    6. Du får svaret ”Ditt kort är nu aktiverat”
  • Du beställer ett ersättningskort via internetbanken. Ditt kort är aktivt till dess att du aktiverar ditt nya kort som kommer att ha samma kod som det tidigare.

    Såhär går du tillväga:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Om du ska beställa ett ersättningskort för ditt barn, välj ”Byt engagemang” uppe i högra hörnet av översikten
    3. Klicka på önskat kort i översikten och välj ”Beställ ersättningskort”
    4. Välj vilket kort du vill beställa ersättningskort för i rullisten
    5. Kontrollera att namnet är rätt och klicka sedan på ”Beställ”
  • Ja, som en säkerhetsåtgärd kan du välja att öppna eller spärra ditt kort för köp eller uttag i regioner utanför Sverige. När du ska ut och resa öppnar du enkelt upp ditt kort för den region du ska resa till. Du kan se och ändra din regionspärr i internetbanken.

    Såhär går du tillväga:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Regionspärr”
    5. Om du har flera kort, välj aktuellt kort i rullisten längst upp på sidan, du kan även bocka i rutan för att göra ändringen på samtliga kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
    Du kan även se och ändra regionspärren i appen:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Kort”
    3. Välj ”Regionspärr”
    4. Gör önskade ändringar
  • Du kan ta ut max 10 000kr/24h eller 25 000kr/vecka. Detta gäller för uttagsautomater och t.ex. vid valutaköp på valutaväxlingskontor. Du kan även sätta lägre gränser samt stänga kortet för uttag i internetbanken.

    Såhär går du tillväga:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar under ”uttagsgräns” och klicka sedan på ”Spara”
  • Gör så här:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj Kort
    3. Klicka på Säkra kortbetalningar
    4. Välj Köp- & uttagsgräns
    5. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
    6. För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
    7. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara

  • Nej, men som kund hos oss kan du utnyttja vårt samarbete med Familjens Jurist.
    Läs mer om familjejuridik.