Gå till innehåll

Frågor & svar

Konton & kort

    • Ett fasträntekonto är ett sparkonto där du sparar till en fast ränta under en viss period (bindningstid).
    • Fasträntekonto kan också kallas för sparkonto med bunden ränta eller placeringskonto.
    • Räntan för ett öppnat Fasträntekonto är samma hela bindningstiden.
    • Du kan inte sätta in mer pengar på ett befintligt Fasträntekonto. 

    Söker du ett sparkonto med rörlig ränta och fria uttag kan du ta en titt på sparkontot

  • Nej, det går tyvärr inte att förlänga ett befintligt fasträntekonto. När bindningstiden är slut kommer fasträntekontot att avslutas automatiskt. Du kan däremot öppna nya fasträntekonton precis när du vill. 

  • Nej, kundservice kan tyvärr inte öppna ett fasträntekonto åt dig, utan det behöver du göra själv som inloggad kund. 

  • Du beställer kortet genom att logga in. Har du inget konto i Skandia sedan tidigare behöver du först skaffa ett Allt i Ett-konto. Kortet anslut sedan till det kontot. Kortet levereras hem till dig inom 5-6 vardagar. 

  • Sparräntan sätts in på ditt sparkonto vid årsskiftet varje år. Om räntebeloppet överstiger 100 kronor dras 30 % i skatt.

  • Ja, det går bra att öppna flera fasträntekonton. Om du redan öppnat ett fasträntekonto behöver du inte vänta tills bindningstiden på det löper ut, utan du kan öppna ett till när som helst.  

  • Vill du öppna ett sparkonto till ditt barn gör du det via Skandia Ung – vårt paket för barn och unga.

  • Minimibeloppet för att öppna ett fasträntekonto är 10 000 kr. 

  • Du kan endast sätta in sätta in pengar från ett konto som du har oss oss i Skandia. Antingen från ett lönekonto – Allt i Ett-konto, eller från ett sparkonto med fria uttag. Summan du vill spara behöver finnas på ett av dessa konton för att kunna öppna ett Fasträntekonto. Är du ny kund hos oss kommer vi först att be dig öppna ett Allt i Ett-konto, därefter kan du också öppna sparkonto med fria uttag samt fasträntekonto. 

  • Du kan inte förlänga bindningstiden på ditt fasträntekonto utan du behöver teckna ett nytt fasträntekonto när bidningstiden gått ut. 

  • När fasträntekontot avslutas sätts pengarna, inklusive din intjänade ränta efter eventuell dragen skatt, tillbaka på det konto du valde när du öppnade fasträntekontot.

     

  • För att öppna ett fasträntekonto behöver du först bli kund hos oss och sedan skaffa ett Allt i Ett-konto. Det är vårt smarta lönekonto som går att använda till vardagliga utgifter och räkningar – om du vill. Allt i Ett-Kontot är kostnadsfritt.

    När du satt in sparbeloppet (minst 10 000 kr) på ditt nya Allt i Ett-konto eller ditt sparkonto (om du har ett sånt hos oss) kan du logga in igen och öppna ett fasträntekonto.

    Är du redan bankkund hos oss så behöver det beloppet du vill spara på ditt nya Fasträntekonto (minst 10 000 kr) finnas på ditt Allt i Ett-konto eller ett Sparkonto med fria uttag. När summan finns på ett av kontona kan du öppna ett fasträntekonto. 

  • Du ser aktuella räntor på vår räntesida inloggad på Skandia.se. 

    Logga in och se aktuella räntor

  • Skulle du behöva ta ut dina pengar tidigare går det bra. Uttag kan genomföras tidigast 7 dagar efter insättning och fasträntekontot avslutas då i sin helhet. Vid uttag tillkommer en uttagsavgift som är 2 % av insatt belopp. Avgiften kan inte överstiga den upplupna räntan. Du avslutar ditt fasträntekonto genom att logga in.

  • Du kan bara vara ensam kontohavare på ditt fasträntekonto men du kan lämna en fullmakt till någon annan.

  • Du kan ta del av erbjudandet så länge du studerar vid universitet, högskola eller annan eftergymnasial utbildning och har studiemedel från CSN (minst bidragsdelen) med direkt överföring till ditt Allt i Ett-konto.

  • Nej, utbetalningar från försäkringar i Skandias utländska produktbolag kan inte sättas in på Skandiakontot. Du kan inte sätta in pengar från försäkringar i andra bolag.

  • Du kan ta pengar från ditt Skandiakonto när du vill och hur många gånger du vill. Uttag görs till ditt Allt i Ett-konto där du kan betala räkningar eller göra överföringar till andra banker. 

  • För att skaffa ett Vardagspaket ska du vara över 18 år och din lön, pension eller motsvarande ska sättas in på konto hos Skandia. Minsta summa är 7 000 kr i månaden.

  • När du tecknar ett Vardagspaket bjuder vi dig på avgiften för bankkortet hela första året. Därefter tillkommer det en kostnad på 20 kr/månad för kortet.

  • Nej, vi erbjuder inte kreditkort.

    Har du kreditkort sedan innan hittar du information om kortet via menyvalet Kort, Kreditkort och Om kreditkort.

  • Nej, Skandia har inga företagstjänster som t.ex. företagskonto däremot erbjuder vi försäkringar för dig och dina medarbetare.

    Läs mer om vad vi erbjuder dig som företagare

  • Nej, alla dina e-fakturor dras från samma konto.

  • Om du har spärrat din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt eller genom att ringa oss på 0771-55 55 00 så hjälper vi dig att låsa upp din kortkod.  

  • Nej, du använder den kod som du får per post när du beställt ditt kort.

  • Nej, du kan bara vara ensam kontohavare, men du kan lämna fullmakt för en annan person.

  • Ja, du kan ha flera Allt i Ett-konton, passa på att namnge dina konton för att göra det enklare.

  • Nej, ett Allt i Ett-konto kostar ingenting.

  • Nej, du kan använda kontot precis som du vill. 

  • Om du vill exportera dina transaktioner gör du enligt följande:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Konton och Mina konton
    3. Klicka på Exportera
    4. Välj om du vill exporera till en PDF eller i Excel-format

     

  • För att ge din partner eller ett ombud tillgång till ett eller flera av dina konton behöver du fylla i en fullmakt. Det gör du enkelt genom att logga in. 

    Så här gör du:

    1. Logga in
    2. Välj Övriga val
    3. Välj Fullmakter
    4. Välj Registrera fullmakt

    Logga in och registrera fullmakt

  • Ditt kort är giltigt under hela den månad som står på framsidan av ditt kort. Ditt utbyteskort kommer på posten ca en månad innan ditt nuvarande kort går ut.

  • Under reservationer redovisas de kortköp och automatuttag som har reserverats på ditt konto. Det reserverade beloppet påverkar tillgängligt belopp men har inte definitivt bokförts på kontot ännu. Observera att ett reserverat belopp är ett uppskattat belopp och att det kan bli ett annat belopp som definitivt bokförs på kontot. Ett vanligt exempel när det sker är vid kortköp och automatuttag i utlandet där valutaväxlingskurserna är olika på inköpsdagen och bokföringsdagen.

    Här visas också eventuella returer av kortköp som du gjort men som inte definitivt har bokförts på kontot ännu. En retur bokförs på kontot så snart banken fått pengarna vilket vi normalt får 1-3 dagar efter att returen har gjorts. Returerna beräknas inte i summan av reserverade belopp och returerna påverkar inte heller tillgängligt belopp eller saldot på kontot.

  • Saldo är summan av de transaktioner som bokförts på kontot, medan det tillgängliga beloppet motsvarar det belopp som för tillfället finns att utnyttja på kontot. Om du har en kredit kopplad till kontot så räknas det kreditbelopp som finns kvar att utnyttja in i det tillgängliga beloppet.

    Om tillgängligt belopp och saldo skiljer sig åt kan det bero på att gjorda kortköp eller automatuttag inte har bokförts än eller att det finns en kredit kopplad till kontot.

  • Du avslutar ett konto genom att logga in.

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Konton och Avsluta konto
    3. Välj vilket konto som ska avslutas samt mottagarkonto
    4. Bekräfta och godkänn avslutet
  • Om du förlorar ditt kort eller misstänker att någon annan fått kännedom om din kortkod ska du omedelbart ringa och spärra ditt kort på 0771-33 20 00. Om du ringer från utlandet så ringer du +46771-33 20 00.

  • Om du vill få skatteåterbäringen direkt till ditt konto kan du anmäla ett bankkontonummer till Skatteverket. 
    Anmälan gör du via e-tjänsten Skattekonto på Skatteverkets hemsida.

  • Du ansöker om konton till ditt barn via Skandia Ung - vårt paket för barn och unga. 
    Läs mer om Skandia Ung här.


  • Från den 14 september 2019 infördes höjda säkerhetskrav vid vissa typer av betalningar inom EU/EES, bland annat för att minska risken för bedrägerier. Kraven påverkar hur man betalar eftersom det ofta krävs en så kallad stark kundautentisering (SCA). Signaturen räknas inte som en stark kundautentisering.

    Från och med 1 november 2020 kan du inte längre genomföra köp där du signerar ett kvitto, så kallade signaturköp, inom EU/EES. Det är därför nu ännu viktigare att du kan din kortkod. Om du är osäker på din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt (alla dagar 8–21) eller genom att ringa oss på 0771-55 55 00 (alla dagar 6–24) för att beställa en kodkopia.

  • Om du har glömt eller råkat spärra din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt eller via säkert meddelande för att beställa en kodkopia. 

    Logga in & chatta med kundservice 

    Logga in & skicka ett säkert meddelande

  • Du kan ta ut maximalt 10 000 kr per dygn eller 25 000 kr per rullande 7 dagars-period. Detta gäller för uttagsautomater och t.ex. vid valutaköp på valutaväxlingskontor. Du kan även sätta lägre gränser samt stänga kortet för uttag i appen eller internetbanken.

    Ändra uttagsgränsen i appen:

    1. Logga in i appen
    2. Klicka på "Konto"
    3. Klicka på ditt kort
    4. Gör önskade ändringar under rubriken "Uttagsgräns i automat" och tryck på "Stäng".


    Ändra uttagsgränsen på internetbanken:

    1. Logga in
    2. Välj ”menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
    3. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    4. Gör önskade ändringar och klicka sedan på "Spara"
  • En vanlig orsak är att du kan behöva ändra din köp- och uttagsgräns. Du kan kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.

    Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i appen:

    1. Logga in i appen
    2. Klicka på "Konto"
    3. Klicka på ditt kort
    4. Gör önskade ändringar under rubriken "Köpgräns" och "Uttagsgräns i automat" och tryck på "Stäng".

    Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i internetbanken:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
    3. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns
    4. För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
    5. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara

    Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.

  • Ja, du kan skaffa ett extrakort så du har två bankkort kopplade till samma konto. Logga in och välj Kort/Ansök om extrakort.

  • Nej, i dagsläget kan du inte koppla någon kredit till kortet.

  • Nej, du använder kortkoden som du får med bankkortet. 

  • Sparräntan betalas ut när bindningstiden på ditt Fasträntekonto löper ut. Ditt sparbelopp och intjänade ränta sätts då tillbaka till det konto som du valt. Då görs också avdraget på räntan för preliminär skatt (30 %). Räntan på sparbeloppet beräknas för alla dagar utom avtalad återbetalningsdag. 

  • Det är de fyra första siffrorna i ditt kontonummer.

  • Du ansöker om tjänsterna online.

    1. Gå till sidan För barn & unga
    2. Fyll i ansökan om medgivanden.
    3. När medgivanden är godkända kan du eller barnets andra förmyndare öppna de tjänster ni vill att ert barn ska använda. 

     

  • Alla barn oavsett ålder kan få ett Allt i Ett-konto.
    Från 9 år kan barnet få tillgång till appen och internetbank, Bankkort online och Swish. Du som förälder bestämmer vid ansökan vilka produkter och tjänster barnet ska få tillgång till.

    Nedan åldersgräns gäller för att ansluta sig till mobila plånböcker:

  • Du kan ta ut max 10 000 kr/24h eller 25 000 kr/vecka. Detta gäller för uttagsautomater och t.ex. vid valutaköp på valutaväxlingskontor. Du kan även sätta lägre gränser samt stänga kortet för uttag i mobilappen eller internetbanken.

    Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i mobilappen:

    1. Logga in i appen
    2. Klicka på "Konto"
    3. Klicka på ditt kort
    4. Gör önskade ändringar under rubriken "Uttagsgräns i automat" och tryck på "Stäng"

    Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns via internetbanken:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
    3. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns
    4. För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
    5. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara

    Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.

     

  • Ja, som en säkerhetsåtgärd kan du välja att öppna eller spärra ditt kort för köp eller uttag i regioner utanför Sverige. När du ska ut och resa öppnar du enkelt upp ditt kort för den region du ska resa till. Du kan se och ändra din regionspärr i mobilappen eller via internetbanken.

    Ändra regionspärren i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Klicka på Konto
    3. Klicka på ditt kort
    4. Under Utlandsköp, gör önskade ändringar och klicka på "Spara mina val"
    Ändra regionspärren via internetbanken:
    1. Logga in 
    2. Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Regionspärr
    3. Om du har flera kort, välj aktuellt kort i rullisten längst upp på sidan, du kan även bocka i rutan för att göra ändringen på samtliga kort
    4. Gör önskade ändringar och klicka sedan på "Spara"
  • Du beställer ett ersättningskort genom att logga in. Ditt kort är aktivt till dess att du aktiverar ditt nya kort som kommer att ha samma kod som det tidigare. 

    Så här gör du för att beställa ersättningskort:

    1. Logga in
    2. Klicka på menyvalet önskat kort i översikten och välj "Beställ ersättningskort"
    3. Välj vilket kort du vill beställa ersättningskort för i rullisten
    4. Kontrollera att namnet är rätt och klicka sedan på "Beställ"


    Om du ska beställa ett ersättningskort för ditt barn loggar du in och byter engagemang till ditt barn genom att klicka på ditt namn längst uppe till höger, sedan kan du beställa ett ersättningskort.   

  • Köp- och uttagsgräns är en säkerhetsbegränsning du kan ange för hur mycket du max kan handla för på ditt kort eller ta ut i uttagsautomater under en rullande tidsperiod. Du sätter en total köpgräns där du sedan kan bestämma hur mycket av detta som får avse internetköp.

    Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars perioder medan uttagsgränsen gällande automat gäller under rullande 7-dagars perioder. Med rullande menas att vi sammanställer de köp/uttag som har skett under den angivna perioden, om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget. 

    Du kan se hur mycket du har kvar att förbruka samt ändra din köp- och uttagsgräns i mobilappen eller via din internetbank.

    Ändra köp- och uttagsgränsen i appen:

    1. Logga in i appen
    2. Klicka på "Konto"
    3. Klicka på ditt kort
    4. Gör önskade ändringar under rubriken "Köpgräns" och "Uttagsgräns i automat" och tryck på "Stäng".

    Ändra köp- och uttagsgräns via internetbanken:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
    3. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns
    4. För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
    5. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara

    Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.

  • Först måste du aktivera ditt nya kort genom att logga in. Ditt första köp i butik måste sedan göras med chip och kortkod vartefter der sedan fungerar att "blippa". 

    Problemet kan bero på att du har flera kontaktlösa kort i din plånbok. Då kan köpet nekas för att terminalen inte kan känna av ett specifikt kort.

  • Nej, du kan i dagsläget inte ta bort eller stänga av den kontaktlösa funktionen på ditt kort.

  • Om du förlorar ditt kort eller misstänker att någon annan fått kännedom om din pinkod ska du omedelbart ringa och spärra ditt kort. Detta kan du göra dygnet runt på 0771-33 20 00. Upptäcker du att någon obehörig har använt kortet ska du göra en reklamation.

  • Det sker slumpmässigt.

  • Det är olika parametrar i systemet som bestämmer detta. Slumpmässigt kommer du också att behöva slå din kortkod så det är svårt att säga någon exakt gräns eller ett exakt antal gånger som du kommer kunna "blippa". 

  • Du som har ett kontaktlöst kort kan "blippa" köp upp till 400 kr utan att ange kortkod. Du kommer emellanåt att behöva slå din kortkod för din säkerhets skull.

    Vid högre belopp kommer du alltid att behöva slå din kortkod för att slutföra köpet. Ibland kommer du dessutom att behöva stoppa i kortet i kortläsaren.

  • Så här betalar du i de kortläsare som stödjer kontaktlösa betalningar:

    • Håll ditt kort mot kortläsaren.
    • Vid belopp under 400 kr: vänta på pipet eller en bekräftelse på kortläsarens skärm.
    • Vid belopp över 400 kr: knappa även in din kortkod, vänta på pipet eller en bekräftelse på kortläsarens skärm.